Flat Chest Syndrom

Voor vragen over katten die mank lopen, artritis hebben, niet kunnen springen of afwijkend gedrag vertonen in hun bewegingen.
Anne87
Jaguar
Jaguar
Berichten: 631
Lid geworden op: 13 mar 2013 00:33

Flat Chest Syndrom

Bericht door Anne87 »

In verband met het feit dat het in het huidige topic misschien niet helemaal gepast is, heb ik er maar een nieuw topic van gemaakt. Ik vind het namelijk wel heel interessant, mede dankzij Milo, natuurlijk.
Ms Maaike schreef:Er zijn twee aandoeningen die een platte borstkas ten gevolge hebben; flat chest syndroom (komt doordat kittens bijvoorbeeld vast hebben gezeten in het geboortekanaal) ontstaat door klaplongen. Bij swimmer syndrome zijn de spieren en pezen van de heupen niet goed ontwikkeld en kan een kitten z'n achterpoten niet normaal gebruiken (hij kan er niet op steunen en dus ook niet normaal mee lopen). Zo'n kitten ligt meer op z'n buik en aangezien de borstkas nog zeer flexibel is kan deze daardoor platgedrukt worden. Hier en hier is meer uitleg over beide aandoeningen.
Anne87 schreef:Maaike, onze Milo werd met flat chest syndrom ook wel een zwemmertje genoemd. Zo kom ik het ook tegen in de literatuur. Hij had geen klaplong, maar door het gewicht van zijn eigen lijfje drukte zijn borstkasje plat. Is het dan een en hetzelfde syndroom, wat jij als twee verschillende dingen beschrijft, of halen zelfs dierenartsen de twee syndromen door elkaar?
Ms Maaike schreef:Het zijn twee syndromen die gelijke symptomen laten zien, dus ik snap best dat er verwarring over is. Alleen de oorzaak van de symptomen zijn anders. In de literatuur kom ik zelf wel verschillende dingen tegen, maar inderdaad ook dat er verwarring is wat betreft beide termen.

- Flat chested kitten syndrome
In dit wikipedia-artikel (kijk naar de bronnen onder het artikel en het correcte gebruik van de terminologie in het artikel voor de betrouwbaarheid) staat heel duidelijk dat het flat chest syndrome ontstaat door een klaplong vlak na de geboorte.

- Artikel over swimmer syndrome (helaas kan ik alleen het abstract bekijken)
- En een compleet artikel over swimmer syndrome met een verwijzing naar bovenstaand artikel
Vooral in de introduction staat zeer helder beschreven wat de oorzaak is van swimmer syndrome en dat de platte borstkas het gevolg is van een motorisch probleem, dus niet vanwege een klaplong zoals bij flat chest syndrome.

Mijn conclusie is dan ook dat het echt twee verschillende syndromen zijn met veel overeenkomende symptomen. Het is jammer dat de termen zo onduidelijk zijn, dat had al veel kunnen schelen.

Een fokker kan beide syndromen eigenlijk niet missen overigens.
mittenslief schreef:nee het zijn inderdaad 2 verschillende dingen....kans op overleven als er niets aan gedaan wordt is over het algemeen heel klein bij allebei de syndromen...
Ms Maaike schreef:Kans op overleven hangt af van de ernst van de platte borstkas. Een vriend van mij heeft een kat met swimmer syndrome, die heeft de achterpoten bij elkaar getaped (of laten tapen eigenlijk) toen het nog een kitten was. De kat is nu 1,5 en pas als hij 2 jaar oud is en hij leeft nog dan zijn zijn overlevingskansen net zo groot als elke andere gezonde kat. Maar tot deze tijd is het nog spannend. Vorige week ben ik met deze kat naar de dierenarts gegaan vanwege een voorsteluchtweginfectie. Hij klinkt regelmatig vrij benauwd dus je moet er echt bovenop zitten. Als de borstkas eenmaal plat is is er niet zo veel wat je kunt doen eigenlijk, behalve een röntgenfoto te laten maken om te kijken hoe erg het is en daar rekening mee houden...

Bij flat chest syndrome hebben de longen een gigantische opdonder gekregen, anders dus dan bij swimmer syndrome waarbij de longen 'alleen maar' in de verdrukking komen te liggen. Het heeft vaak te maken met een bepaalde slijmlaag in de longen waardoor het flat chest syndrome vaker letaal is dan swimmer syndrome.
Als ik dit zo lees (ik heb de artikelen nog niet gelezen), mag ik dus heel blij zijn dat Milo nu zo'n gezonde kitten is en er niks meer te merken valt van zijn flat chest?

