Gewichtsverlies bij mijn 6 jarige oude kat Sammy
-
- Kitten
Gewichtsverlies bij mijn 6 jarige oude kat Sammy
Hoi iedereen,
Heeft iemand misschien zoiets dergelijks , meegemaakt of heeft iemand een advies voor mij voordat het te laat is. Sammie weegt ondertussen 2,5 kilo en voor een 6 jarige kat is dit niet normaal natuurlijk. We zijn 2 weken geleden in Amsterdam geweest bij het medic kliniek. Hij heeft een endoscopie gehad, bloed onderzoeken, puncties en niks wees uit wat hij nu werkelijk heeft. Bloedonderzoeken wees alleen uit dat zijn b12 te laag was. De Biopten die zijn genomen van zijn darmen zijn ontstekingen en gelukkig geen kanker. Dit kregen we afgelopen donderdag te horen. Ondertussen krijg Sam, 5 Gr. Prednison en hebben we nu poeder gekregen ( enzymen) omdat ze pancreas vermoeden. Er moet opnieuw bloed geprikt worden maar omdat Sam zo mager is durfde mijn dierenarts dat nog even niet aan. Dit bloed moet naar Texas Amerika worden gestuurd om te kijken of hij het inderdaad aan zijn prancreas heeft. Ik denk dat Sammie niet eens meer die tijd heeft. De onuitstaanbare van de onderzoeken hebben ook zo lang geduurd en hij heeft steeds diarree. Hij heeft dan wel en dan niet een goede eetlust. Echt ik ben radeloos. Ik zie een zielig hoopje en wil hem helpen maar weet niet hoe! We zijn nu 3 weken verder en iedere vrijdag krijgt hij b12 toegendient. Gisteren vond ik hem weer een beetje opgewekt, maar na s'avonds de b12 prik zie ik er niks meer van terug. Hij heeft zich weer helemaal onder gescheten. Alsjeblieft ik denk dat ze er nu echt een proefdiertje van maken. Ik weet totaal niet meer welke weg ik in moet slaan. Hebben jullie adviezen?..
Heeft iemand misschien zoiets dergelijks , meegemaakt of heeft iemand een advies voor mij voordat het te laat is. Sammie weegt ondertussen 2,5 kilo en voor een 6 jarige kat is dit niet normaal natuurlijk. We zijn 2 weken geleden in Amsterdam geweest bij het medic kliniek. Hij heeft een endoscopie gehad, bloed onderzoeken, puncties en niks wees uit wat hij nu werkelijk heeft. Bloedonderzoeken wees alleen uit dat zijn b12 te laag was. De Biopten die zijn genomen van zijn darmen zijn ontstekingen en gelukkig geen kanker. Dit kregen we afgelopen donderdag te horen. Ondertussen krijg Sam, 5 Gr. Prednison en hebben we nu poeder gekregen ( enzymen) omdat ze pancreas vermoeden. Er moet opnieuw bloed geprikt worden maar omdat Sam zo mager is durfde mijn dierenarts dat nog even niet aan. Dit bloed moet naar Texas Amerika worden gestuurd om te kijken of hij het inderdaad aan zijn prancreas heeft. Ik denk dat Sammie niet eens meer die tijd heeft. De onuitstaanbare van de onderzoeken hebben ook zo lang geduurd en hij heeft steeds diarree. Hij heeft dan wel en dan niet een goede eetlust. Echt ik ben radeloos. Ik zie een zielig hoopje en wil hem helpen maar weet niet hoe! We zijn nu 3 weken verder en iedere vrijdag krijgt hij b12 toegendient. Gisteren vond ik hem weer een beetje opgewekt, maar na s'avonds de b12 prik zie ik er niks meer van terug. Hij heeft zich weer helemaal onder gescheten. Alsjeblieft ik denk dat ze er nu echt een proefdiertje van maken. Ik weet totaal niet meer welke weg ik in moet slaan. Hebben jullie adviezen?..
