Kitten Ontwormen/ontvlooiien

Als je denkt dat er iets mis is met je kat, bel dan eerst even de dierenarts(assistente) voor advies. Want al zijn er op het forum veel mensen met ervaring, een juiste diagnose kan alleen gesteld worden door een dierenarts.
Plaats reactie
10e
Kitten

Kitten Ontwormen/ontvlooiien

Bericht door 10e »

Hoi

Volgende week krijgen wij twee kittens uit twee verschillende nestjes.
1 kitten komt op 10 weken naar ons, het was een moederloos zwerfkatje, opgevangen en grootgebracht door lieve mensen uit een kattenopvang.
Het katertje komt reeds gechipt, gecastreerd, ontvlooit, ontwormt, en met een eerste vaccinatie.

Doordat onze vorige kat ook van daar kwam, weet ik dat we dan gewoon een tweede vaccinatie kunnen halen bij de DA en dat ie er dan weer tegen kan ;-)

Nummertje twee, daarentegen, komt uit een nestje geboren bij een collega. Hierbij heeft het kitten nog geen enkele “medische” verzorging gehad. Een bezoekje aan de DA zal dan ook snel volgen.. Toch had ik daar graag een weekje of twee mee gewacht, totdat het kleintje zich een beetje gesettled heeft bij ons. Ik wil graag onnodige stress voor het dier vermijden. Het zou niet het eerste dier zijn dat alle nieuwe indrukken niet aankan, en ik wil hem echt een veilig thuisje bieden.

Nu “nummertje twee” had ik al wel graag ontwormt/ontvlooit. Ik vond oa Milbemax Ontworming voor kittens, en Stronghold voor vlooien.
Nu meen ik ergens gelezen te hebben dat indien met Stronghold spot on gebruikt, men niet apart meer hoeft te ontwormen...Ik vind dit echter toch niet terug in de bijsluiter.

Wat zouden jullie doen? Zowel een tabletje ontworming toedienen en apart een stronghold pipet. Of is dit echt niet nodig?
Ik wil echt de beste zorgen geven aan onze twee nieuwe hartendiefjes.

groetjes
Groetjes Gekke kattenvrouw

// RIP mijn liefste Nala
°01/12/12 - +10/06/13
mittenslief
Tijger
Tijger

Re: Kitten Ontwormen/ontvlooiien

Bericht door mittenslief »

je kan niet beide gebruiken, dat is teveel ontworming ineen.
Honden hebben bazen, poezen personeel!
alle katzels: mittens, mr. cat, angel, rover, roosje en mitsie
op de regenboog: Ollie, Simba, Buck
eveline1982
Tijger
Tijger

Bericht door eveline1982 »

Zowiezo zou ik een week wachten met dierenarts bezoekjes, de stress kan te veel zijn (of hij moet er erg aan toe zijn, en lusteloos). Stronghold kan je aan kittens vanaf 6 weken geven, dit is ook tegen wormen dus daar hoef je niks extra's aan te geven. Zelf ontworm ik met vitaminth of panacur, alleen panacur heeft als nadeel dat je het meerdere dagen achter elkaar moet geven. Ontvlooien met een ander middel als stronghold mag je vaak pas doen als de kitten minimaal 1.5 kilo weegt, ze kunnen vergiftigt raken als je het eerder geeft. Alvast veel plezier met je 2 ukkies :)
The Lovers of my life, Banjer, Beer, Minoes (katjes) Diego, Jimmie (hondjes) Django, Rodney, Co en Moos (ratjes)
10e
Kitten

Bericht door 10e »

Dus één sronghold kitten spot on in't nekje en that's it voor zowél wormpjes en vlooikes hé? ;)

// RIP mijn liefste Nala
°01/12/12 - +10/06/13
BellePippa
Lynx
Lynx

Bericht door BellePippa »

Ik heb mijn kittens alleen ontwormt, die zijn nu 12 en 15 weken.. Ontvlooingspul is namelijk té hard voor kittens, is eigenlijk puur gif.. Ik ga mijne dus ook alleen maar ontvlooien wanneer er sprake is van vlooien. Ontwormen moet wel echt, want alle kittens hebben wormen. Ik heb zelf Exil pasta, in zo'n tube. Dus ik weet niet of je kittens vlooien hebben? Al gecontroleerd op zwarte poepjes met een speciale vlooienkam? Zo'n hele fijne zilveren platte kam?
Omarm je, verwarm je, ik zie je en voel je, ik aai je, ik streel je, ik knuffel en kroel je

Xje Marthe, Louis & Pippa, bekijk onze serie hier
10e
Kitten

Bericht door 10e »

Ik heb de kittens nog niet in huis... Zal enkel ontwormen dan... 't is ook niet dat ze nu al buitenkwamen en snel zouden buitgengaan... En met hun wekelijkse borstelbeurt telkens voor de zekerheid controleren.
Bedankt voor de vele, en snelle reacties :-)

