De ontwikkeling van Snickers roept vragen op.

Als je denkt dat er iets mis is met je kat, bel dan eerst even de dierenarts(assistente) voor advies. Want al zijn er op het forum veel mensen met ervaring, een juiste diagnose kan alleen gesteld worden door een dierenarts.
Renatevanderveer

De ontwikkeling van Snickers roept vragen op.

Bericht door Renatevanderveer »

Hallo allemaal,

Op 23 mei 2012 is Snickers geboren. Als enige zwarte katje van het nestje werden wij acht weken later verliefd op hem.
De papa van Snickers is half Siamees, wat maakt dat Snickertje Siamezenbloed heeft.
Van kleins af aan merkten we dat, hij liep hele dagen door huis te mieuwen.

We hadden Snickers nog maar een paar weken, toen we merkten dat Snickers een moeilijke eter is.
Waar we, op advies van de dierenspeciaalzaak, begonnen met Purina One voor kittens, hebben we later Pro Plan geprobeerd.
Een week lang ging dat goed, toen Snickers bij beide voeders stopte met eten.
Snickers had dikwijls diarree en regelmatig vonden we de brokjes uitgebraakt terug onder onze bank.

Onderzoek bij de dierenarts wees uit dat er geen medische problemen waren, geen giarda oid.
De dierenarts raadde ons Royal Canin Gastro Intestinal aan.
Snickers knapte op! Zijn vachtje begon te glanzen en de diarree verdween!

En Snickers begon te groeien. Hij kreeg een lang lijf en zijn bolle buikje verdween.
Dat vonden we opmerkelijk (ontwetenheid, achteraf),
omdat de katers van mijn schoonouders allemaal bolle buiken en brede heupjes hebben.
De dierenarts wees ons erop dat Snickers geen dood gewone HTK-kater is, wat zijn groei verklaarde.

Na zes maanden kregen we Bounty erbij en zijn we overgestapt op Royal Canin Kitten.
Dit verliep zonder problemen, de kattenbakrampen bleven uit en Snickers bleef groeien.
Snickers werd gecastreerd en jawel, meneer begon te groeien!
Inmiddels is Snickers een kleine vier kilo.

Na de castratie van Snickers en de aankomende sterilisatie van Bounty zijn we overgestapt op TOTW.
Heel voorzichtig, omdat we enigzins bang waren voor nieuwe 'eetproblemen' bij Snickers.
Ook dat is zonder problemen verlopen.

Omdat ik onze katten toch graag iets extra's wilde geven, ben ik op zoek gegaan naar geschikt natvoer.
Het enige wat Snickers niet uitbraakte of diarree van kreeg, bleek Gourmet Mousse.

Later ben ik, op advies van Maaike, gestart met Bozita.
Ook dit eet Snickers zonder problemen, al moet ik zeggen dat hij soms niet 'mee-eet'.
Dan laat hij Bounty min of meer alles opeten en loopt hij erbij weg.

Qua karakter is Snickers ontzettend gevoelig gebleken. Bij relatieve kleine veranderingen, is Snickers van zijn apre propos.
Een volledig ontspannen Snickje treffen we niet zo vaak.

Hij is tevreden en sinds zijn castratie heel vriendelijk en knuffelig.
Hij heeft net nog heel dicht tegen me aan gelegen.

Hoewel het eigenlijk heel goed met hem gaat, komen de kattenbak problemen weer terug.
Ik heb niets veranderd in de voeding, behalve zo nu dan wat brokjes Almo Holistic Kip met Rijst.
Toch vind ik vaker diarree in de kattenbak.

Ook heeft Snickers het af en toe ontzettend benauwd.
Dan ligt hij te kuchen en te proesten op ons bed. Als ik niet beter zou weten, zou ik denken dat hij zou stikken..
Snickers word hier heel angstig van en grijpt zich dan aan één van ons vast.
Een halfuur geleden gebeurde dat nog, het is dan alsof hij ineens heel anders uit zijn oogjes kijkt..