Maar wat ik dan nog niet begrijp: Milo had geen zwemmertjes-achterpoten, geen klaplong, maar wel een platte borstkas vanwege zijn eigen gewicht waar hij op lag. In welke categorie valt hij dan? Want dat valt dan duidelijk niet in de zwemmertjes-ziekte, maar ook niet in de flat chest dus klaplong categorie. Hij is trouwens geboren met een keizersnee, dus ik denk ook niet dat hij vastgezeten heeft ergens.
Brittenbolletje
Tijger
Tijger
Berichten: 1143
Lid geworden op: 22 okt 2012 16:22

Re: Flat Chest Syndrom

Bericht door Brittenbolletje »

Beide is verschillend. Heb een zwemmertje gehad en dat was binnen een week opgelost en niet door de pootjes te tapen zoals ze adviseren. Flat chest is meer het zelfde fout als een knikstaart en zo. Die komen vaak overeen.
Anne87
Jaguar
Jaguar
Berichten: 631
Lid geworden op: 13 mar 2013 00:33

Re: Flat Chest Syndrom

Bericht door Anne87 »

Brittenbolletje schreef:Flat chest is meer het zelfde fout als een knikstaart en zo. Die komen vaak overeen.
Ik snap niet helemaal wat je hiermee bedoelt, sorry.
Brittenbolletje
Tijger
Tijger
Berichten: 1143
Lid geworden op: 22 okt 2012 16:22

Re: Flat Chest Syndrom

Bericht door Brittenbolletje »

google eens op knikstaart. Is door de zelfde fout komen ze vaak samen of apart. Heb ze zelf nooit gehad, maar qua fok is het niet geschikt natuurlijk. Het zijn erfelijke afwijkingen. Sorry als ik niet helemaal duidelijk ben. Heb concentratie problemen dus kan het even niet helpen :)
Anne87
Jaguar
Jaguar
Berichten: 631
Lid geworden op: 13 mar 2013 00:33

Re: Flat Chest Syndrom

Bericht door Anne87 »

Maakt niet uit. ;-) Ik heb even gegoogled op knikstaart, maar gelukkig heeft Milo dat allemaal niet.
Ik vermoed toch dat hij echt Flat Chest Syndrom had, want als ik kijk naar foto's van kittens met Flat Chest of naar foto's van kittens met zwemmers-syndroom, lijkt hij totaal niet op die laatste groep. Zijn pootjes stonden gewoon. Maar de foto's van de borstkasjes, vooral de tekeningen op de wikipedia pagina, kloppen wel met wat de fokker en ook onze eigen dierenarts ons vertelde over Milo... Betekent dat dan dat hij een klaplong heeft gehad?

In het dagboekje over Milo staat het volgende
8 dagen oud schreef:Ik was zo trots op de kleine Milo die zo hard groeide. Nou inmiddels ben ik daar wel van genezen.
Zo goed bleek dat helemaal niet te zijn. Nadat de kleine Milo 244 gram was, stopte het groeien. Hij ging wat harder hijgen, wilde niet meer eten en toen ik gistermiddag een afspraak bij de dierenarts had gemaakt, woog het kleine zwarte mannetje nog maar 220 gram. Kijk, van een dagje wat minder of niet groeien, raak ik niet meer in paniek, maar ruim 20 gram afvallen is niet de bedoeling. "Heb je gezien dat zijn borstkas helemaal plat is?" vroeg [...], de dierenarts. Nee dat zag ik pas toen zij mij erop wees. Bij de geboorte was er in elk geval niets van te merken. Hij is gewoon te snel gegroeid en omdat hij nog niet rondloopt (veel te jong) blijft hij op zijn buik liggen en dan wordt zijn borstkas helemaal plat en dat doet zeer en dan krijgt hij het benauwd. Gelukkig wist [...], de andere dierenarts, dat dit ook al eens bij [...] was voorgekomen en dat [...] een ingenieus harnasje had gemaakt van een WC-rolletje. Daarmee kon een kitten tijdelijk niet meer op zijn buik en borst liggen en kreeg het snel genoeg weer een normale vorm.
Gebruikersavatar
Ms Maaike
Tijger
Tijger
Berichten: 1611
Lid geworden op: 25 okt 2012 13:17

Re: Flat Chest Syndrom

Bericht door Ms Maaike »

