Twijfels

Forum voor vragen over overgeven, maagzuur, verstopping, diarree en andere spijvertering- en ontlastingproblemen.
elvos
Kitten
Berichten: 6
Lid geworden op: 04 dec 2013 10:00

Twijfels

Bericht door elvos »

Onze poes Sammy is 15 jaar. Sinds vorige week dinsdag eet ze niet of nauwelijks meer.
Toen ik die dinsdag thuis kwam van mijn werk, lag Sammy op een vreemde plek en had wat gebraakt (etensresten). 's Avonds liet ze haar eten staan en werd zwak en lusteloos. 's Nachts was ze zelfs van het bed gesprongen en lag ineens languit op de grond.
De volgende dag zijn we meteen naar de dierenarts gegaan. Hij heeft haar getempt (37,2), in haar bekje gekeken (niks te zien), en haar buik gevoeld en geluisterd. Ze had een torenhoge hartslag en er was een klein ruisje te horen. Verder geen verstoppingen of andere gekke dingen. Sammy heeft een spuitje gehad tegen misselijkheid en pijnstiller en we kregen speciaal voer mee. Resultaat was dat ze weer wat sterker werd, ze liep weer door het huis.
Maar 2 dagen later had Sammy nog steeds nauwelijks gegeten. We hadden allerlei lekkere dingen aangeboden, maar met een beetje geluk pakte ze daar 1 of 2 hapjes van en de rest liet ze staan.
Dus, wij weer terug naar de dierenarts. Temp was inmiddels net boven de 38, ruisje was niet meer te horen en hartslag was weer normaal. Verdere controles wezen ook niks uit. De enige optie die we kregen was dat we haar moesten gaan dwangvoeren.
Maandag hebben we de dierenarts gebeld, omdat Sammy nog steeds niet eet. De enige mededeling die hij kon doen was: of je blijft doorgaan met dwangvoeren, of je laat een hartfilmpje maken van 200,- met de vraag of er wat uitkomt en of er nog wat aan gedaan kan worden, of je laat een bloedonderzoek doen, maar dan zul je eerst een hartfilmpje moeten laten maken, of we moeten afscheid van haar nemen.
Ik vind de keuzes nogal drastisch. Natuurlijk hebben we alles voor haar over, maar het hart zorgt er naar mijn weten niet voor dat iemand niet meer wil eten. Daarnaast is ze 15 en is het de vraag of we Sammy hier een plezier mee doen terwijl ze al hoogbejaard is. En een spuitje geven, terwijl ze verder nergens last van lijkt te hebben... dat vinden we echt nog veel te vroeg.

Samengevat vraag ik me af: zijn dit echt de enige keuzes die we hebben? Is een bloedonderzoek inderdaad alleen zinvol als we een hartfilmpje laten maken? En hoe groot is de kans dat Sammy weer zelf gaat eten als we doorgaan met dwangvoeren?
Gebruikersavatar
Ms Maaike
Tijger
Tijger
Berichten: 1611
Lid geworden op: 25 okt 2012 13:17

Re: Twijfels

Bericht door Ms Maaike »

Meteen second opinion aanvragen bij een andere dierenarts, deze praat onzin. Dat er een hartfilmpje nodig is voor bloedonderzoek slaat nergens op. Ik zou ook een echo laten maken van het maagdarmkanaal, misschien dat dat nog iets verduidelijkt.
Met diervriendelijke groeten,
Maaike

Klik hier voor het fotoalbum van Mickey* (26-02-1999, 04-11-2014), Pippi (15-03-2011) en Tommy (11-02-2013).
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Twijfels

Bericht door Adriana »

zoals Maaike ook schrijft: rapido naar een andere dierenarts en goed bloedonderzoek laten doen.
wie weet zijn het haar nieren waardoor ze zo misselijk is dat ze niet meer wil eten.
kan ook heel goed iets anders zijn dat nog behoorlijk behandelbaar is.

deze da is waarsch bang en durft geen narcose ('roesje') te geven en is waarsch onhandig met bloed afnemen.. want dat kan doorgaans en moet ook doorgaans gewoon zonder roesje!
drinkt ze nog wel? anders onmiddellijk water geven via spuitjedrinken voordat ze uitdroogt..

