Kat ziek en ik maak me zorgen!

Als je denkt dat er iets mis is met je kat, bel dan eerst even de dierenarts(assistente) voor advies. Want al zijn er op het forum veel mensen met ervaring, een juiste diagnose kan alleen gesteld worden door een dierenarts.
estherg88
Kitten
Berichten: 9
Lid geworden op: 01 aug 2013 20:28

Kat ziek en ik maak me zorgen!

Bericht door estherg88 »

Beste allemaal,

Mijn lieve Kitty (ruim 3 jaar) eet sinds 2 dagen niet meer. Gisteravond begon ze ook nog eens te spugen en heeft dat tijdens de nacht nog zes keer herhaald. Ondertussen heeft ze heel erg veel geslapen en zat er geen beweging in de kat.
Vanochtend naar de dierenarts geweest daar heeft ze een prik gehad tegen de koorts, antibiotica en tegen de misselijkheid. De dierenarts gaf aan dat het waarschijnlijk een maag/darminfectie is. Ik heb ook antibiotica mee naar huis gekregen en licht verteerbaar voer.

Eenmaal thuisgekomen vanmiddag dacht ik even dat het wat beter ging met Kitty. Ze heeft wat gedronken, maar was nog steeds heel slaperig en deed niks. Ondertussen heeft ze ookal weer drie keer overgegeven, maar wil ze nog steeds wel drinken.

Ik maak me heel erg zorgen om haar vooral omdat ze nog niet wil eten en blijft braken. Wat denken jullie? Morgen nog maar een bezoek aan de dierenarts brengen of nog even wachten?

Bedankt alvast!
Gebruikersavatar
BloemTetsu
Tijger
Tijger
Berichten: 1070
Lid geworden op: 17 jul 2012 09:00

Re: Kat ziek en ik maak me zorgen!

Bericht door BloemTetsu »

Mijn kat Elfie is al sinds vrijdag ziek. Ik weet hoe je je voelt. We zatten bijna elke dag bij de dierenarts. Als ik jou was zou ik gaan. Ook omdat de misselijkheids prik niet werkt.
Pas vandaag is bloed afgenomen en blijkt ze een ontstekking te hebben, maar onbekend waar. Rontgenfoto's weze niks uit.

Kitty kan ook een haarbal hebben die dwarsligt.
Als het je lukt zou ik gaan spuitjevoeren. Wat bij ons helpt is het voer (ook lichtverteerbaar) op haar bekje smeren en dan likt ze het op.
Is er eerder wat gebeurt?
Groetjes Bianca kopjes Bloem en Tetsu
Ducky*(6-4-12) Kathy*(28-1-11) Elfie*(20-2-14)
Excuses aan de kikkers, eksters, merel, duif en koolmees
Cerna

Re: Kat ziek en ik maak me zorgen!

Bericht door Cerna »

Is Kitty een buitenpoes? Kan ze iets gegeten hebben waardoor ze zich niet lekker voelt?
Ik zou haar in ieder geval op het koelste plekje in huis houden want die hitte is ook niet erg bevorderlijk wanneer je je beroerd voelt.

Ik zou het evt. dierenartsenbezoek even af laten hangen van wat er vannacht gebeurt. Het is echter wel belangrijk dat ze iets gaat eten want een kat mag niet te lang vasten ivm de risico's op leververvetting. Kun je niet proberen om haar iedere keer een heel klein beetje aan te bieden of weigert ze resoluut? Het kan natuurlijk ook zijn dat ze het licht verteerbare eten niet lekker vindt.
Wat heeft de dierenarts gezegd? Zou ze na de prik weer moeten gaan eten?
Gebruikersavatar
mittenslief
Tijger
Tijger
Berichten: 1675
Lid geworden op: 04 mei 2011 15:04
Locatie: enschede

Re: Kat ziek en ik maak me zorgen!

Bericht door mittenslief »

normaal gesproken mogen ze niet door de antimisselijkheidsprik kotsen.....veel sterkte
Honden hebben bazen, poezen personeel!
alle katzels: mittens, mr. cat, angel, rover, roosje en mitsie
op de regenboog: Ollie, Simba, Buck
Gebruikersavatar
eveline1982
Tijger
Tijger
Berichten: 2043
Lid geworden op: 16 okt 2012 19:50
Locatie: Alkmaar

Re: Kat ziek en ik maak me zorgen!

Bericht door eveline1982 »

Dat klinkt inderdaad niet best als ze daardoorheen spugen, toen mijn hond dat deed bleken zijn darmen en maag vol te zitten met kleine ontstekingen, die hem samen doodziek maakte! Hij heeft toen een zwaarder ab middel gekregen en knapte snel op. Zou toch een bloedonderzoek en foto's laten maken!
The Lovers of my life, Banjer, Beer, Minoes (katjes) Diego, Jimmie (hondjes) Django, Rodney, Co en Moos (ratjes)
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6862
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Kat ziek en ik maak me zorgen!

Bericht door Dinky »

Zou vandaag zeker terug naar de dierenarts want door dat kotsen verliest ze ook weer vocht en zeker met dit hete weer licht uitdroging dan op de loer.
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Brittenbolletje
Tijger
Tijger
Berichten: 1143
Lid geworden op: 22 okt 2012 16:22

Re: Kat ziek en ik maak me zorgen!

