Diesel doet raar, denken aan FHS

Kat plast buiten de bak, katten aan elkaar laten wennen, kat krabt aan meubilair, etc.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Ikey
Jaguar
Jaguar
Berichten: 610
Lid geworden op: 13 nov 2012 12:26
Locatie: Omgeving Amsterdam

Diesel doet raar, denken aan FHS

Bericht door Ikey »

Even een oud topic terughalen, want dit doet Diesel sinds vanmorgen ook:

http://www.dekattensite.nl/phpBB2/viewt ... 25&t=17475
Nu zaten we gisteren rustig te eten toen de kat opeens hysterisch naar binnen kwam rennen. Zijn staart ging heel vluchtig op en neer, op een hele aparte manier en hij trok zijn rug steeds samen. Ook likte hij zichzelf constant. Dan liep hij 1 meter en dan ging hij snel zitten en zichzelf hysterisch likken en zo ging dat de hele tijd door. Heel eng om te zien ook. Ik dacht zelf dat het misschien met angst te maken had, maar nu zat ik net rustig in de tuin en de kat lag gewoon naast me op de grond en opeens sprong hij op en ging hij naar binnen, weer zwierde die staart zo raar en trok hij zijn rug samen en ging hij zichzelf weer heel hysterisch likken. Dus nu denk ik niet dat het met angst te maken heeft, want hij lag gewoon rustig. Ik vroeg me af of iemand weet wat dit kan betekenen, want ik heb mijn boekjes al doorgelezen, maar nergens past dit gedrag echt bij. Dus ik hoop dat iemand mij kan helpen, want ik maak mij een beetje zorgen.

We hebben hem dit nog nooit zien doen en nu vandaag ineens al twee keer. Vanmorgen voor het eerst, toen duurde het een minuut of 5 en doet hij het ook weer en nu duurt het al een kwartier. Hij is niet te benaderen, dan rent hij hard voor je weg,alsof hij ineens bang is voor ons. Hij zwiept heel hard met zijn staart, alsof hij zenuwachtig is. En hij likt als een dolle en trekt met zijn rug.
We denken van alles.. Constipatie bijvoorbeeld. Kunnen we iets doen om zijn stoelgang op gang te brengen? Of misschien is hij gestoken door een mug vanmorgen, maar hij likt steeds op andere plekken..
Ik heb wat valeriaan op een doekje gedaan en dat bij hem neer gelegd, om hem te kalmeren. Net ook een druppeltje of twee op zijn rug, zodat hij het zou oplikken. Voel me machteloos omdat ik verder niks kan doen.
Vanmorgen dacht ik eerst dat hij in een speelse bui was, omdat Skippy met hem mee rende en bovenop hem sprong, maar toen zag ik ineens dat hij Skippy negeerde en gewoon maar een kant op rende, ging zitten, likken en weer doorrende. Ik vind het een beetje eng eigenlijk en word er zelf zenuwachtig van.

We denken ook aan dat FHS en daar maak ik me zorgen om. Is dat ernstig? Ik moet uiteraard ook zelf er nog over googlen. Als dit zo doorgaat, gaan we uiteraard morgen naar de DA. Ik wil vooral even mijn zorgen uiten en wellicht weten jullie inmiddels ook hier meer over, een jaar na het vorige antwoord.

Inmiddels is hij nu weer gekalmeerd.
Groetjes, Paula
Pootje van Diesel, Skippy en engeltje Whisky. Likje van pup Isa

Kom je eens kijken welke avonturen wij beleven?
Gebruikersavatar
catsini
Poema
Poema
Berichten: 266
Lid geworden op: 06 mar 2011 14:03

Re: Diesel doet raar, denken aan FHS

Bericht door catsini »

zijn het jeukaanvallen?
ik heb je een pb gestuurd.
I'll Stay here forever, Winny* en Miets* Patty en Moessey....
Gebruikersavatar
Ikey
Jaguar
Jaguar
Berichten: 610
Lid geworden op: 13 nov 2012 12:26
Locatie: Omgeving Amsterdam

Re: Diesel doet raar, denken aan FHS

Bericht door Ikey »

