Wel of niet doen?

Voor alle vragen wanneer je een kat of kitten (erbij) wil. Welke problemen kun je verwachten en waar moet je van tevoren allemaal rekening mee houden?
LET OP: Voor acceptatie problemen tussen een nieuweling en je andere kat(ten) kun je HIER terecht.
Gebruikersavatar
EviMolly
Huiskat
Huiskat
Berichten: 23
Lid geworden op: 21 feb 2014 15:09

Wel of niet doen?

Bericht door EviMolly »

Hoi allemaal,

Zoals jullie wellicht weten, willen wij in juli graag een kitten adopteren om onze poes van bijna 4 gezelschap te houden.

Nu heb ik op de site van het asiel een hele leuke special-needs kater gezien van 3,5 jaar oud. Hij heeft gebitsproblemen (verholpen, maar blijft een aandachtspunt). Hij wordt omschreven als een rustige, zachtaardige en zeer aanhankelijke kater. Toen ik m op de site zag was ik direct verliefd en zou hem graag een huis geven ipv een kitten.

Mijn man en ik willen morgen gaan kijken. Alleen vannacht heb ik de hele nacht wakker gelegen.. Wat als onze poes Molly nou geen vriendje wil? Wat als zij zich dadelijk verstoten voelt of dat ze zich niet meer zo fijn voelt in haar eigen huis als nu?

Wat kunnen jullie ons adviseren?

Van de ene kant ben ik bang dat ik als ik het wel doe, ik Molly haar fijne onbezorgde leventje ontzeg. Maar van de andere kant, dat juist als ik het niet doe, ik haar een leuk leven met een vriendje ontzeg.

Dilemma :(

Alvast heel erg bedankt!
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9409
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Wel of niet doen?

Bericht door castratenkoor »

Het hangt er vooral vanaf of Molly haar hele leven alleen heeft geleefd. Als dat het geval is, dan is de kans groot dat ze geen "indringer" in haar huis meer accepteert.
Als ze wel andere katten gewend is en ze ging daar goe mee om dan is het het proberen waard.
Maar garanties heb je nooit. Het heeft langere introductie nodig over het algemeen als je twee volwassen katten bij elkaar plaatst.

Het hangt heel erg van het caracter van Molly af. Is zij een solo-diva dan gaat het niet werken.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
EviMolly
Huiskat
Huiskat
Berichten: 23
Lid geworden op: 21 feb 2014 15:09

Re: Wel of niet doen?

Bericht door EviMolly »

Wij hebben haar uit het asiel gehaald toen ze 8 maanden was. Daar zat ze met andere katten en ging het goed. Bij ons thuis is ze altijd alleen geweest (naast ons huiskonijn).

Af en toe heb ik het idee dat ze eenzaam is. Ze miauwt al een minuut nadat ik naar boven ben om bijv iets te pakken of mijn dochter te verschonen. Ook wil ze nog graag spelen en komt ze veel aandacht vragen. Ze is een hele lieve en vriendelijke poes die eigenlijk nooit kwaad doet.
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Wel of niet doen?

Bericht door Adriana »

de enige manier om erachter te komen of het matcht met Molly is het te proberen!

en dit is wel een dier dat zou kunnen matchen, ongeveer haar leeftijd maar iets jonger en lieve, rustige kater. dat matcht makkelijker dan poes/poes.

asiels hebben doorgaans terugbreng-garantie als het niet matcht en je kunt de situatie het beste uitgebreid doorspreken met de asielmw's, die hebben daar alle begrip voor.

lees de introductietopics even door voor tips en trucs.
zorg wat valeriaan (etos/kruidvat etc) bij de hand te hebben en missch feliway-verstuiver om de sfeer de eerste dagen relaxt te houden.
en kattenbakregel: eentje meer dan het totaal aantal katzels en op verschillende plaatsen..

veel succes en duim/duim..
hopelijk wordt weer een asieldier aan een warm gouden mandje geholpen..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
EviMolly
Huiskat
Huiskat
Berichten: 23
Lid geworden op: 21 feb 2014 15:09

Re: Wel of niet doen?

