Advies over twee katers van zes maanden

Voor overige vragen over de kat die niet onder een andere categorie passen.
Plaats reactie
mscina
Huiskat
Huiskat
Berichten: 27
Lid geworden op: 11 jan 2014 17:26
Locatie: Arnhem

Advies over twee katers van zes maanden

Bericht door mscina »

In augustus was ik nog heel verdrietig om Minoes, een poes van 10 jaar, die maar een jaar bij mij is geweest en die droge FIB had en is gestorven.
Intens verdrietig en € 1.000,- aan kosten.

5 weken later, in september, heb ik twee kittens (katers)aangeschaft van 12 weken. Een week later gingen ze naar de dierenarts in verband met de tweede enting en toen constateerde de dierenarts een hardnekkige schimmel (Microscopis Canis) en ook ik kreeg voor het eerst van mijn leven ringworm. Het behandelprotocol van de dierenarts opgevolgd namelijk elke week wassingen met Imaverol en mijn hele huis goed reinigen. Dit vond en vind ik heel zwaar want ik werk 45 uur buitenshuis en mijn vriend met wie ik al acht jaar een LAT- relatie heb wilde niet meer langskomen. Voorts bleken ze voortduren aan de diarree te zijn en na weer een test bleken ze ook nog Gardia te hebben. Je raad het al eerst vijf dagen elke dag een tabletje en na twee weken weer testen, nog Gardia positief dus een kuur van twee weken elke dag een tabletje. kosten bij elkaar over de € 600,-. Ik heb een paar keer op het punt gestaan om ze terug te brengen waar ik ze vandaan heb want ik voelde mij totaal niet gesteund door mijn omgeving alsmede het feit dat ik zoveel werk, ze met zijn tweeën overdag in een logeerkamer doorbrengen en alleen vrij kunnen rondlopen als ik thuis ben daar ze anders alles slopen. Inmiddels zijn ze ook gecastreerd (bij mij thuis want de dierenarts wilde ze niet op de praktijk in verband met de schimmel)Waar ben ik aan begonnen en wat doe ik deze lieve katertjes aan. Dit zinnetje speelt vandaag ook weer de hele dag door mijn hoofd en dit komt door de volgende gedachten:

ik ben best veel weg en daarom heb ik er twee genomen maar ze zitten de hele dag op een kamertje.
Inmiddels ben ik al meer dan € 1.000,- kwijt.
ze zijn nog steeds schimmel positief maar ik heb ze niet meer gewassen want dat is nu bijna niet te doen en een flesje kost al € 40,-!
Ik wacht nog op de uitslag van een Gardiakweek.
Ik kan niet zomaar een nachtje wegblijven etc.
ze krijgen Royal Canin sterilised kitten maar ze blijven veel eten en hebben houtkorrels (per maand ben ik alleen voor voer en kattenbakkorrels en dan heb ik het nog niet over dierenartskosten € 80 kwijt.
Relatie met mijn vriend is onder druk komen te staan.
Als ik al denk aan een kattenluik dan kost dit ook weer veel geld want dan moeten ze gechipt worden en met deze schimmel mogen ze niet naar buiten en een kattenluik in een voordeur maken daar zal ik eerst toestemming voor moeten vragen bij de vereniging van eigenaren.
Het balkonnetje wat ik heb is heel klein en heel hoog dus dat is geen optie.

Al met al een heel, misschien beetje warrig verhaaltje en waarom plaats ik dit omdat ik het gevoel heb dat alles in mijn leven naast hard werken om de katten draait en ik graag dit verhaal wil delen om andere verhalen te horen hoe mensen dit doen en hierover denken. Ik ken geen mensen die katten hebben.

Graag jullie mening en / of advies.

Ik plaats dit omdat ik het beste voor de dieren wil, ik aan ze gehecht ben en er vreugde van wil ervaren maar dit gaat zo niet goed.
kansarmedieren
Jaguar
Jaguar
Berichten: 642
Lid geworden op: 11 jun 2011 14:46
Locatie: Eck en Wiel
Contacteer:

Re: Advies over twee katers van zes maanden

Bericht door kansarmedieren »

Hebben ze geen orale medicijnen voor de schimmel gehad want alleen wassen gaat niet helpen. Het heet Itrafungol en je moet het 1 week geven dan een week stoppen en dat 3 keer de katten ook wassen en alles goed ontsmetten maar na die 6 weken moet je echt vanaf zijn.
mscina
Huiskat
Huiskat
Berichten: 27
Lid geworden op: 11 jan 2014 17:26
Locatie: Arnhem