Eerder toen hij het zo benauwd had, bleek hij een beginnende keelontsteking te hebben..
Dit is nu niet het geval..

Snickers is momenteel in de rui en verliest zijn dikke ondervacht.. Hele plukken zwarte Snickersvacht verdwijnt dagelijks in onze stofzuiger.
Ik heb nu de Groom Zoom (schrijf ik het goed, het is dat paarse ding in ieder geval) en Snickers vind dat heerlijk.
Dubbele winst, want borstelen daarmee helpt hem ontspannen.

Ook valt het me op dat Snickers wat slanker is geworden.
Hij heeft een boller kopje en zijn gewicht is hetzelfde, maar zijn buikje is weg.
Ik kan met één hand zijn rugje omvatten, als het duidelijk is wat ik bedoel..

We weten dat Snickers (en Bounty uiteraard) geen normale HTK-tjes zijn, vandaar mijn uitgebreide verhaal.
Vrij recent is Snickers nog van top tot teen bekeken en is hij gezond bevonden.
Een gezond gewicht, een mooie vacht en een prima postuurtje.
Toch zit het mij allemaal niet zo lekker..

Zeker niet nu hij weer wat vaker benauwd is.. Toch is bij het recente onderzoek van laatst geen afwijking gevonden.
Zijn ontlasting is zo ontzettend wisselend, dat ik ook daar geen peil aan op kan trekken.

Kunnen jullie met mij mee denken? Ik weet eigenlijk niet zo goed wat mijn vraag is..
Meer een beetje onzekerheid denk ik..
Cerna

Re: De ontwikkeling van Snickers roept vragen op.

Bericht door Cerna »

Ik denk dat je je inderdaad onnodig ongerust maakt, maar ik kan me het gevoel wel heel goed voorstellen. Anderhalf jaar geleden heb ik Milka ook een keer binnenstebuiten laten keren omdat ze zo slecht at. Mijn man en de dierenarts snapten niet waarom ik me ongerust maakte: ze zag er goed uit, gedroeg zich normaal, was goed op gewicht. Maar het was dat gevoel bij mij wat ik niet kon verklaren en waardoor ik onrustig was. En mijn gevoel bleek gelukkig nergens op gebaseerd te zijn.

Maar nu naar jouw gevoel: Snickers is zo nu en dan benauwd en heeft een gevoelige maag en darmen. Geen levensbedreigende zaken dus. Om bij dat laatste te beginnen: het valt me op dat je vaak van voer wisselt en dat lijkt me in dit geval niet verstandig: Purina One, Pro Plan, RC Gastro, RC Kitten, TOTW (???), Gourmet, Bozita en dat alles in een jaar tijd. Is daar een reden voor?
Wanneer hij het goed deed op RC Gastro en van Gourmet niet gaat spugen, waarom blijf je daar dan niet bij?

Wat betreft de benauwdheid: heeft Snickers niesziekte gehad? Dan kan het chronisch zijn geworden, maar wanneer hij ieder jaar tegen niesziekte wordt ingeënt zal het nooit echt dramatisch worden. Hij is zo nu en dan benauwd. Misschien moet je eens bij gaan houden op welke momenten dat is om te zien of er een lijn in zit. Bijvoorbeeld: is hij alleen benauwd bij vochtig weer of bij warmte, wordt hij benauwd in een stressvolle situatie. Onze Amber heeft chronisch niesziekte, maar heeft bij mooi weer nergens last van en zodra het een paar regenachtige dagen zijn, begint ze weer zwaar te ademen en soms te niezen. Ook wanneer Noa haar plaagt, volgt een aanval. We weten dus dat vocht (kou) en stress bij Amber deze reactie oproept en dat het weer over gaat. En dat stelt gerust.

Maar wanneer je ongerust blijft, zou ik bloed laten prikken. Gewoon om gerustgesteld te worden.

