Een nieuwe kat

Voor alle vragen wanneer je een kat of kitten (erbij) wil. Welke problemen kun je verwachten en waar moet je van tevoren allemaal rekening mee houden?
LET OP: Voor acceptatie problemen tussen een nieuweling en je andere kat(ten) kun je HIER terecht.
kwisse
Kitten
Berichten: 5
Lid geworden op: 12 jul 2013 10:21

Een nieuwe kat

Bericht door kwisse »

Dag allemaal, ik heb de strijd opgegeven en zal moeten toegeven aan de druk van mijn vriend om een kat in huis te nemen ... :-)
Ik ga vanaf nu officieel op zoek naar een kat die het beste bij ons past ! Vandaar dat ik graag jullie hulp inroep...
We zouden graag een kat hebben die :
- niet te groot wordt
- niet te veel haren verliest
- die altijd binnen zit
- die heel rustig is
maar vooral die HEEL lief en aanhankelijk is :-)

Bestaat dat of moet ik wakker worden uit een droom ? :-) Als kind heb ik een keer zulk een kat gehad maar dat was een katje dat ik op straat had gevonden...

Bedankt voor de goede raad !
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6852
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Een nieuwe kat

Bericht door Dinky »

Wanneer je "zeker" wilt zijn van die eigenschappen zou ik eens naar een asiel in de buurt gaan en daar het gesprek aangaan met de medewerkers daar. Zij kennen de katten die er zitten meestal wel en kunnen je dan vertellen welke aan jou "eisen" voldoet ;) Ik zou dan ook gaan voor een volwassen kat omdat daarvan de eigenschappen het duidelijkst naar voren komen, bij een kitten kan dit nog veranderen wanneer deze volwassen wordt.

Ik vind zelf ikzoekbaas.nl een fijne site om vast een eerste indruk te krijgen van de katten in het asiel maar niet elk asiel heeft zijn katten daarop staan en het ene asiel zet er ook veel meer verhaaltjes bij als de ander ;) Daarom dat langsgaan waarschijnlijk de kortste klap is ;)
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gebruikersavatar
mittenslief
Tijger
Tijger
Berichten: 1675
Lid geworden op: 04 mei 2011 15:04
Locatie: enschede

Re: Een nieuwe kat

Bericht door mittenslief »

hier in het asiel werken ze met Meet your Match....dat is een vragenlijst voor de toekomstige baasjes en ze hebben de katzels allemaal getest op karakter.
Meet Your Match



U kent het vast ... Liefde op het eerste gezicht! U valt voor de mooie bruine ogen of haar blonde haren. Voor haar sierlijke verschijning of zijn stoere postuur...u bent ervan overtuigd dat u uw maatje heeft gevonden en dat het een lang en gelukkig leven samen wordt! Maar is dit ook werkelijk zo? Blijft u nog steeds vrienden als uw behoeften niet overeenkomen met die van het dier? Wat gebeurt er als blijkt dat uw persoonlijkheden toch niet zo goed bij elkaar passen? Het kan zelfs het einde van de vriendschap betekenen...

Doc Enschede is er van overtuigd dat de eerste indruk tussen mens en dier op meer gebaseerd is dan alleen de buitenkant van het dier. Vandaar en uniek adoptieprogramma: Meet Your Match
Dit adoptieprogramma helpt u om de kat te vinden die ook daadwerkelijk bij uw levensstijl past - houdt u van samen met uw dier lekker ontspannen relaxen op de bank of van juist het van veel bewegen, veel spelen, veel aandacht geven aan uw dier?

Voor de kat zijn er een aantal testonderdelen ontworpen, waardoor vastgesteld kan worden wat voor soort persoonlijkheid het dier heeft. Iedere volwassen kat die bij ons binnenkomt ondergaat deze test.
We stellen dan via de diverse testonderdelen vast of het zo'n kat is die het heerlijk vindt om op uw schoot samen met u de krant te lezen (Assistent). Of is het zo'n enthousiasteling die u bij het eerste ochtendgloren al komt vertellen dat het tijd is om te spelen (Entertainer)?
Of een hond die toch even de kat uit de boom kijkt en wat meer tijd nodig heeft om over zijn of haar verlegenheid heen te stappen (Muurbloempje)?
De test stelt vast welke kleur het dier is (Paars, Oranje, Groen) en daaraan gekoppeld één van de negen katpersoonlijkheden.

Als u bij ons op bezoek komt op zoek naar een nieuwe huisgenoot, dan willen wij ook u graag leren kennen. Door middel van een kort vragenformulier maken we kennis met uw persoonlijkheid, gewoontes en interesses en leefomstandigheden. Door middel van het beantwoorden van de vragen op het vragenformulier "bekent" u als het ware ook kleur - ook u als nieuwe baas krijgt een kleur (Paars, Oranje, Groen).

U gaat op zoek naar het dier dat niet alleen qua uiterlijk u aanspreekt maar ook naar het dier van dezelfde kleur wat dus betekent dat er ook een klik is qua persoonlijkheid!