probeer vandaag nog met haar naar een andere dierenarts/kliniek te gaan want ze heeft snel een goeie diagnose en hulp nodig..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
elvos
Kitten
Berichten: 6
Lid geworden op: 04 dec 2013 10:00

Re: Twijfels

Bericht door elvos »

Dat er voor een bloedonderzoek ook per se een hartfilmpje gemaakt moet worden, vond ik ook al belachelijk. Onze dierenarts is over het algemeen echt heel goed, maar nu begin ik toch te twijfelen of hij het wel bij het rechte eind heeft.
Drinken doet ze gelukkig wel en de kattenbak wordt ook nog goed gebruikt. Alleen het eten is een probleem.
Gebruikersavatar
Ilovesiamesecats
Panter
Panter
Berichten: 553
Lid geworden op: 05 nov 2011 11:00

Re: Twijfels

Bericht door Ilovesiamesecats »

Adriana schreef:zoals Maaike ook schrijft: rapido naar een andere dierenarts en goed bloedonderzoek laten doen.
wie weet zijn het haar nieren waardoor ze zo misselijk is dat ze niet meer wil eten.
kan ook heel goed iets anders zijn dat nog behoorlijk behandelbaar is.

deze da is waarsch bang en durft geen narcose ('roesje') te geven en is waarsch onhandig met bloed afnemen.. want dat kan doorgaans en moet ook doorgaans gewoon zonder roesje!
drinkt ze nog wel? anders onmiddellijk water geven via spuitjedrinken voordat ze uitdroogt..

probeer vandaag nog met haar naar een andere dierenarts/kliniek te gaan want ze heeft snel een goeie diagnose en hulp nodig..
Ik sluit me hier volledig bij aan, vandaag nog naar een andere dierenarts!!

Lucky 12-06-2011 Chocolat point Siamees
Pride 12-06-2011 Lilac Siamees
Saffie 27-03-2010 *24-05-2018 Red tabby OKH
Joepie aug. 1994-*29-07-2011
Gebruikersavatar
crystal-force
Kitten
Berichten: 5
Lid geworden op: 04 dec 2013 18:55

Re: Twijfels

Bericht door crystal-force »

Ben ook heel blij met alle opmerkingen en ideeën die jullie hier opperen.
Ben ook gelijk met Sammy naar een andere dieren arts geweest.
Elly zal hier zo een verslagje plaatsen.

btw. ... hallo iedereen, ik ben de vriend van elly ;)
Jean Pierre ..... zeg maar JP
elvos
Kitten
Berichten: 6
Lid geworden op: 04 dec 2013 10:00

Re: Twijfels

Bericht door elvos »

Net terug van de volgende dierenarts, een leuke vrouw die werkt alsof ze met haar hobby bezig is. Ze heeft het voor elkaar gekregen dat Sammy uit haar handen at, dus dat gaan we nu ook eens proberen. Dwangvoeren wordt dus zolang gestopt en we gaan proberen haar op een vriendelijkere manier eten te geven. Mocht dit niet lukken, dan zullen we na een dag toch weer terug moeten naar het dwangvoeren en zo snel mogelijk weer terug naar de dierenarts, maar liever niet natuurlijk.
Ze heeft een antibiotica en een ontstekingsremmer gekregen. Wss is er iets mis met haar gebit of kaak, maar dat kon ze niet zien. Maar het kraakt als ze eet, dus dat is niet goed. We hopen dat dit met de tabletjes minder wordt, maar omdat ze niet kan zien wat het kraken veroorzaakt, is het natuurlijk ook moeilijk om de juiste diagnose te stellen. Blijkbaar belemmert dit niet het eten.
We wachten het rustig af en mocht het toch niet goed gaan, zal ze in ieder geval een bloedonderzoek gaan doen.
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6862
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Twijfels

Bericht door Dinky »

Wat leuk dat jullie nu beide op het forum zitten ;)

Een krakende kaak hoeft inderdaad eten niet te belemmeren (spreek ik uit eigen ervaring als mens zijnde). Mijn kaken kraken/tikken ook als ik eet namelijk wat vaak vreemde gezichten oplevert wanneer mensen voor het eerst met mij eten :lol: Wel is het zo dat ze wat meer op slot kunnen gaan wanneer ik erg gestresst ben bijvoorbeeld. Heb het bij mijzelf nooit laten onderzoeken omdat ik er verder geen hinder van ondervind ;)
Hopelijk ontdekt Sammy dat hij ook (weer) gewoon kan eten :)
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
elvos
Kitten
Berichten: 6
Lid geworden op: 04 dec 2013 10:00

