Drachtige kat

Voor overige vragen over de kat die niet onder een andere categorie passen.
Truusje99
Huiskat
Huiskat
Berichten: 48
Lid geworden op: 31 mar 2014 09:20

Drachtige kat

Bericht door Truusje99 »

Hallo!

Onze poes is hoogzwanger. Helaas weten we niet exact wanneer ze is gedekt... Ze is tijdens een vakantie ontsnapt, toen zal ze dus ook krols geweest zijn (eerder niet opgemerkt). Ze was nog niet gesteriliseerd omdat ze een heftige en langdurige giardia besmetting heeft gehad. Ze was dusdanig hersteld dat we van plan waren om haar binnenkort te laten steriliseren toen bleek dat ze dus al zwanger was. Binnen vrienden en familie hebben we al voldoende adresjes om de kittens te plaatsen dus hebben we besloten om het nestje geboren te laten worden.

Nu dan mijn vraag:
Op basis van onze vakantieweek zou ze eind vorige week, begin deze week uitgerekend moeten zijn.
Dit is dmv een echo ook bevestigd.
Afgelopen zaterdag verloor ze wat slijm uit de schede. Eerst wat bruinig van kleur toen duidelijk geel/groen. Gedurende de dag en ook de dag erna bleef ze wat slijm verliezen.
Echter is er nog geen sprake van weeen oid. Ook in gedrag is ze niet anders dan normaal. Geen nesteldrang, niet op zoek naar een plekje, eet gewoon goed.
We hebben wel op diverse plekken dozen en mandjes neergezet, dus ze kan kiezen!
De kittens bewegen goed, wel is duidelijk te voelen dat het krap wordt :-). Het lijkt er ook nog niet echt op dat ze al ingedaald zijn.

Komt het vaker voor dat er slijm verloren wordt? Heef dit betekenis, was het wel of geen slijmprop?

Ik hoor graag jullie ervaringen en tips!

Groetjes, Sandra
Brittenbolletje
Tijger
Tijger
Berichten: 1143
Lid geworden op: 22 okt 2012 16:22

Re: Drachtige kat

Bericht door Brittenbolletje »

Ja, dat was de slijmprop en soms kan het zelfs nog een week duren na verlies van die prop. Maar als ik het zo inschat denk ik ook dat ze deze week wel zal bevallen. Heeft ze dat eind deze week nog niet gedaan zou ik wel naar de dierenarts gaan om te checken of alles nog goed is met mama en de kittens.

Verliest ze nu nog steeds wat? Ruikt dat erg of is het neutraal is alles nu weer schoon. Ruikt het echt heel erg dat je er misselijk van word even de dierenarts bellen want dan is er misschien wel een ontsteking.
Truusje99
Huiskat
Huiskat
Berichten: 48
Lid geworden op: 31 mar 2014 09:20

Re: Drachtige kat

Bericht door Truusje99 »

Bedankt voor je snelle reactie!

Zaterdag en zondag verloor ze gedurende de hele dag wat slijm van bruin tot geel/groen van kleur. Gisterenavond goed schoongemaakt, vanmorgen niets gezien. Maar misschien heeft ze het ook schoongemaakt. Het stinkt niet, is eigenlijk geurloos.

Ik had her en der gelezen dat na verlies van de slijmprop de bevalling meestal binnen 24 uur op gang komt. Maakte me een beetje zorgen dat er dus niets gebeurde... Fijn om te weten dat het dus ook langer kan duren!

Ik zal haar goed in de gaten houden en anders inderdaad de dierenarts bellen. Hopelijk komt het nu snel op gang en gaat alles gewoon goed.

Groetjes, Sandra
Brittenbolletje
Tijger
Tijger
Berichten: 1143
Lid geworden op: 22 okt 2012 16:22

Re: Drachtige kat

Bericht door Brittenbolletje »

Helaas is het dus niet altijd meteen na verlies slijmprop. Vaak wel snel, maar som niet. Bij 1 van mijn poezen zat er wel eens een paar dagen tussen. Maar het verschil is wel dat ik natuurlijk precies weethoe lang zwanger en jij niet.