Ik zie nu dat Bounty jarig was. Sorry Bounty, nog van harte gefeliciteerd met je eerste verjaardag en nog minstens 15 erbij!
Renatevanderveer

Dankjewel Annet, je stelt me gerust.
Ik ben na Purina One en Pro Plan overgestapt op Gastro Intestinal.
Dit op advies van de dierenarts.
Gastro Intestinal was niet aan te bevelen als langdurig voer.
Enkel om de darmen te normaliseren.
Dat is mij verteld.

Daarom dus Royal Canin Kitten daarna..
Omdat Snickers en Bounty allebei nu 1 zijn, overgestapt op TOTW..
Dit is graanvrij voer.. Ook dit op advies en goedkeuring van de dierenarts..

Het natvoer is altijd gelijk geweest. Enkel Gourmet Mousse en nu dus zo nu en dan Bozita.
Je hebt gelijk. Misschien toch te vaak gewisseld in een te korte tijd..
Ik wilde enkel goed voer voor hem en Pro Plan en Purina one at hij niet meer..
En dat omdat mij verteld is dat je Gastro Intestinal niet lange tijd mag voeren weer overgestapt.

Voor nu verander ik even niets meer. Laten we dat helder hebben.

Hij heeft momenteel vaker last van benauwdheid vanwege het weer..
Als het warmer word, komt Snickers midden in de nacht van het zoldertje.
Dan hoest hij ineens heel erg.. Opzich relatief kort, maar daarna is hij uitgeteld.
Hij heeft geen niesziekte gehad en is hier ook voor geent.
Hij heeft wel een tijdje terug een beginnende keelontsteking gehad.
Adriana

Bericht door Adriana »

Snickje is gevoelig en heeft Siamezengenen. af en toe benauwd, astmatisch..?

oosterse tiepjes hebben een aantal aandachtspunten ook qua voer.
je weet hoe ik daarover denk omdat mijn ervaring is dat dit soort katzels van eiwitgehaltes
van > 30 % behoorlijk adhd worden.. met kattenbakproblemen..

maar je schrijft ook
'Voor nu verander ik even niets meer. Laten we dat helder hebben.'
wat verwacht je dan verder nog?

er zal toch lijkt me iets moeten veranderen/worden aangepast wil je niet zo door gaan.
dat is zowel in zijn stresshuishouding als stofwisseling..
Renatevanderveer

Ik begrijp je wel Adriana.. Maar Snickers is niet druk? En zijn diarree is min of meer sporarisch..
Ik denk zelf dat dat stress gerelateerd is, evenals zijn benauwdheid.

Hij heeft in de tijd dat ik nu TOTW voer drie keer diarree gehad en dan ook 1 dag zeg maar.
Ik doelde meer op de wisselingen van het natvoer, ik had het wat beter moeten omschrijven.
Dat krijg je met nachtdiensten draaien..
Renatevanderveer

Welk voer zou je Snickers dan wel adviseren?
Het proefzakje wat ik eerder van je kreeg, ben even kwijt wat het ook weer was, dat eet Snickers dus niet.
Het is lastig om het voer te vinden dat Snickers en lekker vind en wat goed voor hem is.

Als snoepje geef ik Almo Holistic Kip met Rijst.
Dit vind Snickers echt een traktatie. Hoe denk je hierover?
eveline1982
Tijger
Tijger

Bericht door eveline1982 »

Als Snickers het goed doet op gourmet mousse, waarom dan ervan af zien? Het is misschien een niet al te best merk, maar elke maag reageert anders op bepaalde soorten voer. Voorbeeld: Diego mijn dog kreeg vanaf dat hij bij mij kwam wonen het beste van het beste puppy voer, hij had continu diaree, varierend van spuit tot slap. Dierenarts kon niks vinden, heb 3 goede merken geprobeerd. Mijn ex had een keer de hele week nachtdienst, dus we konden geen grote zak voer halen, ik heb geen rijbewijs. Ik haalde toen een zak supermarkt merk voer en binnen 2 dagen was hij van de diaree af! Hij zit nu al een aantal jaar op ranzijn eigenmerk voer, 15 euro voor 15 kilo voer! Zwaar goedkoop en iedereen zal denken, wat een bende. Maar hij doet het er super op, en heeft daarna nooit meer diaree gehad (ja als hij ziek was, of had gevreten in het park ;) ) . Dus waarom zou je stoppen, met iets dat goed werkt?
The Lovers of my life, Banjer, Beer, Minoes (katjes) Diego, Jimmie (hondjes) Django, Rodney, Co en Moos (ratjes)
Cerna