Bericht door Brittenbolletje »

Klinkt niet goed. Mijn rode kater kotste daar ook doorheen en had acute pancreatitis. Ik zou vandaag echt wel terug gaan want voor een kat is niet eten niet goed. Laat hem daarop testen aub. Ze hebben als het goed is een sneltest voor. is nog niet 100% zuiver maar wel voor groot gedeelte daarna sturen ze de rest van bloed op. maar aub laat hem vandaag daarop testen :(
estherg88
Kitten
Berichten: 9
Lid geworden op: 01 aug 2013 20:28

Re: Kat ziek en ik maak me zorgen!

Bericht door estherg88 »

Bedankt allemaal voor de reacties! Ik ga zometeen naar de dierenarts, heb om half twaalf een afspraak.

Kitty heeft weliswaar niet zo vaak gespuugd als de vorige nacht, maar toch vanacht weer twee keer. Ze drinkt wel, net heb ik geprobeerd om met een lepel eten aan haar bek te smeren, maar ze piept alleen heel zielig en vervolgens eet ze niets. Volgens mij heeft ze net wel geplast buiten, ze zat in iedergeval klaar in de bosje van de tuin (mijn tuin is geheel afgesloten door muren, is echt een postzegel, ze kan er niet uit).

Ze komt normaal veel buiten en neemt ook wel eens plastic en dat soort dingen mee naar huis, dat heb ik ook net tegen de dierenarts gezegd aan de telefoon, we moeten zo meteen komen.
Ik maak me echt heel erg zorgen, zeker na jullie reacties hier. Ik ben blij dat ze in ieder geval wel zelf drinkt, maar dat spugen (was geel is nu wit) houdt niet echt op...

Ik wacht het af zometeen, de zorgen zijn ondertussen niet minder geworden... Pfft.
Gebruikersavatar
eveline1982
Tijger
Tijger
Berichten: 2043
Lid geworden op: 16 okt 2012 19:50
Locatie: Alkmaar

Re: Kat ziek en ik maak me zorgen!

Bericht door eveline1982 »

Heel veel sterkte bij de dierenarts, hopelijk is het iets wat met een goede ab-kuur snel op te lossen is! De duimen draaien hier :)
The Lovers of my life, Banjer, Beer, Minoes (katjes) Diego, Jimmie (hondjes) Django, Rodney, Co en Moos (ratjes)
Brittenbolletje
Tijger
Tijger
Berichten: 1143
Lid geworden op: 22 okt 2012 16:22

Re: Kat ziek en ik maak me zorgen!

Bericht door Brittenbolletje »

Ik ben benieuwd hoe het is gegaan.
estherg88
Kitten
Berichten: 9
Lid geworden op: 01 aug 2013 20:28

Re: Kat ziek en ik maak me zorgen!

Bericht door estherg88 »

Ben net bij de dierenarts geweest. Ze schrok een beetje hoe erg Kitty achteruit gegaan was. Ze heeft bloedonderzoek gedaan, maar de nierwaarden waren goed. Ze heeft de buik nog een keer gevoeld maar voelde alleen maar harde ontlasting en verder geen rare voorwerpen (kat is niet zo dik en buik erg slap).

Conclusie: de arts kwam er niet uit. Ze heeft gebeld naar een andere dierenarts die meer apparatuur enzovoort hebben. Die konden telefonisch geen uitslag geven. Daarom moet ik zo meteen naar de huisarts toe.

Ondertussen heeft ze wel 200 cc vocht gekregen, want ze was uitgedroogd. Ze heeft niet meer over gegeven sinds vannacht, maar er zit geen vooruitgang meer in. Liep ze eerst nog heel even door de kamer, nu ligt ze alleen maar stil op de koele tuintegels. Nou is het natuurlijk ook ontzettend heet, dat helpt niet vandaag.

Ik ben wel een beetje bang dat ik vanmiddag niet zulk goed nieuws ga krijgen....
estherg88
Kitten
Berichten: 9
Lid geworden op: 01 aug 2013 20:28

Re: Kat ziek en ik maak me zorgen!

Bericht door estherg88 »

Huisarts, ik bedoel natuurlijk de andere dierenarts.. ;)
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6862
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Kat ziek en ik maak me zorgen!

Bericht door Dinky »

Sterkte vanmiddag bij de andere DA en duimen draaien dat het goed te behandelen is ;-)
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gebruikersavatar
BloemTetsu
Tijger
Tijger
Berichten: 1070
Lid geworden op: 17 jul 2012 09:00

Re: Kat ziek en ik maak me zorgen!

Bericht door BloemTetsu »

Kan je Kitty niet binnen houden waar het koel is.
Hebben ze ook gecheckt op ontstekingswaarde in het bloed en haar temp?

Voor Elfie maakte ik me ook ernstig zorgen en vanochtend at ze weer, na 6 dagen weigeren. Ze lag ook voor pampus. Als een kat koorts heeft ziet dat er ernstig uit.

De duimen draaien hier!
estherg88 schreef:Huisarts, ik bedoel natuurlijk de andere dierenarts.. ;)
Die fout heb ik ook gemaakt maar dan andersom. Ikzelf ging naar de da.
Groetjes Bianca kopjes Bloem en Tetsu
Ducky*(6-4-12) Kathy*(28-1-11) Elfie*(20-2-14)
Excuses aan de kikkers, eksters, merel, duif en koolmees
Brittenbolletje
Tijger
Tijger
Berichten: 1143
Lid geworden op: 22 okt 2012 16:22

Re: Kat ziek en ik maak me zorgen!

Bericht door Brittenbolletje »

Laat testen op acute pancreatitis ik hoor je dat niet opnoemen (alvleesklierontsteking) dat kan iedere dierenarts testen. Succes met de kat. ik duim voor je.
Plaats reactie