Ik zeg altijd vertrouw op je poes. Is ze rustig geen koorts zie je het nog bewegen kan je nog wel eventjes wachten.
Truusje99
Huiskat
Huiskat
Berichten: 48
Lid geworden op: 31 mar 2014 09:20

Re: Drachtige kat

Bericht door Truusje99 »

Ze is vanavond bevallen! Vier kittens.
Ik was net thuis van mijn werk en ze lag op mijn bed. Ging even lekker kroelen en voelen of er nog genoeg beweging in zat. Toen zag ik ineens een duidelijke wee.
Binnen een half uur was het eerste kitten geboren! In totaal heeft ze er nog geen drie uur over gedaan. Het laatste kitten liet het langst op zich wachten, dat was zeker een uur later.
Ze zijn allemaal gezond en moeders doet het ook goed. De kleintjes hebben nog wat moeite om de tepels te vinden en piepen zodoende wel wat. Nu is alles stil op het gespin van mama na!
Gebruikersavatar
Nikki2309
Poema
Poema
Berichten: 361
Lid geworden op: 11 feb 2014 19:12
Locatie: Geleen
Contacteer:

Re: Drachtige kat

Bericht door Nikki2309 »

Wat fijn dat de bevalling goed gegaan is! Natuurlijk wel benieuwd naar foto's van de nieuwe moeder met haar kittens
Using Tapatalk
Gebruikersavatar
G+S
Poema
Poema
Berichten: 323
Lid geworden op: 16 okt 2013 16:21
Locatie: Sint- Oedenrode

Re: Drachtige kat

Bericht door G+S »

fijn dat de bevalling goed is gegaan! en dan nu snel ervoor zorgen dat dit de laatste keer is geweest! :)
Semmie, valentijn & doedel

*Garfield* 17-07-2013 - 05-12-2016
Brittenbolletje
Tijger
Tijger
Berichten: 1143
Lid geworden op: 22 okt 2012 16:22

Re: Drachtige kat

Bericht door Brittenbolletje »

Gelukkig dat alles goed is met mama en kids. Check wel heel goed de gehemelte van de kittens.

Had wel gelijk :)
Truusje99
Huiskat
Huiskat
Berichten: 48
Lid geworden op: 31 mar 2014 09:20

Re: Drachtige kat

Bericht door Truusje99 »

Ze wordt meteen als de kittens 4 weken zijn gesteriliseerd! Begreep dat dat al zo kort na de bevalling kan?

Een van de kitten is wat afgevallen, komt dat vaker voor? Bij geboorte 105 nu 100 gram. Ik heb deze ook nog niet echt goed zien drinken. Er kwam wel wat urine, dus hopelijk heeft ze vannacht wel gedronken.
Is wel wat suffiger dan de rest.. De rest is allemaal minstens 10 gram aangekomen.
Mama doet het super, eet en drinkt goed. Melk is goed op gang.

Ga eens kijken hoe ik n foto kan plaatsen!
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6843
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Drachtige kat

Bericht door Dinky »

Afvallen is teken dat die kleine te weinig binnenkrijgt!
Fijn dat mama zo snel mogelijk wel wordt geholpen zodat volgende ontsnapactie niet weer een nest oplevert :-)
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gebruikersavatar
eveline1982
Tijger
Tijger
Berichten: 2043
Lid geworden op: 16 okt 2012 19:50
Locatie: Alkmaar

Re: Drachtige kat

Bericht door eveline1982 »

