Britse korthaar altijd een onderkin?

Voor overige vragen over de kat die niet onder een andere categorie passen.
Franon
Huiskat
Huiskat
Berichten: 23
Lid geworden op: 27 sep 2013 15:44

Britse korthaar altijd een onderkin?

Bericht door Franon »

He katten liefhebbers!

Ik zit met een vraag die ik niet zo snel kan beantwoorden dmv het surfen op internet dus daarom wil ik hem graag hier stellen. Mijn vriendin en ik wonen nu enige tijd samen en we willen graag wat gezinsuitbreiding. We willen een kater kopen. Nu ben ik helemaal verliefd geworden op het Britse Korthaar ras. Het ras heeft zo'n mooie knuffel vacht en qua karakter moet het ook een super fijn ras zijn. Ik ben dit weekend veel bezig geweest met het zoeken naar foto's om zo een beeld te krijgen van welke kleur ik niet en wel mooi vind maar nu zie ik ook dat de Britse korthaar vaak op de foto staat met een beste onderkin,,, Dit vind ik zelf toch wat minder mooi staan. Nu is mijn vraag of de onderkin die je veel ziet ook echt iets is wat bij de Britse Korthaar hoort of zijn deze katers/poezen gewoon een beetje ''volslank''?
Ik hoop dat jullie mij hiermee kunnen helpen.

Alvast super bedankt!
Mick en Macy
Brittenbolletje
Tijger
Tijger
Berichten: 1143
Lid geworden op: 22 okt 2012 16:22

Re: Britse korthaar altijd een onderkin?

Bericht door Brittenbolletje »

Ik ben fokker van britjes en ik weet niet wat je bedoeld. Heb je een foto van wat je bedoeld?

Als je bedoeld die flinkere wangen dat komt door het dekken, dan is het een kater en krijgt dan een flinkere kop dan niet dekkaters.
Cerna

Re: Britse korthaar altijd een onderkin?

Bericht door Cerna »

Ik heb even gekeken: nee, mijn drie Brittendames hebben geen onderkin terwijl onze Amber toch 6,5 kilo weegt.
Ik denk dat je foto's gezien hebt van ongecastreerde katers die krijgen namelijk een enorme kop en daar horen de zgn katerwangen bij die doorlopen tot onder de bek.
Maar wanneer je de kater op tijd laat castreren zal het niet zo'n vaart lopen, al zijn katers altijd wat grover dan de poezen.

En ja, de Brits Korthaar (het ras heet geen Britse Korthaar) is volslank. Dat is ook hun charme en wanneer je dat toch niet zo mooi vindt, kun je beter naar een Oosters ras kijken.
Ze zijn qua karakter heel rustig al kunnen het ook stresskippen zijn wanneer er iets buiten het allerdaagse gebeurt. Vanaf een jaar of twee dutten ze een beetje in, al houden ze ook tot op hoge leeftijd hun gekke 5 minuten.

Om de Brit een beetje actief te houden en om hem/haar een spannend leven te geven, zou ik ook denken aan een maatje. Een Brit zonder gezelschap wordt namelijk al snel een inactieve slaapkop.
Wanneer je graag een wat actievere Brit wilt zou ik gaan voor een tabbykat. Die zijn wat pittiger.
Franon
Huiskat
Huiskat
Berichten: 23
Lid geworden op: 27 sep 2013 15:44

Re: Britse korthaar altijd een onderkin?

Bericht door Franon »

@Brittenbolletje
Bedankt voor uw snelle reactie!
Ik bedoel dan inderdaad die flinkere wangen maar ik begrijp dat dit alleen voorkomt bij de kater wat komt door het dekken. Het is dus niet zo als ik straks een mooie kater heb dat die dan als die volwassen is van die ''dikke'' volle wangen heeft.

