Klein appartement, hoe groot de krabpaal?

Kattenbak, kattenren, grit, voer- en waterbakjes, mandjes, krabpaal, kattentuigjes.
manonvdsteen
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 03 feb 2014 19:18

Klein appartement, hoe groot de krabpaal?

Bericht door manonvdsteen »

Hoi allemaal,

Omdat ik sinds kort op mezelf woon en direct een kat heb genomen, heb ik mij nu toch maar eens aangemeld bij een kattensite. Ik heb namelijk best wat vragen, omdat het ook m'n eerste eigen kat is.
Toevallig hadden vrienden van mij een Ragdoll over en gezien deze beesten toch wel 'Binnenkatten' zijn, voor mijn woonomstandigheden het beste.
Maar ik ben toch wat dingen vergeten. Het gaat ontzettend goed met m'n kat (Chaïm, bijna 8 maanden), maar ik moet hem wat meer aan kunnen bieden. Nu ben ik van plan om een grotere krabpaal te kopen, want nu heb ik deze: http://csimg.koopkeus.nl/srv/NL/0000435 ... -grijs.jpg

Maar Chaim is een mannetje en zal nog wel even wat groter worden. Ik wil dus kijken voor een nieuwe krabpaal. Wie kan mij een tip/advies geven, eventueel met foto?
Mijn appartement is erg klein. Soms vind ik het ook zielig voor hem dat ik hem niet veel meer kan aanbieden dan alle ruimte in alle kamers (als ik er ben). Dus een grote krabpaal zal misschien wel goed zijn?

Graag jullie reacties. Ik ben al een tijdje aan het zoeken (ook qua wat er uberhaupt past, maar ben te geneigd een te kleine te kopen). Ook omdat ik nu wel lees dat het wel heel belangrijk is dat hij zich volledig kan uitrekken.
Chaïm, ragdoll, 15-06-2013
Gebruikersavatar
G+S
Poema
Poema
Berichten: 323
Lid geworden op: 16 okt 2013 16:21
Locatie: Sint- Oedenrode

Re: Klein appartement, hoe groot de krabpaal?

Bericht door G+S »

Ik heb een krabton! :)

Nemen weinig plek in beslag maar is toch een ton van 1,50 hoog. De buitenkant is geheel bedekt met krabspul ( zou niet weten hoe ik het anders moet noemen) en aan de binnenkant zitten ook gaten.
Die van mij heeft 5 openingen van onder tot boven aan de voorkant en bij mij gaan ze er ook graag bovenop liggen! :)

Enige nadeel van die dingen is dat ze best wel prijzig zijn!
Semmie, valentijn & doedel

*Garfield* 17-07-2013 - 05-12-2016
Gebruikersavatar
mittenslief
Tijger
Tijger
Berichten: 1675
Lid geworden op: 04 mei 2011 15:04
Locatie: enschede

Re: Klein appartement, hoe groot de krabpaal?

Bericht door mittenslief »

de krabpaal die je angeeft is veel te klein voor jouw man.....veel meer de hoogte inwerken...let erop dat ragdoll katers flink kunnen worden en een aardig gewicht kunnen krijgen....je kan dan beter een goede stevige krabpaal nemen anders breekt hij zo.
Honden hebben bazen, poezen personeel!
alle katzels: mittens, mr. cat, angel, rover, roosje en mitsie
op de regenboog: Ollie, Simba, Buck
Anne87
Jaguar
Jaguar
Berichten: 631
Lid geworden op: 13 mar 2013 00:33

Re: Klein appartement, hoe groot de krabpaal?

Bericht door Anne87 »

Misschien een goed idee om je appartement echt vanuit een kat-perspectief te bekijken. Katten bekijken de ruimte anders dan wij. Werk echt de hoogte in, ik weet niet of je kasten hebt staan, maar wat planken als opstapje daar naartoe en dan lekker hoog aan de muur over de kasten en planken kunnen, dat is ook hartstikke leuk! Planken bekleden met vloerbedekking en ze kunnen meteen krabben!

Ik heb voor onze noorse boskatten (twee katers, flinke jongens!) deze krabpaal staan (naast nog een paar kleintjes): http://www.petsplace.nl/kat/krabben/ado ... m~M-830301
Die bevalt mij goed, maar ik heb hem wel met beugels aan de muur vastgemaakt, want als ze er met een flinke vaart in racen, wil hij nog wel eens flink schommelen.
Cerna

Re: Klein appartement, hoe groot de krabpaal?