Ik heb geen PB ontvangen. Tja, jeukaanvallen kan, hoe herken je die? Vlooien heeft hij trouwens niet, dat hebben we al gecontroleerd.
Groetjes, Paula
Pootje van Diesel, Skippy en engeltje Whisky. Likje van pup Isa

Kom je eens kijken welke avonturen wij beleven?
Gebruikersavatar
Ikey
Jaguar
Jaguar
Berichten: 610
Lid geworden op: 13 nov 2012 12:26
Locatie: Omgeving Amsterdam

Re: Diesel doet raar, denken aan FHS

Bericht door Ikey »

JP en ik hebben nog even gegoogled en denken dat het te maken heeft met Skippy's dominantie. We denken dat Diesel veel onzekerder is dan we denken en dat hij daardoor zenuwachtig wordt en dat dat het triggert.
Diesel en Skippy eten uit dezelfde voedseltoren, Skippy eet eerst en als zij genoeg heeft gehad, eet Diesel. De laatste tijd eet Skippy meer en is er dus minder over voor Diesel. Wij vonden dat wel best, vanwege Diesels lichte overgewicht. Maar Diesle houdt dan misschien honger en dat kan zoiets triggeren, zo hebben wij gelezen.

We hebben ze net even uit elkaar gehad. JP met Diesel op de gang en hij was bij elk geluidje van Skippy alert. Hij heeft lekker gespeeld en lekker gegeten, alleen. Zodra echter de deur weer open ging, startte het weer bij Diesel. Waarbij we merkten dat hij Skippy heel nauw in de gaten hield.

We houden het in de gaten en passen even wat dingen aan qua eten. Kijken of het dan ophoudt. Tips en meedenken is nog steeds welkom :)
Groetjes, Paula
Pootje van Diesel, Skippy en engeltje Whisky. Likje van pup Isa

Kom je eens kijken welke avonturen wij beleven?
Gebruikersavatar
BloemTetsu
Tijger
Tijger
Berichten: 1070
Lid geworden op: 17 jul 2012 09:00

Re: Diesel doet raar, denken aan FHS

Bericht door BloemTetsu »

Hier geen FHS, daar kan ik je niet mee helpen. Wel een stel gevoelige katten. Elfie die onzeker is.

Hier krijgen de katten eten in hun eigen kamer, in hun eigen voedselspeeltjes. Elke keer wissel ik de voer volgorde om.
Wie nu de baas is, geen idee:
- Tetsu eet alles weg voor Elfie haar neus. Daarom sluiten we hem nu op, tot Elfie alles op heeft. Elfie is
snel afgeleid van haar voer en gaat rond lopen.
- Elfie valt Bloem aan.
- Tetsu verliest altijd als hij met Elfie of Bloem speelt.
- Elfie is altijd alert voor Tetsu en Bloem.
Voor Diesel zekerheid zou ik ze even apart voeren en kijken hoe dat gaat.
Groetjes Bianca kopjes Bloem en Tetsu
Ducky*(6-4-12) Kathy*(28-1-11) Elfie*(20-2-14)
Excuses aan de kikkers, eksters, merel, duif en koolmees
Gebruikersavatar
eveline1982
Tijger
Tijger
Berichten: 2043
Lid geworden op: 16 okt 2012 19:50
Locatie: Alkmaar

Re: Diesel doet raar, denken aan FHS

Bericht door eveline1982 »

Poezen zijn dominante schepsel (jeetje lijken wel mensenvrouwen ;) ) en het kan best zijn dat Diesel word ondergesneeuwt door madam. Ik weet eigenlijk niet hoe dat kan verbeteren, soms is een 3de kat de oplossing om alle gemoederen te bedaren, omdat Skippy ineens 2 maatjes onder de duim moet houden. Maar het kan ook dan helemaal de spuigaten uitlopen en betekenen dat Diesel het ineens met 2 dominante katten moet stellen. Ik zou ze ook de eerst komende tijd apart voeren, kijken of dat wat rust in de tent brengt voor Diesel. Heb helemaal medelijden met het mannetje, lelijke rot vrouwen ook altijd ;)

