Pica?

Forum voor vragen over overgeven, maagzuur, verstopping, diarree en andere spijvertering- en ontlastingproblemen.
Anne87
Jaguar
Jaguar
Berichten: 631
Lid geworden op: 13 mar 2013 00:33

Pica?

Bericht door Anne87 »

Ik vroeg me af of het mogelijk is voor een kat om Pica te hebben, en of andere mensen er ervaring mee hebben.
wikipedia schreef:De medische term pica staat voor de zucht naar het consumeren van niet-eetbare dingen, zoals aarde, haar, steentjes, munten of verfschilfers die van houtwerk worden gepeuterd. Ook het eten van grote hoeveelheden onbewerkt, ongekookt of rauw voedsel wordt als pica gezien, bijvoorbeeld rauwe eieren, rauwe aardappelen, ijs, ongekookte rijst, meel, zout, suiker enz. De patiënten vertonen geen afkeer van gewoon voedsel.
Het valt me op dat Noodle stukjes plastic folie, aarde, bladeren, papier en karton (en nog wel meer) eet. Meestal zijn we er wel bij en pakken we het af als hij weer eens iets gevonden heeft, maar het is opvallend. De dierenarts zei dat het te maken kon hebben met het feit dat hij ondervoed bij ons is gekomen en daardoor geen normaal voedingspatroon had ontwikkeld, maar hij is nou meer dan een jaar bij ons en de neigingen nemen nog niet af.

Is er iemand die hier ervaring mee heeft of meer over weet?
Gebruikersavatar
Sifra
Tijger
Tijger
Berichten: 1048
Lid geworden op: 22 feb 2012 22:17
Locatie: Zuid-Holland

Re: Pica?

Bericht door Sifra »

Ik denk wel dat het het bij katten ook voor kan komen. Ik heb iemand ontmoet die een hond met pica had. Buitenshuis droeg het beestje een muilkorf, binnenshuis moesten zijn bazen steeds opletten dat er geen losse voorwerpen op hondhoogte rondslingerden.
A dog is a dog, a bird is a bird, a cat is a person. (Mugsy Peabody)
Shimbalaya

Re: Pica?

Bericht door Shimbalaya »

Anne, heb je al gezocht met de zoekfunctie hier op het forum, er zijn meerdere topics waar pica in wordt genoemd.
Pica kan inderdaad ook voorkomen bij katten en wordt vaak veroorzaakt door een gedragsstoornis, verveling of stress. Maar het schijnt ook voor te komen bij een voedingstekort, een tekort aan mineralen dacht ik, maar dat weet ik niet zeker.

Simba eet ook allerlei dingen zoals papier en karton , eigenlijk van alles wat op de grond ligt of valt, maar heb er nooit bij nagedacht dat dit pica kon zijn.
Katelijne
Poema
Poema
Berichten: 322
Lid geworden op: 28 jul 2011 09:27

Re: Pica?

Bericht door Katelijne »

Jep, ik! Osiris heeft ook pica, al sinds hij klein was (hij is nu 13,5). Bij hem gaat het niet meer zover dat hij bvb. plastic echt opeet, hij knabbelt er gewoon aan en dan zie je allemaal kleine gaatjes in een zak of zo van die plastic hoesjes om een blad papier in te stoppen.
Vroeger ging het verder. Ik had ooit eens teenspreiders (voor bij het lakken van je teennagels) op de salontafel laten liggen en 's avonds was ik ze kwijt. Ik begon al aan mijn mentale gezondheid te twijfelen :lol: , toen Osiris plots begon over te geven. Teenspreiders kwamen eruit. Niet meer te gebruiken, uiteraard! :-P
Hij ging vroeger ook aan alles knabbelen; wij moesten bvb. onze broodtrommel dichtplakken, omdat hij anders 's nachts brood en papieren zak naar binnen speelde! Hij heeft trouwens ook nog aan een bus Cif gelekt (weet niet of je dat kent - is een vrij hevig poetsproduct). Ik was de badkamer aan het poetsen en had die bus even op de grond gezet en plots draaide ik me om en zag ik dat hij schuim op z'n lippen had. Toen was het wel even grote paniek!