Re: Advies over twee katers van zes maanden

Bericht door mscina »

Nee, want toen ik ze kreeg waren ze nog te klein en bovendien schijnt dit niet goed te zijn voor de organen maar als het niet overgaat dan moet ik dit maar doen.
Gebruikersavatar
mittenslief
Tijger
Tijger
Berichten: 1675
Lid geworden op: 04 mei 2011 15:04
Locatie: enschede

Re: Advies over twee katers van zes maanden

Bericht door mittenslief »

ik heb mijn kitten van toen 10 weken er ook mee behandeld....tis rotzooi en hij is een jaar aan de diarree geweest van dat spul...maar helpt wel voor de schimmel...je huis moet je wel blijven sprayen
Honden hebben bazen, poezen personeel!
alle katzels: mittens, mr. cat, angel, rover, roosje en mitsie
op de regenboog: Ollie, Simba, Buck
Shimbalaya

Re: Advies over twee katers van zes maanden

Bericht door Shimbalaya »

Mscina: Wat betreft de medicatie voor de schimmel kan ik je geen advies geven, daar heb ik gelukkig geen ervaring mee.

Ik krijg de indruk dat je 'n beetje spijt hebt dat je deze kittens in huis hebt genomen.Kan me heel goed voorstellen dat je het op dit moment moeilijk hebt, je hebt een volledige baan en dan nog al dat werk erbij om je huis en de kittens telkens te reinigen.En dan ook nog een vriend wat wegblijft.

Maar je praat over het feit dat je kittens de hele dag opgesloten zitten omdat ze anders alles slopen en over de hoge dierenartskosten en andere onkosten.
Je vraagt jezelf af waar je aan begonnen bent.
Misschien heb je je van tevoren niet goed gerealiseerd wat het inhoudt om 2 kittens in huis te halen, dat valt immers niet te vergelijken met een kat van 10 jaar.
Denk je er over om een ander huisje te zoeken voor je kittens of wil je absoluut je kittens houden?


In dat laatste geval zou je een speciale kattenkamer kunnen inrichten voor je kittens waar zij verblijven als jij werken bent.
Met 1 of meerdere krabpalen, mandjes en speelgoed, liefst natuurlijk met een raam zodat zij naar buiten kunnen kjiken.
Er zijn meer mensen die een speciale kattenkamer hebben gemaakt en dat werkt meestal heel goed.

Met ziektes als schimmel , giardia en tal van andere parasieten is het helaas een kwestie van doorbijten tot er verbetering optreedt en dat kan inderdaad heel vermoeiend zijn, lichamelijk maar ook psychisch.
Ander advies kan ik je helaas niet geven op dit moment.De beslissing ligt bij jou, want hoeveel heb je ervoor over om je kittens te kunnen houden?
Maar als je denkt dat het je teveel wordt ,nu en in de toekomst dan moet je misschien op zoek gaan naar een ander huisje voor je 2 katertjes, helaas.
Heel veel sterkte met de hele situatie.
mscina
Huiskat
Huiskat
Berichten: 27
Lid geworden op: 11 jan 2014 17:26
Locatie: Arnhem

Re: Advies over twee katers van zes maanden

Bericht door mscina »

Wat een lief berichtje! Ja ik heb de consequenties niet goed kunnen overzien omdat ze al meteen de schimmel hadden en ik daar erg van geschrokken ben. Ze hebben een eigen slaapkamer met krabpalen speeltjes etc...waar ze zitten als ik werk en ga slapen. Ik vraag me af of dit niet zielig is en doen andere mensen dit ook. Ik heb een paar keer overwogen om ze weer terug te brengen naar het pension waar ze vandaan komen maar ik ben nu ook al aan ze gehecht en heb al veel voor ze gedaan. Maar heb soms het gevoel dat alalles om de katten draait en ik wil weten hoe ik het aangenamer voor mezelf en de katertjes kan maken. Is er niet goedkoper voer (gebruik nu Royal Canin sterilised kitten) een zak van 2 kilo kost via internet € 20 en dan te weten dat dit binnen 9 dagen op is. Houtkorrels €3, 45 per zak 10 liter 2 zakken minimaal per week. Vaste lasten alleen voor 2katten ongeveer € 88 en dan heb ik het niet over de dierenartskosten want al mijn spaarcentjes zijn wr nu doorheen. Verzekeren kon en kan ik niet doen omdat ze al meteen ziek waren. Iedereen in mijn omgeving zij je moet ze terugbrengen en heeft geen begrip voor het feit dat ik ze heb gehouden kortom geen begrip.
Gebruikersavatar
Sifra
Tijger
Tijger
Berichten: 1048
Lid geworden op: 22 feb 2012 22:17
Locatie: Zuid-Holland