Je kan niet een mierenplaag oid hebben? Kan natuurlijk ook nog zijn dat hij word geplaagt door stekende of bijtende ettertjes, en daardoor steeds omhoog springt en weg rent.
The Lovers of my life, Banjer, Beer, Minoes (katjes) Diego, Jimmie (hondjes) Django, Rodney, Co en Moos (ratjes)
Gebruikersavatar
Ikey
Jaguar
Jaguar
Berichten: 610
Lid geworden op: 13 nov 2012 12:26
Locatie: Omgeving Amsterdam

Re: Diesel doet raar, denken aan FHS

Bericht door Ikey »

Nee, geen mieren in huis. Het enige jeukgerelateerde dat ik kan bedenken is dat Diesel extreem verhaard momenteel. Dat zorgt wellicht voor jeuk? Of toch een muggenbeet ergens op zijn achterpoten en misschien ook rug. Muggen hebben we wel in huis, want die houden mij al een aantal nachten uit mijn slaap ;-)

Het gaat verder redelijk goed met Diesel. Gisteravond nog een keer een 'aanval' (die ik heb gefilmd, zal dat later posten) en vanmorgen een keer, maar beide keren veel minder heftig dan gistermiddag en ochtend. Nu zijn Diesel en Skippy lekker wild met elkaar aan het spelen en er wordt weer gepiept door Skippy, dus Diesel voelt zich alweer wat zekerder :) Diesel zit denk ik qua dominantie niet heel ver onder Skippy, want toen ze waren logeren was Skippy erg onzeker en was Diesel overduidelijk de baas.

Ik moest ook denken aan een derde kat. Heb dat al veel langer in mijn hoofd, denk dat het ook voor Skippy fijn is. Zij is toch wel een stuk speelser dan Diesel en kan misschien helemaal niet echt goed haar ei kwijt bij Diesel. Met een derde kat zijn er altijd twee maatjes om mee te spelen. Ik weet zeker dat als Diesel helemaal kitten-af is, hij niets anders meer doet dan eten en slapen ;-) Ik zou het zielig vinden voor Skippy als zij dan van ellende ook maar gaat slapen. Maar ja, voor hetzelfde geld zitten er dan twee katten op Diesels huid. Helaas ziet JP een derde kat ook niet zitten..
Groetjes, Paula
Pootje van Diesel, Skippy en engeltje Whisky. Likje van pup Isa

Kom je eens kijken welke avonturen wij beleven?
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6861
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Diesel doet raar, denken aan FHS

Bericht door Dinky »

Zie je zo'n aanval ook aankomen? Want het schijnt te helpen dat als je het aan ziet komen en je leidt hem af dat het dan niet doorzet wanneer het FHS zou zijn ;)
Dat stond hier onderaan de pagina.
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gebruikersavatar
eveline1982
Tijger
Tijger
Berichten: 2043
Lid geworden op: 16 okt 2012 19:50
Locatie: Alkmaar

Re: Diesel doet raar, denken aan FHS

Bericht door eveline1982 »

Ben benieuwd naar het filmpje, maar het blijft inderdaad toch gokken wat het kan zijn. Ik heb totaal geen verstand van FHS maar is dat niet uit te sluiten bij de dierenarts?

Edit: Linkje bekeken (eerst lezen, dan plaatsen Eef! ;) ) en weet nu wat het is, snap nu ook dat een dierenarts dit niet zal kunnen uitsluiten.
The Lovers of my life, Banjer, Beer, Minoes (katjes) Diego, Jimmie (hondjes) Django, Rodney, Co en Moos (ratjes)
Gebruikersavatar
Ikey
Jaguar
Jaguar
Berichten: 610
Lid geworden op: 13 nov 2012 12:26
Locatie: Omgeving Amsterdam

Re: Diesel doet raar, denken aan FHS

Bericht door Ikey »

Haha, geen probleem hoor, Eveline ;-)
Dinky schreef:Zie je zo'n aanval ook aankomen? Want het schijnt te helpen dat als je het aan ziet komen en je leidt hem af dat het dan niet doorzet wanneer het FHS zou zijn.
Goeie tip, Mirjam!