- Kattebeest
- Tijger
Re: Gewichtsverlies bij mijn 6 jarige oude kat Sammy
Zodra een ziektebeeld heel ingewikkeld gaat worden, inclusief de behandelingen, stap ik over naar simplisme. Vereenvoudigen en kijken wat ik zelf kan doen.
In Sammy's geval zou ik kijken naar wat voor voedsel hij nu krijgt. Wat heb je allemaal al geprobeerd? Waar reageert hij beter op en wat vindt hij lekker? Hoe eerder hij aankomt hoe beter, dan kan het 2e belangrijke bloedonderzoek ook plaats vinden.
Kijk ook even naar de bijsluiters van de medicijnen die hij nu krijgt, controleren op bijwerken.
In Sammy's geval zou ik kijken naar wat voor voedsel hij nu krijgt. Wat heb je allemaal al geprobeerd? Waar reageert hij beter op en wat vindt hij lekker? Hoe eerder hij aankomt hoe beter, dan kan het 2e belangrijke bloedonderzoek ook plaats vinden.
Kijk ook even naar de bijsluiters van de medicijnen die hij nu krijgt, controleren op bijwerken.
Nancy
Kasper, album van een senior
Voor nieuwe foto's van Kasper (1999) zie het album van Sifra en Pluis
Kasper, album van een senior
Voor nieuwe foto's van Kasper (1999) zie het album van Sifra en Pluis
Ik vond hier iets over chronische darmontstekingen:http://dierenziekenhuizen.nl/i-b-d-infl ... l-disease/ Zo te zien klopt de behandeling.
Maar nu de vraag: heeft je da ook een idee van de oorzaak? Moet je hypo-allergeen voer geven?
Ik kan me voorstellen dat je bij ontstoken darmen de darmen moet ontzien, maar bij een pancreasontsteking moet het dier beslist eten, eventueel d.m.v. dwangvoeding, desnoods d.m.v. sondevoeding. Ik vind het vreemd dat het bloed naar Amerika moet. Mijn da stuurt bloed ed. naar Utrecht of een lab in Duitsland.
Maar nu de vraag: heeft je da ook een idee van de oorzaak? Moet je hypo-allergeen voer geven?
Ik kan me voorstellen dat je bij ontstoken darmen de darmen moet ontzien, maar bij een pancreasontsteking moet het dier beslist eten, eventueel d.m.v. dwangvoeding, desnoods d.m.v. sondevoeding. Ik vind het vreemd dat het bloed naar Amerika moet. Mijn da stuurt bloed ed. naar Utrecht of een lab in Duitsland.
A dog is a dog, a bird is a bird, a cat is a person. (Mugsy Peabody)
-
- Kitten
Hoi super dat je reageert op mijn mail. Ondertussen heb ik zoveel verschillend voer gekregen van de dierenarts, dat is niet normaal meer. Medicare, ad! Niks helpt. Gisteren was ik nog bij de dierenarts voor de b12 en hij zit zelf met z'n handen in het haar. Hij weet het niet. Amsterdam medisch centrum weet het ook niet meer. Ze willen wel dat ik overga op hyperallergeen voer maar ze willen eerst dat hij aansterkt. Maar dat gebeurt dus niet. Ik zie hem met de dag slechter worden. Die diarree maakt het nu gewoon erg! Niet voor ons hoor, mijn hele huis zit onder maar dat interesseert me niet. En ja het bloed naar Amerika, ik vond het ook nogal wat. Daar schijnt het beste lab te zitten die dat onderzoeken. Het is zo erg, ze zeggen maar van alles en doen net of ze alle tijd hebben. En ik blijf maar roepen dat we dat niet hebben. Ik hoop dat het morgen weer wat beter wordt. Hij heeft nu alles weer uitgescheten. En hij heeft net een beetje gegeten. Ik wacht voorlopig met de b12 prik. Ik kan er eerlijk gezegd niet veel over vinden op het internet. Maar hij schijt zich helemaal leeg na zo'n prik.
