Hallo,
Ik heb nu een aantal weken 2 kittens.
1 ervan Ginger, zij bedekt niet altijd haar poepjes met het kattengrid, waardoor het stinkt.
Vandaag deed zij dit weer, en heb ik haar gepakt, en met haar pootje het kittengrid over de poepjes heen gedaan. Normaal toont zij erg veel verzet, maar vandaag niet.
Heeft iemand nog goede tips hoe ik haar dit kan leren, zodat zij dit blijft doen?
Niet onderscheppen poepjes
- eveline1982
- Tijger
Re: Niet onderscheppen poepjes
Niet alle katten begraven hun poep. Mijn kater maakt meestal alleen de kap van de bak schoon en laat zijn ontlasting ook onbedekt liggen. Denk niet dat je dit kan aanleren, is gewoon hoe de kat in elkaar steekt.
The Lovers of my life, Banjer, Beer, Minoes (katjes) Diego, Jimmie (hondjes) Django, Rodney, Co en Moos (ratjes)
Het is instinct. Wilde katten doen het zodat prooidieren niet ruiken dat ze in het leefgebied van een roofdier zijn. Zodat de prooi er niet gelijk vandoor gaat.
Bij huiskatten is het instinctgedrag soms wat sterker soms wat zwakkker. Doe je vrij weinig aan.
Ginger leren om de poepjes diep(er) te begraven is een vrij onmogelijke taak volgens mij. Haar trainen door een hoepel te springen zal waarschijnlijk gemakkelijker gaan.
Bij huiskatten is het instinctgedrag soms wat sterker soms wat zwakkker. Doe je vrij weinig aan.
Ginger leren om de poepjes diep(er) te begraven is een vrij onmogelijke taak volgens mij. Haar trainen door een hoepel te springen zal waarschijnlijk gemakkelijker gaan.
Ik zat er nog even over te denken. Jij met haar pootjes grit scheppen is hetzelfde als dat je met haar pootjes over de venster gaat en verwacht dat ze zo leert om de ramen te zemen. Dat gaat niet werken.
Je kunt misschien het instinct wel wat aanwakkeren.
- Zorgen dat er echt een lekkere dikke laag grit in zit. Hoe dikker hoe beter. Veel katten vertikken het graven en begraven wanneer er te weinig grit inzit. Bovendien maakt het voor je beurs niks uit want je doet er langer mee dan een dunne laag.
- Bak vaak leegscheppen. Katten zijn propere beestjes. Ze hebben geen zin om tijdens het graven ineens met hun pootjes in een oud plasje of poepje te zitten graaien. (gelijk hebben ze)
- Gebruik geen grit met parfums of andere voor mensen bedoelde 'lekkere' geurtjes. Als je het natuurlijke gedrag van de kat wilt stimuleren doe je dat niet met iets wat onnatuurlijk ruikt. (en een kat waarschijnlijk hoofdpijn van krijgt)
Je kunt misschien het instinct wel wat aanwakkeren.
- Zorgen dat er echt een lekkere dikke laag grit in zit. Hoe dikker hoe beter. Veel katten vertikken het graven en begraven wanneer er te weinig grit inzit. Bovendien maakt het voor je beurs niks uit want je doet er langer mee dan een dunne laag.
- Bak vaak leegscheppen. Katten zijn propere beestjes. Ze hebben geen zin om tijdens het graven ineens met hun pootjes in een oud plasje of poepje te zitten graaien. (gelijk hebben ze)
- Gebruik geen grit met parfums of andere voor mensen bedoelde 'lekkere' geurtjes. Als je het natuurlijke gedrag van de kat wilt stimuleren doe je dat niet met iets wat onnatuurlijk ruikt. (en een kat waarschijnlijk hoofdpijn van krijgt)
stinkende ontlasting is nooit goed en kwestie van ander en missch kwalitatief beter voer. bij kittens is het eiwitgehalte vaak aan de hoge kant, die nieren kunnen dat nog niet aan en dat levert dan dit soort stinkende ontlasting op. vaak ook wat dun.Scirocco schreef:Hallo,
Ik heb nu een aantal weken 2 kittens.
1 ervan Ginger, zij bedekt niet altijd haar poepjes met het kattengrid, waardoor het stinkt.
Vandaag deed zij dit weer, en heb ik haar gepakt, en met haar pootje het kittengrid over de poepjes heen gedaan.
Normaal toont zij erg veel verzet, maar vandaag niet.
als je meer katten hebt kan het ook zijn dat ze daarmee hun gebied willen markeren. hier met twee broertjes en een oudere kater ben ik onlangs van kattenbakken gewisseld en ik zie nog steeds een soort van 'strijd' over de kattenbakken.
ik had met drie katers 6 dweilemmers op verschillende plaatsen. ik heb nu drie wasmanden en één dweilemmer op versch plaatsen en zie een heel ander 'verspreid'-gedrag. er is een bak waar Maks steevast over andere drollen heenpoept en de zijne niet begraaft. en er is ineens een plasbak ..
met twee kittens moet je volgens de aanbevelingen aan twee en gaandeweg 3 kattenbakken..
en nee.... niet doen met die pootjes door dat grit, ze kunnen daar alleen maar heel erg bang van worden! en so what als het niet begraven wordt? schept veel makkelijker weg!
gijs is met 1 haal eroverheen klaar, guusje niet, die is minstens 5 minuten bezig met begraven.
krijg vaak de opmerking, goh je kunt helemaal niet ruiken dat jullie katten hebben. neem ijn katten stinken niet, of gijs moet een dikke scheet laten en zelfs dat gebeurt zelden (en meestal mijn eigen schuld want dan ben ik uitgebreid zijn dikke buik een het kneden).
misschien toch eens goed naar het voer kijken wat je geeft
krijg vaak de opmerking, goh je kunt helemaal niet ruiken dat jullie katten hebben. neem ijn katten stinken niet, of gijs moet een dikke scheet laten en zelfs dat gebeurt zelden (en meestal mijn eigen schuld want dan ben ik uitgebreid zijn dikke buik een het kneden).
misschien toch eens goed naar het voer kijken wat je geeft
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie