Vaccinatie

Voor alle vragen wanneer je een kat of kitten (erbij) wil. Welke problemen kun je verwachten en waar moet je van tevoren allemaal rekening mee houden?
LET OP: Voor acceptatie problemen tussen een nieuweling en je andere kat(ten) kun je HIER terecht.
Plaats reactie
JohnCatsy88
Kitten

Vaccinatie

Bericht door JohnCatsy88 »

Hallo allemaal,

Mijn dochterje is sinds kort in de periode dat ze een huisdier wil. Aanvankelijk wilde ik er zelf niet echt aan geloven omdat het natuurlijk best een zorg met zich mee brengt. Recentelijk zijn wij verhuisd van een nieuwer huis naar een huis dat iets meer gedateerd is. Met als gevolg: MUIZEN!! Niet veel maar wel een paar. En nu dacht ik 1 + 1 is 2, mijn dochter blij met een kleine poes en de rest van het gezin van de muizen af. Voordat ik tot aanschaf van een kitten over wil gaan wil graag weten welke inentingen of vaccinaties een jonge kat nodig heeft Dit in verband met mijn in huis aanwezig zijnde kinderen en ziektes die een kat eventueel met zich mee kan brengen...

Ik hoop dat jullie me kunnen helpen!

Groeten,

John
Adriana

Re: Vaccinatie

Bericht door Adriana »

welkom op het forum!
lees je goed in, bijvoorbeeld via het forumoverzicht.
en rechtsboven zit een zoekfunctie en dat is heel handig.

ik heb geen weet van overdraagbare ziektes tussen jonge kinderen en katten.
kattenbeten moeten behandeld worden met een tetanusinjectie maar zover komt het zelden en sommige mensen kunnen last hebben van kattenkrabbels, maar op het forum horen we daar relatief weinig over.

er is nog een topic waar een kat werd ingezet om muizenoverlast tegen te gaan.. stel je daar trouwens niet te veel van voor!
en een kitten lijkt me zeker niet een aangewezen keus als muizenvanger, je kunt in dat geval beter langs een asiel gaan en je probleem en wensen voorleggen. ze denken graag mee!
dat laatste is missch toch wel een aanrader, kijk daar eens rond, zeker ook bij de jong volwassen dieren. die zijn wat rustiger en met jonge kinderen is dat missch wel een meer verstandige keuze..
een asielkatzel (of twee...) is gevaccineerd, gecheckt, gechipt, ingeent en gecastreerd. karakter is bekend en dat is bij kittens zeker niet het geval. en als het niet bevalt om een of andere reden kun je terugbrenggarantie afspreken..
mittenslief
Tijger
Tijger

Bericht door mittenslief »

nou als je alleen maar een kat wil om de muizen te vangen en voor je waarschijnlijk veel te jonge dochter, die er waarschijnlijk zo weer op uit gekeken is...zal ik gewooon adviseren om een paar muizenvalllen te halen, er komt nl. heel wat kijken bij de aanschaf en opvoeding van een kat en als je er niet achter staat kan je beter geen huisdieren nemen
Honden hebben bazen, poezen personeel!
alle katzels: mittens, mr. cat, angel, rover, roosje en mitsie
op de regenboog: Ollie, Simba, Buck
Dinky
Tijger
Tijger

Bericht door Dinky »

Weet niet hoe oud je dochtertje is maar het is vooral van belang dat je zelf ook een kat wilt, kinderen kunnen wispelturig zijn en een kat is natuurlijk wel een levend wezen en geen ding dat je bij het grofvuil zet. Reken daarom ook op 20 jaar verzorging ;-)

Op de site ikzoekbaas.nl kan je kijken welk asiel in de buurt zit en verschillenden hebben daar ook de plaatsbare katten op staan.
Bedenk ook dat een kat best eerst met een muis kan gaan spelen en vraag je af of jij/jullie dat aan kan/kunnen.

Enige waar je echt om moet denken zijn eventuele wormen maar die kan je buiten ook tegenkomen in de zandbak buiten omdat katten die vaak als kattenbak gebruiken.
Andere ziekten van katten (zoonosen) die overdraagbaar zijn op mensen zijn een stuk zeldzamer ;-)
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
G+S
Poema
Poema

Bericht door G+S »

Ik wilde er zo niet op reageren maar ik vind het inderdaad ook een beetje een "vage" rede om een kat in huis te nemen alleen omdat je muizen hebt en je dochter in haar "ik- wil- een- huisdier- fase" zit.
Allereerst gaan katten vaak door het jacht instinkt met de muizen "spelen" en dat zal er voor je dochtertje met haar "ik- wil- een- huisdier- fase" niet altijd even vriendelijk uitzien, als ze geen honger hebben blijft de muis gewoon liggen of hij vreet m half op en zit je met half opgevreten muizen te kijken..

zoiezo gaan kittens geen muizen vangen..

en zoals boven al gezegd is, zit je er (als alles goed gaat met t katje) gemiddeld 15- 20 jaar aan vast (met alle kosten van dien)

Ik zou er inderdaad ook nog even over nadenken en anders een paar muizenvallen aanschaffen en je dochter een goudvis geven..
Semmie, valentijn & doedel

*Garfield* 17-07-2013 - 05-12-2016
eveline1982
Tijger
Tijger

Bericht door eveline1982 »

