Aan een tuigje naar buiten of niet?

Voor overige vragen over de kat die niet onder een andere categorie passen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Ikey
Jaguar
Jaguar
Berichten: 610
Lid geworden op: 13 nov 2012 12:26
Locatie: Omgeving Amsterdam

Aan een tuigje naar buiten of niet?

Bericht door Ikey »

Een tijdje terug heb ik tuigjes gekocht voor Diesel en Skippy. Het lijkt me fijn als ze hier aan wennen, zodat we ze op deze manier kunnen vervoeren in de auto (kunnen ze gewoon op schoot zitten, wat ze wellicht fijner vinden) en ook lekker met ze naar buiten kunnen.

Ik ben nu een paar keer met Diesel in het trappenhuis geweest. En met Skippy ben ik net een minuutje buiten geweest. Maar volgens mij vinden ze het helemaal niet leuk en misschien zelfs heel eng. Ze kruipen allebei in mijn nek. Bij Diesel is dat met zijn grootte iets minder fijn als bij Skippy ;-) Skippy gaat zielig mauwen, hun staart zit tussen hun poten. En als we weer in het vertrouwde gangetje komen en voor de deur staan, kunnen ze niet wachten tot ik de deur heb open gemaakt.

Wil ik te snel? Doe ik iets fout? Of willen ze gewoon niet naar buiten?

Ik voel me een beetje schuldig, omdat ik ze dit aan doe om ze te laten wennen. En ook een beetje teleurgesteld, want ik had juist gedacht dat ze het buiten heerlijk zouden vinden.
Groetjes, Paula
Pootje van Diesel, Skippy en engeltje Whisky. Likje van pup Isa

Kom je eens kijken welke avonturen wij beleven?
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6861
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Aan een tuigje naar buiten of niet?

Bericht door Dinky »

Buiten is ook vreemd en eng ;)
Daar kan Dinky over mee praten. Denk dus meer dat het met binnen is vertrouwd, buiten is eng te maken heeft dan met het feit dat jij te snel zou willen.
Kan hier ook gerust het raam open zetten en Dinky blijft lekker binnen, hooguit minuutje echt helemaal buiten en dan snel weer naar binnen toe.
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Aan een tuigje naar buiten of niet?

Bericht door Adriana »

te snel, iets fout of nog anders... t is moeilijk om te zeggen.

kan alleen de ervaringen van hier neerzetten..
Maks heb ik ooit mee naar de blokhut genomen en hij hield pas weer op met bibberen toen hij weer thuis was. die laat ik hier en op het balkon en hij kan niet wachten totdat het raam in de woonkamer weer hele dagen/nachten open kan staan..

Bolle staat regelmatig met gebalde vuistjes voor de voordeur want moet naar buiten. en ik hoef het deurtje waarachter tuig ligt maar aan te raken of hij staat naast me.

Enzo was er redelijk dol op maar vindt balkon intussen ook best.

Mies heeft Telizen kuurtje nodig gehad om te wennen (drie kwartier autorijden, wandeling en aan boord) en dat ging de derde keer heel rustig. de eerste twee keer geloof ik stress drol op handdoek op achterbank. nu na zoveel keer rustig en gewend en kan niet wachten..

hoe hebben we ze gewend? eerst alleen tuig in kamer, toen tuig aan in kamer, toen tuig aan in trappenhuis, toen in tuig op schouder rond flat en afhankelijk van stressniveau toen in grasveld naast flat sjezen met korte lijn en toen op arm in tuig naar tuin lopen (3 minuten). zo ging het bij Bolle, destijds bij Enzo en destijds ook bij MoMo.

de meeste tijd zitten ze op mijn schouder en lopen niet als een hondje mee.
soms als ze erg lekker gras ruiken willen ze naar beneden en lopen stuk over het gras met sprietje hier en daar.
en ze lopen in tuig in tuin en over het pad van het volkstuincomplex. Mies wordt daarbij nauwlettend gadegeslagen door mw Streep verscholen achter plant of heester. maar Mies heeft niks met Streep en Streep begrijpt dat Mies geen gevaar is voor haar territorium.

Bolle loopt voorlopig niet aangelijnd door de tuin omdat ik geen schichtige Streep wil.
zal komende maanden voorzichtig kijken hoe ze op elkaar reageren en heb gecheckt en Streep heeft geen vlooien.

dus geduld, kleine stapjes, tijd en voorzichtig opbouwen en proberen.
en met zo veel zichtbare stress gewoon niet volhouden, zoals bij Maks.
bij Mies moest het wel want die moest gewoon mee naar boord en anders op de herplaatsingslijst maar het is allemaal meer dan goed gekomen..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Plaats reactie