Ik weet dat het kan komen door tand- of maagproblemen en angst/stress. Maar ik heb er eerlijk gezegd niet meteen een idee van hoe je het oplost. Misschien een kattengedragtherapeut? Eerst natuurlijk laten checken of er geen medische problemen zijn. En voor de rest zorgden wij dat ons huis Osiris-proof was.
Astérix en Obélix (2012) en Juul (01/06/2014)
R.I.P. Azraël*: 20/07/1994 - 24/03/2013 en Osiris*: 01/08/2000 - 09/04/2018
Gizmobritsekorthaar
Tijger
Tijger
Berichten: 1235
Lid geworden op: 06 aug 2012 11:57
Locatie: Arnhem

Re: Pica?

Bericht door Gizmobritsekorthaar »

Toevallig stond er laatst een heel artikel in me & mycat
Zeker dat katten t kunnen hebben
Ik ga kijken of ik t blad nog kan vinden
groetjes en knuffels van Cindy
En mijn 2 kattenkindjes Gizmo en Caya
Fotos van Gizmo en Caya
Anne87
Jaguar
Jaguar
Berichten: 631
Lid geworden op: 13 mar 2013 00:33

Re: Pica?

Bericht door Anne87 »

Medische problemen schijnen er niet meer te zijn. De dierenarts gaf ook aan dat het eten wat we de katten gaven (TOTW + natvoer) en wat we ze nu geven (vers) compleet is en geen tekorten heeft. Dat kan het dus niet zijn.
Zij gaf aan dat het door dat voedingstekort in zijn vroege jeugd kan zijn, dat hij daardoor stoornissen heeft opgelopen. Nu ik eraan terugdenk, toen hij net bij ons was at hij sokken op. Hij jatte ze gewoon van de waslijn en at er stukken uit. Die draadjes poepte hij gelukkig wel weer uit.
Maar goed, ik ben dus niet de enige, dat is al heel wat.

Maria, ik had inderdaad al even gezocht, maar kon nog geen geheel topic over pica vinden, vandaar. ;)
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9405
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Pica?

Bericht door castratenkoor »

Mijn Bram had dat. Hij is met 8,5 jaar overleden. Zijn darmen waren dermate verknald dat het niet meer met het leven verenigbaar was zeg maar. Dus nee, zo onschuldig is dat helaas niet, ze kunnen heel wat schade oplopen. Hij werkte gewoon alles naar binnen wat door zijn keel paste.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Shimbalaya

Re: Pica?

Bericht door Shimbalaya »

Wat heftig Dinie! Ik wist niet dat Bram z'n darmen geruineerd waren omdat hij pica had.
Als ik jullie verhalen zo lees denk ik niet dat Simba pica heeft want zulke extreme dingen als teenspreiders en sokken worden hier gelukkig niet gegeten.
Meer kleine stukjes papier, plastic of stukjes afbijten van kartonnen dozen en planten.

Ik vind de uitleg van je dierenarts wel interessant Anne.
Frappant is dat Simba ook een voedingstekort en groeiachterstand had, ze was al 4,5 maanden toen we met haar naar de DA gingen maar de DA dacht dat ze ongeveer 10 weken was.
Is het dus zo dat een kat die als kitten te weinig eten heeft gekregen naderhand van alles gaat eten wat los en vast zit?
Is dat wat je DA bedoelt of is er een andere uitleg?
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Pica?