Re: Advies over twee katers van zes maanden

Bericht door Sifra »

Shimbalaya schreef: Je vraagt jezelf af waar je aan begonnen bent.
Misschien heb je je van tevoren niet goed gerealiseerd wat het inhoudt om 2 kittens in huis te halen, dat valt immers niet te vergelijken met een kat van 10 jaar.
Wie rekent er nou op om meteen opgezadeld te worden met hardnekkige schimmel en giardia? Wat een narigheid allemaal! Zo kun je niet echt genieten van je beestjes. Ik vind het vreselijk sneu voor je!

Shymbalaya's idee om de logeerkamer in te richten als kattenkamer vind ik een goed idee!

Zijn je katertjes gewone HTK-katjes of zijn het raskatjes die van een fokker komen? In het laatste geval zou ik de fokker aansprakelijk stellen voor de dierenartskosten. De katjes moeten al besmet zijn geweest voor ze bij jou in huis kwamen.
A dog is a dog, a bird is a bird, a cat is a person. (Mugsy Peabody)
Shimbalaya

Re: Advies over twee katers van zes maanden

Bericht door Shimbalaya »

Sifra, met die vergelijking bedoelde ik ook niet de schimmel, maar Mscina zei dat de kittens de hele boel slopen als ze alleen thuis zijn.Daarom zei ik dat dat niet te vergelijken valt met een 10-jarige kat, qua sloopgedrag dus.. ;-)
Gebruikersavatar
Sifra
Tijger
Tijger
Berichten: 1048
Lid geworden op: 22 feb 2012 22:17
Locatie: Zuid-Holland

Re: Advies over twee katers van zes maanden

Bericht door Sifra »

Oké, ik begrijp het nu.
A dog is a dog, a bird is a bird, a cat is a person. (Mugsy Peabody)
Gebruikersavatar
mittenslief
Tijger
Tijger
Berichten: 1675
Lid geworden op: 04 mei 2011 15:04
Locatie: enschede

Re: Advies over twee katers van zes maanden

Bericht door mittenslief »

je kan met 2 katten best een grote zak van 10 kg. gaan kopen hoor daar bespaar je al een hoop geld mee......maar nu ze geholpen zijn kan je wel over gaan op gewoon voer want kittenvoer worden ze snel te dik van....je kan een proberen of ze Almo \ Nature lekker vinden te bestellen bij zooplus en kost voor een zak van 12kg 50 euro....(natuurlijk eerst proberen)....nu ze nog giardia hebben zal ik nog wel ff de houtkorrels gebruiken, maar als dat over is kan je beter op klontvormend grind overggaan ....schep je zo alles uit en doe je echt veel langer van....als je ze van een asiel hebt kan je misschien inderdaad proberen om de kosten van de da te verhalen of delen...hier bij ons asiel is dat wel zo binnen 2 weken na ophalen....heel vervelend die ringworm..mijn dochter heeft het toen ook gehad de rest van mijn katten niet..intrafungol is ook niet goedkoop maar wel goed voor schimmel...hoop dat je er nog een beetje doorheen komt
Honden hebben bazen, poezen personeel!
alle katzels: mittens, mr. cat, angel, rover, roosje en mitsie
op de regenboog: Ollie, Simba, Buck
Gebruikersavatar
Kattebeest
Tijger
Tijger
Berichten: 1070
Lid geworden op: 14 apr 2013 16:08
Locatie: Zuidoost Brabant

Re: Advies over twee katers van zes maanden

Bericht door Kattebeest »

mscina schreef:Al met al een heel, misschien beetje warrig verhaaltje en waarom plaats ik dit omdat ik het gevoel heb dat alles in mijn leven naast hard werken om de katten draait en ik graag dit verhaal wil delen om andere verhalen te horen hoe mensen dit doen en hierover denken. Ik ken geen mensen die katten hebben.
Dat het leven om werk en kat(ten) draait is bij meer forumleden het geval. Omdat ze bijvoorbeeld extra verzorging hebben. Ga zelf niet op vakantie om maar iets te noemen. Of je dat zwaar valt of niet is aan ieder persoonlijk. Er zijn mensen waarbij het leven om de kinderen draait of om sport, vakantie of hobby. Ik zie dat als een keuze die je zelf maakt.

Heel vervelend dat je vriend niet meewerkt in deze voor jou lastige tijd. Maakt het extra moeilijk, het was leuker geweest als hij je mee hielp met verzorging of schoonmaakwerk ;-) .

