Allergie katten

Voor alle vragen wanneer je een kat of kitten (erbij) wil. Welke problemen kun je verwachten en waar moet je van tevoren allemaal rekening mee houden?
LET OP: Voor acceptatie problemen tussen een nieuweling en je andere kat(ten) kun je HIER terecht.
Plaats reactie
martijnde3de
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 06 jan 2013 15:07

Allergie katten

Bericht door martijnde3de »

Hoi allemaal,

Ik ben bezig met een onderzoek naar katten waar je niet snel allergisch voor bent. Je kan er dus wel allergisch voor zijn maar de kans is stukken kleiner dan bij een standaard kat. Kunnen jullie wat namen geven?

Heb zelf al :

-Sphynx
-Siberische kat
-Devon rex
-Cornish rex
-Blauwe rus
-hypoallergene kat(geen soort)

Groeten,

Martijn
Gebruikersavatar
G+S
Poema
Poema
Berichten: 323
Lid geworden op: 16 okt 2013 16:21
Locatie: Sint- Oedenrode

Re: Allergie katten

Bericht door G+S »

wat is een standaard kat in jou ogen dan?
Semmie, valentijn & doedel

*Garfield* 17-07-2013 - 05-12-2016
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6862
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Allergie katten

Bericht door Dinky »

Denk dat met de standaardkat een rasloze kat wordt bedoeld waarvan de herkomst onbekend is (bijvoorbeeld uit het asiel).

Je moet ook onderscheid maken tussen een allergie voor de vacht/haren en allergie voor de huidschilfers (wat vaak het geval is volgens mij bij kattenallergie).
Wellicht dat je hier nog wat aan hebt ;)
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gebruikersavatar
G+S
Poema
Poema
Berichten: 323
Lid geworden op: 16 okt 2013 16:21
Locatie: Sint- Oedenrode

Re: Allergie katten

Bericht door G+S »

toch geen enkele kat is "rasloos"? mijn poes komt ook uit het asiel, is gevonden en heet een Europese korthaar! :)
Semmie, valentijn & doedel

*Garfield* 17-07-2013 - 05-12-2016
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6862
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Allergie katten

Bericht door Dinky »

rasloos = zonder stamboom
In het asiel geven ze elke kat het label europese korthaar mee. Mijn vorige poes Loulou* en onze huidige poes Dinky dragen ook beide het label europees korthaar maar verschillen enorm qua uiterlijk. Zo heeft Dinky meer een platte kop terwijl Loulou een spitse kop had ;) Moet je maar eens rondkijken in mijn foto-album. Op de eerste pagina staan wel foto's van Loulou* en verder voornamelijk foto's van Dinky ;)
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Renatevanderveer

Re: Allergie katten

Bericht door Renatevanderveer »

Ik heb hier ook twee 'rasloze' katten, maar die vervolgens niet te vergelijken zijn met de poes van Mirjam, Dinky.
Van Snickers is bekend dat een Siamese vader heeft en Bounty heeft veel kenmerken van een Rusje.
Vooralsnog blijven het HTK-tjes, daar ze geen stamboom hebben.
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9405
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Allergie katten

Bericht door castratenkoor »

Ik ben zelf licht allergisch. Mijn ervaring is dat katten met een oosterse vacht me minder last geven. De siamees en de blauwe rus dus. Met naaktkatten heb ik geen ervaring omdat ik dat misbaksels vind (sorry als ik iemand beledig maar ik vind ze resultaat van slecht menselijk knutselwerk).

Ik heb 8 katten waarvan 3 met een strakke oosterse vacht. Die kunnen probleemloos tegen mijn gezicht. Twee zit duidelijk blauwe rus in en 1 zwarte is duidelijk deels oosters.
Het zijn 8 HTK - katten waarvan een aantal kruisingen. Strakke gladde korte vachten verdraag ik het beste. Ik ben bij meerdere fokkers van blauwe russen thuis geweest en ook dan slaat mijn neus niet dicht.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Levi
Huiskat
Huiskat
Berichten: 20
Lid geworden op: 02 aug 2012 11:43

Re: Allergie katten

Bericht door Levi »

Zowat mijn hele familie is allergisch voor haren. Me tante heeft Sphynx en een Cornish rex, daar hebben ze geen last van. Siamees wel, die heeft onze hondenkapper. En daar houden mijn broertje en vader nog geen 10 min in het huis vol.

Wij hebben nu 2 hondjes die ook niet verharen, en dat gaat ook super :)
Plaats reactie