Sproeiproblemen meerdere gecastreerde katten

Wanneer je kat het naast de bak doet, op meubilair of op andere plekken, kun je in dit forum je vraag kwijt. Ook voor katten die sproeien.
Casmolan
Kitten
Berichten: 8
Lid geworden op: 11 jul 2013 18:29

Sproeiproblemen meerdere gecastreerde katten

Bericht door Casmolan »

Beste,

Wij hebben een enorm probleem betreft onze katten. Ik zal jullie de situatie uitleggen en hopelijk hebben jullie ideeën, tips etc. waar wij hopelijk iets aan hebben. Als eerste zal ik jullie even een korte beschrijving van het probleem geven en van de katten zelf.

Mijn ouders hebben 4 katten, ze zijn nu allemaal 4 jaar oud en hebben helaas een erg plasprobleem. Ze sproeien werkelijk alles onder, de bank, de gordijnen, de stoelen, tassen, beddengoed etc.

Falco: 4 jaar gecastreerde kater, die sinds hij 1 jaar is en naar buiten mag altijd boos is en als een terror door huis loopt. Alles wat niet gaat zoals hij wil, wordt vakkundig in elkaar gemept. Hij sproeit in huis, maar dit is lang niet zoveel als Daniek en Sandy.
Buster: zusje van Falco, 4 jaar gecastreerd poes en zij mankeert eigenlijk niets. Zij plast niet in huis.
Daniek: 4 jaar gecastreerde kater, die altijd veel mekkert en miauwt. Hij is een echte vechtersbaas die helaas het hele huis onder sproeit.
Sandy: 4 jaar gecastreerde poes, zusje van Daniek. Zij is vanaf kitten af aan heel bang, ze accepteert mensen wel, maar ontwijkt ze liever. Ook zij sproeit ontzettend veel.
Daniek en Sandy zijn beide niet heel sociaal naar mensen, ze leven liever hun eigen leven dan dat ze die delen met mensen.

Zoals jullie kunnen lezen hebben drie van de vier katten een ernstig sproeiprobleem. Dit is zo ernstig dat mijn moeder 2 keer in de week de gordijnen moet wassen, omdat de gordijnen dan al zo doorweekt van de urine zijn. En dat geldt niet alleen voor de gordijnen, het is praktisch met alles zo. Wij willen een schoon huis, die niet naar de kattenurine ruikt. De katers zijn gecastreerd toen hun balletjes goed zichtbaar waren, ik gok dat ze toen een leeftijd van 6 maand hadden. De beide poezen zijn gecastreerd toen ze één jaar waren. Vanaf dat ze één jaar waren mochten ze naar buiten. De eerste 2 jaar hebben wij geen enkele problemen met de katten gehad. Opeens merkte we dat er zo nu en dan in huis werd gesproeid. Dit was vaker in de winter het geval, omdat de katten dan toch wat meer binnen zitten.

Een jaar geleden hebben we alle katten laten nakijken om te zien of er een medisch probleem de grondslag lag aan het sproeiprobleem. Echter bleken alle katten kerngezond en moest volgens de dierenarts het probleem ergens anders liggen. Wij hebben zoveel dingen geprobeerd: feliway, dapverdamper, extra kattenbakken, medicatie (Amitryptiline), maar niets hielp. Ook wonen mijn ouders echt niet in een klein huis en wonen ze ook nog eens op het platteland, waar ze elke dag heerlijk naar buiten kunnen. De kattenbakken worden 2 keer in de week schoongemaakt, en zijn bij schoonmaken eigenlijk amper gebruikt.

Wij weten het gewoon echt niet meer, herplaatsing is gewoon niet mogelijk. Niemand die immers een sproeiende kat wil hebben. Wij richten ons het meest op Daniek en Sandy, omdat zij structureel het hele huis onder sproeien. Falco doet dit bij lange na niet zoveel. Na overleg met de dierenarts gaf hij aan dat euthanasie een optie is. Wij willen hier liever niet aan denken, ze zijn gezond en wij zijn van mening dat je een gezonde kat niet laat inslapen. Echter is het probleem inmiddels wel dusdanig erg dat het zo ook niet verder kan.

