Wanneer is een kat(er) echt volwassen?

Kat plast buiten de bak, katten aan elkaar laten wennen, kat krabt aan meubilair, etc.
Renatevanderveer

Wanneer is een kat(er) echt volwassen?

Bericht door Renatevanderveer »

Ik heb een vraagje.
Wanneer is een kat(er) puber af? Wanneer is een kat officieel volwassen?
Snickers word in mei 2 jaar en ik merk aan hem dat hij veel rustiger en kalmer is dan voorheen.
Hij heeft zijn gekke dolle minuten maar die zijn vele keren minder dan eerder.
Hij was een gekke stuiterbal, terwijl hij nu in zijn gedrag flink getemperd is.

Hij heeft afgelopen zomer een groeispurt ondergaan, katten groeien toch door tot hun tweede jaar?
Ik kan me namelijk niet voorstellen dat Snickers nóg groter zal worden..

Bounty, die twee maanden jonger is dan Snickers, is momenteel bezig met een lichamelijke verandering.
Ze is beetje bij beetje een ietsiepietsie aan het uitdijen en ik heb het idee dat ze nog de hoogte ingaat.
Bounty heeft nog iedere dag die stuiterbal momenten en vliegt nog dikwijls over ons weiland.

Ik heb gelezen dat Aziaten langer doorgroeien en dat hun puberteit langer kan duren dan bij de gemiddelde HTK-kat.
De meeste katten zijn met twee jaar puber-af, Aziaten doen daar toch iets langer over?

Wat ik bij een aantal Britjes hier op het forum zie, met name bij de katertjes (Bruno, Taffy) is dat zij katerwangen krijgen.
Snickers is daar nu mee bezig, terwijl Bruno en Taffy jonger zijn dan Snickje.

Ik vind het een interessant onderwerp om over te discussiëren, hoe is jullie ervaring?
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Wanneer is een kat(er) echt volwassen?

Bericht door Adriana »

tot aan ongeveer de derde verjaardag van de broertjes had ik de indruk dat er nog dingen veranderden: uiterlijk, gewicht, gedrag.
ze gaan in mei naar hun vierde verjaardag en ik vind ze al enige tijd stabiel op alle fronten. ook de onderlinge verhouding en dominantie.
echte katerkoppen krijgen ze pas over een aantal jaar maar terugkijkend heb ik de indruk dat ze ongeveer met een kleine 3 jaar waren 'uitgegroeid'..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
eveline1982
Tijger
Tijger
Berichten: 2043
Lid geworden op: 16 okt 2012 19:50
Locatie: Alkmaar

Re: Wanneer is een kat(er) echt volwassen?

Bericht door eveline1982 »

Ik wilde ook 3 jaar zeggen :) . Beer is nu bijna 2 jaar en je merkt aan hem dat hij nog "puber" buien heeft. Ook groeit hij nog steeds, maar dit zien wij bijna niet meer, mensen die een tijdje niet zijn geweest zeggen dat zijn kop dan groter lijkt of dat het lijkt alsof hij weer wat de hoogte in is gegaan :)
The Lovers of my life, Banjer, Beer, Minoes (katjes) Diego, Jimmie (hondjes) Django, Rodney, Co en Moos (ratjes)
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9370
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Wanneer is een kat(er) echt volwassen?

Bericht door castratenkoor »

Ik zou ook 3 jaar zeggen, als ik naar Rik en Teun kijk. Rik werd tussen 3 en 4 jaar volwassen.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
pinguin
Tijger
Tijger
Berichten: 2253
Lid geworden op: 03 jul 2011 19:54

Re: Wanneer is een kat(er) echt volwassen?

Bericht door pinguin »

3 jaar vind ik ook wel een aannemelijke leeftijd. Maar volgens mij loopt hier een uitzondering rond :roll: Snabbel is bijna 3 en dacht echt dat het wel klaar was met zijn puber gedrag maar sinds een maand is die weer lekker de grenzen aan het op zoeken en mij uit mijn slaap aan het houden omdat meneer weer op mijn bed speelt midden in de nacht.
Kwa gewicht is die al 6maanden stabiel.
groetjes sproet* 11jr*, snabbel 8jr en Simba 2jr
Gebruikersavatar
Ikey
Jaguar
Jaguar
Berichten: 610
Lid geworden op: 13 nov 2012 12:26
Locatie: Omgeving Amsterdam

Re: Wanneer is een kat(er) echt volwassen?

Bericht door Ikey »

Leuk onderwerp! Ik dacht eigenlijk altijd dat ze met 1,5 wel uitgegroeid waren. Diesel is nu 1,5 en af en toe kijk ik weer eens goed, en dan denk ik, je lijkt wel weer gegroeid! Of inderdaad van vorm veranderd. Dit zie ik in mindere mate ook bij Skippy, die is een maandje jonger.

En puberen, daar kan vooral Diesel ook wat van ;-)

Maar groeien zullen ze dus voorlopig nog wel blijven doen, al is het minder dan eerst. Goed om te weten. Ben heel benieuwd hoe groot ze worden, vooral Diesel. Die vind ik nu al zo groot!
Groetjes, Paula
Pootje van Diesel, Skippy en engeltje Whisky. Likje van pup Isa

Kom je eens kijken welke avonturen wij beleven?
Gebruikersavatar
Cyamytha
Poema
Poema
Berichten: 298
Lid geworden op: 29 dec 2013 13:51
Locatie: Deventer

Re: Wanneer is een kat(er) echt volwassen?