Bericht door EviMolly »

Het lijkt mij inderdaad ook zo leuk om een asieldier aan een gouden mandje te helpen. Zeker zo'n special needs katje. Er zijn al wat kiezen bij hem getrokken en dat lijkt me toch geen leuke ervaring allemaal. Ik zou hem graag het leven geven dat hij verdient.

Alleen dat wil ik voor Molly ook en ik wil het niet voor haar verpesten in huis. Vind het zo moeilijk :(

Een keer is er een grote rode kater met mijn man mee naar huis gelopen vanaf de supermarkt en die liep ook tot aan de deur, half naar binnen. Het enige dat Molly deed was snuffelen en ze had iets een dikke staart maar verder geen agressie.
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Wel of niet doen?

Bericht door Adriana »

als Molly niet als een furie heeft gereageerd op die rode kater, dan is er kans dat ze geen solopoes is en een maatje accepteert.
en een paar kiezen kwijt is niet erg dramatisch, vraag wel even wat de oorzaak was ..
en laat even goed naar gebit en tandvlees kijken.
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
EviMolly
Huiskat
Huiskat
Berichten: 23
Lid geworden op: 21 feb 2014 15:09

Re: Wel of niet doen?

Bericht door EviMolly »

Gebit is al helemaal gereinigd en nagekeken door de dierenarts. Daarom heeft hij ook een tijde in quarantaine gezeten en is hij nu pas voor adoptie. Dus het gebit is nu goed in orde maar het blijft een puntje om in de gaten te houden (aldus het asiel).

Molly probeert ook regelmatig om met het konijn te spelen, dus ik denk dat ze her wel leuk zou vinden om een maatje te hebben. Ik wil haar alleen niet het idee geven dat zij niet speciaal genoeg is, want ik ben juist dol op haar en wil het doen om haar te helpen.
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9409
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Wel of niet doen?

Bericht door castratenkoor »

Klinkt als een goede match. Als je het heel rustig opbouwt komt dat vast goed. Heeft even tijd nodig. Vooral belangrijk er veel liefde in te steken. Dus als Molly lelijk doet tegen de nieuwe kater, haar daar niet voor straffen. maar afleiden met spelen, knuffelen en/of wat lekkers.

Net als Adriana aangeeft, je zult het alleen weten als je het probeert. het beste is ze de ruimte geven, zodat ze zelf kunnen kiezen of ze elkaar opzoeken of ontwijken. Dus zoveel mogelijk alle deuren open, genoeg ruimte en krabmogelijkheden, een extra paaltje, extra mandje ed.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
EviMolly
Huiskat
Huiskat
Berichten: 23
Lid geworden op: 21 feb 2014 15:09

Re: Wel of niet doen?

Bericht door EviMolly »

Hihi, de extra krabpaal is al besteld ;)
Gisteren ook een happy house stoeltje een nieuwe overtrek gegeven. Kattenbak staat klaar, extra eet en drinkbakje staat klaar.

Maar jullie denken niet dat Molly zich beledigd zal voelen? (Ik hang menselijke emoties aan dieren.. Ik weet het).

Qua karakter denk ik dat ze bij elkaar zouden kunnen passen. Ik had ook al bewust naar een kater gekeken.

Qua introductie wil ik het doen dat de kater eerst apart in een kamer zit. Dan beiden eten geven voor een dichte deur maar wel bij dezelfde deur zodat ze elkaar ruiken. Gaat dat goed, dan deurtje op een kier etc. En dan elkaar daadwerkelijk ontmoeten.
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Wel of niet doen?