- eveline1982
- Tijger
Ik wilde al zeggen, b12 prikken? Maar daar reageert hij dus erg op, en als de dosis word verlaagd? Een te veel aan een vitamine in 1x is ook niet goed, merk ik zelf ook met mijn vitamine c dosissen die ik 2 wekelijks moet innemen.
Je zou aan voedsel nu kunnen denken aan rc conveleance suport, dit is een poeder wat je aanmaakt met water. Is licht verteerbaar, dus als hij dan nog steeds diaree blijft houden zit het naar mijn weten, echt niet goed. Als hij het goed verdraagt zal hij snel bij komen. Mijn poes is er in een paar weken tijden een kilo van bijgekomen, die was door gebitsproblemen veel te mager.
Je zou aan voedsel nu kunnen denken aan rc conveleance suport, dit is een poeder wat je aanmaakt met water. Is licht verteerbaar, dus als hij dan nog steeds diaree blijft houden zit het naar mijn weten, echt niet goed. Als hij het goed verdraagt zal hij snel bij komen. Mijn poes is er in een paar weken tijden een kilo van bijgekomen, die was door gebitsproblemen veel te mager.
The Lovers of my life, Banjer, Beer, Minoes (katjes) Diego, Jimmie (hondjes) Django, Rodney, Co en Moos (ratjes)
Let in ieder geval op dat Sammie niet uitdroogt door de diarree. Dat kun je geloof ik controleren door een stukje huid tussen je vingers iets op te tillen. Als hij uitgedroogd is, blijft de huid overeind staan. Je kunt plastic medicijnspuitjes met water vullen en zachtjes aan de zijkant in zijn bekje spuiten. Als hij echt uitgedroogd is, kan de da hem een infuus geven. Dat gaat bij katten snel en gemakkelijk onderhuids.
Je kunt ook dwangvoeren met spuitjes. AD-voer is op zich prima voer om aan te sterken, als zijn zieke darmen het maar aankunnen. Weet je zeker dat die diarree een reactie is op de B12-injectie of begrijp ik je verkeerd?
Ik kan me trouwens levendig voorstellen dat je vreselijk ongerust bent in deze situatie. Sterkte!
Je kunt ook dwangvoeren met spuitjes. AD-voer is op zich prima voer om aan te sterken, als zijn zieke darmen het maar aankunnen. Weet je zeker dat die diarree een reactie is op de B12-injectie of begrijp ik je verkeerd?
Ik kan me trouwens levendig voorstellen dat je vreselijk ongerust bent in deze situatie. Sterkte!
A dog is a dog, a bird is a bird, a cat is a person. (Mugsy Peabody)
Ik heb dit ook gehad met een kat: afvallen en constant diarree. Hij had wel een goede eetlust, maar dat hielp hem niets, hij bleef maar afvallen. Ook hem hebben we binnenstebuiten laten keren en ook bij hem kwam er niets uit. Het zou stress zijn.
Ik weet niet of er bij jou iets is wat Sammie stress kan geven. Is er iets veranderd in huis?
Ik hoop voor je dat de oorzaak (lichamelijk of psychisch) gevonden gaat worden. Sammie is nog veel te jong!
Ik weet niet of er bij jou iets is wat Sammie stress kan geven. Is er iets veranderd in huis?
Ik hoop voor je dat de oorzaak (lichamelijk of psychisch) gevonden gaat worden. Sammie is nog veel te jong!
-
- Kitten
Hoi iedereen!