Bericht door Cyamytha »

Blij dat je het vraagt eigenlijk. Heb er nooit zo over nagedach5, maar wist het antwoord ook niet.
Dus dan zitten we nog minimaal 1,5jr in de "ellende" ;)

Grapje hoor. Ik vind die 6mnd oude ondeugd/druktemaker heerlijk om me heen :D

Ben wel heel nieuwsgierig hoe hij uitgroeid!
Ankie, personeel van Beer en vrouwtje van Astor de hond!

Album Karel en Beer


*Karel* (28-7-'13..5-6-'18)
Gebruikersavatar
ayla
Tijger
Tijger
Berichten: 1115
Lid geworden op: 11 nov 2009 11:45
Locatie: Leusden

Re: Wanneer is een kat(er) echt volwassen?

Bericht door ayla »

Hier sinds een jaar rustiger, toen waren ze 3 geworden. Felix heeft afgelopen jaar katerwangen gekregen terwijl zijn broer garfield er al eerder katerig uit zag.

Ik ga dus voor 3 :)
Groetjes van Marjoleine,
kopjes van Felix,
en een zoen van Garfield!
Cerna

Re: Wanneer is een kat(er) echt volwassen?

Bericht door Cerna »

Ik vind 3 erg lang. Volgens mij is een Brit met 2 jaar wel uitgegroeid. Merk het ook aan de eetlust die wordt vanaf die leeftijd een stuk minder.
Maar wanneer pubergedrag het criterium is, dan is een kat nooit volwassen want Cerná die nu bijna 15 is, vertoont nog dagelijks pubergedrag :smile:
Anne87
Jaguar
Jaguar
Berichten: 631
Lid geworden op: 13 mar 2013 00:33

Re: Wanneer is een kat(er) echt volwassen?

Bericht door Anne87 »

Onze mannen zijn als het goed is met 4 jaar uitgegroeid. Of ze ook zo lang blijven puberen, ik heb geen idee. Noodle zit er in ieder geval nog middenin. Alle grenzen opzoeken en ruimschoots overschrijden, deuren slopen, happen zo af en toe als iets hem niet zint, en als hij heel sjaggo is, gaat hij Milo slopen. Die hapt tegenwoordig goed terug en hun band is prima, maar Noodle is duidelijk aan het puberen (18.5 maanden nu). Milo is 11 maanden en heeft er een stuk minder last van. Misschien komt dat nog?
Maar nu ik dit typ, ligt meneer de dwarse puber naast mij te slapen, want hij wil stiekem ook wel heel graag bij je zijn...
Gebruikersavatar
BloemTetsu
Tijger
Tijger
Berichten: 1070
Lid geworden op: 17 jul 2012 09:00

Re: Wanneer is een kat(er) echt volwassen?

Bericht door BloemTetsu »

Tetsu is nog steeds een pupber en hij wordt, gok, 6 jaar. Bloem wordt dit jaar 3 en ik merkte dat ze telkens iets hoger werd. Elfie heeft nog 1 jaar te gaan. Zij mag nog wel wat groeien.
Groetjes Bianca kopjes Bloem en Tetsu
Ducky*(6-4-12) Kathy*(28-1-11) Elfie*(20-2-14)
Excuses aan de kikkers, eksters, merel, duif en koolmees
Gebruikersavatar
Catfish
Tijger
Tijger
Berichten: 1194
Lid geworden op: 27 jan 2010 23:06
Locatie: Twente

Re: Wanneer is een kat(er) echt volwassen?

Bericht door Catfish »

Bean is de jongste, net 3. Ik heb het idee dat hij nu eindelijk 'klaar' is met groeien, net als de rest. De puberteit zal nog wel even duren.... :lol:
Groetjes van Stella
*Bonk*kopjes van Zorro, Snoopy, Mr Bean
Lebber van hond Marra
Renatevanderveer

Re: Wanneer is een kat(er) echt volwassen?

Bericht door Renatevanderveer »

Dames, een vraagje;

Snickers word volgende maand twee en het lijkt erop dat hij nog niet is uitgegroeid.
Hij was vorige maand wat afgevallen, maar weegt hedendaags weer een keurige 4 kilo.
Echter, valt het ons op dat we het ruggengraatje van Snickers kunnen voelen.
Dit was eerder niet zo, al heeft hij al tijden wat ingevallen flanken.
Hij heeft altijd al slank geoogd, dat is nu niet anders.

Zou Snickers een groeispurt(je) kunnen hebben en dat hij daardoor wat slanker aanvoelt.
Het is niet te zien en hij eet nog steeds prima, zoals hij altijd heeft gedaan.
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9370
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Wanneer is een kat(er) echt volwassen?

Bericht door castratenkoor »

Het is goed mogelijk, dat hij bezig is met een groeispurt in de lengte. Rik wordt morgen 4 en is in mijn optiek net uitgegroeid.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5490
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Wanneer is een kat(er) echt volwassen?

Bericht door nellebel »

heb niet het idee dat gijs nog groeit, hij wordt 3 over een maand, echter in gedrag blijft hij veranderen. en guusje ook. laatste weken/ maanden is het elke dag herrie in de tent. echt niet leuk, want het gaat er heftig aan toe. gijs lijkt er last van te hebben dat guusje rustiger wordt. hij daagt meer uit en wanneer guusje, die knuffeliger wordt, lekker lui ligt valt hij haar aan. zij daagt hem ook wel eens uit, maar ik heb het idee dat gijs niet weet wat spelen is. dat wist hij als kitten al niet maar had gehoopt dat hij het ondertussen had geleerd.
volgens mij heeft macho gijs moeite met dominantie. hoop wel dat dit minder wordt als hij volwassen is. flauwe geintjes als guusje van bed duwen, haar uit het mandje jagen om er vervolgens voor 1 minuut zelf in te gaan liggen.
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Plaats reactie