Snap ook dat je er in financieel opzicht niet zo blij van wordt. Maar denk ook dat het nemen van een huisdier of huisdieren altijd een financieel risico met zich meebrengt. Je weet van te voren nooit wat ze zullen krijgen en wat de kosten daarvan zijn.
Nancy

Kasper, album van een senior
Voor nieuwe foto's van Kasper (1999) zie het album van Sifra en Pluis
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6861
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Advies over twee katers van zes maanden

Bericht door Dinky »

Wat enorm naar dat je gelijk met een vervelende schimmel te maken krijgt bij je twee katjes op het moment dat je ze hebt aangeschaft! Op dat gebied kan ik je alleen maar veel sterkte wensen en duimen dat je dat snel eronder kan krijgen!

Wat betreft het andere kostenplaatje:
Is er niet goedkoper voer (gebruik nu Royal Canin sterilised kitten) een zak van 2 kilo kost via internet € 20 en dan te weten dat dit binnen 9 dagen op is. Houtkorrels €3, 45 per zak 10 liter 2 zakken minimaal per week. Vaste lasten alleen voor 2katten ongeveer € 88 en dan heb ik het niet over de dierenartskosten want al mijn spaarcentjes zijn wr nu doorheen.
Er is zeker goedkoper voer maar jou huidige voer kan je ook goedkoper 'maken' door grotere verpakkingen te kopen aangezien je aangeeft dat een zak van 2 kilo binnen 9 dagen op is. Op de site vanzooplus heb je een grote keuze aan merken en dus ook prijzen. Wanneer je een merk dat je aanspreekt hier op het forum invoert bij de zoekfunctie rechtsboven dan krijg je alle berichten hier op het forum over dat merk ;)

Wat betreft kattenbakvulling heb ik geen verstand van houtkorrels. Wel vind ik 20 liter (dus 2 zakken) erg veel klinken voor 1 week.
Zelf gebruik ik klontvormend grit waarbij ik alleen de klonten eruit hoef te scheppen op een dag en dus niet de complete vulling hoef te vernieuwen. Ook hierbij geldt dat er een groot aanbod staat op zooplus: klik.

Op je vaste lasten per maand valt dus zeker te besparen ;)

Wel is het zo dat katten natuurlijk altijd geld kosten, maar jij bent nu wel gelijk in het diepe gegooid qua medische kosten. Heb je daar ook nog contact over gehad met degene waar je ze vandaan hebt?

Wat jij jezelf nu af moet gaan vragen is of je nu voor een grondige behandeling van de schimmel wilt gaan want dat is een kwestie van heel stevig door moeten pakken. Het is één van de meest vervelende dingen die je bij een kat mee kan maken als ik de verhalen erover lees. Voor de meesten op dit forum zijn de katten net als hun kinderen waar ze dus heel ver voor willen gaan.
Het is nogal wat wat jij over je heen krijgt en het is enorm balen dat je geen steun ondervind van je vriend en/of je omgeving. Ik sta niet in jou schoenen en kan dus niet de keuze voor jou maken wat je moet doen ;)
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Katelijne
Poema
Poema
Berichten: 322
Lid geworden op: 28 jul 2011 09:27

Re: Advies over twee katers van zes maanden

Bericht door Katelijne »

Over de schimmel en Giardia kan ik je geen raad geven, maar wat je klein balkonnetje betreft: toen wij nog in een flat woonden, hadden we twee katten (Azraël en Osiris) en ook een erg klein balkon. Omdat ik het toch zo zielig vond dat ze niet eventjes een frisse neus konden halen, heeft mijn man een soort van houten wand met gaten erin gemaakt, net zo breed en hoog als ons balkon. Zo konden de katten buiten, konden ze even de buitenlucht opsnuiven, maar konden ze niet verder. Misschien dat zoiets ook voor jou een oplossing kan zijn?

Edit: wij hebben nu drie katten. Osiris krijgt Hill's M/D en de diabetesvoeding van Kattovit en Animonda; Astérix en Obélix eten Almo (nat- en droogvoer). Ik koop alles, behalve de Hill's M/D (die hebben ze niet in blik) op zooplus. 1x per maand koop ik Almo natvoer en de Kattovit en Animonda voor een maand. Ik reken gewoon uit hoeveel blikken ik nodig heb. Daar gaan dan nog 6 zakken silicaatvulling voor de bakken bij. Onze katten doen wel vaak hun behoefte in de kattenren (ze hebben daar zand), dus dat scheelt in de kattenbakvulling. Het almo-droogvoer koop ik in zakken van 12kg - ik geloof dat ik 10kg betaal en er 2kg gratis bij krijg. Volgens mij bestel ik zo'n zak elke drie à vier maanden, maar helemaal zeker ben ik nu niet.
Op zooplus heb je ook vaak aanbiedingen, speciale promoties of probeerpakketten. Ik heb daar ook een spaarplan lopen; voor 5€ per jaar krijg ik bij elke bestelling korting. En je spaart mee met een bonusplan, dus na een tijdje kan je iets kiezen uit de bonuslijst. Zo heb ik al een knuffelhol gratis gekregen.