Bericht door Cerna »

Voor een goede krab/klimpaal heb je niet veel ruimte nodig wanneer je een paal neemt tot aan het plafond (die je vastklemt) met een paar ligplankjes. Vanaf de vloer tot de onderste plank moet minstens 80 cm zijn zodat de kat zich goed kan uitrekken en de nagels kan scherpen.

De paal die ik heb was behoorlijk prijzig, maar ook erg degelijk en er zit 5 jaar garantie op. Iets wat je niet hebt op de goedkopere palen die meestal na 1 à 2 jaar weer vervangen moeten worden.
Afbeelding
desneeuwman80
Huiskat
Huiskat
Berichten: 17
Lid geworden op: 09 jan 2014 00:12

Re: Klein appartement, hoe groot de krabpaal?

Bericht door desneeuwman80 »

Je kan ook kijken op zooplus daar kan je ze zien in allerlei hoogtes en soorten.
Ik heb daar meer besteld en de krabpalen zijn daar ook het goedkoopst en van goede kwaliteit.
Gebruikersavatar
Ms Maaike
Tijger
Tijger
Berichten: 1611
Lid geworden op: 25 okt 2012 13:17

Re: Klein appartement, hoe groot de krabpaal?

Bericht door Ms Maaike »

Ik vind niet alle krabpalen van zooplus geschikt voor grote rassen. De paaltjes met een diameter van 9 cm bijvoorbeeld zou ik al niet kiezen voor mijn gewone HTK-tjes, laat staan voor een ragdoll. Als ik het geld had had ik houten krabpalen gekocht, die gaan zo veel langer mee. De beste manier om een paal uit te zoeken is om 'm live te aanschouwen (voor mij althans), dan voel je meteen hoe wiebelig hij is en of de platen een beetje stevig zijn.
Met diervriendelijke groeten,
Maaike

Klik hier voor het fotoalbum van Mickey* (26-02-1999, 04-11-2014), Pippi (15-03-2011) en Tommy (11-02-2013).
manonvdsteen
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 03 feb 2014 19:18

Re: Klein appartement, hoe groot de krabpaal?

Bericht door manonvdsteen »

Hallo allemaal,

Ik had een bericht teruggestuurd, maar hij was niet doorgekomen. Nogmaals hartstikke bedankt voor de snelle reacties!
Ik vind het heel goed wat ieder zegt, maar wat Anne87 zegt is iets wat me wel heel erg laat denken. Daardoor denk ik eraan om ook eens m'n meubels iets anders in m'n huis te zetten, zodat het meer ruimte voor hem bied. Daarbij een goede krabpaal, ja daarover ben ik nu wel overtuigd.
Ik heb een hele mooie gezien bij zooplus, namelijk deze: http://www.zooplus.nl/shop/katten/krabp ... 80cm/83300

Ook al zegt Ms Maaike wel dat een stevigere paal misschien nog beter is, deze lijkt (gezien de beoordelingen) wel stevig genoeg en ook niet enorm groot. Ik heb een plek bedacht voor het raam, zodat hij ook nog goed naar buiten kan kijken (en zelfs bij een verwarming, want dat vind hij nu ook heerlijk)

Ik wilde twee weken wachten, maar nu ik thuis ben wil ik het toch zo graag snel regelen. Ik vind die krabpaal van Anne87 ontzettend gaaf, maar boven m'n budget. En de paal tot aan het plafond. Geweldig! Maar ook daarvoor boven m'n budget.

Wat vinden jullie hiervan? :) Of heeft iemand nog een andere tip die hier op lijkt?

In ieder geval enorm bedankt, ik voel al dat ik een stap verder ben.
Chaïm, ragdoll, 15-06-2013
Anne87
Jaguar
Jaguar
Berichten: 631
Lid geworden op: 13 mar 2013 00:33

Re: Klein appartement, hoe groot de krabpaal?

