Ervaring met waterfontein

Kattenbak, kattenren, grit, voer- en waterbakjes, mandjes, krabpaal, kattentuigjes.
Gebruikersavatar
flower1980
Panter
Panter
Berichten: 565
Lid geworden op: 06 aug 2011 20:38
Locatie: Gemeente Zaanstad

Ervaring met waterfontein

Bericht door flower1980 »

Regelmatig lees ik dat mensen een waterfontein hebben voor de kat. Wellicht dat ik er ook een zou willen aanschaffen. Nu vraag ik me af:

Welke hebben jullie?
Wat is jullie ervaring met de fontein (gebruikt de kat hem veel)?
Hoe is het onderhoud en vervanging van het filter?

Vast bedankt!
Groetjes van Roos.

Pootje van Kate. Volg mij in mijn album.
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Ervaring met waterfontein

Bericht door Adriana »

filters zijn duur en af en toe niet leverbaar;
vrijwel alle waterfonteinen zijn van plastic en op den duur is dat toch niet hygienisch..
ze zijn duur!
schoonmaken is een behoorlijk karwei, afhankelijk van de vormgeving..

ik heb er hier een paar gehad maar eigenlijk zonde van het geld vind ik..

uiteindelijk heb ik een paar 2 Watt aquariumpompjes gekocht (internet of dierenspeciaalzaak met aquariumafdeling) voor 8 euro en een paar grote glazen/porseleinen slabakken uit eigen voorraad en kringloop.
totale kosten ongeveer euro 10,-

pompje met zuignapjes op de bodem, water erbij, tijdschakelaar er tussen en opgelost!
bovendien is glas/porselein veel makkelijker, sneller en beter schoon te maken (met zout!)
koop ook nog wat passende slang voor een straaltje.

feit is dat ze veel beter drinken uit een waterfontein, water met zuurstof schijnt lekkerder te zijn.
water met koolstoffilter vinden ze hier vies.
sommige katzels wachten totdat het pompje gaat lopen, elke twee uur een kwartier.
en ik wil nooit meer anders.
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
Ms Maaike
Tijger
Tijger
Berichten: 1611
Lid geworden op: 25 okt 2012 13:17

Re: Ervaring met waterfontein

Bericht door Ms Maaike »

Tja, ieder z'n eigen. :) Ik ben heel tevreden met zo'n dure fontein hoor. De kosten voor wat filters vallen heel erg mee en de filters die ik heb zijn nog nooit uit de voorraad geraakt. Feit is dat je met die fontein die ik heb (deze) ook een reservoir met schoon water hebt, dat heb je niet met een slabak. Eerdergenoemde fontein is niet zo bewerkelijk met schoonmaken en als je het elke week met heet water en afwasmiddel (azijn voor het pompje tegen eventueel kalk) schoonmaakt dan valt het heel erg mee met de onhygiënische taferelen.

Hier drinken ze alleen maar uit de fontein, iets anders hoeven ze niet. Het straaltje is vooral geliefd bij Pippi, mijn notoire kraandrinkster. :)
Met diervriendelijke groeten,
Maaike

Klik hier voor het fotoalbum van Mickey* (26-02-1999, 04-11-2014), Pippi (15-03-2011) en Tommy (11-02-2013).
Gebruikersavatar
BellePippa
Lynx
Lynx
Berichten: 129
Lid geworden op: 19 jun 2013 17:14
Locatie: Amsterdam

Re: Ervaring met waterfontein

Bericht door BellePippa »

Misschien een stomme vraag, maar wat is nu eigenlijk het nut van zo'n waterfontein? Want ik heb ze zien langs komen op inderdaad van die grote dierenwebshops, maar ik dacht altijd van aha fancy dure drinkbakken.. Kan iemand mij hier een toelichting op geven. Adriana, chapeau voor je creativiteit! Heel slim bedacht!
Omarm je, verwarm je, ik zie je en voel je, ik aai je, ik streel je, ik knuffel en kroel je

Xje Marthe, Louis & Pippa, bekijk onze serie hier
Gebruikersavatar
Ms Maaike
Tijger
Tijger
Berichten: 1611
Lid geworden op: 25 okt 2012 13:17

Re: Ervaring met waterfontein

Bericht door Ms Maaike »

Een fontein stimuleert om meer te drinken. Het voordeel van een fontein met filters en een reservoir is dat het water langer vers blijft.
Met diervriendelijke groeten,
Maaike

Klik hier voor het fotoalbum van Mickey* (26-02-1999, 04-11-2014), Pippi (15-03-2011) en Tommy (11-02-2013).
Gebruikersavatar
BellePippa
Lynx
Lynx
Berichten: 129
Lid geworden op: 19 jun 2013 17:14
Locatie: Amsterdam

Re: Ervaring met waterfontein

Bericht door BellePippa »

Maar waarom stimuleert het om meer te drinken? Omdat het beweegt ofzo en dat ze dan denken: "oeeeh its moving!! Ik ga het pakken! Ik duik erop! Omg het is water oh hmm dat smaakt lekker, likliklik"

Ik zal er eens over nadenken. Het gepiel met zo'n filter lijkt me alleen niks en ik denk niet dat ik zo handig ben als Adriana om er zelf eentje te klussen van aquariummateriaal.. Maar jij zegt dus dat het wel meevalt Maaike, dat gepiel met een filter?
Omarm je, verwarm je, ik zie je en voel je, ik aai je, ik streel je, ik knuffel en kroel je

Xje Marthe, Louis & Pippa, bekijk onze serie hier
Gebruikersavatar
Ms Maaike
Tijger
Tijger
Berichten: 1611
Lid geworden op: 25 okt 2012 13:17

