HELP!! Ik weet niet wat mijn kleine schat heeft!

Als je denkt dat er iets mis is met je kat, bel dan eerst even de dierenarts(assistente) voor advies. Want al zijn er op het forum veel mensen met ervaring, een juiste diagnose kan alleen gesteld worden door een dierenarts.
Plaats reactie
Ingol
Kitten

HELP!! Ik weet niet wat mijn kleine schat heeft!

Bericht door Ingol »

Ik ben een beetje ten einde raad en hoop dat mensen dit geval herkennen en tips kunnen geven.

Sinds donderdag avond wilde mijn katertje Moos van 2,5 jaar oud niet meer eten. Eerst dacht ik dat meneer een beetje kieskeurig werd wat voer betreft dus heb het maar gewoon neergezet met de kans dat mijn andere 2 katten het zouden opeten. Ik zou de volgende dag wel een ander merk kopen om te kijken of hij dat wel wilt. Vrijdag merkte ik dat hij wat minder zichzelf was en wat lusteloos was. Ik heb een blikje vlees open getrokken en hij heeft wel wat gegeten maar hij heeft lang niet zo lopen smullen als dat hij normaal deed en heeft zijn bakje ook niet opgegeten. s'Avonds heeft hij een bakje met andere brokjes gekregen maar dit wilde hij ook niet. Toen hebben mijn vriend en ik maar besloten om naar de dierenarts te gaan want ik had ergens gelezen dat als katten niet eten er dan levervetting kan ontstaan. De dierenarts kon ook niks vinden (heeft ook zijn bekje bekeken en niks met zijn gebitje) en heeft ons Hills A/D voer mee gegeven om het te dwangvoederen en ff het weekend aan te kijken. Overigens is het ons ook opgevallen dat hij heel weinig naar de bak ging. Hij was vrijdag avond wel gegaan en heeft een klein plasje gedaan. Wat dat dwangvoer, aangelengd met water, betreft wilde hij dat wel uit zichzelf eten dus daar waren we blij mee. Zaterdag merkte we dat hij zich NOG meer terug trok en dat hij het dwangvoer ook niet meer wilde. Sterker nog, als hij er aan rook kreeg hij kokhals neigingen. Dus moesten we hem toch dwangvoeren. We zijn zaterdag ook voor de zekerheid toch nog even naar de dierenarts geweest en daar 2 uur gezeten. Hij heeft een bloedonderzoek gehad en daar wees niks uit wat zijn niertjes of iets betrof. Daar waren we toch wel een beetje bang voor. Ze voelde wel iets in zijn buikje wat leek op ontlasting. Afijn, wij weer naar huis en ik had nog laxapast en microlax. Vlak voor we hem nog wilde voederen en de microlax wilde geven ging hij naar de bak en er kwam een beetje bruin/groenig diarree uit. We hebben toch de microlax gegeven en een half uur daarna kwam er nog een beetje diarree uit (dit was rond 13:00). Sinds die tijd tot nu weer niet naar de bak geweest en nog steeds niet willen eten en erg lusteloos en terug getrokken. Hij gromt ook als we hem willen aaien en pakken en wil NIKS van eten weten :(

Ik ben een beetje ten einde raad! Heeft iemand misschien een idee hoe of wat of iemand die dit herkend?
Dinky
Tijger
Tijger

Re: HELP!! Ik weet niet wat mijn kleine schat heeft!

Bericht door Dinky »

Klinkt alsof die ontlasting die da voelde er nog niet uit is en hij daardoor verstopt zit. Daar zou ik tenminste op dit moment de oorzaak zoeken.
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Anne87

Bericht door Anne87 »

Klinkt net als onze Flo*. Alvleesklierontsteking?
Ingol
Kitten

Bericht door Ingol »

Uit zijn bloed kwam niet uit dat hij een ontsteking had. Dus dat valt denk ik al af
Anne87

Bericht door Anne87 »

En toch zou ik het niet over het hoofd zien. Alvleesklierontsteking wordt via een aparte bloedtest vastgesteld. Weet je zeker dat wat je voelt ontlasting is? De symptomen zijn namelijk gelijk aan die van Flo*. Daar bleek de gevoelde dikte opgezette lymfeklieren te zijn. Bij haar waren we er helaas te laat bij. Ze was maar een paar maanden ouder dan jullie poesje en het eten en diarree verhaal is echt hetzelfde.
Brittenbolletje
Tijger
Tijger

Bericht door Brittenbolletje »

Kan ook overloop diarree zijn. Dat wat de da toen in de darm zag er nog in zit. Ik zou terug naar de DA gaan en een foto laten maken, kijken of er een obstructie in de darmen zit.
Ingol
Kitten

Bericht door Ingol »

De da adviseerde om een prednison pil te geven en nog wat laxapast door de dwangvoeding te doen. Ik moest over 2,5 uur terug bellen om te kijken of er dan verandering is en anders moeten we langskomen voor een foto inderdaad. De woorden "opname" en "operatie" kwamen ook al in het gesprek voor :'(
nellebel
Tijger
Tijger

Bericht door nellebel »

waarom prednison? als hij echt verstopt zit helpt die laxapasta nu ook niet meer. kan alleen maar zorgen voor meer darmkrampen en dat is erg pijnlijk als het helemaal vast zit.
het feit dat je zegt dat er groenige ontlasting uitkwam klinkt echt niet goed.
hoe is het nu?
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Brittenbolletje
Tijger
Tijger

Bericht door Brittenbolletje »

Ben je al bij de DA geweest voor foto?
Dinky
Tijger
Tijger

Bericht door Dinky »

Ben ook benieuwd hoe het er nu voor staat....
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Ingol
Kitten

Bericht door Ingol »

Gisteravond had ik weer gebeld en ze wilden hem vandaag laten opnemen. Was er zo verdrietig om! Vanmorgen was er zowaar een klein wonder gebeurd. Hij wilde weer uit zichzelf eten en was naar de bak geweest en had een goeie drol en een plasje gedaan! Besloten om hem nog ff niet op te laten nemen. Vandaag ging het goed met eten. Nog niet enthousiast maar stukje bij beetje komt het wel goed. Hij loopt ook weer met zijn staart in de lucht en oogt een stuk allerter!
nellebel
Tijger
Tijger

Bericht door nellebel »

misschien dat die drol hem dan toch heeft dwars gezeten. hoop dat hij nu blijft eten.
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Adriana

Bericht door Adriana »

gelukkig goeie berichten en hoop dat hij snel verder herstelt..!
Ingol
Kitten

Bericht door Ingol »

Het gaat weer stukken beter en heeft ook weer "praatjes". Hij eet en drinkt gewoon weer als vanouds! Iedereen bedankt voor de tips en een kopje van Moos!
Dinky
Tijger
Tijger

Bericht door Dinky »

Lijkt er op dat inderdaad de drol vast heeft gezeten en hij daar nu van verlost is :) Hopelijk blijft het zo ;)
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Plaats reactie