Heeft uw kat 16 weken of langer kunnen drinken bij moeder?

Kat plast buiten de bak, katten aan elkaar laten wennen, kat krabt aan meubilair, etc.
Plaats reactie
kattenonderzoeker
Kitten

Heeft uw kat 16 weken of langer kunnen drinken bij moeder?

Bericht door kattenonderzoeker »

Gezocht voor belangrijk wetenschappelijk onderzoek: katten die als kitten gedurende 16 weken of langer bij hun moeder hebben kunnen drinken.

Dit kunnen bijvoorbeeld katten zijn die bij u geboren zijn en die u gehouden heeft, of katten die als kitten het nest als laatst verlieten, zolang ze maar 16 weken of langer bij de moederpoes hebben kunnen drinken.
Obesitas bij kinderen is tegenwoordig een veelbesproken item, maar ook de huiskat kampt steeds vaker met dit probleem. Tot nog toe is er vooral gefocust op de behandeling van te dikke katten, maar natuurlijk verdient preventie de voorkeur. Daarom is het belangrijk dat er onderzoek wordt gedaan om risicofactoren op het ontwikkelen van obesitas in kaart te brengen.

De insteek van dit 7 maanden durende onderzoek is vernieuwend omdat we ons zullen richten op gedragsaspecten van het jonge leven van een kat die mogelijkerwijs een rol spelen bij de ontwikkeling van obesitas op latere leeftijd. De rol van gedrag bij het ontwikkelen van obesitas is een aspect dat tot nu toe buiten beschouwing van onderzoek is gebleven. Het onderzoek zal worden uitgevoerd als afstudeerproject aan de Vrije Universiteit Amsterdam door Denise van Lent (MSc Biologie). Zij zal worden begeleid door kattengedragstherapeute Marcellina Stolting van het Kattengedragsadviesbureau en prof. N.M. van Straalen. Ik ben zelf woonachtig in Spijkenisse (omg rotterdam/schiedam).

Hoe kunt u helpen: Uw bijdrage zal bestaan uit onder meer het invullen van een enquête (15-20 minuten) en er zal worden gekeken naar het gewicht en de lichaamsvorm van uw kat. Als u mee wilt werken aan dit onderzoek kunt u zich aanmelden tot en met 01-12-2013 via kattenonderzoek@gmail.com. U hoeft (en de kat ook niet) er de deur niet voor uit want het onderzoek zal bij u thuis plaatsvinden.
Cerna

Re: Heeft uw kat 16 weken of langer kunnen drinken bij moede

Bericht door Cerna »

Ik denk niet dat er veel moederpoezen zullen zijn die het toestaan dat een kitten zolang bij haar drinkt. Wij hebben 2 Brits Korthaarkittens en zij zijn ruim 13 weken bij de moeder gebleven, maar de laatste 2 weken begon moeder te grommen en te petsen wanneer ze probeerden te drinken.
Het was ook niet nodig want ze aten hun vleesvoer en dronken voldoende water.

Bij de andere Britten dezelfde ervaring.
Adriana

Bericht door Adriana »

hier ook de nodige wenkbrauwen omhoog,... ze worden echt met rond 14 weken de tent uitgeschopt door moeders, die het adhd-kroost spuugzat is en wat meer rust wil..
dus 16 weken en nog langer moedermelk...?

wij hebben op het forum redelijk wat ervaring met zwaarlijvigheid (Nederlands voor obesitas) en ieder pondje gaat echt door het mondje/bekje hoor..
meer vezels, minder zetmeel/vet zijn zo wat tips.. meestal is de oorzaak goedkoop voer, dat wil zeggen brokjes met veel tarwe..

en je vraagt nogal wat tijd en uitzoekwerk want het zal heus niet bij die 20 minuten blijven..
Brittenbolletje
Tijger
Tijger

Bericht door Brittenbolletje »

Ik heb hier katten in huis die hier geboren zijn en ook nog hier wonen (en blijven)

Maar ik vraag me af of er wel gekeken word per ras. Niet alle rassen zijn zo rank als een siamees een brit of maincoon of weet ik veel zijn altijd al veel voller, dus wie bepaald dat ze dan (te) dik zijn? Jij?
Anne87

Bericht door Anne87 »

Ik zie nu ook dat in de nieuwsbrief van het kattengedrags adviesbureau hier een stukje over in staat.
castratenkoor
Tijger
Tijger
Contacteer:

Bericht door castratenkoor »

Ik heb wel katten met obesitas, maar die hebben juist erg kort bij de moeder gedronken, de zgn opvangertjes/opknappertjes.
6koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRikMaks**
Teun'09 Luuk'13 Teske'14 Clarie'16 Koen&Wiep'25
mittenslief
Tijger
Tijger

Bericht door mittenslief »

heb hier ook nog 2 dochter en een mama.....nou met 12 weken was het toch echt afgelopen....en de omvang van beide dames is erg verschillend...Angel is mooi op gewicht en Mimmie is zeg maar wollig
Honden hebben bazen, poezen personeel!
alle katzels: mittens, mr. cat, angel, rover, roosje en mitsie
op de regenboog: Ollie, Simba, Buck
Brittenbolletje
Tijger
Tijger

Wel raar, altijd als er zo iets geopend word door een nieuw iemand zie je die gene nooit weer terug. Vraag me af waarom we met zijn allen hier nog op reageren hahahaha
Dinky
Tijger
Tijger

Bericht door Dinky »

Nou ik zie zo'n bericht eerder als een mededeling. Er is een onderzoek en opgeven kan via mailadres.
De topicstarter is nog wel één keer online geweest maar dat was voor de geplaatste reacties hier ;)
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Brittenbolletje
Tijger
Tijger

Ik vind dan een reactie terug dan wel op zijn plaats?
Hanna Abdullah
Lynx
Lynx

Bericht door Hanna Abdullah »

Ik zal me maar niet opgeven voor dit onderzoek. Denk niet dat ze bij mij thuis komen. (Garfield heeft 16 weken bij zijn moeder gedronken).
Dinky
Tijger
Tijger

Bericht door Dinky »

Ben wel benieuwd wat ze dan zullen doen Hannah ;-) Zou bijna zeggen stuur een mail :lol:
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Shimbalaya

Bericht door Shimbalaya »

Haha, daar dacht ik ook al aan Mirjam.Ben benieuwd wat voor reactie ze dan krijgt.
Er zit ook nog iemand uit Noorwegen op dit forum, kunnen we haar ook gelijk opgeven voor het onderzoek. ;-)
Laatst gewijzigd door Shimbalaya op 02 nov 2013 18:46, 1 keer totaal gewijzigd.
Anne87

Bericht door Anne87 »

In dat geval bied ik me bij deze aan om de onderzoeken af te nemen. Een reisje Jordanië (toch?) en een reisje Noorwegen zie ik wel zitten!
Sifra
Tijger
Tijger

Bericht door Sifra »

Helaas kan ik Rûzer niet meer opgeven voor het onderzoek. Die heeft tot 11 maanden bij zijn moeder gedronken (geen gezicht) en was prachtig slank.
A dog is a dog, a bird is a bird, a cat is a person. (Mugsy Peabody)
Plaats reactie