Bericht door Adriana »

Maks is hier de geit en Bolle in vlagen. takjes, aarde die hij dan in je gezicht weer uitspuugt, sommige soorten plakband (gevaarlijk!), delen van bloemstukken, randen van plastic doosjes, sommige soorten plastic zakken, uiennetjes, hoeken van kartonnen dozen, leren veters, rozenbottels, bepaald formaat tie-ribs.. de lijst is eindeloos.
gelukkig eet hij het niet allemaal op maar ik ben al eens een drol met stukje rood uiennet tegengekomen..
hij heeft een erg gelukkige jeugd gehad met alles wat zijn hartje begeerde en voorzover ik weet heeft hij geen tekorten. heeft wel een constante zetmeel-behoefte maar weet niet of er verband is.
het is een ondernemend tiepje en hij checkt aan alles of hij het los kan krijgen.
geholpen door Bolle, want dat is de sloper hier.

tja en of het pica is, ach.. verklaring heb ik er ook niet voor anders dan 'laten we weer eens iets ondernemen, kijken hoe ze reageert....' en zucht, oh ja, typisch Maks..
k probeer zo min mogelijk te reageren en snaai het als ik het zie snel weg en geef iets anders of speel even met hem.
soms prijs ik hem want hij moet niet denken dat hem dit extra aandacht oplevert, dat kan er trouwens nog nauwelijks bij...
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Renatevanderveer

Re: Pica?

Bericht door Renatevanderveer »

Hier ook een katertje die graag sabbelt op plastic, het liefst als het kraakt.
Karton, papier en keiharde dozen zijn niet veilig.
Ook een boodschappen tas zit Meneer dikwijls op de sabbelen.
Tel daar het knisperende geluid bij op en Meneer is in de zevende hemel..
Shimbalaya

Re: Pica?

Bericht door Shimbalaya »

Hier een engelstalig artikel over pica. Het schijnt dat het bij sommige rassen vaker voorkomt dan bij andere.( al staat de Noor niet erbij vermeld ;-) )

http://www.icatcare.org/advice/problem- ... /pica-cats

Vooral het stukje bij "How would I know if my cat has pica?" vond ik wel interessant.
Anne87
Jaguar
Jaguar
Berichten: 631
Lid geworden op: 13 mar 2013 00:33

Re: Pica?

Bericht door Anne87 »

Ik ga het artikel lezen, thanks!
Noodle heeft inderdaad wel eens teenstukjes (I. heeft last van haar voeten en dus een soort inlegzooltjes maar dan puur voor de tenen) opgegeten...
Gebruikersavatar
pinguin
Tijger
Tijger
Berichten: 2253
Lid geworden op: 03 jul 2011 19:54

Re: Pica?

Bericht door pinguin »

Heel herkenbaar hier had sproet het een periode nog steeds moet ik wel opletten. Maar hij werkt niet alles meer naar binnen en snabbel heeft het alleen bij veren hengels niet moeten op een of andere mannier op gegeten worden.
groetjes sproet* 11jr*, snabbel 8jr en Simba 2jr
Katelijne
Poema
Poema
Berichten: 322
Lid geworden op: 28 jul 2011 09:27

Re: Pica?

Bericht door Katelijne »

Ha, typisch! De Oosterse rassen staan erbij! :lol:
Astérix en Obélix (2012) en Juul (01/06/2014)
R.I.P. Azraël*: 20/07/1994 - 24/03/2013 en Osiris*: 01/08/2000 - 09/04/2018
Anne87
Jaguar
Jaguar
Berichten: 631
Lid geworden op: 13 mar 2013 00:33

Re: Pica?

Bericht door Anne87 »

We hebben hier een kleine verzameling zelf gevonden oude pijlpunten liggen. Stenen dus. En de afgelopen dagen vond ik die door het hele huis terug (ze liggen op de slaapkamer). Ik vond het al een beetje typisch, dacht dat de katten er misschien mee aan het spelen waren. Totdat ik Noodle er gisteren op betrapte dat hij zijn best deed om die dingen in te slikken. Hij kauwde erop, had ze in zijn bekje, noem maar op. Uiteraard gelijk alle pijlpunten opgeruimd, zijn tandjes gecheckt (ziet er nog heel uit), en hij gedraagt zich verder ook niet abnormaal. Die dingen zijn vrij hard dus de kans dat hij er stukjes van binnen heeft gekregen acht ik klein. Maar bevestigt toch weer dat we heel goed op moeten letten bij hem.
Plaats reactie