Hoeveel eet een kitten van 14 weken?

Dagelijkse hoeveelheid, merken kattenvoer, versvoedingen, dieetvoer, etc.
Cerna

Hoeveel eet een kitten van 14 weken?

Bericht door Cerna »

Het is al even geleden dat ik voor het laatst een kitten had en bij hen heb ik ook nooit het gevoel gehad dat ze te weinig kregen, maar nu heb ik hier twee dames rondlopen die - naar het schijnt - wel de hele dag willen en kunnen eten en ik vraag me af of ik ze wel genoeg geef.

Laila eet al wel iets brokjes, maar Luna nog niets en daarom geef ik ze vijf keer per dag nat voer. Tinlo schrijft voor 35 gram per kilo kat per dag. Ze wegen allebei rond 1,75 kilo (Luna is iets lichter) en dus deel ik zo'n worst van 250 gram in tweeën en dat krijgen ze dan in vier porties verdeeld over de dag. 's Middags mogen ze 25 gram Gourmet mousse wat ze ook erg lekker vinden (ik heb het idee lekkerder dan het vers voer).

Eergisterenavond kregen de volwassen katten stukjes kipfilet en toen zaten ze ook te bedelen, dus elk maar een paar stukjes gegeven. Hetzelfde gisterenavond met hart. Voor beide doen ze een moord, maar ik vraag me af of ze hier nog niet te jong voor zijn.
Kan dat kleine maagje dat wel aan?

De eerste morgen poepten ze allebei een volwassen drol. Nu ziet de ontlasting er nog steeds netjes uit, maar is de helft kleiner.
En dan vraag ik me weer af of ze dan wel genoeg te eten krijgen?
Anne87
Jaguar
Jaguar
Berichten: 631
Lid geworden op: 13 mar 2013 00:33

Re: Hoeveel eet een kitten van 14 weken?

Bericht door Anne87 »

Ik gaf de jongens hier gewoon altijd net zoveel als ze wilden onder het mom van "het zijn baby's en die krijgen de hoeveelheid die ze zelf willen'. Ook geen te dikke kittens gehad ofzo. Ze groeien hard, ze spelen hard, ze hebben ongetwijfeld ook veel brandstof nodig. ;) Ik haal uit je bericht dat je geen onbeperkte kittenbrokken hebt staan? Is dat misschien een idee? Als je oudere katten dat anders opeten, kun je de kittenbrokken misschien in een doos of kistje zetten met daarin een opening waar alleen de kittens doorheen kunnen? Dat deden wij hier met Noodle toen Flo er nog was, en later dus met Milo. Werkte perfect. :)
Cerna

Re: Hoeveel eet een kitten van 14 weken?

Bericht door Cerna »

Ik heb brokjes staan (geen kittenbrokjes trouwens want in het verleden ging het kitten altijd gewone brokjes eten en at Cochi de kittenbrokjes), maar Luna eet nog geen brokjes. Laila neemt zo nu en dan een hapje.
Maar wanneer ik met zacht voer kom dan worden de bakjes nog net niet uit mijn hand getrokken en schrokken ze het eten naar binnen alsof ze uitgehongerd zijn.
Anne87
Jaguar
Jaguar
Berichten: 631
Lid geworden op: 13 mar 2013 00:33

Re: Hoeveel eet een kitten van 14 weken?

Bericht door Anne87 »

Hier wordt ook nog steeds keihard gemiauwt als ik met Tinlo aan kom zetten 's ochtends. Het is vast véél lekkerder dan gewone brokken. ;)
Kittens in de groei krijgen meer Tinlo dan volwassen katten he. Ik weet de precieze percentages niet, maar volgens mij is het 30 - 40 gram per kilo lichaamsgewicht per dag voor een volwassen kat, en 80 - 100 gram per kilo lichaamsgewicht voor een kitten in de groei. Deze website zegt dat ook: http://www.voerwijzer.com/beginnersinformatie-kvv
Gebruikersavatar
mittenslief
Tijger
Tijger
Berichten: 1675
Lid geworden op: 04 mei 2011 15:04
Locatie: enschede

Re: Hoeveel eet een kitten van 14 weken?

Bericht door mittenslief »

haha nou dan heb je hele gezonde kittens hoor, want die horen heel de dag te eten.....gezonde eetlust noem ik het altijd maar.....kittenmaagjes kunnen heel wat hebben en als ze eens teveel bunkeren...nou ja dan spugen ze het gewoon uit....vindt dat je met 5 keer zeer zeker voldoende voert....en brokjes leren ze vanzelf wel eten.....hier eten de meeste kittens ook vaak de volwassen brok
Honden hebben bazen, poezen personeel!
alle katzels: mittens, mr. cat, angel, rover, roosje en mitsie
op de regenboog: Ollie, Simba, Buck
Brittenbolletje
Tijger
Tijger
Berichten: 1143
Lid geworden op: 22 okt 2012 16:22

Re: Hoeveel eet een kitten van 14 weken?

Bericht door Brittenbolletje »

Tja als je wilt dat ze minder vaak vlees eten dan zou je minder keren moeten geven. Dan eten ze vanzelf meer brokjes, maar als ze verzadigd zijn eten ze natuurlijk liever het gene wat beter is en lekkerder is ;-) is maar net wat je zelf wilt natuurlijk. Maar gezonde eetlust hebben ze wel
Cerna

Re: Hoeveel eet een kitten van 14 weken?