Er is nog een aandoening die symptomen van het flat chest syndrome laat zien, namelijk funnel chest. Dit is een aangeboren afwijking en wellicht erfelijk. Mensen kunnen dat ook krijgen en in de volksmond wordt het ook wel trechterborst genoemd. Dit artikel gaat over een operatie aan deze afwijking (pectus excavatum in het Latijn) in twee katten. Er staat ook nog een beschrijvend stukje over pectus excavatum; er is geen sprake van een klaplong noch van een spierprobleem bij de achterpoten. Zou dat het kunnen zijn?
Met diervriendelijke groeten,
Maaike

Klik hier voor het fotoalbum van Mickey* (26-02-1999, 04-11-2014), Pippi (15-03-2011) en Tommy (11-02-2013).
Brittenbolletje
Tijger
Tijger
Berichten: 1143
Lid geworden op: 22 okt 2012 16:22

Re: Flat Chest Syndrom

Bericht door Brittenbolletje »

Ja, klopt wat maaike zegt, komt volgens mij wel minder vaak voor bij katten op deze manier.

Van wat ik weet is dat je ook op de organen moet letten als ze een knikstaart hebben en zo daar kan je het ook aan gaan merken. weet er het zijne nu ook niet precies van.
Anne87
Jaguar
Jaguar
Berichten: 631
Lid geworden op: 13 mar 2013 00:33

Re: Flat Chest Syndrom

Bericht door Anne87 »

Interessant. Ik heb er nog even op gegoogled en kom onder andere dit tegen:
Introduction
The two most common malformations of the chest in kittens are pectus excavatum ("funnel chest") and flat chested kitten syndrome (FCK).
Pectus excavatum (PE) is a congenital malformation of the sternum and costochondral cartilages causing narrowing of the chest ventrodorsally or sternal depression. Chest compression may reduce pulmonary and cardiac function.
In FCK, the ribcage angles sharply at the costochondral junction and the chest is flattened ventrally.
The two conditions may occur concurrently.
When a FCK also has weak, splayed legs, it may be known as a "swimmer"

Clinical signs
Typically due to the chronic pulmonary and cardiovascular compression:
Exercise intolerance (in cats, may more likely as depression and inactivity).
Tachypnea.
Panting or labored breathing.
Coughing.
Poor growth or weight loss.
May be associated with heart murmur.
Recurrent lower airway infections.
Cyanosis may be apparent.
FCKs may have splayed forelegs and postural deficits with a ventrally-flattened chest and ribs bowing out along kittens side.
Pectus excavatum may be associated with other congenital defects, eg pericardio-diaphragmatic hernia.
Vomiting has been reported with pectus excavatum.

Prognosis
Animals with the flat chest defect (FCK) can have disease from very mild to life-threatening.
Some affected kittens die at 10-21 days of age in others the degree of dyspnea is such that euthanasia is required.
Often chest develops more normally as kitten grows.
Those surviving to adulthood would usually have normal life-expectancy (as long as lung and heart development normal).

Expected response to treatment
Some swimmers resolve spontaneously others with more severe disease may not respond.
Maintaining food intake maximizes muscle strength and helps normalize FCKs.
Surgery may correct PE but fatal re-expansion pulmonary edema has been reported.
bron
Het klinkt inderdaad alsof het wel wat van elkaar weg heeft. Symptomen hiervan zijn ook 'hijgen', 'minder gaan eten' en 'afvallen', dus dat klopt wel in Milo's plaatje. De rest heeft hij niet gehad, voor zover ik zo snel nu kan beoordelen, maar daar hebben we zo te lezen dan wel echt geluk mee...
Gebruikersavatar
Ms Maaike
Tijger
Tijger
Berichten: 1611
Lid geworden op: 25 okt 2012 13:17

Re: Flat Chest Syndrom

Bericht door Ms Maaike »

Dat stukje kwam ik ook tegen en er zit iets verwarrends in:
When a FCK also has weak, splayed legs, it may be known as a "swimmer"
Dit is verwarrend omdat je met een FCK een flat chested kitten bedoelt, en niet het syndroom (FCKS). Want FCKS en het swimmer syndrome zijn twee van elkaar verschillende syndromen, en dat is niet wat vooral de context suggereert.
Met diervriendelijke groeten,
Maaike

Klik hier voor het fotoalbum van Mickey* (26-02-1999, 04-11-2014), Pippi (15-03-2011) en Tommy (11-02-2013).
Anne87
Jaguar
Jaguar
Berichten: 631
Lid geworden op: 13 mar 2013 00:33