Bericht door Cerna »

Bij dierenartsvoer wordt altijd gezegd dat je het niet te lang mag geven, dat staat ook op de verpakking. Ik geef echter al jaren Hills-KD, deze brokjes zijn eigenlijk alleen voor Noa ivm haar nierfalen, maar de anderen eten er ook van. Ik heb hier wel eens naar gevraagd, maar de dierenarts haalde zijn schouders op en zei dat wanneer de kat(ten) er goed van at, ik het rustig jaren achter elkaar mocht geven.

Daarvoor heeft Cerná jaren Hills-CD gegeten. IK had toen zo'n zak gekocht voor Shura, inmiddels al lang niet meer in ons midden, omdat er vermoedens waren van blaasgruis (wat achteraf niet klopte) en Cerná woonde toen nog niet zo lang bij ons en weigerde iedere soort brokjes. Maar CD ging ze wel eten en dus ben ik dat blijven geven. Later werd Milka er ook een groot fan van totdat ze de smaak in 2011 wijzigden, maar toen was er gelukkig KD. Cerná heeft het dus zeker 10 jaar gegeten (terwijl op de verpakking staat dat je het niet langer dan een half jaar mag geven) zonder enig nadelig gevolg.

Maar wanneer het nu bij een enkele keer diarree blijft, zou ik niet al te ongerust zijn en het dieet wat je nu geeft, blijven geven. Cochi is 18 geworden op Gourmet, Whiskas en Kitekat (en voor hem nog veel meer stokoude katten op hetzelfde voer), dus zo slecht is dit voer niet.

Toen ik mijn reactie postte was je tweede berichtje weg (????), maar ik hoop dat de tranen inmiddels gedroogd zijn :smile:
Renatevanderveer

Dankjewel dames. Ik ga het inderdaad eerst zo laten. Misschien ben ik inderdaad te snel bezorgd.

Ik ga de benauwdheid eens voorleggen aan zijn dierenarts. Kan vast geen kwaad.
Adriana

Bericht door Adriana »

even de berichtjes en de vragen langslopen

als Snickers niet adhd wordt van TOTW dan kan het ook nog zijn dat hij er moe van wordt.
er is zoiets als verteringsarbeid, dat is de moeite die een lijf/stofwisseling moet doen om ingenomen eten te kraken, splitsen, verteren, om te zetten in opneembare stofjes en energie en af te voeren.
soms is de balans zoek. dan vergt dat proces te veel energie en dat gaat ten koste van andere lichaamsactiviteiten, zoals weerbaar houden van het immuunsyssteem. bij mensen is dat ook zo en Engelsen zeggen: je leeft van een derde en de medici van de rest.
met voer is het heel lastig want je weet van te voren niet of het aansluit bij dat specifieke stofwisselingssysteem.
dan moet je gaan nadenken over samenstellingen, ingrediënten/analyse en de hele rataplan.
en vervolgens voorzichtig uitproberen..

hier ben ik grote fan van Almo Holistic Kip en dat heb je ik denk ik ook opgestuurd.
dat gaat bij Snickje blijkbaar goed in snoepjesvorm/-aantal.
het verteert langzaam, matig eiwitgehalte en niet al te veel chemisch..

