Kat aan de lijn

Kat plast buiten de bak, katten aan elkaar laten wennen, kat krabt aan meubilair, etc.
Gebruikersavatar
sKatje
Panter
Panter
Berichten: 411
Lid geworden op: 10 sep 2003 23:07
Locatie: Antwerpen

Kat aan de lijn

Bericht door sKatje »

Hoi iedereen,
ik heb sinds kort een lijntje om met de poesies naar buiten te kunnen. Dat kunnen ze nu niet, niet eens op de vensterbank omdat ze dan gegarandeerd naar beneden vallen... Bij zap heb ik het tuigje omgedaan maar ze was zwaaaar beledigd en errug pissig, dus dat idee laten we maar even varen. Maar bij flits ging het wel goed, en die heeft ook het hardste een naar-buiten-gaan-neiging...
Dus vanavond wil ik het eens proberen, als het niet meer zo druk is op straat.

Heeft er iemand tips ivm het tuigje? Hoe gaat het allemaal in zijn werk. Kan je er echt een wandeling mee maken of is dat te veel gevraagd? Hoe moet het tuigje precies zitten (staat allemaal niet op de verpakking) enzovoort enzovoort.
Alle tips en opmerkingen zijn welkom.

Groetjes,
skatje
Gebruikersavatar
Babiche
Lynx
Lynx
Berichten: 125
Lid geworden op: 21 jan 2003 17:32
Locatie: Baarn

Bericht door Babiche »

Hoi!

Ik heb hier ook een tuigje, maar voordat we echt ermee op t balkon gingen, ging er een heel gewenningsproces aan vooraf.
Linus vond dat ding eerst heel eng en hij moest eerst t vertrouwen krijgen dat ik het tuigje meteen af deed als hij het niet meer wilde.

nadat we over die stap heen waren, was het balkon ook nog erg spannend (zoals jou katten het vast superspannend vinden op straat). Du dat ging eerst met 1 minuutje en dan wilde hij weer naar binnen. Hij gaf het zelf steeds aan.
Op een gegeven moment wilde hij steeds langer en vond hij het tuigje neit meer vervelend. Ging hij er zelfs voorstaan en wachten tot ik 'Klaar!' zei!

Dus ik denk dat je eerst moet uitvinden of ze t tuigje aan willen. En dan voorzichtig ze stap voor stap te laten wennen aan het naar buiten gaan.
Smokey bijv. wil absoluut geen tuigje om!

Suc6!!

groetjes Babiche
Carol
Poema
Poema
Berichten: 244
Lid geworden op: 26 apr 2003 21:15
Locatie: Heerenveen

Bericht door Carol »

Ik heb Boris ook buiten laten wennen met een tuigje de 1e dagen om te kijken hoe hij zo reageren, maar wandelen was er niet bij. Wat dat betreft leek het wel een beetje als met een hond, overal stilstaan, snuffelen en al gelijk in bomen klimmen.

Een goed tuigje zit om het lijfje heen, dus achter de voorpoten en daar is het volgens mij erg lastig voor een kat om zich uit te wurmen. Het is Boris in ieder geval nooit gelukt, ook niet toen hij kleiner was en ik hem met tuigje mee op vakantie nam.

Groetjes, Carol
Gast

Bericht door Gast »

mijn gompie weeet zich er ook echt uit te wurmen ja, ongelooflijk. Daar probeer ik het dus niet meer bij.

Overigens is het wel handig om je kat eerst gewoon aan het tuigje te laten wennen voordat je ze gelijk buiten zet ! Vaak kost het al even gewennings tijd voor het tuigje alleen al.

succes!
Chanou
Huiskat
Huiskat
Berichten: 18
Lid geworden op: 10 jul 2003 18:45
Locatie: zuidholland

Bericht door Chanou »

Hier gaat het redelijk goed met een tuigje, in iedergeval bij Quinty wel, die vindt het geweldig buiten lopen in de tuin.
Maar Chanou vindt het dus helemaal nix. Dus nu loop ik met Quinty weleens een rondje door de tuin :lol: :lol:
Gebruikersavatar
sKatje
Panter
Panter
Berichten: 411
Lid geworden op: 10 sep 2003 23:07
Locatie: Antwerpen

Bericht door sKatje »

IloJeM schreef:Ja tuigje om hals en met verloopstukje ook om lijfje achter de voorpoten. Zahra is boeienkoningin blijkbaar :)
Ha ja ok, dank je voor de foto, zo zit het bij flits dus ook, dus da's al in orde. Ik vind ze er wel een beetje sm-erig uitzien zo... :oops: Haha maar flits is dan ook gewoon erg cool en sexy...

Ik ben er vandaag voor de eerste keer mee buiten geweest... Gewoon voor de deur... Ze vond het allemaal wel interessant precies. Ze was wel erg aan het bibberen. Is dit omdat ze bang was of omdat het buiten 15 graden kouder is dan binnen en ze nog nooit koude heeft gevoeld?