De kitten die is afgevallen moet je gaan helpen. Afvallen mag eigenlijk niet. Leg de kitten goed aan op de dikste tepels en wrijf heel zachtjes onder de kinnetje tot je voelt/ziet dat hij goed slikt. Blijft de kitten afvallen voed hem dan bij met een melk poeder van bijv royal canin. Deze kan je in handige bussen kopen, alles zit erbij om de voeding te starten en ook een beschrijving van hoe je het moet doen. Wacht overigens niet te lang met de start van bijvoeding, ws is dit de zwakste en heeft het wat hulp nodig :) . Mocht je starten met bijvoeden zorg er dan wel voor dat je na elke voeding de kitten zelf stimuleerd om te plassen en poepen. Moeder zal dit (vrijwel) nooit gaan doen als de kitten niet heeft gedronken bij haar en daar kunnen die kleintjes goed ziek van worden als ze niet voldoende ontlast worden.
The Lovers of my life, Banjer, Beer, Minoes (katjes) Diego, Jimmie (hondjes) Django, Rodney, Co en Moos (ratjes)
Truusje99
Huiskat
Huiskat
Berichten: 48
Lid geworden op: 31 mar 2014 09:20

Re: Drachtige kat

Bericht door Truusje99 »

Bedankt voor jullie tips. Helaas is het kitten overleden...
Ik was inderdaad gestart met bijvoeden. Had voor de zekerheid zon bus van royal canin van te voren al in huis.
Helaas dronk het kitten ook bijna niet aan de speen. Zodoende nog met een klein spuitje geprobeerd.
Ze zag ook wat grauwer dan de andere. Toen ik een uurtje geleden ging kijken was ze erg grauw, ik zag ook wat bloed bij het bekje zitten. Ze ademde al nauwelijks meer.
Ik heb geprobeerd wat slijm/bloed uit het bekje te zuigen, de longetjes schoon te kloppen maar het mocht niet baten... Heb het gehemelte nog gecontroleerd, dat was gesloten.
Wat een domper, gek dat je dat toch best wat doet ook al is zon beestje nog geen dag oud. Kinderen ook helemaal van slag...
De rest doet het gelukkig heel goed.
Hopen dat dat zo blijft!
Brittenbolletje
Tijger
Tijger
Berichten: 1143
Lid geworden op: 22 okt 2012 16:22

Re: Drachtige kat

Bericht door Brittenbolletje »

Vervelend.

Als dit nog eens gebeurd wat ik niet hoop want hoop dat deze 3 goed blijven gaan is voordat je echt gaat voeden? Aangezien je al aangaf wat trager en grauwer eruit zag? Eerst de temperatuur te meten. een kitten met onder temperatuur mag niet gevoed worden. Ik zou als ik jou was ook wat druivensuiker in huis halen. Eventueel te bestellen bij spat.nl. Een kitten met onder temperatuur moet eerst op temperatuur komen want anders gaat de melk meteen de longetjes in en dan verdrinkt het kitten.
Truusje99
Huiskat
Huiskat
Berichten: 48
Lid geworden op: 31 mar 2014 09:20

Re: Drachtige kat

Bericht door Truusje99 »

Ik denk niet dat ze een ondertemperatuur had, er lag een kruikje in de doos en moeders is nauwelijks weggeweest. Maar weet het niet zeker.
Een paar keer lag ze helemaal met het koppie onder moeders of de andere kittens. Heb haar daar meerdere keren weggehaald, maar ze kroop zelf weer telkens ergens onder.
Het is ook niet extreem warm in de doos, dat heb ik ook nog even gecontroleerd.
Vlak voor dat ik dr zo aantrof zat mama even op de bak en mauwde ze juist erg. Dacht dat dat een goed teken was, helaas niet dus...
Gebruikersavatar
eveline1982
Tijger
Tijger
Berichten: 2043
Lid geworden op: 16 okt 2012 19:50
Locatie: Alkmaar

Re: Drachtige kat

Bericht door eveline1982 »

Ach wat sneu. Er was ws wel al wat mis anders had het wel goede slik reflexen gehad. Ja maakt niet uit hoe lang ze in je huis zijn geweest, binnen no time ben je al verknocht aan een beestje. Hopelijk mogen de overige 3 mooie sterke katten worden!
The Lovers of my life, Banjer, Beer, Minoes (katjes) Diego, Jimmie (hondjes) Django, Rodney, Co en Moos (ratjes)
Plaats reactie