Mag een kat ook gewoon sterven?

Voor overige vragen over de kat die niet onder een andere categorie passen.
final

Mag een kat ook gewoon sterven?

Bericht door final »

Wij staan voor de keuze onze 19 jarige Siepie naar zijn einde te begeleiden. Hij eet en drinkt niet meer en is erg verzwakt. Nu vind ik zelf het moeilijk om hem nu actief te laten inslapen. Klinkt natuurlijk heel mooi als je zegt dat je het dier uit zijn lijden verlost. Maar het stervensproces is toch ook gewoon iets natuurlijks. Door het niet eten en drinken versuft hij en zal langzaam wegzakken wat is daar mis mee? Zijn er mensen die er ook zo over denken. Ik kom alleen maar berichten tegen dat inslapen de enige optie is.
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Mag een kat ook gewoon sterven?

Bericht door Adriana »

welkom op het forum!
een dier dat niet eet en ook niet drinkt, droogt uit en dat is een erg pijnlijke dood...

overleg in alle gevallen met je dierenarts dit weekeinde nog....

een goede, zachte dood is het laatste dat je nog voor een geliefd huisdier kunt doen en doorgaans is dat rustig op je schoot inslapen..
en niet wachten op soort van crisis tot de organen het uiteindelijk opgeven.. (vind ik..)
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
kansarmedieren
Jaguar
Jaguar
Berichten: 642
Lid geworden op: 11 jun 2011 14:46
Locatie: Eck en Wiel
Contacteer:

Re: Mag een kat ook gewoon sterven?

Bericht door kansarmedieren »

Ik heb maar een reactie wat zou je zelf willen als bij je zelf het einde nadert dagen lijden voordat je dood gaat of dat er snel een pijnloos einde aan komt. Het is niet eng of erg om je dier te laten inslapen als het niet anders kan is het ook iets moois wat je voor je maatje kan doen. Als het allemaal achter de rug is dan ben ik opgelucht en blij dat ik dat nog voor het dier heb kunnen doen.

Breng ook een aangereden wild dier ( bv vogel) die niet meer te redden is naar het vogelasiel zodat het ingeslapen kan worden die lijdensweg wil je elk levend wezen niet aandoen.
final

Re: Mag een kat ook gewoon sterven?

Bericht door final »

Dank Adriana, Deze reactie lees ik veel. Ik moet mijn vraag misschien iets beter stellen: Wie heeft er ervaring met een natuurlijke dood van je kat? Is dat echt zo erg als veronderstelt?
kansarmedieren
Jaguar
Jaguar
Berichten: 642
Lid geworden op: 11 jun 2011 14:46
Locatie: Eck en Wiel
Contacteer:

Re: Mag een kat ook gewoon sterven?

Bericht door kansarmedieren »

het is echt heel erg heb een kennis die ook niet naar de dierenarts wou voor euthanasie en het duurde echt dagen voordat de kat dood zou gaan. ik heb ingegrepen en de kat met toestemming van de eigenaar naar de dierenarts gebracht en laten inslapen. Het is echt een hele nare ervaring en je houd er echt geen goed gevoel aan over.
Misschien wil iemand anders dat ook voor jouw doen als je het zelf niet durft.
final

Re: Mag een kat ook gewoon sterven?

Bericht door final »

Geen vraag om hier te beantwoorden, maar ik wil zelf geen euthanasie. Wij werken zelf in de palliatieve terminale zorg en weten wat het is als iemand een natuurlijke dood sterft. Vaak heel mooi en vredig. Euthanasie blijft een (te) moeilijke keuze en geeft ook veel onvrede bij de nabestaanden. Het gaat er niet om dat ik niet naar de dierenarts durf. Dat is het probleem niet.

Graag zou ik nu wat reacties horen van mensen die ervaring hebben met een natuurlijke dood van hun kat. Met alle respect het inslapen verhaal ken ik nu wel.
kansarmedieren
Jaguar
Jaguar
Berichten: 642
Lid geworden op: 11 jun 2011 14:46
Locatie: Eck en Wiel
Contacteer:

Re: Mag een kat ook gewoon sterven?

Bericht door kansarmedieren »

waarom dan deze vraag als je het niet wil dan staat je besluit toch al vast. Het is alleen jammer dat een dier dat niet begrijpt en niet de keuze kan maken die mensen wel kunnen maken, en dat dieren niet kunnen aangeven als ze pijn hebben of lijden.. Mensen krijgen goede pijnstillers hoe ga je dat doen met je kat....krijgt die ook pijnstilling ...

Veel succes zou het niet kunnen maar iedereen zijn eigen keuze, ik hoop dat de kat snel dood gaat.
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Mag een kat ook gewoon sterven?

