hulp nodig met mama en kitten van twee daagjes oud

Kammen, kattennagels knippen, vlooienmiddel, wormenkuur toedienen bij een kat, etc.
caithlin
Huiskat
Huiskat
Berichten: 29
Lid geworden op: 29 nov 2013 20:18

hulp nodig met mama en kitten van twee daagjes oud

Bericht door caithlin »

Hallo allemaal

Ik heb even hulp nodig van jullie, want ik maak me ongerust :-| , dus ik hoop dat jullie me snel zullen antwoorden
Onze poes Caithlin is eergisternacht met een keizersnede mama geworden van één kitten, er waren twee kittens, maar eentje kwam met een pootje en staartje naar buiten, dus dat is niet goed gegaan.
Gisteren was Caithlin de perfecte mama, ze zorgde enorm goed voor het kitten, het kitten was ook aan het zogen bij haar. Maar gisteravond wilde Caithlin plots alleen maar naar buiten, ze stond steeds te miauwen voor de deur, wij hebben haar natuurlijk niet naar buiten gelaten, ik heb toen wel besloten om de warmtelamp aan te doen bij het kitten, want ik ben bang dat ze anders teveel afkoelde. Caithlin ging dus niet veel naar het kitten toe, alleen als het kitten echt een minuut of 20 bleef schreeuwen dan ging Caithlin naar haar toe. Vanmorgen bedacht ik me, dat Caithlin (een brits langhaar) misschien de warmtelamp wel eens te warm zou kunnen vinden, dus heb de lamp uit gedaan, en waarempel Caithlin ging inderdaad weer naar haar kitten toe, de hele dag heeft ze bij het kitten gelegen, als ik het kitten oppakte om even te wegen, en het kitten begon te schreeuwen, dan miauwde Caithlin ook dat ze het kitten wilde hebben, dus ik dacht dat dit wel goed zou zitten qua verzorging van moeder en haar kitten. Ik heb Caithlin om het uur een beetje kittenmelk laten drinken, dat vond ze helemaal lekker het schaaltje had ze steeds heel snel leeg, overigens deed ik er maar een portie kittenmilk in hoor, en dat kreeg ze om het uur, het viel mij wel al op dat Caithlin de hele dag niets at, nu zijn we vanmiddag ook wel even weggeweest om boodschappen te doen, dus ik dacht dat ze misschien dan wel iets had gegeten, maar ik zie aan het bakje dat ze niets heeft gegeten. Sinds laat in de middag was Caithlin soms ook wat aan het grommen naar het kitten of als ze naar het kitten toe liep. Na vanavond een uurtje of 6 begon Caithlin te spugen, wit slijmerig, ze zit nu sinds een 2 uurtjes al niet meer bij het kitten, ondanks dat het kitten schreeuwt en Caithlin verstopt zich achter de bank, ze heeft nu in totaal 3 keer flink gespuugd. Ik heb net het kitten toch maar zelf kittenmilk gegeven, en nu ligt het kitten onder de warmtelamp te slapen. Ikmaak me zorgen, is dit terecht??? Ik hoop dat jullie me kunnen helpen/geruststellen, wat kan ik nu nog doen???
Gebruikersavatar
mittenslief
Tijger
Tijger
Berichten: 1675
Lid geworden op: 04 mei 2011 15:04
Locatie: enschede

Re: hulp nodig met mama en kitten van twee daagjes oud

Bericht door mittenslief »

ja je kunt je terecht zorgen maken....ik zal maar even de spoedarts bellen want dit is niet goed....heb je enige ervaring met flessenkittens? het heeft elke 2 uur voeding nodig...ong. 5 ml...per keer...en dan de ontlasting stimuleren....mama is duidelijk niet in orde...kan van alles zijn, maar hoogstwaarschijnlijk heeft dit met de keizersnee te maken
Honden hebben bazen, poezen personeel!
alle katzels: mittens, mr. cat, angel, rover, roosje en mitsie
op de regenboog: Ollie, Simba, Buck
Gebruikersavatar
mittenslief
Tijger
Tijger
Berichten: 1675
Lid geworden op: 04 mei 2011 15:04
Locatie: enschede

