Broer en zus blijven plassen in huis.

Wanneer je kat het naast de bak doet, op meubilair of op andere plekken, kun je in dit forum je vraag kwijt. Ook voor katten die sproeien.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
eveline1982
Tijger
Tijger
Berichten: 2043
Lid geworden op: 16 okt 2012 19:50
Locatie: Alkmaar

Broer en zus blijven plassen in huis.

Bericht door eveline1982 »

een poosje geleden heb ik 2 kittens, broer en zus, apart van elkaar geplaatst. In beide huishoudens waren al andere jonge katten aanwezig, maar geen kittens. De kittens hebben vriendschap gesloten met de andere katten, en de mensen zijn veel thuis. Dus ze zitten niet alleen. Nu hebben beide hetzelfde probleem, nl plassen op de bank en de mat (hier waren ze zindelijk). Beide hebben bench training geprobeerd, en beide gezinnen hebben extra kattenbakken aangeschaft en die her en der verspreid. Ze gaan ook netjes naar de bak, maar doen het dus ook afentoe op de bank en mat. Zelf denk ik dat het toch dat het probleem heel simpel is, nl het gemis van een maatje van eigen leeftijd. Maar toch, het katertje zijn maatje is net 1 jaar en ze spelen wat af met elkaar, en slapen ook samen. Dus het is niet dat hij zich verveelt ofzo. Iemand van jullie nog tips om te proberen, voor ik ze voorstel om weer samen te voegen bij 1 van de gezinnen, of dat ik ze terug neem?
The Lovers of my life, Banjer, Beer, Minoes (katjes) Diego, Jimmie (hondjes) Django, Rodney, Co en Moos (ratjes)
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Broer en zus blijven plassen in huis.

Bericht door Adriana »

de enige manier om daar achter te komen is ze samen te voegen, zodat ze elkaar weer hebben
en dan afwachten of hun 'wildplas'plasgedrag dan en daardoor ophoudt.
en zou er niet te lang mee wachten maar dat zul je ook niet doen jou een beetje 'kennende'.. ;-)
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
eveline1982
Tijger
Tijger
Berichten: 2043
Lid geworden op: 16 okt 2012 19:50
Locatie: Alkmaar

Re: Broer en zus blijven plassen in huis.

Bericht door eveline1982 »

Heb me hoofd er echt op stuk gedacht haha. Ik heb afgesproken met het gezin van het katertje dat hij van de week terug komt, ik heb Harry hier nog zitten en als Kizmo hier ook gaat wild plassen weten we dat het probleem ergens anders ligt. Het gezin van het zusje heb ik ook al een mail gestuurd maar hier hebben ze nog niet op gereageerd, wel gelezen.....

Wat ik dus alleen niet snap, is waarom Kizmo blijft plassen. Hij heeft een heerlijk maatje gevonden in hun 1 jarige kater waar hij enorm veel mee speelt. Die wast hem ook en ze slapen samen. Als Kenzo op hort is, dan ligt hij bij het vrouwtje op de bank of bij de hond in de mand. Zelf begin ik het vermoeden te krijgen dat het allemaal te snel is gegaan voor ze. Ze waren heel erg snel tam (waren verwilderde kittens) maar dat wil natuurlijk niet zeggen dat ze geen stress meer hadden. Ben bang dat de schuld hierin, toch bij mij ligt.
The Lovers of my life, Banjer, Beer, Minoes (katjes) Diego, Jimmie (hondjes) Django, Rodney, Co en Moos (ratjes)
Gebruikersavatar
eveline1982
Tijger
Tijger
Berichten: 2043
Lid geworden op: 16 okt 2012 19:50
Locatie: Alkmaar

Re: Broer en zus blijven plassen in huis.

Bericht door eveline1982 »

Nou, het gezin van het zusje hebben gereageerd :) . De buurvrouw die mij mede op de hoogte had gesteld van dit probleem, bleek een beetje te hebben overdreven (zij heeft verlede jaar een kitten hier gehaald, en haar buren dus voorgesteld om ook een kitten bij mij te halen). Ze had inderdaad een keertje op de mat en op de bank geplast, maar van de zomer heeft hun andere kat, tijdens hun vakantie, op beide plaatsen een plas gedaan. Ws hadden ze de geur er niet goed uitgeboend. Ze hebben nu een nieuwe mat gehaald en de bank met detol uitgepoetst. Tot nu toe heeft ze niet meer geplast in huis :) .

Het gezin van het katertje wil het toch nog even aankijken. Het blijkt dat de vrouw 1 van de kattenbakken buiten zet, als de andere katten buiten spelen. Op deze bak gaat het katertje normaliter altijd plassen (poepen word op de andere bak gedaan). Ze willen nu dus toch kijken wat er gebeurd, als ze de "plasbak" binnen houden. Als hij toch blijft plassen, word hij ws het nieuwe maatje van Harry (het broertje van de overleden kitten die hier nog is) want zij willen toch wel graag een maatje voor hem :)
The Lovers of my life, Banjer, Beer, Minoes (katjes) Diego, Jimmie (hondjes) Django, Rodney, Co en Moos (ratjes)
Gebruikersavatar
Ms Maaike
Tijger
Tijger
Berichten: 1611
Lid geworden op: 25 okt 2012 13:17

Re: Broer en zus blijven plassen in huis.

Bericht door Ms Maaike »

Ah kijk aan. Ik wilde net vragen of de bakken altijd beschikbaar zijn en makkelijk toegankelijk zijn. :) Tommy heeft ook wel eens een ongelukje gehad; bleek hij toch niet helemaal overweg te kunnen met het kattenluik naar de kattenbakkamer. Hopelijk gaat het nu beter. :)
Met diervriendelijke groeten,
Maaike

Klik hier voor het fotoalbum van Mickey* (26-02-1999, 04-11-2014), Pippi (15-03-2011) en Tommy (11-02-2013).
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6834
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Broer en zus blijven plassen in huis.

Bericht door Dinky »

Fijn dat er meer duidelijkheid is gekomen over de situaties waardoor het wildplassen kan zijn ontstaan :-)

Niet te snel de schuld bij jezelf leggen Eveline ;-)
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gebruikersavatar
eveline1982
Tijger
Tijger
Berichten: 2043
Lid geworden op: 16 okt 2012 19:50
Locatie: Alkmaar

Re: Broer en zus blijven plassen in huis.

Bericht door eveline1982 »

Hahahah ja maar dat is een beetje mijn probleem, leg altijd (met dieren) de schuld bij me eigen. Ben altijd bang dat ik iets over het hoofd heb gezien, of verkeerd heb gedaan. Maar ik ben blij dat er toch wat meer helderheid is gekomen, hoef ik me alleen nog maar druk te maken over Joep ;)
The Lovers of my life, Banjer, Beer, Minoes (katjes) Diego, Jimmie (hondjes) Django, Rodney, Co en Moos (ratjes)
Plaats reactie