Het geheime leven van de kat (vanavond op tv)

Voor overige vragen over de kat die niet onder een andere categorie passen.
Sydney
Poema
Poema
Berichten: 320
Lid geworden op: 27 feb 2012 17:00

Het geheime leven van de kat (vanavond op tv)

Bericht door Sydney »

Geen idee of het was is, maar vanavond op nederland 3 is er om 21.35 uur het programma 'Het geheime leven van de kat'.:

"Een onderzoeksteam bespiedt een kattengemeenschap om te laten zien wat onze huisdieren uitspoken als ze door het kattenluik naar buiten glippen.

In het kader van een baanbrekend experiment worden vijftig katten in het dorpje Shamley Green in het Engelse graafschap Surrey voorzien van een halsband met GPS. Zo kunnen hun bewegingen dag en nacht worden gevolgd, van jagen in tuinen tot schuimen langs schuttingen en heggen.

Elke kat is voorzien van een speciaal ontwikkelde kat-cam die hun unieke kijk op de wereld registreert. Uit de dagelijkse (en nachtelijke) belevenissen van deze kattengemeenschap destilleert Horizon het verhaal van een darwinistische concurrentiestrijd, van genadeloze roofzucht tot het uitbuiten van ons ouderinstinct.

Dit programma laat zien hoe ver katten zwerven en of ze een duidelijk afgebakend territorium hebben. Hoe verhoudt hun gedrag in huis zich tot hun gedrag aan de andere kant van het kattenluik? Hoe sterk is de band tussen kat en baasje? En hoeveel jagen katten echt?

Het programma belicht niet alleen de wetenschappelijke kant, het laat ook de verbazing van de baasjes zien als blijkt dat hun huisdier twee huizen heeft, en dat de poes die zogenaamd nooit verder komt dan de tuin dagelijks zo’n drie kilometer aflegt.

U denkt misschien dat u uw kat kent, maar dit programma laat zien dat hun geheime leven heel anders in elkaar zit dan we dachten".

Wie weet leuk om te zien....
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6861
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Het geheime leven van de kat (vanavond op tv)

Bericht door Dinky »

U denkt misschien dat u uw kat kent, maar dit programma laat zien dat hun geheime leven heel anders in elkaar zit dan we dachten
Nou ik kan zeggen dat ik mijn poes wel degelijk ken aangezien die hooguit enkele minuutjes buiten is in de zomer of bij mij blijft zitten als ik buiten zit :lol:

Bedankt in elk geval voor de tip! Kende het experiment wel dat ze het gingen onderzoeken maar wist niet dat het resultaat vanavond op tv komt ;)
Wel benieuwd of ik het ook onthoud op het moment dat het begint (is nog wel eens een probleem, heb het vaker gehad met programma's)
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Het geheime leven van de kat (vanavond op tv)

Bericht door Adriana »

een paar maanden geleden is een wat langere versie uitgezonden via BBC en het is heel boeiend om te zien wat ze uitspoken en juist niet doen.
je krijgt ook hun routes en heen+weer lopen te zien in hun veronderstelde territoria en ik heb altijd gedacht/vermoed dat er veel meer treffen/ontmoeten/onderling contact was bij de verschillende katzels en dat blijkt heel anders te liggen. heel veel vermijdingsgedrag en missch toch ook wel bluffen, dreigen en respect voor opperkaters m/v.
bij sommige dieren is het erg logisch dat ze overdag geen poot verzetten en vrijwel de hele dag snurken, uitgeput als ze zijn van hun nachtelijke heen en weer sjezen.
en waartoe? jagen/muizen vangen? geurmerken, plasjes, territorium nalopen en bevestigen?

hihi.. uiteindelijk ben ik met vrij veel vragen blijven zitten..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Sydney
Poema
Poema
Berichten: 320
Lid geworden op: 27 feb 2012 17:00

Re: Het geheime leven van de kat (vanavond op tv)

Bericht door Sydney »

hahaha, ze blijven dus hun geheimen houden...ben erg benieuwd, ik ga toch een kijken denk ik.
Gebruikersavatar
flower1980
Panter
Panter
Berichten: 565
Lid geworden op: 06 aug 2011 20:38
Locatie: Gemeente Zaanstad

Re: Het geheime leven van de kat (vanavond op tv)

Bericht door flower1980 »

Ik ga het opnemen, wellicht dat ik dan ik het weekend ga kijken.
Groetjes van Roos.

Pootje van Kate. Volg mij in mijn album.
Gebruikersavatar
mittenslief
Tijger
Tijger
Berichten: 1675
Lid geworden op: 04 mei 2011 15:04
Locatie: enschede

Re: Het geheime leven van de kat (vanavond op tv)

Bericht door mittenslief »

staat ook op youtube voor degene die het niet kunnen zien of opnemen...is erg leuk om te zien
Honden hebben bazen, poezen personeel!
alle katzels: mittens, mr. cat, angel, rover, roosje en mitsie
op de regenboog: Ollie, Simba, Buck
Cerna

Re: Het geheime leven van de kat (vanavond op tv)

Bericht door Cerna »

Leuke tip, ga ik opnemen!