4 jaar geleden heeft Sammie een darmoperatie gehad, bij hetzelfde centrum in Amsterdam. Toen moest ik over op fiber van Royal canin, daarna weigh management omdat hij door fiber weer veel spuugde. Ik geef hem nu almo nature, en wat gekookte witte rijst. De diarree is geen water nu maar iets dikker. Ik ga zo even kijken welke dierenarts er open is en dan ga ik die hypoallergeen voedsel halen. Ook ga ik kijken of ik in het bezit kan komen van rc convealance support ( ik moet wel even googlen wat het doet)
Dank jullie wel voor jullie reacties, ik doe er echt alles aan om hem te helpen. Maar af en toe zitten we echt met de handen in het haar. Het kan bij Sammie geen stress zijn er is niks veranderd in het huis, hij krijgt alle aandacht en als we visite hebben is hij de eerste die zich laat aaien. Hij is ook zo ongelooflijk lief, dat het zo hartverscheurend is dit te zien en niet weten wat te doen.
Ik heb zelf geen ervaring met die b12 prikken, mijn dierenarts ook niet want die stond te soebatten met zijn assistent of deze prik nu in de spier of onder de huid moest. De dosis heeft hij op advies van het medisch centrum Amsterdam, ik bel wel bijna dagelijks naar het medisch centrum, ze zullen wel moe van me worden maar interesseerd me niks. Ik wil dat ze eens goed na denken wat er met Sam aan de hand is. Hij moet in de bloei van zijn leven zijn, hij lijkt nu wel 16.
Ik ben blij dat ik me op deze forum hebt ingeschreven, jullie geven me weer kracht om zelf verder te zoeken. Thanksss
4 jaar geleden heeft Sammie een darmoperatie gehad, bij hetzelfde centrum in Amsterdam. Toen moest ik over op fiber van Royal canin, daarna weigh management omdat hij door fiber weer veel spuugde. Ik geef hem nu almo nature, en wat gekookte witte rijst. De diarree is geen water nu maar iets dikker. Ik ga zo even kijken welke dierenarts er open is en dan ga ik die hypoallergeen voedsel halen. Ook ga ik kijken of ik in het bezit kan komen van rc convealance support ( ik moet wel even googlen wat het doet)
Dank jullie wel voor jullie reacties, ik doe er echt alles aan om hem te helpen. Maar af en toe zitten we echt met de handen in het haar. Het kan bij Sammie geen stress zijn er is niks veranderd in het huis, hij krijgt alle aandacht en als we visite hebben is hij de eerste die zich laat aaien. Hij is ook zo ongelooflijk lief, dat het zo hartverscheurend is dit te zien en niet weten wat te doen.
Ik heb zelf geen ervaring met die b12 prikken, mijn dierenarts ook niet want die stond te soebatten met zijn assistent of deze prik nu in de spier of onder de huid moest. De dosis heeft hij op advies van het medisch centrum Amsterdam, ik bel wel bijna dagelijks naar het medisch centrum, ze zullen wel moe van me worden maar interesseerd me niks. Ik wil dat ze eens goed na denken wat er met Sam aan de hand is. Hij moet in de bloei van zijn leven zijn, hij lijkt nu wel 16.
Ik ben blij dat ik me op deze forum hebt ingeschreven, jullie geven me weer kracht om zelf verder te zoeken. Thanksss
Ik vind het klinken als alvleesklierproblemen ja. Viyo dwangvoer al geprobeerd? Dat is vloeibaar en kan via een spuitje in de bek.
Wat moet je machteloos zijn als je ziet dat alles wat je probeert geen of nauwelijks effect lijkt te hebben... Het is niet bedoeld als persoonlijke aanval hoor, maar als mijn dierenarts niet zou weten dat b12 in de spier geprikt moet worden zou het mijn dierenarts niet meer zijn. En wat ik ook bizar vind eigenlijk is dat je niet iets van diarreestoppers (Finidiar) hebt meegekregen. Waterdunne diarree ('echte' diarree dus) is heel gevaarlijk.