Ik hoop dat jullie tips of ideeën of eventuele oplossingen weten.

Groetjes
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9370
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Sproeiproblemen meerdere gecastreerde katten

Bericht door castratenkoor »

Je zou eens ander voer kunnen proberen, een urinary variant. Wat voor voer krijgen ze, welk merk? Door slecht voer kunnen katten geïrriteerde urinewegen krijgen. Omdat het om 3 katten gaat met wild-plas-problemen, zou ik dan toch gaan denken aan fout voer.

De kattenbakken - minstens 5 stuks - op de plekken waar het meest geplast wordt. Meermalen per dag alle poep en plas uit de bakken scheppen.

Katten goed observeren en kijken of er stress is - denk aan het elkaar dwingend aanstaren.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
Sifra
Tijger
Tijger
Berichten: 1048
Lid geworden op: 22 feb 2012 22:17
Locatie: Zuid-Holland

Re: Sproeiproblemen meerdere gecastreerde katten

Bericht door Sifra »

Herplaatsen via het asiel(!) is best een optie! Het is niet gezegd dat ze bij iemand anders ook sproeien. Het probleem kan in de onderlinge verhoudingen liggen, ook al is dat voor het oog niet duidelijk. Zelf heb ik ook een sproeiende kater gehad. Toen mijn andere kat -zijn moeder overleed- stopte hij met sproeien.
Ik zou zeggen: uit elkaar halen en minstens 2 herplaatsen.
PS: Compliment voor je ouders dat ze het zo lang volhouden!
A dog is a dog, a bird is a bird, a cat is a person. (Mugsy Peabody)
Gebruikersavatar
mittenslief
Tijger
Tijger
Berichten: 1675
Lid geworden op: 04 mei 2011 15:04
Locatie: enschede

Re: Sproeiproblemen meerdere gecastreerde katten

Bericht door mittenslief »

misschien eens een kattentolk inschakelen???? dit probleem ga je denk ik niet oplossen, er is teveel stress onder elkaar, hoe groot is hun leefruimte?
Honden hebben bazen, poezen personeel!
alle katzels: mittens, mr. cat, angel, rover, roosje en mitsie
op de regenboog: Ollie, Simba, Buck
Brittenbolletje
Tijger
Tijger
Berichten: 1143
Lid geworden op: 22 okt 2012 16:22

Re: Sproeiproblemen meerdere gecastreerde katten

Bericht door Brittenbolletje »

Daar heerst 1 grote stress bom. ik zou in ieder geval gedrags therapeut inschakelen en ook aan herplaatsen denken.
Casmolan
Kitten
Berichten: 8
Lid geworden op: 11 jul 2013 18:29

Re: Sproeiproblemen meerdere gecastreerde katten

Bericht door Casmolan »

Iedereen bedankt voor de reacties. Ik kwam er gisteravond achter dat ik een grove fout heb gemaakt, de katten zijn nu 7 jaar vanplaats 4 jaar. Was even vergeten dat we in het jaar 2013 leven.

Er zijn 5 kattenbakken die verspreid staan door het huis. Als we op alle plaatsen waar ze sproeien een kattenbak moeten plaatsen, zou het huis onder de kattenbakken moeten zitten. Ze hebben geen vaste plaatsen van sproeien. Ze doen het waar ze maar komen. Bij de ramen (waar dus de gordijnen hangen) staat een kattenbak die nooit wordt gebruikt.

Wij denken ook dat het allemaal stress is en denken ook aan herplaatsing. Echter kregen wij steeds te horen dat deze katten niet plaatsbaar zouden zijn... Nu ik bovenstaande reacties lees, is het dus wel mogelijk en gaan we kijken of dat een optie is.

