een aantal maanden geleden hebben wij een kat overgenomen van een kennis die hem niet meer wou. Hij had de kat ook al overgenomen, dus ik weet weinig van zijn voorgeschiedenis. Wel was hij niet gecastreerd toen hij bij ons kwam (nu wel) en had hij een zwart vlekje op zijn neus. Volgens de dierenarts is hij rond de 3 of 4 jaar.
Er was ons gezegd dat het vlekje kwam van een fietsband, maar op een gegeven moment veranderde de vlek van plaats en werd iets groter. Daarnaast kreeg hij op een gegeven moment zwarte randen aan de zijkant van zijn bek. Die werden ook steeds groter. We zijn ermee naar de dierenarts geweest. Die dacht aan een schimmel en heeft een aantal van de zwarte plekjes met een pincet gepakt voor een analyse. Na een week wijsten de eerste resultaten inderdaad naar een schimmelinfectie (de soort moet nog bevestigd worden), en zij raadde aan om al te beginnen met een anti-schimmel middel itrafungol. Dit hebben we gedaan, we zijn inmiddels drie weken verder en het vlekje op zijn neus lijkt verminderd, maar die rond zijn bek wordt groter en is naar de andere kant verspreid. Het lijkt alsof hij twee gaten aan de zijkant van zijn mond heeft. Maar zijn haren daar zijn zwart en vettig geworden en het lijkt alsof er wat pus op zit. Hij lijkt er overigens geen last van te hebben, al likt hij zichzelf (overal niet op die plaats) meer dan in het begin. Hij heeft ook wat zwart spul in zijn ooghoeken, ook dat lijkt meer te worden.
Heeft iemand al eerder zoiets gezien? Heeft iemand enig idee wat dit is? Ik ga binnenkort weer naar de dierenarts, maar het zou helpen als ik een idee heb van wat het is.
Het is zo'n lieve kat en hij heeft al veel meegemaakt en nu heeft ie een thuis bij ons gevonden. Ik hoop dat we dit snel kunnen oplossen.
Hartstikke bedankt alvast!
Hekje
Ik heb drie foto's van zijn neus en de twee kanten van zijn bek.