Aangezien u fokker bent zou u me ook wel kunnen helpen met de volgende vraag: Ik zie veel uiteenlopende prijzen (€100 t/m 500). Ik wil er zeker van zijn dat ik een goeie en gezonde kater koop.
Veel katers/poezen worden via marktplaats aangeboden maar ik zou ook terecht kunnen bij een fokker maar wat is een gemiddelde prijs waar ik aan moet denken? En is het beter als ik een kater koop bij een fokker ten opzichte van marktplaats?
Ik zie uw reactie tegemoet.

Alvast bedankt!
Mick en Macy
Franon
Huiskat
Huiskat
Berichten: 23
Lid geworden op: 27 sep 2013 15:44

Re: Britse korthaar altijd een onderkin?

Bericht door Franon »

@Cerna
Bedankt voor uw reactie!
De Britse Korthaar is qua uiterlijk echt super mooi! Mooie volle vacht!
Qua uiterlijk kiezen wij zeker voor de Brit maar als ik uw bericht zo lees moet ik me toch misschien iets meer gaan verdiepen in andere soorten. Ik vind het wel leuk om een kater te hebben die wat speels is en blijft. (Ik dacht namelijk dat de Brit dit ook was want dat had ik op diverse sites wel gelezen) dus dit brengt mij in verwarring.

Een speelmaatje is inderdaad super leuk voor een kat. Ik ben bang dat dit teveel gaat worden voor ons. Wij zijn beide nog aan het studeren. We zullen overdag dus ook wel vaak thuis zijn dus de kater hoeft niet veel alleen te zijn (+/- 4 uur per dag). (Wellicht komt er een speelmaatje als we beginnen met onze carrière want dat is wel zo fijn voor hem)

Mijn vriendin heeft thuis diverse katten gehad dus ze weet wat het is om katten thuis te hebben dus vandaar ook dat wij er graag één willen hebben maar dan wel een kater die ook wat actief is waar wij mee kunnen spelen maar ook één die lekker bij ons komt zitten en dus zijn rustige momenten heeft.
Mick en Macy
Gizmobritsekorthaar
Tijger
Tijger
Berichten: 1235
Lid geworden op: 06 aug 2012 11:57
Locatie: Arnhem

Re: Britse korthaar altijd een onderkin?

Bericht door Gizmobritsekorthaar »

Kijk
is in mijn foto album daar zie je mijn gizmo 1,5 jaar en gecastreerd
nog steeds bolle toet maar niet overdreven
ik raad je een
goede Fokker aan
niks marktplaats
wij hebben toen 600 betaald
met stamboom inentingen ontwormen wat speeltjes tas met info en voer
groetjes en knuffels van Cindy
En mijn 2 kattenkindjes Gizmo en Caya
Fotos van Gizmo en Caya
Brittenbolletje
Tijger
Tijger
Berichten: 1143
Lid geworden op: 22 okt 2012 16:22

Re: Britse korthaar altijd een onderkin?

Bericht door Brittenbolletje »

Ik raad ten zeerste af er 1 te kopen via marktplaats. Soms staan er wel fokkers tussen en er zullen ook wel goeie tussen zitten, maar als er om een brit maar 100 euro gevraagd word zou ik het niet doen. Ik raad je aan naar een fokker te gaan. dan weet je ook dat ze van goeie afkomst zijn (meestal) en daar word oo kgetest. de ouder dieren zijn dan getest en sommige dingen kan jij uitsluiten. ook kan je aan de hand van de stamboom zien dat het dan ook om een echte brit gaat.

de prijzen bij een fokker varriert tussen de 500 en de 700 euro.
Gizmobritsekorthaar
Tijger
Tijger
Berichten: 1235
Lid geworden op: 06 aug 2012 11:57
Locatie: Arnhem

Re: Britse korthaar altijd een onderkin?