Re: Twijfels

Bericht door elvos »

We zijn weer een dag verder. Ze eet, maar lang niet genoeg. De manier die de dierenarts ons heeft gegeven, werkt helaas niet. Sammy is behoorlijk getraumatiseerd en raakt dus volledig in paniek als ze vastgehouden wordt. Het 'vriendelijke aanbieden' wordt dan toch weer dwangmatig voeren, maar dan zonder spuitje. We wachten het nog even af en anders bel ik morgen weer naar de dierenarts. Door onze werktijden kunnen we helaas maandag pas weer terecht, dus ik hoop dat ze alsnog haar bakjes voer zelfstandig gaat eten.
Cerna

Re: Twijfels

Bericht door Cerna »

Ik snap niet dat dierenarts 2 niet gelijk bloed heeft geprikt. Uit een bloedonderzoek kun je zoveel aflezen. Nu blijf je maar doormartelen zonder dat je weet wat er aan de hand is. En je schrijft in je eerste bericht dat Sammy hoogbejaard is, maar dat vind ik wel meevallen. Ze is oud, maar kan zeker nog een aantal jaren mee (collega van mijn man heeft een maand terug haar kat van 22 in laten slapen; mijn laatste 2 overleden katten waren resp. bijna 19 en 18).

Je zou kunnen proberen of ze op een eetlustpilletje reageert. Misschien dat je via de dierenarts aan Mirtazipine kunt komen en dan niet meer dan een kwart (liever nog minder) pilletje geven. Diazepam heeft hetzelfde effect, maar ook daar voorzichtig mee. Want ze moet wel eten! Een kat die een paar dagen niet eet, krijgt leververvetting en dan ben je nog verder van huis.
elvos
Kitten
Berichten: 6
Lid geworden op: 04 dec 2013 10:00

Re: Twijfels

Bericht door elvos »

Bij de dierenarts at ze vrijwillig. Ze wilde dus niet meteen alles uit de kast trekken om te onderzoeken waarom ze niet wil eten, omdat ze daar heeft laten zien dat ze juist wél eet. De verwachting was natuurlijk dat wat ze bij de dierenarts kon, thuis al helemaal zou lukken. En samen met de medicijnen zou het zelfs nog beter gaan.
We hebben met haar afgesproken dat we het een dag proberen en vrijdag meteen bellen als het niet werkt. En als we zelf niet vastzaten aan onze verplichtingen, konden we dezelfde dag nog terecht, maar dat zal nu tot maandag moeten wachten. En dan wordt er bloedonderzoek gedaan en verder gekeken wat we het beste kunnen doen.
Tot die tijd zorgen we er wel voor dat ze eet als ze dit zelf niet eet.
Gebruikersavatar
crystal-force
Kitten
Berichten: 5
Lid geworden op: 04 dec 2013 18:55

Re: Twijfels

Bericht door crystal-force »

Ik heb net een schoteltje wiskas met flink wat "sap" voor haar neus gezet zodat ze kan eten zonder dat er vast gehouden of gedwongen word.

Er worden wel iets naar binnen gewerkt, maar alleen het vocht en niet de stukjes vlees erin.
Dus krijgt ze niet de gewenste hoeveelheid binnen.
Hierdoor ben ik toch genoodzaakt om het dwangvoeren weer toe te passen.
Ik probeer het wel zo snel mogelijk te doen, en daarna kruipt ze helemaal tegen me aan.
Niet leuk... maar het zal helaas even moeten. #balen

Op dit soort momenten baal ik behoorlijk van mijn/onze werk tijden.....
En aangezien het op het werk niet echt lekker gaat en er waarschijnlijk er binnenkort gesneden gaat worden in het personeel bestand lijkt het me ook niet verstandig mijn opgebouwde "credits" nu te vergallen om er telkens tussen uit te knijpen ... zeker omdat mijn werkgever niet echt mee leeft in dit soort situaties. Voor hem geld alleen .... "wie de buit binnenhaalt die blijft".....(zoals bij veel bazen)

Dus zal ik zoals elly al zei ff moeten doorzetten t/m maandag.
Gebruikersavatar
G+S
Poema
Poema
Berichten: 323
Lid geworden op: 16 okt 2013 16:21
Locatie: Sint- Oedenrode

Twijfels

Bericht door G+S »

Heb je ook geen familie/ vrienden die haar even mee kunnen nemen naar de da? Zoals al gezegd is, is het niet eten voor katten niet gezond.