Bij het DOC Enschede heeft men inmiddels ervaren dat wanneer de baas en het dier dezelfde persoonlijkheid en interesses hebben die klik tussen baas en dier voor een betere basis voor een vriendschap kan zorgen.
Hoe weten we dat? Er zijn bij onze collega’s van het asiel Louterbloemen in Dordrecht al meer succesvolle adopties voor katten gerealiseerd sinds zij dit adoptieprogramma in 2009 geïntroduceerd hebben. Meer levenslange vriendschappen en minder teleurstellingen - fantastisch nieuws vinden wij !

Wilt u eens kijken wat voor kleur baas u bent ? Wij nodigen u uit om bij ons langs te komen en kennis te maken met onze Oranje, Paarse en Groene katten.
Wie weet is er ook wel sprake van een klik tussen u en één van onze asielkatten. Maar ook als u meer wilt weten over ons unieke adoptieprogramma dan kunt u natuurlijk altijd contact met ons opnemen!


LET WEL: De uitslag van de MeetYourMatch-test is doorslaggevend bij het plaatsen, ook al gaat de voorkeur van de geïnteresseerde naar een kat die volgens het MYM-programma niet zou passen
Honden hebben bazen, poezen personeel!
alle katzels: mittens, mr. cat, angel, rover, roosje en mitsie
op de regenboog: Ollie, Simba, Buck
Gebruikersavatar
lidewij020
Panter
Panter
Berichten: 453
Lid geworden op: 22 jan 2012 14:03
Locatie: Amsterdam

Re: Een nieuwe kat

Bericht door lidewij020 »

Wat goed dat je je voor aanschaf van een kat verdiept in de mogelijkheden! Het is belangrijk dat er een goede match is, dus goed dat je van tevoren bedenkt wat voor kat bij jullie zou passen.
Als je één kat wilt raad ik je aan om voor een kat te gaan die niet samen gaat met andere katten, of een kat die al gewend is alleen te zijn. In het andere geval kun je beter twee katten nemen. Katten zijn sociale dieren. Ze zijn meestal erg gesteld op het gezelschap van soortgenoten. Het werkt het beste als de katten ongeveer hetzelfde energieniveau (even oud) hebben en als ze qua karakter bij elkaar passen.
Als je graag een kitten wilt, neem er dan twee uit hetzelfde nest.

Je stelt nogal wat eisen aan je nieuwe kat. Je zou eens naar verschillende raskatten kunnen kijken. Het voordeel is dat het karakter vaak overeenkomt met de beschrijving. Je weet dan dus wat je kunt verwachten. Aangezien je een kat wilt die niet teveel haar verliest... De oosterse katten (siamees, blauwe rus, abessijn...) worden vaak niet zo groot en verliezen veel minder haar dan huis tuin en keukenkatten. Ze zijn meestal lief en aanhankelijk. Maar of ze ook rustig zijn... de wat oudere katten misschien. Een voordeel van twee katten is dat ze hun overtollige energie op elkaar kunnen afreageren in plaats van op de meubels of de gordijnen. De meeste raskatten worden binnenshuis gehouden. Het is moeilijk om een kat die buiten gewend is binnen te houden. Je zou eens kunnen kijken naar herplaatsers. Vraag dan ook naar het karakter bij de vorige eigenaar.
Doe mee aan het onderzoek naar links en rechtspotigheid bij katten. Het kost slechts 5 minuutjes ...afhankelijk van je kat...
Gebruikersavatar
BillyJean
Jaguar
Jaguar
Berichten: 781
Lid geworden op: 22 feb 2011 10:57
Locatie: Bovenkarspel
Contacteer:

Re: Een nieuwe kat

Bericht door BillyJean »

ik denk dat je droomkat zeker al bestaat, maar vergeet het verliezen van haren, daarin wordt je zeker teleur gesteld
Groetjes van Elly, Fayline (29-02-2008) en Taffy ( 29-10-2012)
* BillyJean * * Bowie *

Hier vind je ons fotoalbum
Gebruikersavatar
eveline1982
Tijger
Tijger
Berichten: 2043
Lid geworden op: 16 okt 2012 19:50
Locatie: Alkmaar

Re: Een nieuwe kat

Bericht door eveline1982 »

Sluit me aan bij Elly (BillyJean). In asiels zitten heel veel katten, waarvan het karakter bekend is. Maar verharen doen ze vrijwel allemaal.
The Lovers of my life, Banjer, Beer, Minoes (katjes) Diego, Jimmie (hondjes) Django, Rodney, Co en Moos (ratjes)
Anne87
Jaguar
Jaguar
Berichten: 631
Lid geworden op: 13 mar 2013 00:33

Re: Een nieuwe kat

Bericht door Anne87 »

Ze verharen vrijwel allemaal, dat is waar. Nou heb ik zelf langharige katten, en als ik die twee keer per week borstel, komt er veel haar uit (zeker in een rui-periode), maar vind ik daarna veel minder losse haren terug op de grond. Dat is dus ook altijd een optie, een fijne borstel kopen en lekker borstelen.
kwisse
Kitten
Berichten: 5
Lid geworden op: 12 jul 2013 10:21

Re: Een nieuwe kat

Bericht door kwisse »

Bedankt allemaal voor de reacties ! Ik heb twee belangrijke zeken geleerd :

1) borstel je kat regelmatig :-) Dan kan ik die optie al laten vallen :-)
2) misschien eens nadenken om twee katten te kopen

Probleem bij dat tweede is dat ik heb gehoord dat een kat veel minder aanhankelijk is als zij/hij er ook een speelkameraadje bij heeft....