Bericht door Gizmobritsekorthaar »

En
ook
wij hebben na twee maand er een poes bij gezet
hij vereenzaamde sliep alleen nog maar
dus please neem en
kitten erbij
kan gewoon een htkn zijn hebben wij
ook
Britten zijn OVER HET ALGEMEEN wat luier door een vriendje zijn ze wat levendiger
groetjes en knuffels van Cindy
En mijn 2 kattenkindjes Gizmo en Caya
Fotos van Gizmo en Caya
Brittenbolletje
Tijger
Tijger
Berichten: 1143
Lid geworden op: 22 okt 2012 16:22

Re: Britse korthaar altijd een onderkin?

Bericht door Brittenbolletje »

Dat een brit op later leeftijd niet speels is, is niet geheel waar. ik heb britten varieren nu lopen van 16 weken en de bijna 9 jaar. zelfs die van 9 speelt nog steeds. Natuurlijk nooit zo druk als het kitten van 16 weken maar toch.
Gizmobritsekorthaar
Tijger
Tijger
Berichten: 1235
Lid geworden op: 06 aug 2012 11:57
Locatie: Arnhem

Re: Britse korthaar altijd een onderkin?

Bericht door Gizmobritsekorthaar »

Daarom zeg ik extra OVER HET ALGEMEEN gizmo is nog steeds druk op zijn manier maar ik vind t niet te vergelijken
met caya
caya blijft doorgaan als ik
jet hengel
speel giz dus totaal niet
groetjes en knuffels van Cindy
En mijn 2 kattenkindjes Gizmo en Caya
Fotos van Gizmo en Caya
Brittenbolletje
Tijger
Tijger
Berichten: 1143
Lid geworden op: 22 okt 2012 16:22

Re: Britse korthaar altijd een onderkin?

Bericht door Brittenbolletje »

Was ook niet op jou bedoeld maar op TS :). dat jouwe er tussen staat :) je post te snel hahaha
Gizmobritsekorthaar
Tijger
Tijger
Berichten: 1235
Lid geworden op: 06 aug 2012 11:57
Locatie: Arnhem

Re: Britse korthaar altijd een onderkin?

Bericht door Gizmobritsekorthaar »

Sorry hahahaha
groetjes en knuffels van Cindy
En mijn 2 kattenkindjes Gizmo en Caya
Fotos van Gizmo en Caya
Franon
Huiskat
Huiskat
Berichten: 23
Lid geworden op: 27 sep 2013 15:44

Re: Britse korthaar altijd een onderkin?

Bericht door Franon »

Wat voor ras zou wellicht een andere optie kunnen zijn?
De eigenschappen die ik belangrijk vind zijn:
- Speels
- Aanhankelijk
- Rustig (rustig met zicht op als ik op de bank zit TV te kijken dat die lekker bij ons komt liggen)
- Een kater die snel leert
- Zich aanpast
- Die andere dieren accepteert (aangezien bij mijn ouders thuis 3 chihuahua's zij en ik onze kater toch ook wel eens mee naar mijn ouders wil nemen)

En de kater moet natuurlijk wel een beetje in de buurt komen qua uiterlijk van de Britse knuffelbeer.
Mick en Macy
Gizmobritsekorthaar
Tijger
Tijger
Berichten: 1235
Lid geworden op: 06 aug 2012 11:57
Locatie: Arnhem

Re: Britse korthaar altijd een onderkin?

Bericht door Gizmobritsekorthaar »

Sorry maar een schoot kat daar is geloof ik
niet een speciaal ras voor
moet dat dan? De 1 doet t wel
de ander niet
mee na je ouders nemen zou ik
niet doen laat m lekker in zijn vertrouwde omgeving
bent alleen maar stress met zich mee
een volgens mij moeten WIJ ijs aanpassen aan de kat haha
ach en snel
leren,,, het zijn geen honden he
groetjes en knuffels van Cindy
En mijn 2 kattenkindjes Gizmo en Caya
Fotos van Gizmo en Caya
Brittenbolletje
Tijger
Tijger
Berichten: 1143
Lid geworden op: 22 okt 2012 16:22

Re: Britse korthaar altijd een onderkin?

Bericht door Brittenbolletje »

nou uhmmmmm een Brits korthaar :P
Plaats reactie