// RIP mijn liefste Nala
°01/12/12 - +10/06/13
Dinky
Tijger
Tijger

Bericht door Dinky »

Ik zou zelf niet voor exil gaan omdat ik daar nogal vervelende ervaringen over had gelezen op internet.
Voorkeur heeft het om een ontworming bij de dierenarts te gaan halen.
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
eveline1982
Tijger
Tijger

Bericht door eveline1982 »

Exil werkt niet zo goed, heb het hier een tijd gebruikt in de opvang en de kittens bleven last houden van wormen. Zelf ben ik erg blij met vitaminth en panacur, wormen weg, geen diaree en lekkere slanke buikjes :) . Je kan het beste ook een beetje afwisselen met ontwormingsmiddelen. Stronghold is een relatief veilig middel voor kittens, heb het zelf ook gebruikt bij kittens die werden leeg gezogen door vlooien. Maar het liefste kam ik ze een aantal keer per week met een goede netenkam, en ontvlooi ik ze pas bij voorkeur met 1.5 kg. Zelf gebruik ik bolfo gold, goede ervaringen mee en geen schuimbekkies als ze het wel is oplikken :) . Die witte plastic platte kammetjes werken voor geen meter. Heb nu 1 met een handvat en ijzer kam gedeelte, de vlooien trek je er zo uit.
The Lovers of my life, Banjer, Beer, Minoes (katjes) Diego, Jimmie (hondjes) Django, Rodney, Co en Moos (ratjes)
artemis
Panter
Panter

Bericht door artemis »

Voor kleine kittens zou ik Frontline Spray overwegen. Het mag al gebruikt worden bij kittens van enkele dagen oud.
Frontline pipetten (deze zijn niet geschikt voor kittens) gebruik ik niet meer wegens de toegenomen resistentie maar van de spray kan je tenminste zeggen dat er al jarenlang ervaring mee is en dat het veilig gebruikt kan worden op kleine kittens. Dat zou bij mij in dit geval primeren op het resistentie vraagstuk. En daarna de kittens goed blijven controleren op vlooien natuurlijk.
10e
Kitten

Bericht door 10e »

En hebben jullie ervaring met Milbemax Ontworming voor kittens?
met evt ontvlooiing wacht ik dan sowieso wel tot ik bij de dierenarts passeer. 't is maar omdat ik er niet gerust in ben dat ons kitten nog helemaal geen ontworming heb gehad...

// RIP mijn liefste Nala
°01/12/12 - +10/06/13
mittenslief
Tijger
Tijger

Bericht door mittenslief »

milbamax is super voor kittens en grote katten, gebruik het altijd, maar je moet m dan wel ff goed wegen of hij een hele of een halve tablet nodig heeft
Honden hebben bazen, poezen personeel!
alle katzels: mittens, mr. cat, angel, rover, roosje en mitsie
op de regenboog: Ollie, Simba, Buck
castratenkoor
Tijger
Tijger
Contacteer:

Bericht door castratenkoor »

Je hoeft alleen te ontvlooien als ze echt daadwerkelijk vlooien hebben. Als de moederpoes buiten komt heb je wel kans op vlooien. Even in de gaten houden. Ontwormen is een schema voor en dar kun je je het eerste jaar het beste aan houden. Kun je even navragen bij de dierenarts hoe dat schema precies is.
6koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRikMaks**
Teun'09 Luuk'13 Teske'14 Clarie'16 Koen&Wiep'25
Sifra
Tijger
Tijger

Bericht door Sifra »

10e schreef: Een bezoekje aan de DA zal dan ook snel volgen.. Toch had ik daar graag een weekje of twee mee gewacht, totdat het kleintje zich een beetje gesettled heeft bij ons. Ik wil graag onnodige stress voor het dier vermijden. Het zou niet het eerste dier zijn dat alle nieuwe indrukken niet aankan, en ik wil hem echt een veilig thuisje bieden.
Het scheelt misschien of je lang of kort onderweg bent naar je dierenarts en hoe je dierenarts omgaat met kittens, maar op zich hoeft een bezoekje aan de dierenarts niet bijzonder stressvol te zijn. Ik ben met Sifra en haar broertje na twee dagen naar de da gegaan. De kittens werden geknuffeld en speelden nog door op de behandeltafel. Ze waren zo onbevangen, dat het prikje al gegeven was voor ze "piep" konden zeggen.
(Voor de vaste forumgasten die denken: Huh, broertje??? Ja Sifra's broertje heeft een weekje bij mij gelogeerd voor hij naar zijn nieuwe baasje ging.)
A dog is a dog, a bird is a bird, a cat is a person. (Mugsy Peabody)
Plaats reactie