Vacht Caya is veranderd

Voor vachtproblemen zoals kaalheid, schilfering, etc. en huidaandoeningen zoals allergische reacties, al dan niet samenhangend met ziektes, voeding of medicijnen.
Gebruikersavatar
Chiquita98
Tijger
Tijger
Berichten: 1877
Lid geworden op: 27 jul 2011 17:53
Locatie: prov. overijssel

Vacht Caya is veranderd

Bericht door Chiquita98 »

Hoi

Het is mij de laatste weken opgevallen dat de vacht van Caya anders is. Het staat vaak rechtop. Nu is Caya al een erg schichtige kat, maar toch is zijn verdere lichaamshouding wel ontspannen. Hij eet/drinkt ook prima. Weet iemand wat dit te betekenen heeft?

Zo ziet het eruit

Afbeelding

Afbeelding

Zijn vacht was altijd strak en glanzend. Hij krijgt gewoon hetzelfde voer.
groetjes Thea, personeel van Gizmo, Misty, Balou, Bruno, Kyran en Kody(in herinnering Chiquita, Bonita en Caya)

Bekijk ons album hier
Gebruikersavatar
mittenslief
Tijger
Tijger
Berichten: 1675
Lid geworden op: 04 mei 2011 15:04
Locatie: enschede

Re: Vacht Caya is veranderd

Bericht door mittenslief »

meestal is het toch vaak medisch als de vacht verandert....maar bij mijn ragdolletjes zie je dit ook wel als de ondervacht vilt of klit
Honden hebben bazen, poezen personeel!
alle katzels: mittens, mr. cat, angel, rover, roosje en mitsie
op de regenboog: Ollie, Simba, Buck
Gebruikersavatar
Chiquita98
Tijger
Tijger
Berichten: 1877
Lid geworden op: 27 jul 2011 17:53
Locatie: prov. overijssel

Re: Vacht Caya is veranderd

Bericht door Chiquita98 »

Hij vehaart wel flink. Hij is moeilijk te kammen maar ga dit inderdaad eens een paar x proberen. Ik dacht ook aan medisch maar wat? Hij gedraagt zich verder ok
groetjes Thea, personeel van Gizmo, Misty, Balou, Bruno, Kyran en Kody(in herinnering Chiquita, Bonita en Caya)

Bekijk ons album hier
Gebruikersavatar
BloemTetsu
Tijger
Tijger
Berichten: 1070
Lid geworden op: 17 jul 2012 09:00

Re: Vacht Caya is veranderd

Bericht door BloemTetsu »

Het lijkt erg op de vacht van Ducky* (htk), het was ook vervilt en geklit.
Wast hij zich goed?
Groetjes Bianca kopjes Bloem en Tetsu
Ducky*(6-4-12) Kathy*(28-1-11) Elfie*(20-2-14)
Excuses aan de kikkers, eksters, merel, duif en koolmees
Brittenbolletje
Tijger
Tijger
Berichten: 1143
Lid geworden op: 22 okt 2012 16:22

Re: Vacht Caya is veranderd

Bericht door Brittenbolletje »

Deze vacht lijkt inderdaad vervilt. Soms wil een goeie was en dan kambeurt helpen. Maar ik begrijp dat wassen denk ik niet gaat lukken. Een juiste borstel misschien een optie en droogshampoo of zo?
Gebruikersavatar
Chiquita98
Tijger
Tijger
Berichten: 1877
Lid geworden op: 27 jul 2011 17:53
Locatie: prov. overijssel

Re: Vacht Caya is veranderd

Bericht door Chiquita98 »

Hij wast zichzelf prima. Nee wassen zal niet gaan lukken. Kammen is al moeilijk. Maar met veel geduld en aandacht zal me dit wel lukken.
Ik krijg het idee dat zijn temperatuur misschien laag is en daardoor de haren zo blijven staan. . Om zichzelf op te warmen. Pfff tempen zal ook niet gaan. Hij zoekt nu ook continu naar zonplekjes. Meestal is hij gewoon buiten. Begin me nu qua medisch toch wel zorgen te maken. Kammen en proberen te tempen dan maar
groetjes Thea, personeel van Gizmo, Misty, Balou, Bruno, Kyran en Kody(in herinnering Chiquita, Bonita en Caya)

Bekijk ons album hier
Gebruikersavatar
Ms Maaike
Tijger
Tijger
Berichten: 1611
Lid geworden op: 25 okt 2012 13:17

Re: Vacht Caya is veranderd

Bericht door Ms Maaike »

Tempen is een goeie. De vacht van mijn Pippi zag er net zo uit, zij kreeg een keelontsteking. Ze bleef prima eten en drinken, dus daar merkte je verder niets aan (nou ja goed, ze kon niet meer miauwen...). Ze bleef steeds niet lang buiten, inderdaad om niet te veel warmte te missen. Met Mickey precies hetzelfde (óók keelontsteking), exact zo'n stekelige vacht. Bij de schouderbladen iets minder, maar vooral op rug en kop.

Heeft Caya verder nog symptomen? Ik denk persoonlijk niet dat de vacht vervilt is. Dat merk je wel als je er geen kam doorheen krijgt en een normale HTK-vacht wordt niet zo als de kat zichzelf nog gewoon wast.