Bericht door Adriana »

om en om borstelen en aaien en dekentjes uitwisselen. dan krijgen ze heel snel elkaars luchtje.

welnee, Molly is waarschijnlijk heel erg nieuwsgierig en in het begin wat op haar hoede.
katertje zal ook nieuwsgierig zijn en komt in een nieuw territorium, dus zal rustig verkennen.

komt wel goed met de introductie en je ziet snel genoeg wanneer de deur helemaal open kan..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9409
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Wel of niet doen?

Bericht door castratenkoor »

Dat is wel een goed idee hem eerst een eigen ruimte te geven. Dan kan hij wennen aan jou en aan de geuren van het huis. je kunt het beste ook vragen wat hij gewend is te eten. En dat dan ook aan te schaffen zodat hij in het begin eet wat hij gewend is. Dan kun je later rustig overschakelen op voer wat Molly eet.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
jennli
Tijger
Tijger
Berichten: 1101
Lid geworden op: 20 aug 2010 15:09

Re: Wel of niet doen?

Bericht door jennli »

Schrik niet als ze in het begin niet meteen dikke maatjes zijn. Ze hebben ook een tijdje (lees kan best een paar weekjes duren) nodig om aan elkaar te wennen. Verwar stoeien daarnaast niet met vechten. Ze kunnen best achter elkaar rennen en over de grond rollen zonder dat ze er iets kwaads mee bedoelen.
Like the great philosopher Jagger said: You can't always get what you want
But if you try sometimes you just might find you get what you need
Gebruikersavatar
Nikki2309
Poema
Poema
Berichten: 361
Lid geworden op: 11 feb 2014 19:12
Locatie: Geleen
Contacteer:

Re: Wel of niet doen?

Bericht door Nikki2309 »

Leg jouw situatie zeker voor aan het asiel. Leg ook jouw zorgen uit. Kijk eens hoe de kater op jou reageert. Is hij echt zo rustig en is er meteen een klik tussen jullie. Denk dat je er het beste achter komt om ze beide een kans te geven. Helaas kan Molly jou niet zeggen wat ze wil, maar je kunt het proberen of ze de kater accepteert. Misschien blijkt achteraf dat je zorgen niet nodig waren en is ze blij met een maatje
Using Tapatalk
Gebruikersavatar
Ikey
Jaguar
Jaguar
Berichten: 610
Lid geworden op: 13 nov 2012 12:26
Locatie: Omgeving Amsterdam

Re: Wel of niet doen?

Bericht door Ikey »

Ik kan me eerdere bericht herinneren: lieve Molly die probeert met het konijn te spelen en altijd achter je aan loopt. Zoals ik eerder al zei en nu zal herhalen ter geruststelling, ik denk dat Molly het heerlijk zal vinden een maatje :) Deze kater klinkt als een goede match. Ik zou gewoon eens gaan kijken in het asiel en vragen om terugbrenggarantie. Kittens gaat beter met de introductie, sneller en wordt makkelijker geaccepteerd. Maar aan een kater van haar eigen leeftijd heeft ze waarschijnlijk meer.

Je introductie in een eigen kamer klinkt goed :)
Groetjes, Paula
Pootje van Diesel, Skippy en engeltje Whisky. Likje van pup Isa

Kom je eens kijken welke avonturen wij beleven?
Gebruikersavatar
EviMolly
Huiskat
Huiskat
Berichten: 23
Lid geworden op: 21 feb 2014 15:09

Re: Wel of niet doen?

Bericht door EviMolly »

Het is inderdaad logisch dat ze aan elkaar moeten wennen. Ik zal proberen om daar goed in te staan.

Vind het wel erg spannend!

Het asiel heeft inderdaad terugbreng-garantie. Maar het lijkt me zo erg om hem weer terug te moeten brengen als het niet gaat :(
Ik hecht mij namelijk direct aan diertjes.

Dankjewel voor jullie geruststellende woorden! Ik denk dat we morgen dus gewoon gaan kijken. :)
Plaats reactie