Klopt dat uit jullie ervaring ?
Gebruikersavatar
Ms Maaike
Tijger
Tijger
Berichten: 1611
Lid geworden op: 25 okt 2012 13:17

Re: Een nieuwe kat

Bericht door Ms Maaike »

Hier drie katten en ze zijn zeker niet minder aanhankelijk. Misschien zelfs aanhankelijker; hun spelenergie kunnen ze kwijt met elkaar. Hier zie ik dat daarna vooral de jongste z'n knuffels bij mij komt halen. :) Waar heb je eigenlijk gehoord dat ze minder aanhankelijk worden? Kwam dat van mensen die zelf ook katten hebben? Kan ik me zo weinig bij voorstellen.
Met diervriendelijke groeten,
Maaike

Klik hier voor het fotoalbum van Mickey* (26-02-1999, 04-11-2014), Pippi (15-03-2011) en Tommy (11-02-2013).
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6852
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Een nieuwe kat

Bericht door Dinky »

Heb zelf geen ervaring met een tweede kat, heb zelf een solo-poes uit het asiel in huis genomen ;)

En in het asiel zijn er meer katten die geplaatst willen worden in een huis zonder andere katten dus daar zou ik naar kijken als je er echt maar eentje wilt.

Kan me hoogstens voorstellen dat als katten elkaar hebben ze ook met elkaar optrekken en niet alleen maar op schoot liggen. Heb het hier op het forum alleen nooit voorbij zien komen dat ze dan minder aanhankelijk werden. En wanneer ik het album van castratenkoor in mijn hoofd houdt (een groep van 8 katten) dan wordt zij juist overladen met liefde van de katten ;)
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Anne87
Jaguar
Jaguar
Berichten: 631
Lid geworden op: 13 mar 2013 00:33

Re: Een nieuwe kat

Bericht door Anne87 »

Hier twee katten (11 en 4 maanden), en geen teken van minder aanhankelijk hoor! Juist niet, na een uitgebreid stoeipartijtje met elkaar komen ze samen bij mij om even liefde, aandacht en knuffels te halen.
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5505
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Een nieuwe kat

Bericht door nellebel »

dat zal ook wisselen per kat. wat wel zeker is dat wanneer je een kat neemt die gewend is aan andere katten en dat je die alleen neemt je grote kans hebt op problemen (agressie, slopen, aanvallen enz).
zou echt gewoon even bij asiel gaan kijken en specifiek vragen naar een solokatje. neem je vriend mee, mogelijk vallen jullie allebei als een blok voor een gezelgi duo. hahaha
ik enk dat mijn huidige 2 katten nooit zo aanhankelijk waren geworden als ze alleen waren geweest. 1 bangerd die heeft van de ander geleerd dat mensen niet zo eng zijn. nu is hij de grootste vrijkont die er bestaat.
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Renatevanderveer

Re: Een nieuwe kat

Bericht door Renatevanderveer »

Hier ook hetzelfde met twee katzels van 12 en 13 maanden.

Vooral in de vroege ochtend moet er geknuffeld worden.
Onze kater is sibds zijn vriendinnetje er is juist aanhankelijker geworden.
Gebruikersavatar
BloemTetsu
Tijger
Tijger
Berichten: 1070
Lid geworden op: 17 jul 2012 09:00

Re: Een nieuwe kat

Bericht door BloemTetsu »

Hier ook alleen ervaring meet meer aanhankelijk katten. Twee angsthaasje zijn juist knuffelig geworden door voorbeeld van grote 'broer'.
Van de speel en vecht energie heb je geen last daar hebben elkaar van, je heb alleen van de knuffel behoefte.
Groetjes Bianca kopjes Bloem en Tetsu
Ducky*(6-4-12) Kathy*(28-1-11) Elfie*(20-2-14)
Excuses aan de kikkers, eksters, merel, duif en koolmees
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Een nieuwe kat

Bericht door Adriana »

kwisse schreef:nadenken om twee katten te kopen

Probleem bij dat tweede is dat ik heb gehoord dat een kat veel minder aanhankelijk is als zij/hij er ook een speelkameraadje bij heeft....
kies dan een stel uit dat al langer heeft bewezen goeie maatjes te zijn, dus liever niet zelf matchen..
en als je een paar hebt dat goed met elkaar omgaat en speelt en slaapt en rollebolt/stoeit en zo, dus geen stress onderling heeft, dan zoeken ze hun baasjes ook veel vaker op.
ieder eentje op schoot en prrrrrrrrt prrrrt..

en een vlooienkam met wat langer handvat is ideaal om loszittend haar te verwijderen en vrijwel alle katzels vinden het heerlijk om gekamd te worden (op schoot bij voorkeur....)
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Plaats reactie