Groetjes,
skatje
Emma Boom
Tijger
Tijger
Berichten: 1385
Lid geworden op: 02 feb 2003 17:45

Bericht door Emma Boom »

Ik denk dat bibberen angst is. Katten hebben een lekkere bontjas :grin:
En ik ben het eens met dat sm-uiterlijk. Nog een leuk zwart kapje erbij plus een zweepje en jij netkousen aan en hoppa :lol_sign:
Gebruikersavatar
sKatje
Panter
Panter
Berichten: 411
Lid geworden op: 10 sep 2003 23:07
Locatie: Antwerpen

Bericht door sKatje »

Hm maar is dat dan normaal, haar angst? Vroeger had ze wel een minituintje maar voor de rest is ze nog niet buiten geweest. Ze was wel niet bang van auto's en fietsers en zo, wat al reuze meevalt...
Emma Boom
Tijger
Tijger
Berichten: 1385
Lid geworden op: 02 feb 2003 17:45

Bericht door Emma Boom »

De angst kan ook van het tuigje komen. Dat is natuurlijk ook eng, aan een tuigje naar buiten (tenminste, IK zou het eng vinden :wink: )
Hier zitten de katten namelijk nog bij elke gelegenheid buiten en komen alleen bij hevige regen binnen... Ze voelen volgens mij niet de kou zoals wij die voelen.
Gebruikersavatar
sKatje
Panter
Panter
Berichten: 411
Lid geworden op: 10 sep 2003 23:07
Locatie: Antwerpen

Bericht door sKatje »

Hm sja, maar ze hebben wel geen winterjas hier omdat ze altijd binnen zitten bij 20 graden.

Ik had nog een kleine bevinding ivm dat trillen: toen ik ze vasthad en voor het open raam (met hor) stond, begon ze ook ongelooflijk te trillen. Ook toen ik ze niet vasthad en ze er zelf voorzat...

Toch een beetje raar, niet?
Emma Boom
Tijger
Tijger
Berichten: 1385
Lid geworden op: 02 feb 2003 17:45

Bericht door Emma Boom »

ja dat klinkt dan toch naar kou.... ikke nie snap nie :grin:
Gebruikersavatar
sKatje
Panter
Panter
Berichten: 411
Lid geworden op: 10 sep 2003 23:07
Locatie: Antwerpen

Bericht door sKatje »

Nou, als ze kippenvel krijgt en brrr zegt, zal ik beginnen panikeren... :shock:
Carol
Poema
Poema
Berichten: 244
Lid geworden op: 26 apr 2003 21:15
Locatie: Heerenveen

Bericht door Carol »

Volgens mij moet een kat die altijd binnen heeft gezeten toch een beetje wennen aan de buitentemperatuur. Dit gaat redelijk snel, en de kat bepaald over het algemeen zelf z'n tempo wel.
Bibberen komt volgens mij over het algemeen van angst en soms jaagt de 'buitenlucht' al angst aan. Er zijn nou eenmaal katten die het buiten helemaal niet leuk vinden.

Groetjes, Carol
Gebruikersavatar
Shaz
Tijger
Tijger
Berichten: 1265
Lid geworden op: 10 jan 2003 18:56

Bericht door Shaz »

Xandor heeft dit ook als hij buitenkomt hoor. Ik denk dat het inderdaad een combinatie is tussen angst voor het onbekende en aanpassen aan de veel lagere temperatuur buiten omdat ze altijd binnen zitten.
Bij Xandor zakt het na een tijdje wel weer af.
groetjes Sharon
Gebruikersavatar
BlackPanther999
Huiskat
Huiskat
Berichten: 99
Lid geworden op: 10 sep 2003 16:12
Locatie: Goeree-Overflakkee
Contacteer:

Bericht door BlackPanther999 »

Nu heb ik toch ok even een vraagje:

Al onze katten zijn binnenkatten, maar Misty was al 6 maanden toen we haar hebben gekregen. Daarvoor zat wel buiten, ze is namelijk al zwervend gevonden. Nu gaat het meestal wel goed, maar ze heeft periodes waar ze telkens probeert naar buiten te glippen.
Nu had ik dus een tuigje gekocht, zodat ik met haar naar buiten kon gaan.
Nu heb ik haar natuurlijk eerst binnen aan het tuigje laten wennen en ben toen enkele keren met haar naar buiten gegaan.
Nu is dus het geval dat het buiten best aardig gaat als er niet teveel verkeer is en ze dan ook geen last blijkt te hebben van het tuigje.
Maar als ik het binnen bij haar omdoe gaat ze door haar voorpoten gezakt lopen. Maar niet constant. Zodra we buiten zijn is het over.
Eerst dacht ik dat het tuigje misschien te strak zat, maar dat is niet het geval (er kunnen 2 vingers tussen en ze doet nog zo!!).
Misschien heeft iemand dezelfde ervaring met zijn of haar kat? Ik hoor het graag waar het aan kan liggen. Voorlopig ga ik maar even niet met haar wandelen.

gr BlackPanther999 en de poezekinders
ik ben de trotse eigenaar van 3 katten, namelijk Misty, Ugly en Jamie.
Gesloten