Ja, poezen kunnen veel geld kosten, eh. Als je geluk hebt en het blijft bij de jaarlijkse controles en inentingen, valt het allemaal nog mee, maar als je zorgenkindjes hebt... Ik geloof dat ik sedert maart vorig jaar ook zo'n €1000 aan de poezen heb uitgegeven: medicatie en dieetvoer voor Azraël, opname Azraël, inslapen Azraël :-( , inentingen en castratie Astérix en Obélix, nieuwe krabpaal, behandeling Astérix bij verzwikte poot, constipatie Osiris, gebitsreiniging Osiris, bloedonderzoeken Osiris, ... Ik sta er weinig bij stil hoeveel het allemaal kost, omdat we het nog wel kunnen dragen. Maar het kost inderdaad allemaal geweldig veel.

In elk geval, het is een kwestie van prioriteiten. Toen wij €1000 hebben uitgegeven in 2001 voor de gebroken poot van Azraël, zeiden sommige mensen dat dat te veel was voor 'een kat' en dat we hem beter 'konden laten een spuitje geven'. :shock: De dierenarts zei toen: de ene persoon geeft €1000 aan knallers van boxen in zijn auto, de andere aan zijn dier(en).
Laatst gewijzigd door Katelijne op 11 jan 2014 20:57, 1 keer totaal gewijzigd.
Astérix en Obélix (2012) en Juul (01/06/2014)
R.I.P. Azraël*: 20/07/1994 - 24/03/2013 en Osiris*: 01/08/2000 - 09/04/2018
Gebruikersavatar
eveline1982
Tijger
Tijger
Berichten: 2043
Lid geworden op: 16 okt 2012 19:50
Locatie: Alkmaar

Re: Advies over twee katers van zes maanden

Bericht door eveline1982 »

Ik lees dat je je kittens bij een pension vandaan hebt, is dat zoiets als een opvang of asiel? Want als bij de da blijkt dat ze schimmel hebben dan hebben ze dat daar opgelopen en zijn die mensen verantwoordelijk voor de kosten. Ik zou contact met hen opnemen, en het verhaal voorleggen. Ook de giardia hebben ze daar opgelopen als jij geen verdere huisdieren hebt, en geldt hetzelfde verhaal bij. Snap dat je ze niet meer weg wilt doen, laat andere maar praten, dat zijn geen echte dierliefhebbers zeg ik altijd maar ;) . Maar snap ook dat je er flink de balen van hebt, want met zoiets houd je gewoon weg niet echt rekening.
The Lovers of my life, Banjer, Beer, Minoes (katjes) Diego, Jimmie (hondjes) Django, Rodney, Co en Moos (ratjes)
mscina
Huiskat
Huiskat
Berichten: 27
Lid geworden op: 11 jan 2014 17:26
Locatie: Arnhem

Re: Advies over twee katers van zes maanden

Bericht door mscina »

Dank jullie wel voor de adviezen en jullie verhalen geven mij veel steun! Ik wil niet zomaar een naam noemen waar ik ze vandaan heb maar voor mij is het zeker dat ik ze ziek mee heb genomen: oormijt, schimmel, Gardia, hartruisje ( deze is niet weggegaan) en een met een navelbreuk. Toen ik dat hoorde was ik totaal van slag en heb ik deze dieropvang (geen asiel) meteen gebeld maar ik vond dat het afgewimpeld door te zeggen datbik mij er niet zo druk om moest maken en dat dit heel vaak voorkomt en dat zij in het gastgezin geen schimmel hebben gevonden en dat het ook al buj mij aanwezig kon zijn. Nu dat denk ik dus niet en als ik nu zou gaan bellen met het vriendelijke verzoek om een bijdrage in de kosten te geven zullen ze dst niet gaan honoreren.

Ik ga in ieder geval bij Zooplus grootverpakkingen bestellen en de topics lezen over voer.

Mijn twee kinderen zijn al groot en het huis uit en nu heb ik twee ondeugdjes.

Het kattenbakgrit van
Plaats reactie