Ik zou ergens anders gaan kijken. Een medisch centrum is leuk voor als je lastige operaties moet laten uitvoeren, maar voor de persoonlijke aandacht en een dierenarts die Sammie heel goed kent moet je denk ik toch bij de kleinere praktijken zijn (of heeft je eigen dierenarts je doorverwezen naar het medisch centrum?). Kleine praktijken hoeven helemaal niet minder goed te zijn; de dierenkliniek waar ik naartoe ga heeft drie topdierenartsen in dienst.
Als je het gevoel hebt dat ze van Sammie een proefdier maken zou ik ergens anders gaan kijken. Ik weet niet waar je woont maar ik ben erg tevreden over de dierenkliniek in Zeist (op de Egelinglaan).
Ik zou ergens anders gaan kijken. Een medisch centrum is leuk voor als je lastige operaties moet laten uitvoeren, maar voor de persoonlijke aandacht en een dierenarts die Sammie heel goed kent moet je denk ik toch bij de kleinere praktijken zijn (of heeft je eigen dierenarts je doorverwezen naar het medisch centrum?). Kleine praktijken hoeven helemaal niet minder goed te zijn; de dierenkliniek waar ik naartoe ga heeft drie topdierenartsen in dienst.
Als je het gevoel hebt dat ze van Sammie een proefdier maken zou ik ergens anders gaan kijken. Ik weet niet waar je woont maar ik ben erg tevreden over de dierenkliniek in Zeist (op de Egelinglaan).

Met diervriendelijke groeten,
Maaike
Klik hier voor het fotoalbum van Mickey* (26-02-1999, 04-11-2014), Pippi (15-03-2011) en Tommy (11-02-2013).
Maaike
Klik hier voor het fotoalbum van Mickey* (26-02-1999, 04-11-2014), Pippi (15-03-2011) en Tommy (11-02-2013).
-
- Kitten
Hoi dank je wel voor je reactie, ik ben door de mobiele dierenarts doorgestuurd naar het medisch centrum. Ik weet gewoon niet meer waar ik naar toe moet. Van de mobiele dierenarts hoor ik ook niks meer. 2 weken geleden een email verstuurd maar niet eens een reactie. Ik ben vandaag bij een dierenarts in den haag geweest en die heeft mij inderdaad finidair meegegeven. Hij heeft er nu een op en vanaf morgen krijgt hij er 2 per dag. Ook heb ik id voedsel meegekregen. Daar heeft hij nu een beetje van gegeten. Heel mijn leven al vanaf huis uit zitten we bij deze dierenarts. Ik ga morgen wel een andere bellen want dit is niet meer te doen. Ik moet zeggen dat ik ook niet aan diaremmers hebt gedacht maar dat hun daar ook niet over beginnen vind ik ook heel bizar. Ik heb echt geen vertrouwen meer nu. Nee Zeist is echt te ver weg! Ik ga morgen wel even rond bellen. Ik houd jullie op de hoogte.
Ik weet dat er ook forumleden in Den Haag een goeie dierenarts hebben gevonden; misschien kan je zijn/haar naam even zoeken op dit forum om te kijken welke ervaringen er met hem/haar zijn.
Verder wens ik je heel veel succes en ook sterkte in je zoektocht; ik hoop dat Sammie snel weer beter wordt!

Verder wens ik je heel veel succes en ook sterkte in je zoektocht; ik hoop dat Sammie snel weer beter wordt!