Re: Ervaring met waterfontein

Bericht door Ms Maaike »

Het filter steek je er gewoon in, niks gepiel. :) Je zou de recensies op Zooplus eens kunnen lezen om je een beeld te vormen. Het stimuleert inderdaad omdat het beweegt (en het schijnt dat katten water met zuurstof lekker vinden). Hier 'werkt' het in ieder geval en ik vind het ook wel fijn dat ik niet elke dag kommetjes water loop te verversen (I know, beetje lui, maar prima opgelost toch?). :)
Met diervriendelijke groeten,
Maaike

Klik hier voor het fotoalbum van Mickey* (26-02-1999, 04-11-2014), Pippi (15-03-2011) en Tommy (11-02-2013).
Gebruikersavatar
BellePippa
Lynx
Lynx
Berichten: 129
Lid geworden op: 19 jun 2013 17:14
Locatie: Amsterdam

Re: Ervaring met waterfontein

Bericht door BellePippa »

en ik vind het ook wel fijn dat ik niet elke dag kommetjes water loop te verversen
Daar zeg je me wat ja..! Ik ga er eens even serieus over nadenken. Jij had een link in je eerste berichtje he, welke jij hebt? Zo niet: welke heb jij? Zo ja: beschouw deze vraag als een retorische vraag, want zodra ik op bevestig klik, zie ik het namelijk zelf haha
Omarm je, verwarm je, ik zie je en voel je, ik aai je, ik streel je, ik knuffel en kroel je

Xje Marthe, Louis & Pippa, bekijk onze serie hier
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Ervaring met waterfontein

Bericht door Adriana »

je neemt een grote bak, plenst vol water, plakt pompje op de bodem en klaar en goedkoop.
wordt omdat het grote bak is, eens per 4 dagen ververst.

katzels krijgen in de natuur het meeste vocht via prooidieren binnen en hebben weinig drinkreflex.
droge brokjes vergen nog meer water, dus graag extra drinken. anders liggen blaasgruis en nierproblemen op de loer.
bewegend water en plenswater bevalt hier het best en de klik van de timer is heel vaak aanleiding om een waterbak op te zoeken en slurp slurp
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
BellePippa
Lynx
Lynx
Berichten: 129
Lid geworden op: 19 jun 2013 17:14
Locatie: Amsterdam

Re: Ervaring met waterfontein

Bericht door BellePippa »

En een gewone fontein? Dus niet per sé gekocht via een dierenwinkelsite, maar een fonteinfontein, zoals wij mensen een fonteintje kopen voor in huis van oh moooi, sereen, zen en feng shui enzo. Zou dat ook kunnen?
Omarm je, verwarm je, ik zie je en voel je, ik aai je, ik streel je, ik knuffel en kroel je

Xje Marthe, Louis & Pippa, bekijk onze serie hier
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6844
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Ervaring met waterfontein

Bericht door Dinky »

Zou ook kunnen volgens mij maar weet niet hoe je dan zit met schoonmaken ;)
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Ervaring met waterfontein

Bericht door Adriana »

ja, tuurlijk. dan zit er geloof ik geen koolstoffilter bij.
ook zoiets moet je erg regelmatig uit elkaar halen en schoonmaken en verversen.

je kunt in je grote bak ook goed schoongeboende stenen leggen of een plaat leisteen of een glazen object voor de mooi, verknutselen en opleuken dus..
dat had ik maar was met een paar bakken bewerkelijk dus eruit gegooid. i
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
BellePippa
Lynx
Lynx
Berichten: 129
Lid geworden op: 19 jun 2013 17:14
Locatie: Amsterdam

Re: Ervaring met waterfontein

Bericht door BellePippa »

Haha, ik ga mijn creatieve radartjes nog eens even flink laten draaien! Ik vind namelijk zo'n fontein zoals je bij die dierenshops koopt nou niet bepaald mooi.. Dus of ik moet zo'n ding kopen en dan wegmoffelen achter iets dat nog enigzins doable is.. Of zelf dus iets gaan klussen. Ik ga er even over nadenken! Wanneer het zover is, zien jullie vanzelf foto's verschijnen in mijn fotoalbum!
Omarm je, verwarm je, ik zie je en voel je, ik aai je, ik streel je, ik knuffel en kroel je

Xje Marthe, Louis & Pippa, bekijk onze serie hier
Freya13
Poema
Poema
Berichten: 240
Lid geworden op: 21 jul 2011 16:49
Locatie: Gent, België

Re: Ervaring met waterfontein

Bericht door Freya13 »

Hier is de ervaring met de kattenfontein gemengd. Twee van de drie drinken er goed en graag van, terwijl de derde er om de een of andere reden doodsbang van is. Dat betekent dus dat ik hem niet te dicht in de buurt van het eten mag zetten, omdat meneer anders niet durft komen eten. Dat kan dus ook he, dat je katten er bang van zijn.
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Ervaring met waterfontein

Bericht door Adriana »

Afbeelding Afbeelding
AfbeeldingAfbeelding

voilà, dit is wat er bij mij voor drie katers in de woonkamer staat.
twee zonder pompje (linksboven+-onder) en twee mèt.
ze worden twee aan twee elke vier dagen ververst en schoongemaakt zodat er altijd wat ouder water is. het maakt de lucht hier wat minder droog en ik vul ze vaak bij met regenwater van uit de emmer op het balkon.
de grote grijsgewolkte pan met leisteen en ander creatiefs is weg want te bewerkelijk..
en muv de grote witte porseleinen bak is dit allemaal bij elkaar gesprokkeld bij de kringlopen hier..
hier willen ze hun snorren niet stoten aan randjes oid dus staan er vrij grote bakken..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Plaats reactie