Het is zo dat als een kat niet eet, ze het vet dat ze hebben niet verbranden maar dit slaan ze op in de lever. Hierdoor wordt de lever steeds wat groter waardoor die op ten duur de functie verliest. En dan ben je veel verder van huis.
(Dat is dus die leververvetting waar ze je al voor gewaarschuwd hebben)

Dit is een proces van een paar dagen, niet een paar werken. Dat gaat sneller dan je denkt.

Verder heb je het over wiskas, je hebt geen andere merken genoemd. Misschien zou je kunnen proberen een voer aan te bieden met net wat meer voedingsstoffen. Bijvoorbeeld Royal Canin.
Ik geef op dit moment mijn poes RC gastro. Ook voor gevoelige maag/darmen. Misschien kan haar maagje dit beter verwerken? En als ze al uit zichzelf iets eet, dan krijgt ze tenminste goede voedingsstoffen binnen.

Ook heb ik mijn poes de afgelopen dagen moeten "dwangvoeren". Ik heb dit gedaan met speciaal voer van de dierenarts. Een blik (astronautenvoer).ook van RC en is volgens mij ook alleen te verkrijgen bij de dierenarts. Dat is erg vloeibaar van zichzelf, kun je makkelijk aanlengen met (lauw)?water en via een spuitje in het bekje van de kat spuiten. Dit bevat erg veel voedingsstoffen.eigenlijk alles wat ze nodig hebben. ( en dit zal ze misschien zelf wel op willen likken, omdat je ook aangeeft dat ze wel het sap van de wiskas wil),

Ik krijg toch het idee dat het probleem in haar bekje zit.


Succes en beterschap met de poes!
Semmie, valentijn & doedel

*Garfield* 17-07-2013 - 05-12-2016
elvos
Kitten
Berichten: 6
Lid geworden op: 04 dec 2013 10:00

Re: Twijfels

Bericht door elvos »

Als we het voor elkaar kregen dat iemand anders met Sammy naar de dierenarts wilde en kon gaan, hadden we dat natuurlijk allang geregeld. Helaas beschikken we niet over een grote familie en vriendengroep, dus we kunnen niet anders dan wachten tot maandag.

Jp had de whiskas als voorbeeld gegeven, maar we hebben al alles uit de kast gehaald om haar te verleiden toch te eten. Van slagroom tot kip en van royal canin tot het speciale dieetvoer wat we van de dierenarts hebben gekregen.

Ze eet wel, maar niet genoeg. En alles wat ze nu te kort krijgt, vullen we aan met dwangvoer. We doen er dus alles aan om leververvetting te voorkomen, alleen de manier waarop dit moet gebeuren is voor beide partijen niet fijn.

Sammy is ons 'kindje' en daar hebben we alles voor over. Alleen de timing om ziek te worden, is nu echt niet gunstig. Als het echt een kind was, hadden onze bazen er nog wel begrip voor, maar voor een kat krijgen we echt geen vrij. Maandag weten we vast meer en tot die tijd zullen we haar zoveel mogelijk verwennen, vertroetelen en verzorgen. In ieder geval alles wat in onze macht ligt en natuurlijk wat Sammy toe laat.
Gebruikersavatar
crystal-force
Kitten
Berichten: 5
Lid geworden op: 04 dec 2013 18:55

Re: Twijfels

Bericht door crystal-force »

Beetje bij beetje lijkt het steeds beter te gaan met Sammy.
Volledig zelfstandig eten doet ze nog niet echt, maar soms kan ze
de verleiding niet weer staan.
We houden haar vast maar niet in de houtgreep en houden dan van
dat licht verteerbare voer voor haar neus en pakt dat dan vrij goed op.

Zojuist hebben we kip op, en heb sammy ook flink wat gegeven en dat
heeft ze zelfs volledig zelfstandig op.

Dinsdag gaat elly met haar naar de dierenarts voor het bloedonderzoek.
Ben benieuwd.

Verder lijkt ze ook beetje bij beetje weer de oude te worden.

We houden jullie op de hoogte.....
Plaats reactie