Re: hulp nodig met mama en kitten van twee daagjes oud

Bericht door mittenslief »

is het kitten wel gegroeid trouwens?
Honden hebben bazen, poezen personeel!
alle katzels: mittens, mr. cat, angel, rover, roosje en mitsie
op de regenboog: Ollie, Simba, Buck
caithlin
Huiskat
Huiskat
Berichten: 29
Lid geworden op: 29 nov 2013 20:18

Re: hulp nodig met mama en kitten van twee daagjes oud

Bericht door caithlin »

Hoi hoi, heel erg bedankt voor je antwoord. Ik heb geen ervaring met kittens te voeden, ik heb wel alles in huis, ter voorzorg. Ik heb wel ervaring met hele jonge konijntje flessen, het ging net ook goed met het kitten te flessen. en ze ligt nu heerlijk onder de warmtelamp te slapen. Ik maak me wel druk om Caithlin(mama), maar ik dacht dus ook dat ze misschien misselijk kan zijn van de kittenmilk? vandaar het witte slijmwat ze eruit spuugt? maar omdat ze nu al twee uur achter de bank ligt en plots dus totaal niet naar het kitten meer omkijkt, zit het me dus niet lekker, ik denk dat ik dan toch aar de spoedarts even ga bellen. Het kitten is maar 1 grammetje aangekomen, maar dit kon ermee te maken hebben, omdat moeder dus afgelopen nacht niet naar haar toe ging, ivm de warmtelamp, die wij overigens heel goed bedoeld hadden opgehangen.
caithlin
Huiskat
Huiskat
Berichten: 29
Lid geworden op: 29 nov 2013 20:18

Re: hulp nodig met mama en kitten van twee daagjes oud

Bericht door caithlin »

We zijn toch even naar de dierenarts gegaan. Caithlin ging bij de dierenarts heerlijk liggen voor het kitten om te laten zien dat ze echt wel goed voor het kitten zorgt, pffffffff stonden wij dan!!! haha maar goed, Caithlin was wel een beetje uitgedroogd en heeft daar nu een infuusje voor gehad, ook heeft ze een injectie gekregen tegen de misselijkheid en het zorgt er ook voor dat ze weer trek in eten gaat krijgen. Deze dierenarts vind het kitten erg klein, maar het kitten ziet er perfect uit en doet het hartstikke goed!! met een gerust hart kan ik straks gaan slapen.
Gebruikersavatar
mittenslief
Tijger
Tijger
Berichten: 1675
Lid geworden op: 04 mei 2011 15:04
Locatie: enschede

Re: hulp nodig met mama en kitten van twee daagjes oud

Bericht door mittenslief »

goed zo dat je toch even doorgepakt hebt en naar de da bent geweest...ik heb trouwens altijd de moederpoezen bij mij op een kamer apart omdat het toch meestal te druk is in de huiskamer, moederpoezen moeten de eerste 2-3 weken echt rust hebben....nu maar hopen dat het goed blijft gaan zowel met mama als met de kleine ukkepuk.....1gr. groeien vindt ik echt niet genoeg...daar moet vandaag wel meer bij hoor....anders geef je maar weer een gil hier...
Honden hebben bazen, poezen personeel!
alle katzels: mittens, mr. cat, angel, rover, roosje en mitsie
op de regenboog: Ollie, Simba, Buck
Gebruikersavatar
drie katers
Huiskat
Huiskat
Berichten: 40
Lid geworden op: 25 nov 2013 21:39
Locatie: Tussen Delftzijl en Hoek van Holland
Contacteer:

Re: hulp nodig met mama en kitten van twee daagjes oud

Bericht door drie katers »