Eergisteren discussie met nieuwe buurman: hij vond het zielig dat ik katten hield op een bovenetage want hij had gelezen dat katten wel een territorium hebben van 20 km en dat ook in een nacht afleggen (inhakend dus op de documentaire).
Toen ik hem vertelde dat dat gaat om ongecastreerde katers en dat mijn Britten genoeg hebben aan een stoel buiten en zo nu en dan een klein uitstapje op het dak, geloofde hij me niet. Een kat is een kat en dit is natuurlijk gedrag en dit ontnam ik (en jullie allemaal. Foei!) hen nu.
Ik heb het maar zo gelaten...........
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6861
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Het geheime leven van de kat (vanavond op tv)

Bericht door Dinky »

Ik ontneem het dinky niet, ze kiest er zelf voor binnen te blijven (kan mijn vriend ook maar moeilijk begrijpen)
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gebruikersavatar
flower1980
Panter
Panter
Berichten: 565
Lid geworden op: 06 aug 2011 20:38
Locatie: Gemeente Zaanstad

Re: Het geheime leven van de kat (vanavond op tv)

Bericht door flower1980 »

Ik heb ook niet het gevoel dat ik Kate een buiten ontneem, ze vindt het prima volgens mij binnen.
Groetjes van Roos.

Pootje van Kate. Volg mij in mijn album.
Gizmobritsekorthaar
Tijger
Tijger
Berichten: 1235
Lid geworden op: 06 aug 2012 11:57
Locatie: Arnhem

Re: Het geheime leven van de kat (vanavond op tv)

Bericht door Gizmobritsekorthaar »

Ik ga t opnemen thnx voor de tip!!!!
groetjes en knuffels van Cindy
En mijn 2 kattenkindjes Gizmo en Caya
Fotos van Gizmo en Caya
Gebruikersavatar
BloemTetsu
Tijger
Tijger
Berichten: 1070
Lid geworden op: 17 jul 2012 09:00

Re: Het geheime leven van de kat (vanavond op tv)

Bericht door BloemTetsu »

Als ik nog wakker ben, ga ik zeker kijken, als ik het niet vergeet.

Ik zou zo graag een kat-cam willen uit testen op Bloem. Die niet in een tuin te houden is overigens.
Groetjes Bianca kopjes Bloem en Tetsu
Ducky*(6-4-12) Kathy*(28-1-11) Elfie*(20-2-14)
Excuses aan de kikkers, eksters, merel, duif en koolmees
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6861
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Het geheime leven van de kat (vanavond op tv)

Bericht door Dinky »

Zie trouwens net dat het tegelijk lijkt te komen met Nederland van boven. Wordt dus weer eens kiezen tussen programma's (zoals zo vaak, terwijl er dan de rest van de avond weer niks voor is maar meestal is het om half 9)
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gebruikersavatar
jennli
Tijger
Tijger
Berichten: 1101
Lid geworden op: 20 aug 2010 15:09

Re: Het geheime leven van de kat (vanavond op tv)

Bericht door jennli »

Ik vond het erg vermakelijk om naar te kijken. Opvallend dat het juist de Britjes zijn die verder van huis gaan ;) Het onderzoek zegt echter alleen maar iets over de katten in die regio en vertelde weinig nieuws. Desalniettemin de moeite waard om te bekijken.
Like the great philosopher Jagger said: You can't always get what you want
But if you try sometimes you just might find you get what you need
Sydney
Poema
Poema
Berichten: 320
Lid geworden op: 27 feb 2012 17:00

Re: Het geheime leven van de kat (vanavond op tv)

Bericht door Sydney »

Ja, het was grappig om te zien. Er was te zien dat katten dus inderdaad een plek/gebied delen door er op verschillende tijdstippen te komen zodat ze er geen ruzie over hoeven te maken (ik had sowieso wat meer vechten verwacht, maar het was meer blazen, grommen, loeien). Behalve dan die 6 katten van 1 huishouden, die deelde het gebied echt, ook op dezelfde tijden.
En ik moest vooral ook erg lachen om die katten die 's nachts in een rechte lijn naar een ander huis liepen om daar lekker de voerbakjes leeg te eten, dan is jagen inderdaad niet meer nodig :)
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Het geheime leven van de kat (vanavond op tv)

Bericht door Adriana »

het is blijkbaar heel individueel bepaald wat een katzel (verschil m/v?) 's nachts uitspookt.
liep ook nog een vos tussendoor..
oh ja.. geweldig die jat- ipv jaagtochten en de kat des huizes accepteert dat kennelijk.. of is op dat moment ook op pad..?
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Plaats reactie