Ik sluit me aan bij de voorgangers. Je neemt een kat niet alleen omdat een kind het wil en omdat je muizen hebt. Iedereen moet er achter staan en iedereen moet er voor de volle 100% voor willen gaan. Denk aan vakanties, wie komt er dan de kat verzorgen? Wie gaat de kattenbak een paar keer per dag leeg scheppen, wie zorgt ervoor dat de kat voldoende eten en drinken heeft? Een huiskat zal zich niet zo druk maken om muizen, mijn katten kijken niet naar me ratten om als die rondlopen......(daar moet je net mazzel mee hebben) Die weten dat hun bakkie wel lekker gevuld blijft, dus waarom moeite doen. Daarnaast zal het voor de kinderen een heel akelig gezicht zijn als ze s' ochtends beneden komen en er ligt een uit elkaar gereten muis....Mijn vorige kater heeft 1x een muisje mee naar huis genomen, de achterkant was eraf en de darmpjes hingen eruit, mijn zoon vond de muis. Hij is hier heel verdrietig over geweest. Zou er toch nog even heel erg goed over nadenken! Daarnaast zijn katten, over het algemeen, dieren die van gezelschap houden. Kittens die solo worden gehouden, kunnen gedragsproblemen ontwikkelen. Denk goed na, of je dan in de kat zijn belang zal denken, en er nog 1 bij haalt of dat het dier dan weer weg moet. Mochten jullie toch 1 kitten willen halen, ga dan voor een poesje, die zijn iets makkelijker alleen te houden dan katers.

Ik heb kittens opgevangen en heb 3 kids rondlopen. De kittens kwamen vaak met ziektes binnen maar de kinderen hebben er nooit wat van opgelopen.
The Lovers of my life, Banjer, Beer, Minoes (katjes) Diego, Jimmie (hondjes) Django, Rodney, Co en Moos (ratjes)
Sifra
Tijger
Tijger

Bericht door Sifra »

De enige tijd dat ik last heb gehad van muizen en ratten in huis was toen ik een kat had die goed kon jagen... Hij nam ze allemaal levend mee naar huis en liet ze los in de kamer .... :lol:
A dog is a dog, a bird is a bird, a cat is a person. (Mugsy Peabody)
Dinky
Tijger
Tijger

Bericht door Dinky »

Sifra schreef:De enige tijd dat ik last heb gehad van muizen en ratten in huis was toen ik een kat had die goed kon jagen... Hij nam ze allemaal levend mee naar huis en liet ze los in de kamer .... :lol:
Haha op die manier hebben wij inderdaad ook één keer een muis in huis gehad :lol: Werden wij aangekeken van help toen die muis achter het tv-meubel vluchtte en Dinky er niet meer bij kon ;)
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

JohnCatsy88
Kitten

Wat een goede reacties allemaal! Natuurlijk was ik zelf ook al zover met het besef dat het aanschaffen van een kat veel zorg en liefde met zich meebrengt. Misschien dat mijn bericht wat kort door de bocht klonk maar daar had ik zelf al goed over nagedacht, heb vroeger bij mijn ouders thuis altijd honden gehad dus ik weet wat en hoe over het verzorgen van dieren! Daarnaast ook zelf tot een aantal jaar terug een hond gehad die overgenomen was van mensen die kleiner gingen wonen. Geen ervaring met katten vandaar de vraag over de vaccinaties. Wees niet bang dat het een on-overwogen keuze is hoor, daar hou ik teveel voor van dieren! Overigens heeft nog niemand advies over de vaccinaties gegeven ;)
Dinky
Tijger
Tijger

Bericht door Dinky »

over vaccinaties bij kittens zijn de meningen ook wel verdeeld en is ook afhankelijk van het feit of het kitten bij de moeder drinkt (en via die weg anti-stoffen binnen krijgt) of dat het kitten niet bij de moeder drinkt.

Wanneer je een leuke jonge kat (categorie 1-3 jaar bijvoorbeeld bij ikzoekbaas.nl) uitzoekt hoef je maar 1 keer per jaar te vaccineren tegen niesziekte en 1 keer in de 3 jaar voor kattenziekte zo uit mijn hoofd.

edit: inenten bij kittens klik
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

JohnCatsy88
Kitten

Ah oke dankjewel, ik begrijp dat daar verschillen in zitten! Top
Wellicht inderdaad goed om te overwegen om een wat oudere kat in huis te halen.
ik houd jullie op de hoogte haha

ps Kan ik eigenlijk gewoon zon nieuw bericht plaatsen waar jullie op kunnen reageren of wordt dat niet zo gewaardeerd?
Dinky
Tijger
Tijger

Bericht door Dinky »

Wanneer het op hetzelfde onderwerp doorgaat is het handiger in één topic, wanneer het iets compleet anders is dan is een nieuw topic handig ;)
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

JohnCatsy88
Kitten

bedankt he! super om zo al jullie reacties te zien! echt duidelijk dat het hier om echt liefhebbers gaat :D inmiddels hebben we een kleine kitten (het is denk ik al geen kitten meer maar nog wel klein en speels dus ik noem het maar zo ;)) opgehaald via de door jullie aangedragen ikzoekbaas.nl website! super goed initiatief! bij het asiel vertelde ze dat alle vaccinaties waren gegeven, dus dat is helemaal top! nogmaals bedankt en voor nu wijst het zich vanzelf, mocht ik nog meer vragen hebben dan horen jullie het! heel erg bedankt anyway!
Plaats reactie