Heb het filmpje van Diesel online gezet:

http://www.youtube.com/watch?v=su9jsu_0 ... e=youtu.be

Dit heb ik dus gisteravond gefilmd en deze keer was het niet zo heftig en duurde ook niet zo lang. Toen ik stopte met filmen was het ongeveer over. Let op Skippy die om het hoekje toekijkt. Weet niet of haar houding dominantie uitstraalt hier.

Ter vergelijking dit filmpje van een andere kat:

http://www.youtube.com/watch?v=zTbH9H2j5Ds

We hebben dit soort filmpjes bekeken en doordat het zo lijkt op wat Diesel doet, eigenlijk hetzelfde is, denken we aan FHS. In het commentaar van dit filmpje staat nog een tip op het gebied van voeding. Katten die dit gedrag vertonen zouden gevoelig kunnen zijn voor kip en granen. Een graanvrij dieet zou het gedrag kunnen verminderen. Eerlijk gezegd verbaasd dat me helemaal niks.

Verder lijkt het geen ernstig gedrag, we moeten alleen even opletten dat Diesel niet zichzelf kaal likt of zichzelf verwond door te bijten. Maar zo ernstig is het nog helemaal niet geweest.

Ik maak me nu minder zorgen, omdat ik weet wat ik kan doen: graanvrije voeding en apart voeren van Skippy :) Hopelijk gaat het dan al snel beter :)

Grrr, krijg de filmpjes nog steeds niet in youtubebeelden!
Groetjes, Paula
Pootje van Diesel, Skippy en engeltje Whisky. Likje van pup Isa

Kom je eens kijken welke avonturen wij beleven?
Gebruikersavatar
Ikey
Jaguar
Jaguar
Berichten: 610
Lid geworden op: 13 nov 2012 12:26
Locatie: Omgeving Amsterdam

Re: Diesel doet raar, denken aan FHS

Bericht door Ikey »

Nou, volgens mij heb ik de boosdoener gevonden. Ik vond een rood plekje op Diesels knie (heet dat zo bij katten?!) op een van zijn achterpoten. Dat zou een muggenbult kunnen zijn, zo zag het er wel uit. Er zit daar niet veel haar meer, dus dat moeten we even in de gaten houden.

Verder gaat het steeds beter weer met Diesel :) Hij speelt weer fanatiek (op zijn eigen rustige manier ;-) ) en wil weer goed eten. Voorlopig houden we het apart en graanvrij voeren dus even vol :)
Groetjes, Paula
Pootje van Diesel, Skippy en engeltje Whisky. Likje van pup Isa

Kom je eens kijken welke avonturen wij beleven?
Gebruikersavatar
catsini
Poema
Poema
Berichten: 266
Lid geworden op: 06 mar 2011 14:03

Re: Diesel doet raar, denken aan FHS

Bericht door catsini »

gelukkig dat je de muggenbult hebt gevonden, dat zal de reaktie van Diesel zijn geweest.
I'll Stay here forever, Winny* en Miets* Patty en Moessey....
Gebruikersavatar
Chiquita98
Tijger
Tijger
Berichten: 1877
Lid geworden op: 27 jul 2011 17:53
Locatie: prov. overijssel

Re: Diesel doet raar, denken aan FHS

Bericht door Chiquita98 »

Oh zie ineens dat je een 2e topic hierover geopend hebt. Beetje verwarrend vind ik zelf. Hield die andere al in de gaten maar zag deze niet :lol:
Fijn dat je wrs de oorzaak gevonden hebt
groetjes Thea, personeel van Gizmo, Misty, Balou, Bruno, Kyran en Kody(in herinnering Chiquita, Bonita en Caya)

Bekijk ons album hier
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6861
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Diesel doet raar, denken aan FHS

Bericht door Dinky »

Hihi dan kan die muggenbult inderdaad wel eens de oorzaak zijn geweest voor het gedrag :) Gelukkig is dat van snel voorbij gaande aard ;)
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Plaats reactie