Goed dat je naar de da bent gegaan, zo'n keizersnee is voor een poes ook niet niets en er kan altijd wat mis gaan. Nu weet je wat het was. Succes met mams en kitten. Ik hoop dat alles nu goed blijft gaan.
Groetjes van Ingrid en Guusje, Robin en Freek (24-12-2012)
In gedachten ♥ Boris*(1,5), Sita*(10), Binkie*(14), Kareltje*(2), Mozart*(17), Romy*(19)
caithlin
Huiskat
Huiskat
Berichten: 29
Lid geworden op: 29 nov 2013 20:18

Re: hulp nodig met mama en kitten van twee daagjes oud

Bericht door caithlin »

Bedankt voor jullie reacties, het gaat nu weer goed met mama, ze eet ook weer en ze is weer heel veel bij haar kitten. Het kitten doet het supergoed, zo zag ook de dierenarts, ze zorgt er wel voor dat mama Caithlin niet meer bij haar vandaan gaat, hihi. Ik weet nu in ieder geval dat ik hier terecht kan, als ik even twijfel ;-)
Gebruikersavatar
mittenslief
Tijger
Tijger
Berichten: 1675
Lid geworden op: 04 mei 2011 15:04
Locatie: enschede

Re: hulp nodig met mama en kitten van twee daagjes oud

Bericht door mittenslief »

je moet wel de groei van het kitten goed in de gaten houden, het kan zijn dat door alle stress de melkproduktie stil komt te liggen....elke dag op vast tijdstip wegen is mijn advies en min. 10 gr. per dag aankomen
Honden hebben bazen, poezen personeel!
alle katzels: mittens, mr. cat, angel, rover, roosje en mitsie
op de regenboog: Ollie, Simba, Buck
caithlin
Huiskat
Huiskat
Berichten: 29
Lid geworden op: 29 nov 2013 20:18

Re: hulp nodig met mama en kitten van twee daagjes oud

Bericht door caithlin »

Dank je wel voor de tip, ik zal het goed in de gaten houden :smile:
caithlin
Huiskat
Huiskat
Berichten: 29
Lid geworden op: 29 nov 2013 20:18

Re: hulp nodig met mama en kitten van twee daagjes oud

Bericht door caithlin »

Even een kleine updat, ik weet niet of jullie dit fijn vinden, maar ik doe het gewoon :grin:

Het gaat hier nu hartstikke goed, mama Caithlin heeft nu de zorg voor haar kitten heel goed te pakken, ze is zo lief en zorgzaam voor het kitten, ik ben hier natuurlijk superblij mee. Met het kitten gaat het ook heel goed, zij weegt nu 116 gram, dus heeft een flinke groeispurt ondergaan 8-)
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5490
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: hulp nodig met mama en kitten van twee daagjes oud

Bericht door nellebel »

heel fijn dat je het even terugkoppel.t geniet van je duo
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6843
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: hulp nodig met mama en kitten van twee daagjes oud

Bericht door Dinky »

Hihi een update bij een probleem is juist altijd heel erg fijn ;)
Ook wanneer je nog vragen hebt kan je die gerust stellen, zitten meerdere hier op het forum met ervaring op het gebied van jonge kittens ;)
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
caithlin
Huiskat
Huiskat
Berichten: 29
Lid geworden op: 29 nov 2013 20:18

Re: hulp nodig met mama en kitten van twee daagjes oud

Bericht door caithlin »

Dan heb ik het goed gedaan om mijn gevoel te volgen, hihi.
Gebruikersavatar
mittenslief
Tijger
Tijger
Berichten: 1675
Lid geworden op: 04 mei 2011 15:04
Locatie: enschede

Re: hulp nodig met mama en kitten van twee daagjes oud

Bericht door mittenslief »

dat is fijn om te lezen....tja en vragen kan altijd hoor....hier aan deze kant aardig ervaring met mama's en kittens
Honden hebben bazen, poezen personeel!
alle katzels: mittens, mr. cat, angel, rover, roosje en mitsie
op de regenboog: Ollie, Simba, Buck
Plaats reactie