Er is meerdere malen ander voer geprobeerd (ook dierenartsvoer, waar ik eigenlijk helemaal geen fan van ben). Maar daarmee was het probleem niet mee opgelost. Vandaar dat wij denken dat het niets lichamelijks is, maar meer tussen de oren. De dierenarts heeft ook bij alle drie een echo van de blaas en dergelijke gemaakt, om te zien of ze iets lichamelijks mankeren. Zou zo maar kunnen dat er één blaasproblemen heeft en daardoor sproeit. Ik weet op dit moment even niet welk voer mijn ouders op dit moment geven. Ik woon namelijk samen met mijn vriend en kom 1 a 2 keer in de maand een weekend daar. Zijn er eventueel bestandsdelen die het sproeien/plassen extra zouden bevorderen? Ik kan dan de zak erop nakijken. Ik voer zelf mijn 2 poezen Bozita.

Hun leefruimte is behoorlijk, mijn ouders hebben een vrijstaand huis aan de rand van een boerendorpje. Ik zou zo niet durven zeggen wat het oppervlakte is, maar als ik vergelijk met ons vorige huis (rijtjeswoning) is het oppervlakte 3 keer zo groot (en dat is alleen de benedenverdieping gerekend). Daarnaast kunnen ze iedere dag naar buiten. Het nadeel is wel dat er erg veel katten in de buurt wonen. Misschien dat dat ook extra spanning veroorzaakt.

In iedergeval al bedankt voor jullie reacties, ik hoop dat er nog meer volgen!
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6843
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Sproeiproblemen meerdere gecastreerde katten

Bericht door Dinky »

Heb ook wel gelezen bij het asiel dat er wel eens katten terug kwamen omdat ze ineens onzindelijk zouden zijn maar die daarna wel succesvol geplaatst zijn zonder problemen.

Wanneer er zoveel andere katten in de buurt rondlopen kan het zo zijn dat ze hun eigen huis duidelijk af willen bakenen tegen deze andere katten.

Wanneer je ouders nog een laatste poging willen doen zouden ze kunnen denken aan een gedragsdeskundige. Op dinsdagavond heeft dit centrum een gratis spreekuur: http://www.kattengedragcentrum.nl/9-Contact.html
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9370
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Sproeiproblemen meerdere gecastreerde katten

Bericht door castratenkoor »

Granen geven vaak problemen. Het is belangrijk dat ze geen eigen merk supermarktvoer en b.v. geen Whiskas krijgen. Ik zou een goed merk en dan een urinary variant gaan geven. Maar dit probleem is al enorm uit de klauwen gelopen. Dit foute gedrag krijg je in dat huis er waarschijnlijk nooit meer uit. Dus alle 4 apart van elkaar huisvesten en heropvoeden zou geen gek idee zijn.

Als ze ze alle 4 willen houden zouden ze echt heel rigoreus veranderingen aan moeten brengen. En dan denk ik b.v. aan het plaatsen van hoge opbergbakken erbij, dus extra aan de 5 kattenbakken.

Ik heb hier 8 katten in een rijtjeshuis, hier wordt nooit wildgeplast. ik heb 10 kattenbakken, 3 grote hoge opbergbakken en 7 officiële kattenbakken. Ze doen met zijn allen vrijwel alles op die 3 hoge bakken, die zijn zo'n 80 cm lang en 30 cm hoog. Te koop bij Blokker/Hema/Action/Giraffe/Xenos ed.

Ook zou ik alle gordijnen wassen en niet meer ophangen, alles van stof waar ze bij kunnen wegzetten. De boel zo makkelijk mogelijk schoon te maken.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Casmolan
Kitten
Berichten: 8
Lid geworden op: 11 jul 2013 18:29

Re: Sproeiproblemen meerdere gecastreerde katten

Bericht door Casmolan »

Dinky, bedankt voor de link. Daar ga ik zeker naar kijken!
Ik denk inderdaad ook dat de buurtkatten ook deels meespelen bij het probleem. Het is echter wel zo, dat toen de sproeiproblemen ontstonden er op dat moment weinig katten in de buurt waren. Pas de laatste jaren zijn het aantal katten enorm toegenomen en dat is te merken wat betreft het sproeien.

