ervaringen bloedprikken bij kat

Als je denkt dat er iets mis is met je kat, bel dan eerst even de dierenarts(assistente) voor advies. Want al zijn er op het forum veel mensen met ervaring, een juiste diagnose kan alleen gesteld worden door een dierenarts.
Plaats reactie
Rense
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 03 apr 2014 18:28

ervaringen bloedprikken bij kat

Bericht door Rense »

Beste kattenbezitters,

Ik doe voor mijn studie een onderzoek naar bloedprikken en testen bij huisdieren. Daarvoor zou ik graag weten of jullie hier ervaring mee hebben. Zo ja, wat zijn je ervaringen?

Wat ik specifiek wil weten:
-Waar is je kat op getest/ wat waren de klachten?
-Hoeveel bloed is er afgenomen (ongeveer)?
-Levert het bloedprikken veel/weinig stress of ongemak bij je hond op?
-Wat is de prijs van het bloedprikken (ongeveer)? Vind je dit veel of weinig?
-Hoe lang moest je op de uitslag wachten?

Ik hoor het graag en alvast bedankt voor je medewerking!
Brittenbolletje
Tijger
Tijger
Berichten: 1143
Lid geworden op: 22 okt 2012 16:22

Re: ervaringen bloedprikken bij kat

Bericht door Brittenbolletje »

Wil je nou weten voor de kat of voor de hond? want je schrijft eerst waar de kat op is getest en daarna levert het stress op bij je hond.... :)
Cerna

Re: ervaringen bloedprikken bij kat

Bericht door Cerna »

Genoeg ervaring helaas, maar met zoveel katten ook heel verschillend en ik vraag me af of je dan wat kunt met de antwoorden.
Goed per kat:
Cerná, bijna 15, was het laatste half jaar een kilo afgevallen en aangezien we bij 10+-katten jaarlijks bloed laten prikken, hebben we ook de schildklier laten controleren en helaas: bingo.
De dierenarts heeft 1 buisje bloed afgenomen en dat leverde amper stress op omdat de dierenarts zijn werk perfect deed. Ik heb hiervoor 145 euro betaald en dat is een smak geld, een maand later weer laten controleren en was toen 68 euro kwijt. Ik kreeg de uitslag na 2 dagen.

Amber, 9 jaar, at slecht en omdat er geen duidelijke oorzaak was, bloed laten prikken. Ze bleek ergens een bloeding te hebben gehad. Bij Amber levert bloedprikken altijd veel stress op (bij een andere dierenarts die niet kan prikken), maar nu ging het zonder probleem. Ook 1 buisje, weer 145 euro en weer 2 dagen wachten.

Noa, bijna 7, is al lange tijd niet meer geprikt, maar in 2011 iedere 2 maanden omdat in november 2010 nierfalen was geconstateerd. Steeds 1 buisje en dat gaf wel wat stress want Noa is een stresskikker. Dit was een beperkt onderzoek en hoefde niet opgestuurd te worden. Ik kreeg de uitslag een half uur later. Prijs weet ik niet meer, maar zal incl. consult rond 50 euro zijn geweest.

Milka, bijna 6, chronisch slechte eter dus in november vorig jaar, toen ze ook nog begon te spugen, maar eens bloedgeprikt. Er kwam niets bijzonders uit het onderzoek, maar tegen de misselijkheid kreeg ze een pilletje en sindsdien is het probleem opgelost. Milka laat alles lijdzaam gebeuren, maar dat kan ook een teken van stress zijn. Onderzoek kostte ook zo'n 130 euro en de uitslag kwam de volgende dag.
Gebruikersavatar
Kattebeest
Tijger
Tijger
Berichten: 1070
Lid geworden op: 14 apr 2013 16:08
Locatie: Zuidoost Brabant

Re: ervaringen bloedprikken bij kat

Bericht door Kattebeest »

Kasper, toen 14 nu 15. Viel af ondanks veel eten, was rusteloos en opgewonden. Bloed af laten nemen, ook op schildklierwerking laten testen. Bleek een te snel werkende schildklier te hebben.
Een buisje bloed, 130 euro inclusief algemeen lichamelijk onderzoek.

Naar de dierenarts gaan levert altijd stress op maar hij is gemakkelijk te behandelen. Zelfs bloedprikken gaat goed (afkloppen maar weer ;-) ),hij is tot op heden 6x 'afgetapt'. De laatste twee keer vooral voor nierfunctie. Over drie maanden weer bloed afnemen.
Uitslag voor een deel meteen bekend, bloed wat naar laboratorium gestuurd moet worden ongeveer 2 dagen.
Nancy

Kasper, album van een senior
Voor nieuwe foto's van Kasper (1999) zie het album van Sifra en Pluis
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: ervaringen bloedprikken bij kat

Bericht door Adriana »

1. nieren - diabetes - schildklier - algemene informatie
2. hangt af van specifieke wens en apparaat. idexx 3 buisjes, spotchem 1/2 buisjes
3. hangt af van houding en kundigheid dierenarts en stemming en karakter specifieke dier
3 a. altijd zonder roesje!
4. zit niet zo veel verschil tussen spotchem en idexx, terwijl met laatste heel veel meer gegevens
5. idexx 2 dagen of 3 als t-4 gemeten moet worden, spotchem 15 minuten

wij vragen vaak zelf om bloedonderzoek met een specifiek doel, zoals bij testen van ander nieuw niervoer, afbouwen fortekor, seniorcheck en ooit bij de jonge volgroeide katers als nulmeting.
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9367
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: ervaringen bloedprikken bij kat

Bericht door castratenkoor »

Als een dierenarts een roesje wil geven bij bloedafname, dan is het meteen mijn dierenarts niet mee. een beetje dierenarts moet dat echt zonder kunnen.

Diverse bloedonderzoeken laten doen, nierwaardes, onderzoek naar FELV en FIV enz.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Rense
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 03 apr 2014 18:28

Re: ervaringen bloedprikken bij kat

Bericht door Rense »

Brittenbolletje schreef:Wil je nou weten voor de kat of voor de hond? want je schrijft eerst waar de kat op is getest en daarna levert het stress op bij je hond.... :)
Heel goed opgemerkt. Foutje van mij. Ik wil graag weten wat jullie ervaringen met katten zijn. Ik plaats het natuurlijk niet voor niets op een kattenforum :')
Gebruikersavatar
Ms Maaike
Tijger
Tijger
Berichten: 1611
Lid geworden op: 25 okt 2012 13:17

Re: ervaringen bloedprikken bij kat

Bericht door Ms Maaike »

Laatst is Mickey (15) geprikt. Bij hem moet het in de hals omdat zijn poten een no-go-area zijn. De assistentes kunnen niet zo veel met hem omdat hij niet zo veel met vreemden heeft en daarom moet ik 'm fixeren (gaat heel goed overigens, maar hij ondervindt er wel veel stress door). Zijn schildklier werkt iets te snel en daarom krijgt hij thiafeline. Een nadelig effect daarvan is dat ook de aanmaak van nieuwe bloedcellen (rode, witte, bloedplaatjes enzovoorts) beperkt worden. Daarom moest bij hem het complete bloedbeeld worden gechecked en dat waren twee buisjes ongeveer. De prijs voor een onderzoek naar het complete bloedcelbeeld, T4-waarde en creatinine was 130 euro. Uitslag duurde drie dagen.
Met diervriendelijke groeten,
Maaike

Klik hier voor het fotoalbum van Mickey* (26-02-1999, 04-11-2014), Pippi (15-03-2011) en Tommy (11-02-2013).
Plaats reactie