Pijnstiller langdurig gebruik

Als je denkt dat er iets mis is met je kat, bel dan eerst even de dierenarts(assistente) voor advies. Want al zijn er op het forum veel mensen met ervaring, een juiste diagnose kan alleen gesteld worden door een dierenarts.
jamie1
Huiskat
Huiskat
Berichten: 32
Lid geworden op: 01 okt 2013 11:36

Pijnstiller langdurig gebruik

Bericht door jamie1 »

Onze kat is een week geleden geopereerd aan een kapotte kruisband. Nu moet hij nog 14 dagen rust houden en niet naar buiten, dat is al een hele uitdaging omdat hij een kattenluik gewend is.
Naast antibiotica slikt hij een pijnstiller (al 3 weken) Novacam.

De moeder en broer van onze kat zijn overleden aan nierfalen en daarom willen we voorzichtig zijn. Ik wil deze week (doktersassistente adviseerde 14 dagen na operatie pijnstiller te geven) beetje voor beetje afbouwen kijken hoe dat gaat. Iemand tips? Alle adviezen zijn welkom, ook over revalidatie.

Alvast bedankt en groetjes.
Shimbalaya

Re: Pijnstiller langdurig gebruik

Bericht door Shimbalaya »

Ik zou adviseren om direct te stoppen met de Novacam omdat Novacam ook nierfalen kan veroorzaken.
Een pijnstiller wat je langdurig zou kunnen gebruiken is Analgos van de Huisdierendokter.
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Pijnstiller langdurig gebruik

Bericht door Adriana »

ja, zeker weten en onmiddellijk stoppen met novacam, huisdierendokter verstuurt heel snel, zeker als je de situatie uitlegt. en goeie ervaringen met analgos op het forum!
we hebben tal van topics over gebroken poten en benchrust, kijk bij felix/garfield en zal zo nog eentje zoeken. via zoekfunctie rechtsboven kun je zelf ook even kijken..
http://www.dekattensite.nl/phpBB2/viewt ... it#p537625
en midden in de berichten staat een bericht met nog een paar links waaronder Yumos
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6862
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Pijnstiller langdurig gebruik

Bericht door Dinky »

Novacam hoeft niet afgebouwd te worden, je mag er in 1 keer mee stoppen en je kan kijken hoe dat gaat.
Een andere pijnstiller is tolfedine (max 3 dagen) of onsior. Deze worden hier op het forum vaak gebruikt als alternatief voor novacam.
Analgos is inderdaad ook een optie ;-)

Oftewel genoeg alternatieven voor novacam.
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Brittenbolletje
Tijger
Tijger
Berichten: 1143
Lid geworden op: 22 okt 2012 16:22

Re: Pijnstiller langdurig gebruik

Bericht door Brittenbolletje »

He Mirjam waarom tolfedine maar maxmiaal 3 dagen? Ik heb het bij mijn toen malige kater ruim 3 weken gegeven :). Ik weet dit is oftopic sorry mensen
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6862
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Pijnstiller langdurig gebruik

Bericht door Dinky »

Meende dat ik op het forum langs heb zien komen dat je het maximaal 3 dagen mag geven brittenbolletje ;-)
Heb even de bijsluiter opgezocht en daarin staat 3 tot 5 dagen geven: http://diergeneesmiddelen.info/index.ph ... edine-6-mg
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Shimbalaya

Re: Pijnstiller langdurig gebruik

Bericht door Shimbalaya »

Mirjam, daarom heb ik dus Analgos aanbevolen en niet Tolfedine of Onsior omdat er wordt gevraagd naar een pijnstiller voor LANGDURIG gebruik. ;-)
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6862
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Pijnstiller langdurig gebruik

Bericht door Dinky »

Ik las het zo dat er een pijnstiller wordt gezocht voor 1 a 2 weken n.a.v. de kruisband operatie, vandaar dat ik ze wel noem ;-)
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gebruikersavatar
Ms Maaike
Tijger
Tijger
Berichten: 1611
Lid geworden op: 25 okt 2012 13:17

Re: Pijnstiller langdurig gebruik

Bericht door Ms Maaike »