Bericht door Cerna »

Nee, ik wil juist niet dat ze minder vlees eten. Ik vroeg me af of ik ze wel genoeg vlees geef omdat ze altijd uitgehongerd lijken.

Ik zal de link van Anne eens bekijken want wanneer het klopt dat ze 80 gram mogen per kilo kat dan geef ik ze dus veel te weinig. :icon_shifty:
Brittenbolletje
Tijger
Tijger
Berichten: 1143
Lid geworden op: 22 okt 2012 16:22

Re: Hoeveel eet een kitten van 14 weken?

Bericht door Brittenbolletje »

Weet je.... vergeet toch die cijfers op de verpakking en voer op het oog. Geef meer las je denkt dat ze meer nodig hebben. het zijn maar richtlijnen. voeren doe ik naar een pakkie maar op het oog :grin:
Anne87
Jaguar
Jaguar
Berichten: 631
Lid geworden op: 13 mar 2013 00:33

Re: Hoeveel eet een kitten van 14 weken?

Bericht door Anne87 »

Ja ik voer ook op het oog. Mijn katers krijgen samen 250g KVV per dag en voor de rest brokken, en ze doen het er prima op. Willen ze meer vlees op een dag, dan helaas pindakaas. Ze kunnen brokjes eten zoveel als ze maar willen, en de volgende ochtend staat er een nieuw bakje vlees voor ze klaar...
Cerna

Re: Hoeveel eet een kitten van 14 weken?

Bericht door Cerna »

Heb net Tinlo maar even gebeld en ik geef dus de helft van wat ze zouden moeten. Dadelijk de schade maar gelijk inhalen. Arme dieren :oops:
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6820
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Hoeveel eet een kitten van 14 weken?

Bericht door Dinky »

Voel je niet schuldig Annet want het is niet zo dat ze ook maar een moment zonder eten hebben gezeten! Ze hebben immers de beschikking over brokjes ;-)
Al zullen ze je vast dankbaar zijn dat ze nu nog meer lekker vlees te eten krijgen :lol:

* dinky leest jaloers hoeveel lekker vlees ze bij jou krijgen *

Weet niet welke variant(en) je voert van tinlo maar het beste is om alle varianten af te wisselen (meerdere diersoorten om compleet te zijn, alleen de cattery bevat meerdere diersoorten)
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gebruikersavatar
BloemTetsu
Tijger
Tijger
Berichten: 1070
Lid geworden op: 17 jul 2012 09:00

Re: Hoeveel eet een kitten van 14 weken?

Bericht door BloemTetsu »

Ze vergeven het je wel :) Expres deed je het niet.

Ik wil een grotere vriesvak. Kan ik ook kvv voeren.
Groetjes Bianca kopjes Bloem en Tetsu
Ducky*(6-4-12) Kathy*(28-1-11) Elfie*(20-2-14)
Excuses aan de kikkers, eksters, merel, duif en koolmees
Cerna

Re: Hoeveel eet een kitten van 14 weken?

Bericht door Cerna »

Ze hebben nu konijn (het allerlekkerst!), kip en makreel gehad. Makreel werd afgekeurd, Luna begon zelfs kotsgeluiden te maken en allebei wilden ze het toedekken. Vandaag heb ik iets waar geen naam op staat (met een groen etiket).
Maar ze krijgen dus ook Gourmet mousse en gisteren hebben ze Applaws oceanfish gehad, dat is geen volledig voer maar vonden ze wel erg lekker. Zo krijgen ze toch wat vis binnen.

Omdat ik toch wel beducht ben voor tekorten, zie ik die Tinlo meer als afwisseling. Ik voel me toch wat vertrouwder bij het traditionele voer. Maar hoe meer smaakjes ze lusten, hoe gemakkelijker en dan maar hopen dat dat ook zo blijft.
Van Amber en Noa weet ik het niet meer, maar Milka wilde vanaf het begin alleen brokjes en tartaar (had ik toen van KVV/Barf gehoord dan was zij misschien ook wel een liefhebber geworden).

Om met de fokker te spreken "ik krijg ze wel groot". :smile:
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6820
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Hoeveel eet een kitten van 14 weken?

Bericht door Dinky »

Groen etiket is de natuurlijk, een combi van kip en rund ;-)

Wanneer ze zo beginnen te kokhalzen van makreel zou ik die niet meer geven ;-) Weet niet of jij aan meer merken kan komen want andere merken hebben ook wel weer eens andere smaakjes (zo heeft tinlo volgens mij geen eend dus die heb ik dan weer van haaksbarf dat volgens mij wel vergelijkbaar is met tinlo). Hier is het overzicht van merken: http://www.voerwijzer.com/kvv-vergelijken-kat

Dat je ze wel groot krijgt twijfel ik niet aan ;-) En als je zo blijft afwisselen zullen er geen tekorten ontstaan.
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Anne87
Jaguar
Jaguar
Berichten: 631
Lid geworden op: 13 mar 2013 00:33

Re: Hoeveel eet een kitten van 14 weken?

Bericht door Anne87 »

Typisch dat jouw katten ook zo op de makreel reageren. Hier werd hij door Noodle en Milo altijd hartelijk ontvangen, maar eergisteren en vorige week hoefden ze hem ook niet. Ze hebben het toen ook niet opgegeten, wat ik echt niet gewend ben van ze. Zou het aan de katten liggen, of aan de makreel?
Plaats reactie