Snickje is technisch gezond en door de medische molen gehaald, waarvoor dikke pluim! ;-)
dan zul je dus op zoek moeten gaan naar variabele onderdelen, ik bedoel dingen die je kunt veranderen.
en van de vele variabelen zoals omgeving, gezelschap, sfeer is soort en hoeveelheid voer een heel belangrijke..

en ik kan me voorstellen als je al een diarree probleem achter de rug hebt, dat je daar niet om zit te springen, en toch.....
wat let je om de Almo wat op te hogen en (aantekeningen maken) kijken of dat verschil uitmaakt?
en laat hem zelf maar kiezen.. katten weten doorgaans wel wat goed valt en wat hen goed bevalt.

en als je nog wat wilt proberen.. Bolle moet van het weekeind toch nog met zijn zijtasjes naar de brievenbus voor Kimba, dan kan-ie gelijk iets voor Snickers meenemen...
Laatst gewijzigd door Adriana op 06 jul 2013 12:11, 1 keer totaal gewijzigd.
Ms Maaike
Tijger
Tijger

Bericht door Ms Maaike »

Hee :) ik herken je gevoel erg goed. Je bent verantwoordelijk voor hoe je katten erbij lopen, logisch dat die verantwoordelijkheid af en toe best zwaar op je schouders kan liggen.

Ik weet niet zo goed in welke hoek ik het moet zoeken. Hoe lang geleden heb je voor het laatst ontwormt? Er zijn parasieten die diarree en longklachten kunnen veroorzaken.
Met diervriendelijke groeten,
Maaike

Klik hier voor het fotoalbum van Mickey* (26-02-1999, 04-11-2014), Pippi (15-03-2011) en Tommy (11-02-2013).
Dinky
Tijger
Tijger

Bericht door Dinky »

Als ik het goed lees heeft snickers dus af en toe diarree en is wel eens benauwd.

Omdat je denkt dat het stress gerelateerd kan zijn zou ik beginnen met een dagboekje bijhouden met wat er op een dag gebeurd en wanneer hij benauwd is/diarree heeft. Wellicht dat er dan een patroon te ontdekken is waaruit je beter af kan leiden wanneer het gebeurt.

Vooral ook omdat jullie een roerige periode achter jullie hebben.
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Renatevanderveer

Dankjewel voor jullie antwoorden.

Snickers reageert heel sterk op onze stemmingen. Hebben wij een dipje, pikt Snickers dat feilloos op.
Vanmorgen een hele heftige hyperventilatieaanval gehad.
Binnen de kortste keren zat Snickers op mijn buik bonkkopjes te geven en sabbelde Bounty op mijn haar.
Na die tijd uitgeput in slaap gevallen, Snickers heel strak tegen me aan.

Voor de verjaardag van Bounty hebben ze een oranje (ja, de tweede, klopt) voederbakje gekregen.
Hier zit nu Almo Holistic in. Ze lopen momenteel buiten, maar tussendoor komt Snickers een brokje Almo halen.

Snickers word elke drie maanden behandeld tegen wormen, Maaike.
Dat staat hier heel groot in onze kalender, hihi, dus dat kan niet missen.
Omdat Snickers een ramp is met pillen en pasta's, krijgt hij een Profender pipetje.

Het klopt Adriana, ik ben wat huiverig met het wisselen van voer.
Zeker omdat dat meestal diarree opleverde, of een kat die weigerde te eten.
Toch meer eens proberen wat het oplevert om vaker Almo Holistic te 'serveren'.

Ja, Mirjam.. Die roerige periode was er zeker en Snickers lijkt wat dat betreft heel erg op mij.
Ik zie aan Snickers wanneer ik een stapje terug moet doen en dat heb ik inmiddels ook gedaan.
De hyperventilatieaanval is daar een onderdeel van (maar het gaat over Snickers, niet over mij..).

Nogmaals, bedankt voor jullie antwoorden.
Ms Maaike
Tijger
Tijger

Bericht door Ms Maaike »

Profender werkt niet tegen spoelwormen, hartworm en longworm, dus het kan maar zo zijn dat het toch een parasiet is die de klachten veroorzaakt. Misschien even overleggen met dierenarts?
Met diervriendelijke groeten,
Maaike

Klik hier voor het fotoalbum van Mickey* (26-02-1999, 04-11-2014), Pippi (15-03-2011) en Tommy (11-02-2013).
Renatevanderveer

Ik ga maandag even bellen! Dankjewel!
Plaats reactie