Tolfedine mag maximaal vijf dagen gegeven worden inderdaad. Het kan op den duur maagzweren veroorzaken en het aantal rode bloedcellen kan dalen bij langdurig gebruik. Vandaar de veiligheidsmarge van vijf dagen.
Met diervriendelijke groeten,
Maaike

Klik hier voor het fotoalbum van Mickey* (26-02-1999, 04-11-2014), Pippi (15-03-2011) en Tommy (11-02-2013).
Cerna

Re: Pijnstiller langdurig gebruik

Bericht door Cerna »

Je kunt Tolfedine ook per injectie geven en dat hoeft dan maar om de andere dag. Ik heb het voor Cerná gehad en anderhalve week gegeven. In de tweede week de helft van de dosering.
Niet alle dierenartsen staan het toe dat je zelf injecteert, maar wanneer je er zelf niet tegenop ziet, zou ik het toch overleggen met de dierenarts. Je krijgt dan spuitjes mee met de juiste dosering zodat je niet zelf hoeft te doseren want dat is riskant.

Analgos is een lichte pijnstilling (vergelijk met aspirine) en of dat voldoende werkt bij deze pijn? Je kunt het wel als aanvulling geven zodat je wat minder reguliere pijnstilling hoeft te geven.
Brittenbolletje
Tijger
Tijger
Berichten: 1143
Lid geworden op: 22 okt 2012 16:22

Re: Pijnstiller langdurig gebruik

Bericht door Brittenbolletje »

tolfedine mag dus wel langer gegeven worden. En zou nou eerlijk, welke pijnstiller is nou wel gezond zo lang :).

Maar moet er wel bij zetten dan tolfedine meer doet voor de weke delen van het lichaam niet voor botten.
Gebruikersavatar
Ms Maaike
Tijger
Tijger
Berichten: 1611
Lid geworden op: 25 okt 2012 13:17

Re: Pijnstiller langdurig gebruik

Bericht door Ms Maaike »

Tja, alles mag langer gegeven worden, of dat ook verstandig is is natuurlijk een tweede. Soms is het een afweging tussen twee kwaden. Ligt ook aan de gesteldheid van de kat. Indicatie is in elk geval maximaal vijf dagen.
Met diervriendelijke groeten,
Maaike

Klik hier voor het fotoalbum van Mickey* (26-02-1999, 04-11-2014), Pippi (15-03-2011) en Tommy (11-02-2013).
Brittenbolletje
Tijger
Tijger
Berichten: 1143
Lid geworden op: 22 okt 2012 16:22

Re: Pijnstiller langdurig gebruik

Bericht door Brittenbolletje »

Nou niet maximaal 5 dagen. gemiddeld dan 5 dagen. Aangezien ik het vaak al vele malen langer heb gegeven bij meerdere katten. Maar iedere pijnstilling werk ook anders. zoals ik al zei tolfedine doet meer voor de weke delen in het lichaam de cam versies op de rest. Het blijft wel rommel die pijnstilling. Maar kies toch liever langdurig voor tolfedine dan kortdurig voor een cam versie :)
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6862
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Pijnstiller langdurig gebruik

Bericht door Dinky »

Bijsluiter (zie mijn eerdere link) zegt 3 tot 5 dagen, daarom heeft Maaike het over maximaal 5 dagen ;-)
Natuurlijk kunnen ervaringen daar van afwijken.
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Pijnstiller langdurig gebruik

Bericht door Adriana »

jamie1 schreef:Onze kat is een week geleden geopereerd aan een kapotte kruisband. Nu moet hij nog 14 dagen rust houden en niet naar buiten, dat is al een hele uitdaging omdat hij een kattenluik gewend is.
Naast antibiotica slikt hij een pijnstiller (al 3 weken) Novacam.
hij kan toch al lang geen pijn meer hebben van die operatie?
en omdat hij die poot niet mag belasten, hoef je toch ook geen extra pijnstiller. doe je dat wel, dan gaat hij die poot belasten en dat was niet de bedoeling.
pijn is een goeie indicator en het meest natuurlijk.. belasten is au is piep is ho! dus...

lijkt me dat hij al lang geen ontsteking meer heeft, als dat ooit het geval was.
dus ab plus ontstekingsremmer plus pijnstiller.... beetje overdreven vind ik eigenlijk wel....
en baat het niet het schaadt doorgaans wèl...
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Plaats reactie