Castratenkoor, ja ik heb toen ik op zoek ging naar een goede voeding voor onze 2 poezen dit forum gebruikt om zo tot een goed voer te komen. Ik had toen gelezen dat je zo weinig mogelijk granen in het voer moet zitten. Ik weet zo even niet wat het gehalte aan granen is in het voer wat mijn moeder op dit moment aan de katten geeft. Ik zet het op het lijstje met alle tips die ik hier al heb gekregen.

Het is inderdaad al fiks uit de klauwen gelopen, ik vraag mij soms wel af, wat als... maar dat is achteraf. Als we 2 van de katten zouden herplaatsen, moeten ze dan apart van elkaar of ook samen? Lijkt mij dat ze dan uit elkaar moeten of?

Dat van die opbergbakken is wel een goed idee!! Ja wij hebben nog nooit deze problemen gehad, en mijn moeder heeft al sinds haar jeugd katten. Ook het feit dat de katten al gecastreerd zijn, was voor ons nieuw dat ze dan alsnog zouden sproeien. En het is niet een klein beetje, het zijn soms een paar straaltjes en soms zelfs een enorme plas.

Ik denk dat ik contact ga opnemen met dat kattengedragcentrum en contact opneem met het asiel om te vragen wat bij hun de mogelijkheden zijn. Zoals ik jullie reactie lees (en wat we zelf eigenlijk ook al beseften) is dat we het probleem niet meer kunnen oplossen, doordat het zo ver gevorderd is. Misschien is het verstandiger Daniek en Sandy te herplaatsen in de hoop dat het bij een ander wel goed gaat en ze niet sproeien. Want voor mijn idee zitten ze gewoon niet lekker in hun vel, anders zouden ze niet sproeien, lijkt mij.

Mochten jullie nog meer tips en dergelijke hebben dan hoor ik dat natuurlijk graag!
Gebruikersavatar
lidewij020
Panter
Panter
Berichten: 453
Lid geworden op: 22 jan 2012 14:03
Locatie: Amsterdam

Re: Sproeiproblemen meerdere gecastreerde katten

Bericht door lidewij020 »

Ik denk dat je professionele hulp nodig hebt. Dit kun je niet zelf oplossen. Er is sprake van een stressfactor: Falco. Kijk eens op http://www.kattengedragstherapie.nl/ Elke dinsdagavond is er gratis telefonisch spreekuur. (Edit: zie dat Dinky de link ook al gaf)

Sterkte!
Doe mee aan het onderzoek naar links en rechtspotigheid bij katten. Het kost slechts 5 minuutjes ...afhankelijk van je kat...
Cerna

Re: Sproeiproblemen meerdere gecastreerde katten

Bericht door Cerna »

Ik denk ook dat er sprake is van een autoriteitsconflict tussen de beide katers. Falco die wil dat alles gaat zoals hij het bedacht heeft en Daniek die ook niet bang uitgevallen is. Beide willen de baas zijn in huis en zoals dat in het wild ook gaat, geven ze dit aan dmv geurvlagen. En Sandy is gevoelig voor de spanning tussen de beide katers en sproeit uit angst. Ik denk dat wanneer een van beide katers herplaatst zou worden, Sandy ook wel ophoudt met sproeien. Hoe gaan de katten verder onderling met elkaar om?
Ik zou om deze reden ook een gedragsdeskundige inschakelen.

En om die tijd te overbruggen, kun je voor binnen een katerbroek overwegen:
http://www.neocatbritten.nl/katerbroekje.htm. Ben je in ieder geval van de stank af.

Succes ermee!
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9370
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Sproeiproblemen meerdere gecastreerde katten

Bericht door castratenkoor »

Op welke leeftijd zijn ze eigenlijk gecastreerd. Als dat pas laat is gebeurd, kan dat ook meespelen.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Cerna

Re: Sproeiproblemen meerdere gecastreerde katten

Bericht door Cerna »

Casmolan schreef: De katers zijn gecastreerd toen hun balletjes goed zichtbaar waren, ik gok dat ze toen een leeftijd van 6 maand hadden. De beide poezen zijn gecastreerd toen ze één jaar waren. Groetjes
Casmolan
Kitten
Berichten: 8
Lid geworden op: 11 jul 2013 18:29

Re: Sproeiproblemen meerdere gecastreerde katten

Bericht door Casmolan »

Bedankt voor jullie reacties!