Bericht door Adriana »

je kunt toch met je dierenarts overleggen wat er mogelijk is?

en ik kan me voorstellen dat je zelf geen euthanasie voor jezelf wilt of kunt verantwoorden.
maar ben je vegetarier? veganist?

nu beslis je voor een ander, in dit geval geliefd huisdier zonder palliatieve zorg en zonder verder wat dan ook aan ondersteuning/begeleiding...
dat lijkt me een beetje scheve situatie..

en je reactie op 'dat inslaapverhaal' lijkt me niet een prettige houding om je huisdier naar zijn einde te 'begeleiden'.. voorzover daar dan sprake van is.......
want je laat hem gewoon aan zijn lot over... zou je dat voor jezelf kunnen verantwoorden als nabestaande?

wil je over een aantal dingen nog eens heel erg goed nadenken en dan met name vanuit de situatie van je kater die dood ligt te gaan.... ?
wens je wijsheid en sterkte, t zijn moeilijke keuzes..
Laatst gewijzigd door Adriana op 13 jul 2013 10:46, 1 keer totaal gewijzigd.
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
final

Re: Mag een kat ook gewoon sterven?

Bericht door final »

Nog één keer ik vraag om ervaringen met een natuurlijke dood te delen niet om veroordeling.
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Mag een kat ook gewoon sterven?

Bericht door Adriana »

oh ja, daar gaan we weer.
er is hier niet veroordeeld maar zo goed mogelijk met je meegedacht..
en dan komt het voor dat we dingen schrijven waar je het niet mee eens zult zijn..
maar nergens vind je een veroordeling want dat ziet er in woorden heel anders uit hoor!
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
final

Re: Mag een kat ook gewoon sterven?

Bericht door final »

Iedereen bedankt voor het lezen en schrijven van de reacties. Ik haak af.
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Mag een kat ook gewoon sterven?

Bericht door Adriana »

je hebt al lang antwoord op je vraag gehad, al in mijn eerste bericht:

een kat die niet eet en ook niet drinkt, droogt uit en dat is een pijnlijke dood.

duidelijker kan het toch niet?
je kiest kennelijk ook niet voor palliatieve zorg voor je kater en ik zie nergens een overleg met je dierenarts, je beslist dit kennelijk in je eentje.. (want werkzaam in de palliatieve terminale zorg en tegen toepassen van euthanasie en je trekt dit door tot en met de 'zorg' voor je huisdier...)

en dan lees je hier niet wat je eigenlijk wilt lezen - om je geweten te sussen..? -
en dan haak je dus af..

plaatsvervangend ben ik hierover heel erg verdrietig.. :-(
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gizmobritsekorthaar
Tijger
Tijger
Berichten: 1235
Lid geworden op: 06 aug 2012 11:57
Locatie: Arnhem

Re: Mag een kat ook gewoon sterven?

Bericht door Gizmobritsekorthaar »

Ongelofelijk
je katje waar je zielsveel van houd laat he toch niet zomaar lijden
met een spuitje gaat t heel vredig hoor!
Je kan m P schoOt houden en langzaam valt ie in slaap
en later krijgt ie de laatste euthanasie spuit
geen pijn meer niks en slaapt vredig in hoor
groetjes en knuffels van Cindy
En mijn 2 kattenkindjes Gizmo en Caya
Fotos van Gizmo en Caya
Renatevanderveer

Re: Mag een kat ook gewoon sterven?

Bericht door Renatevanderveer »

Uitdroging of verhongering is de meest pijnlijke dood die een mens of dier kan ervaren.
Wanneer er geen voedsel tot zich genomen word, zullen de nieren ermee stoppen.
Het mens of dier vergiftigd hiermee zichzelf.
En geloof me, dat doet heel veel pijn..

Ik denk dat je hier heel weinig mensen tegen gaat komen die deze ervaring hebben.
Simpelweg omdat zij deze stap die ik hierboven beschrijf, voor willen zijn.
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9405
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Mag een kat ook gewoon sterven?

Bericht door castratenkoor »

Ik heb wel ervaring met natuurlijk dood van katten. Dat was hersenbloeding en hartstilstand.
Maar een kat die niet meer eet en drinkt zou ik niet zo laten sterven. Zoals voorgangers al verklaarden : dat is een heel pijnlijke langzame dood.
Ik zou dus kiezen OF proberen te kijken of de kat nog aan het eten te krijgen is, misschien is het probleem iets eenvoudigs als een zere kies o.i.d. je zou dan ook kunnen gaan spuitjesvoeren.
OF euthanasie laten plegen. Maar niet zonder eten en drinken zo laten gaan. Dat is mijn mening.

Ik heb zelf hier een oude kat van 16 met slechte nieren, slechte darmen, slechte longen. Maar hij eet goed en is een blij dier. Zodra hij stopt met eten laat ik euthanasie plegen.
Waar voor mij ook de grens ligt, wat ik ook heb meegemaakt, is een kat van 19 die nog wel wilde eten, maar niet meer op kon staan. Toen heb ik ook euthanasie laten plegen.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gesloten