Bericht door Anne87 »

De paal lijkt me prima. Hij is niet heel hoog, maar als je hem naast een kast oid kunt zetten, kunnen ze hem als opstapje gebruiken om lekker hoog te zitten!
Ik heb deze beugel gebruikt: http://www.zooplus.nl/shop/katten/krabp ... oot/277947 Die kan precies om een schroef van een paal heen en daarna in de muur boren. Staat nét een stukje steviger.

Toen wij die krabpaal kochten, was dat gewoon in een fysieke Pets Place en niet online. Daar was hij toen ongeveer E100,-, dus toch een stukje goedkoper dan waar hij nu voor op de website staat.
Gebruikersavatar
mittenslief
Tijger
Tijger
Berichten: 1675
Lid geworden op: 04 mei 2011 15:04
Locatie: enschede

Re: Klein appartement, hoe groot de krabpaal?

Bericht door mittenslief »

anders moet je even op ebay kijken...daar staat ook veel leuks op en vooral die uit duitsland...als je een beetje uitzoekt heb je een mooie voor weinig geld
Honden hebben bazen, poezen personeel!
alle katzels: mittens, mr. cat, angel, rover, roosje en mitsie
op de regenboog: Ollie, Simba, Buck
manonvdsteen
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 03 feb 2014 19:18

Re: Klein appartement, hoe groot de krabpaal?

Bericht door manonvdsteen »

Ik vind hem wel hoog zat voor m'n appartement. Ik denk dat ik dan een andere kast ernaast ga zetten (heb precies een tussenmuurtje tussen m'n buitendeur (waar hij waars voor gaat staan) en raam), Daar kan hij dan mooi opklimmen. Dan zit hij iets hoger.

Ik vind de paal heel mooi en ik denk dat ik hem wel ga aanschaffen (zo snel mogelijk..). Maar kijk eerst nog even op eBay
Chaïm, ragdoll, 15-06-2013
Cerna

Re: Klein appartement, hoe groot de krabpaal?

Bericht door Cerna »

Ik vind het niks (maar wie ben ik? :smile: ): veel te laag (kat kan zich niet uitgerekt de nagels scherpen), huisje is voor een ragdoll veel te klein en de opening is maar 14 cm (vraag me sowieso af hoe hij in het huisje moet komen want dat richeltje ervoor lijkt me ook niet al te breed) en wanneer ik een aantal recensies lees dan ben je over 2 jaar weer aan een nieuwe toe ( mijn klimpaal is bijna 3 jaar oud en ziet er nog als nieuw uit en ik heb 6 katten).

Ga - wanneer je budget niet toereikend is - inderdaad op zoek naar een krabpaal op eBay en dan van Duitse oorsprong. Die zijn in ieder geval veel degelijker van kwaliteit en al die poespas erop is leuk om te zien, maar helemaal niet nodig.
Shimbalaya

Re: Klein appartement, hoe groot de krabpaal?

Bericht door Shimbalaya »

Ik vind de paal absoluut niet geschikt, veel te korte en ook te dunne stammen, daar kan een kat zich niet languit aan uitrekken om te krabben.Ook zijn de ligplekjes veels te klein.
Ik heb voor onze Noorse Boskat alleen maar krabpalen en krabstammen met een doorsnee van maar liefst 15 centimeter, zeer stevige degelijke palen en met extra grote ligplekken speciaal voor grote kattenrassen.
Daarnaast heb ik ook 2 massief houten palen.
Ik weet inmiddels uit ervaring dat je bij een krabpaal beter meteen kunt investeren in een degelijk duurder exemplaar.
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5485
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Klein appartement, hoe groot de krabpaal?

Bericht door nellebel »

je kunt ook zo'n grote dikke paal kopen zonder verder opstapjes e.d. dan kan hij zich goed uitrekken en krabben. die zijn vaak niet zo duur. zorg dan voor klimmen en hog zitten bijv voor opstapjes naar de kast. ik heb bijv een kleinere paal die ze gebruiken om op de kast te komen en daar heb ik tuinkussentjes op liggen. zo gebruik ik mijn meubels ook als ligplekje en hoog plekje.
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6842
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Klein appartement, hoe groot de krabpaal?

Bericht door Dinky »

Wanneer je budget het aan kan zou ik er zo'n paal bij kopen waaraan hij zich helemaal uit kan strekken: http://www.zooplus.nl/shop/katten/krabp ... tam/277845
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Plaats reactie