Re: Flat Chest Syndrom

Bericht door Anne87 »

Dus, als ik het duidelijk heb is er sprake van het volgende:

Flat Chest Kittens Syndrom (FCKS)
Flat Chest Kitten (FCK) (kitten met een platte borstkas, ongeacht de reden)
Swimmer Syndrom
Swimmer (kitten met zwemmers pootjes, ongeacht de reden)
Funnel Chest (ook wel pectus excavatum genoemd)

Dus Milo is een FCK, maar de oorzaak daarvan was geen FCKS of Swimmer Syndrom, maar mogelijk funnel chest. Klopt het zo een beetje?
Gebruikersavatar
Ms Maaike
Tijger
Tijger
Berichten: 1611
Lid geworden op: 25 okt 2012 13:17

Re: Flat Chest Syndrom

Bericht door Ms Maaike »

Ja, zo zie ik het ook exact. :)

Of nou ja, behalve dan dat er een verschil zou zijn tussen een 'swimmer' en het het 'swimmer syndrome'; een kitten met het swimmer syndrome wordt een swimmer genoemd en de oorzaak daarvan is een motorisch probleem. Een swimmer is dus een kitten die een spier-/peesprobleem heeft in de achterpoten.
Laatst gewijzigd door Ms Maaike op 29 jan 2014 15:20, 1 keer totaal gewijzigd.
Met diervriendelijke groeten,
Maaike

Klik hier voor het fotoalbum van Mickey* (26-02-1999, 04-11-2014), Pippi (15-03-2011) en Tommy (11-02-2013).
Anne87
Jaguar
Jaguar
Berichten: 631
Lid geworden op: 13 mar 2013 00:33

Re: Flat Chest Syndrom

Bericht door Anne87 »

Ik snap in ieder geval de verwarring die er kan heersen hierover, het is best verwarrende informatie (en terminologie). Hoe dan ook ben ik blij dat Milo zo gezond is nu, en vind ik echt een wereld waar ik nog nooit van had gehoord...
Gebruikersavatar
Ms Maaike
Tijger
Tijger
Berichten: 1611
Lid geworden op: 25 okt 2012 13:17

Re: Flat Chest Syndrom

Bericht door Ms Maaike »

Ik zal eens een mailtje sturen naar mijn dierenarts, misschien heeft hij het vaker gezien (ook omdat ik nu nieuwsgierig ben geworden naar die kat van een vriend (de kat heeft het swimmer syndrome gehad; hij 'zwemt' nu niet meer)).
Met diervriendelijke groeten,
Maaike

Klik hier voor het fotoalbum van Mickey* (26-02-1999, 04-11-2014), Pippi (15-03-2011) en Tommy (11-02-2013).
Anne87
Jaguar
Jaguar
Berichten: 631
Lid geworden op: 13 mar 2013 00:33

Re: Flat Chest Syndrom

Bericht door Anne87 »

Ik zie 15 februari Milo's fokker weer. Ik ben ook wel benieuwd. Als er een erfelijke factor inzit, vraag ik me namelijk af waar dat in zit, en of dat aan te tonen is. Half maart wordt Milo's moeder als het goed is weer opnieuw moeder (wel van een andere kater dan Milo's vader). Ik ben wel benieuwd hoe dat dan zit.
Milo was technisch gezien ook een FCK. Inmiddels is zijn borstkasje allang weer keurig in model en herinnert niks eraan dat hij vroeger plat was. Bij zijn geboorte was hij zwaarder dan zijn broertje. Toen Milo FCK werd, haalde zijn broertje hem ruimschoots in qua gewicht. Maar Milo zit inmiddels op 5 kg en zijn broertje net iets boven de 4. Milo heeft hem dus weer ingehaald.
Gebruikersavatar
Ms Maaike
Tijger
Tijger
Berichten: 1611
Lid geworden op: 25 okt 2012 13:17

Re: Flat Chest Syndrom

Bericht door Ms Maaike »

Er is helaas nog weinig onderzoek gedaan naar FCK's. Alleen funnel chest zou tot nu toe wellicht misschien in principe erfelijk kunnen zijn (las ik op wikipedia, maar dan bij de mens).
Met diervriendelijke groeten,
Maaike

Klik hier voor het fotoalbum van Mickey* (26-02-1999, 04-11-2014), Pippi (15-03-2011) en Tommy (11-02-2013).
Plaats reactie