Zijn dit tumoren?

Als je denkt dat er iets mis is met je kat, bel dan eerst even de dierenarts(assistente) voor advies. Want al zijn er op het forum veel mensen met ervaring, een juiste diagnose kan alleen gesteld worden door een dierenarts.
Roselies
Kitten

Zijn dit tumoren?

Bericht door Roselies »

Gisteren bij de dierenarts geweest omdat onze kat (sinds 8 weken moederkat) ziek is. Hij dacht eerst dat haar opgezwollen tepels tumoren waren, toen nog niet wetende dat ze een moederkat was. Ze had een ontsteking aan haar klieren. Ze heeft hiervoor spuit gekregen en moet 2x per dag antibiotica krijgen. Nu vandaag echter viel het mij op dat onder haar tepels net dikke bollen zitten. Ze laat haar kittens ook niet meer drinken (vermoed al paar dagen niet). Is dit het teveel aan melk omdat de kittens niet meer drinken? Of zijn het toch tumoren? Iemand zei mij dat het waarschijnlijk gewoon opgezwollen klieren zijn (daar haar klieren toch ontstoken zijn).
Wat doe ik nu het beste? Wacht ik haar antibioticakuur af en zie hoe het dan is (ze heeft ondertussen al geen diarrre meer) of ga ik beter meteen naar de dierenarts (ze doet plots heel nukkig en is kwaad op de kittens, maar misschien is dit laatste omdat ze hen uit het nest wilt?)
Dinky
Tijger
Tijger

Re: Zijn dit tumoren?

Bericht door Dinky »

Ik zou in elk geval contact opnemen met de dierenarts hierover.
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Shimbalaya

Bericht door Shimbalaya »

Hallo,
Hoe oud is je poes eigenlijk?
En heeft ze ooit de poezenpil gehad?
Melkkliertumoren komen het meest voor vanaf een leeftijd vanaf 7 jaar.Maar uitzonderingen heb je helaas altijd.
En zeker bij een zwangerschap kunnen vlugger tumoren ontstaan of al aanwezige tumoren vlugger gaan groeien onder invloed van hormonen.
Ik zou,net als Mirjam, ook aanraden om contact op te nemen met de dierenarts of terug te gaan.
Gewoon voor alle zekerheid.
Melkkliertumoren zijn in minimaal 80% van de gevallen kwaadaardig dus daar moet je vlug bij ingrijpen. Hopelijk zijn het gewoon de ontstoken melkklieren die vol melk zitten.
Laat je ons nog weten hoe het verder gaat met de poes?
mittenslief
Tijger
Tijger

Bericht door mittenslief »

waarschijnlijk is dit dolly parton syndroom
Honden hebben bazen, poezen personeel!
alle katzels: mittens, mr. cat, angel, rover, roosje en mitsie
op de regenboog: Ollie, Simba, Buck
Dinky
Tijger
Tijger

Bericht door Dinky »

hier staat veel info over het Dolly Parton syndroom en als ik dat lees in combi met jou informatie dan zou ik de poes dus laten castreren ;)
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Shimbalaya

Ja, vooral dat laatste lijkt me zeer verstandig. ;-)

Ik heb nog nooit gehoord van het Dolly Parton Syndroom,weer iets nieuws erbij geleerd.
En bedankt voor die handige link,Mirjam.
Dat bespaart mij een hoop gegoogle. ;-)
Anne87

Bericht door Anne87 »

Ik heb er ook nog nooit van gehoord, maar wel interessant. Sneu voor de katten in kwestie. Ik zou in ieder geval met deze informatie naar de dierenarts stappen en kijken of die jouw kat er ook in herkent.
Roselies
Kitten

Bericht door Roselies »

Gebeld naar de dierenarts. Hij vond vooral raar dat ze agressief deed naar kittens toe als ze willen zogen en ik ga dus vanavond langs.
We gaan haar sowieso laten steriliseren, we wilden eerst een nestje en dan sterilisatie, maar daarvoor moet ze eerst genezen zijn, gisteren had ze nog koorts..
We gaan dus vanavond bij de dierenarts.
Onze kat is nog maar anderhalf jaar oud. Ze heeft nooit de poezenpil gekregen.
Dinky
Tijger
Tijger

Bericht door Dinky »

Tja, wanneer de kittens aan de tepels gaan zuigen en dat doet pijn kan ik mij juist goed voorstellen dat ze agressief wordt naar de kittens (die met 8 weken ook niet meer bij mama hoeven te drinken).
Zou je willen aanraden om je voor je bezoek aan de da nog even in te lezen over het dolly parton syndroom ;) Ik haal namelijk uit de info (bij google intypen: dolly parton syndroom kat) dat de symptomen vrij snel verdwijnen na sterilisatie (feitelijk castratie) omdat de maker van het hormoon dat de problemen veroorzaakt dan wordt verwijdert.
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Shimbalaya

Ben blij om te horen dat ze nooit de poezenpil heeft gehad,sommige mensen weten niet welke gezondheidsrisico's die poezenpil met zich meebrengt.
En ze is nog maar 1,5 jaar, wel erg jong om al kwaadaardige melkkliertumoren te ontwikkelen.

Dus dan is het waarschijnlijks iets anders,misschien inderdaad dat Dolly Parton Syndroom wat hier genoemd werd door Mittenslief.
Ben benieuwd wat de dierenarts erover denkt.Fijn dat jullie vanavond al naar de DA teruggaan.
Hou je ons op de hoogte?
mittenslief
Tijger
Tijger

Bericht door mittenslief »

je kan het blussen met kampferspiritus of koelen......maandverband nat maken en ff invriezen en dan tegen de tepels drukken......ja ja je leert heel veel als je pleeggezin van het asiel bent, heb ik laatst meegemaakt
Honden hebben bazen, poezen personeel!
alle katzels: mittens, mr. cat, angel, rover, roosje en mitsie
op de regenboog: Ollie, Simba, Buck
Roselies
Kitten

Bericht door Roselies »

Ik hou jullie zeker op de hoogte. Bedankt voor de reacties trouwens!
Het Dolly Parton Syndroom lijkt mij ook wel van toepassing. Maar dan dacht ik, gezien hij gisteren zei dat haar klieren ontstoken zijn, is het misschien ook gewoon daarom?
Anderzijds vond hij hierjuist als ik belde (was zijn collega) het beetje zorgwekkend dat ze hard aanvoelen. Hopelijk is het niets te ergs en kan het verholpen worden.. maar als ze moet worden geopereerd, kan het enkel als haar koorts gezakt is... :s
Roselies
Kitten

Bericht door Roselies »

@ Dinky : heb ik gedaan. Helaas kunnen ze dus enkel opereren als ze geen koorts maakt. En gezien ze gisteren nog vrij hoge koorts aanmaakte...
Dinky
Tijger
Tijger

Bericht door Dinky »

Kwam ook iets tegen over speciale hormoonblokkers die ingezet zouden kunnen worden (heb er zelf helemaal geen ervaring mee, google ook slechts ;) ). Heb alleen geen idee of en wat voor bijwerkingen daar aan zitten.
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Roselies
Kitten

Bericht door Roselies »

Ze ziet er wel beetje uit zoals op die foto. 'Hopelijk' is het dit, wat relatief minder erg is dan een kwaadaardig gezwel of iets dergelijks..
Ik print het alvast af en neem het mee. Duimen dat het niet te ernstig is!
Plaats reactie