Eerlijk gezegd zou ik zelf even met Caya naar de dierenarts. Je zit ook net voor het weekeind, vind ik zelf altijd wat tricky. Als ik zelf twijfel op een vrijdag maak ik sowieso een afspraak. Succes!
Met diervriendelijke groeten,
Maaike

Klik hier voor het fotoalbum van Mickey* (26-02-1999, 04-11-2014), Pippi (15-03-2011) en Tommy (11-02-2013).
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Vacht Caya is veranderd

Bericht door Adriana »

dierenarts is een goed plan maar dan ook gelijk met een uitgebreid bloedonderzoek.
anders lijkt het mij soort van piskijken.. ;-)

zelf denk ik dat hij wel wat vetten kan gebruiken. je schrijft dat het voer niet is veranderd maar in de loop van de tijd hebben katzels behoefte aan meer of iets andere bestanddelen. dat kan vetter voer zijn of zelfs kh's.
in dit geval denk ik aan de omega's als supplement of een voer speciaal voor vacht. die zijn niet alleen vetter maar hebben ook bepaalde extra stofjes..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
Chiquita98
Tijger
Tijger
Berichten: 1877
Lid geworden op: 27 jul 2011 17:53
Locatie: prov. overijssel

Re: Vacht Caya is veranderd

Bericht door Chiquita98 »

Nou ik kon hem gewoon kammen. Wel verharing maar ik voelde niks geen klitten of wat dan ook. Kon er gewoon met de kam doorheen. Dit is ook een speciale kam voor ondervacht.

Heb hem nog niet kunnen tempen. Dat kan ik niet alleen. Even iemand vragen of die kan helpen. Maar hij is nu alweer buiten en zat alweer achter een vlieg aan. Net een vleesstengel ging ook prima. Hij mauwt ook nog steeds zoals ie anders doet en hij is alert.
groetjes Thea, personeel van Gizmo, Misty, Balou, Bruno, Kyran en Kody(in herinnering Chiquita, Bonita en Caya)

Bekijk ons album hier
Gebruikersavatar
Chiquita98
Tijger
Tijger
Berichten: 1877
Lid geworden op: 27 jul 2011 17:53
Locatie: prov. overijssel

Re: Vacht Caya is veranderd

Bericht door Chiquita98 »

Ik heb hier op dit moment 5 verschillende soorten voer staan(waaronder een voor vacht) en ze krijgen 's avonds ook nog natvoer. Daar eet Caya altijd gretig van samen met Misty. De rest likt alleen het natte weg haha.
Kan alleen zijn kattenbak gebruik niet nagaan. Hij gaat in ieder geval niet teveel erop want dat was me wel opgevallen.
groetjes Thea, personeel van Gizmo, Misty, Balou, Bruno, Kyran en Kody(in herinnering Chiquita, Bonita en Caya)

Bekijk ons album hier
Brittenbolletje
Tijger
Tijger
Berichten: 1143
Lid geworden op: 22 okt 2012 16:22

Re: Vacht Caya is veranderd

Bericht door Brittenbolletje »

Ik weet als ze problemen hebben met een orgaan dat dit ook kan gebeuren. Bij katten merk je niet zo gauw wat als het iets medisch is. Dat is het vervelende. Vacht staat niet zo maar zo, als het altijd gewoon plat/glad heeft gelegen.
Gebruikersavatar
Ms Maaike
Tijger
Tijger
Berichten: 1611
Lid geworden op: 25 okt 2012 13:17

Re: Vacht Caya is veranderd

Bericht door Ms Maaike »

Een kat van mijn opa en oma kreeg zo'n vacht omdat hij een lekkende hartklep had. Bij schildklierkatten is de vacht ook wat mottig. Onderzoek bij de dierenarts kan dus geen kwaad. :)
Met diervriendelijke groeten,
Maaike

Klik hier voor het fotoalbum van Mickey* (26-02-1999, 04-11-2014), Pippi (15-03-2011) en Tommy (11-02-2013).
Gebruikersavatar
Chiquita98
Tijger
Tijger
Berichten: 1877
Lid geworden op: 27 jul 2011 17:53
Locatie: prov. overijssel

Re: Vacht Caya is veranderd

Bericht door Chiquita98 »

Ben al bezig. Nondeju mijn auto doet helemaal niets meer en auto van mijn tante is de accu van leeg. Check of nichtje thuis is
groetjes Thea, personeel van Gizmo, Misty, Balou, Bruno, Kyran en Kody(in herinnering Chiquita, Bonita en Caya)

Bekijk ons album hier
Shimbalaya

Re: Vacht Caya is veranderd

Bericht door Shimbalaya »

De vacht van onze Boskat heeft er ook zo uitgezien 'n tijdje geleden,Toen ik bij de DA kwam vroeg de DA meteen of het een nierpatientje was.... :???:

Onze poes had ernstige diarree gehad met waarschijnlijk een vochttekort waardoor haar vacht rechtop ging staan.Toen nog een AB-kuur gehad en ander voer en haar vacht werd nog lelijker.
Ik wil je niet aan het schrikken maken met dat nierpatient-verhaal maar zelf zou ik voor alle zekerheid ook naar de DA gaan.

Edit: ik zie net dat je al op weg bent.Sterkte bij de DA.
Laatst gewijzigd door Shimbalaya op 27 sep 2013 13:48, 1 keer totaal gewijzigd.
Renatevanderveer

Re: Vacht Caya is veranderd

Bericht door Renatevanderveer »

Toen Bounty ziek was, zag haar vachtje er ook erg slecht uit..
Het stond niet zo rechtop als bij jouw Caya, maar was wel een indicatie dat het niet goed met haar ging.
Plaats reactie