Cerna, dat kattenbroekje is inderdaad een idee. Maar mogen ze daarmee naar buiten en houden ze die ook daadwerkelijk aan? Ik heb het artikel gelezen, maar ben ook benieuwd naar de mening van mensen die de broekjes ook daadwerkelijk hebben gebruikt bij hun sproeiende katten.

Ik heb dit weekend diverse keren met mijn moeder gebeld betreft de katten. De katten herplaatsen valt behoorlijk zwaar, het zijn toch katten die je al 7 jaar hebt.. Ook toen we aan het bellen waren (en het dus over met name Daniek hadden), kwam hij ineens naar mijn moeder toe en wou geaaid worden. Heel vreemd, want dat heeft hij dus nog nooit gedaan... Alsof de keuze die gemaakt moest worden al niet moeilijk genoeg was.

Vandaag ben ik bij mijn oud stage adres geweest, waar een vriendin van mij mijn 2 poesjes van net 1 jaar zou castreren. Zij is dierenarts en had voor mij de afgelopen dagen ook het één en ander uitgezocht m.b.t. sproeiende poezen en katers. Zij kwam met het idee om clomicalm te proberen. Hier had ik al een keer iets over gelezen, maar kon er verder weinig over vinden. Ze heeft voor mij de clomicalm besteld en vond het een goed idee om de katten op een graan-arm urinary voer te zetten. De clomicalm werkt pas na 4-6 weken, dus ik hoop dat we daar toch succes mee hebben.

Kennen jullie het medicijn clomicalm? Zoja wat zijn jouw ervaring ermee?
Heeft iemand een suggestie voor een geschikt voeder?

Aan de ene kant zitten wij nu wat te schipperen tussen twee wallen. We willen graag ander voer en de medicijnen uitproberen. Werken deze niet, konden we de prozac ook proberen, maar ik vraag mij af of (als de clomicalm niet werkt) dat dan wel zal werken. Het is de vraag of we niet te laat zijn met de medicijnen en dat het gewoon geen effect heeft. Wij voelen ons er ook schuldig over, dat we niet eerder iets geprobeerd hebben. Hadden we maar niet naar de dierenarts geluisterd en eerder iets... maar dat is als als... We gaan de medicijnen proberen en ander voer. Ook neemt mijn moeder contact op met asielen met de vraag of ze mee willen werken aan herplaatsing van sproeikatten. Wij gaan er vanuit dat niet snel een potentieel baasje zich meldt en dat we in de tussentijd het medicijn en voer kunnen uitproberen. Mochten de medicijnen aanslaan, dan moeten we verder kijken of ze toch kunnen blijven of dat herplaatsing toch beter is.

Soms weten wij het gewoon even niet meer... Ik ben daarom blij met jullie meningen, tips en ideeën. Alle beetjes helpen en soms lijkt het alsof we door de bomen het bos niet meer zien, maar we gaan door en hopen dat we tot een oplossing komen voor zowel baas als kat.
Gebruikersavatar
eveline1982
Tijger
Tijger
Berichten: 2043
Lid geworden op: 16 okt 2012 19:50
Locatie: Alkmaar

Re: Sproeiproblemen meerdere gecastreerde katten

Bericht door eveline1982 »

Ik heb geen tips maar wilde toch even zeggen dat ik vind dat jullie super bezig zijn! Vele hadden de katten allang gedumpt, maar jullie blijven proberen. Een dikke veer van hier :)
The Lovers of my life, Banjer, Beer, Minoes (katjes) Diego, Jimmie (hondjes) Django, Rodney, Co en Moos (ratjes)
Plaats reactie