Met diervriendelijke groeten,
Maaike
Maaike
-
- Kitten
Hoi hoi! Even een kleine up date van Sammie. Ondertussen gaat het ietsjes beter met hem. We zijn overgestapt op eerst id voer en nu op z/d voer. Ondertussen op advies van een vriendin uit de zorg geven we de prednison van 5 Mg een half tablet in de ochtend en een half in de avond. Het is nog steeds dezelfde hoeveelheid maar hij lijkt dit beter aan te kunnen. Vanaf afgelopen zondag heeft hij goede ontlasting. Ook het medisch centrum weer aan de lijn gehad en heb mijn beklag gedaan over de niet positieve internist. Aankomende vrijdag de 14 de hadden we weer een afspraak staan maar ik heb gisteren afgebeld. Ik ben bang dat het hem te veel stress weer gaat geven. Morgen en dan nog 2 weken hebben we de uitslag wat betreft de alvleesklier. Van de week komt we een test binnen die we hebben besteld om te kijken of hij geen cardia bacterie heeft. We hebben heel veel gelezen en al is Sammie getest op gardia bacterie, willen we het toch nog testen. Het moet namelijk getest worden op verse ontlasting en de ontlasting die wij hebben opgestuurd was al oud en vaak wordt deze bacterie over het hoofd gezien. Het is in ieder geval het proberen waard. Als Sam nog beter opknapt dan willen we overstappen naar een andere dierenarts. Ik heb mijn vriendinnen ingeschakeld en sommige kwamen al met namen. Ook in delft schijnt er een goede dierenarts te zitten. Nijhuis. Dus het word voor mij nog even zoeken. Voor nu is het afwachten op de bloed uitslag uit America en hopelijk blijft het nu goed met hem gaan. Hebben er nog meer mensen ervaring met die zogenaamde gardia bacterie??? Dit was het tot zo ver. Bedankt weer voor het reageren. Thankssss
Klinkt als het klassieke triadeprobleem, Pancreatitis, IBD en cholangitis en dat herkent de internist daar niet? En bloed naar Amerika? Hoeft allang niet meer kan ook naar Utrecht en Idexx, daarbij is er een snaptest voor Pancreatitis.
Wat de kat nodig heeft zijn inderdaad de enzymen (opname voedingsstoffen) en de corticosteroiden, daarnaast anti-misselijkheid, maagzuurremmer en een pijnstiller en dan het liefst een opiaat als Tramadol.
Belangrijk is eten, inderdaad natvoer. Niet eten betekend dwangvoeren. Als de diarree aanhoud de hoeveelheid enzymen opvoeren, bedenken dat de enzymen de geleider zijn van voedsel, het makkelijkst is de enzymen door het voer echter moet het voer met enzymen wel een halfuur staan.
Je kat is echt doodziek, hou er rekening mee dat dit zwaar belastend voor het lichaam is maar dat heb je zelf ook door.
Hou er rekening mee dat suikerziekte op de loer ligt.
Ben je al vaker met hem bij artsen geweest? (Omdat hij al zoveel gewicht kwijt is).
Wat de kat nodig heeft zijn inderdaad de enzymen (opname voedingsstoffen) en de corticosteroiden, daarnaast anti-misselijkheid, maagzuurremmer en een pijnstiller en dan het liefst een opiaat als Tramadol.
Belangrijk is eten, inderdaad natvoer. Niet eten betekend dwangvoeren. Als de diarree aanhoud de hoeveelheid enzymen opvoeren, bedenken dat de enzymen de geleider zijn van voedsel, het makkelijkst is de enzymen door het voer echter moet het voer met enzymen wel een halfuur staan.
Je kat is echt doodziek, hou er rekening mee dat dit zwaar belastend voor het lichaam is maar dat heb je zelf ook door.
Hou er rekening mee dat suikerziekte op de loer ligt.
Ben je al vaker met hem bij artsen geweest? (Omdat hij al zoveel gewicht kwijt is).
In de update staat dat er weer sprake is van goede ontlasting Paasnini dus dat lijkt in elk geval positief.
Wil nog wel even meegeven dat testen op Giardia om betrouwbaar te zijn van 3 dagen ontlasting moet zijn en niet van 1 dag
Sterkte!
Wil nog wel even meegeven dat testen op Giardia om betrouwbaar te zijn van 3 dagen ontlasting moet zijn en niet van 1 dag

Sterkte!