Na het forum doorgelezen te hebben heb ik besloten om toch maar een topic aan te maken.
Daar is Odin, een mannelijke blauwe rus van bijna 11 jaar. Had op 24 mei een operatie om 2 kiezen te verwijderen en had een fikse tandontsteking. Helaas heeft degene die hem heeft weggebracht geen bloedonderzoek laten uitvoeren omdat Odin erg gezond is geweest. Odin is een moeilijke eter. Eet al van kitten af aan alleen maar pap en kip. Dit hebben wij geprobeerd om te zetten naar "normaal" eten voor katten. Na een week van niet eten en zelfs de DA die het uiteindelijk opgaf toch door gegaan met zijn aparte voorkeur voor eten. Zijn dieet bestaat vooral uit haring, kip en pap. Soms eet hij een frietje of een stukje kroepoek mee. Het is een hele rare kat.
Diezelfde avond is Odin erg lam, komt moeilijk uit de narcose. Teruggebeld, ja mevrouw dit kan wel tot 12 uur duren. Ze hebben hem extra spul gegeven tegen de pijn/ wakker worden. Ik weet het niet meer precies. In ieder geval dat hij er minder van zou merken. Twaalf uur later, Odin valt nog steeds om en er is paniek, wat is er aan de hand, zo hebben we nog nooit een kat uit de narcose zien komen (en we hebben er genoeg...).
26 Mei terug naar de dierenarts, bloed laten prikken. Machine was kapot, hup bloed brengen naar een andere dierenarts, die het helaas heeft laten liggen tot in de avond. De bloedwaardes zijn niet goed. De bloedwaardes wijzen op nierfalen... acuut aan het infuus. Odin ligt dood te gaan op de tafel en ze denken niet dat hij er overheen gaat komen. Odin wordt gespoeld, 8 dagen lang. Hij is zienderogen vooruit gegaan en leeft helemaal op als wij op bezoek komen (2 keer op en dag op en neer rijden om hem aan het eten te krijgen). De eerste twee dagen liet hij zijn plas lopen (waarschijnlijk ook van de stress) en op de 3e dag doet hij het op de bak als wij op bezoek zijn. Na 8 dagen naar huis en daarna nog 2 keer onderhuids infuus waar hij flink beroerd van is geweest. Fortekor, ipakitine en nog een goedje voor het maagzuur krijgen wij mee.
30 Mei
UREA 31,7
CREA 505
BUNCREA 16
PHOS 3,05
1 Juni
UREA 25,8
CREA 454
BUNCREA 13 (nu niet meer in het rood)
PHOS 2,30
Daarna zijn de waarden weer wat gezakt om vervolgens weer om hoog te gaan naar de waardes van
UREA 34
CREA 492
PHOS 2,32
(Op zijn laagst waren de waardes 21,4, 392 en 2.08)
Dit zijn de laatste waardes. Die van de BUNCREA heb ik helaas niet. We weten alleen dat de waardes veel te hoog zijn. Odin heeft geen enkel symptoom van het nierfalen. Ook van tevoren helemaal niets. Hij eet en drinkt goed, is niet sloom, valt niet af, braakt niet etc. De DA weet ook niet waarom hij deze symptomen niet heeft, want het is overduidelijk dat hij nierfalen zou hebben. Zelf hebben wij het gevoel dat er iets is misgegaan bij de operatie. Dat hij teveel ergens van heeft gekregen. Ook had Odin bloedarmoede. In ieder geval na de operatie is het goed misgegaan. We merken dat Odin af en toe met zijn kopje hangt en dat zijn achterpoten niet helemaal werken, dit zou kunnen duiden op een laag Kalium (las ik geloof ik op het forum). De DA gaf aan dat dit maar 1 keer is gemeten, maar dat dit inderdaad zou kunnen. Aanstaande maandag wordt er weer bloed geprikt en wordt er ook getest hoe het Kalium erbij zit.
Wel viel weer op dat Odin een verhoogde temperatuur heeft. Dit had hij ook tijdens het infuus/ dialyse. Volgens een van de DA's kan een infectie/ ontsteking geen reden zijn voor verhoogde waardes en toch lees ik dat andere DA's het aangeven dat dit wel kan. Wij hebben zelf heel sterk het idee dat er bij Odin iets anders speelt, misschien is de tandontsteking nog steeds niet beter of misschien zit de ontsteking in zijn nieren. Wij gaan nu maandag kijken of er een scan gemaakt kan worden en of er ook onderzoek in de plas gedaan kan worden en in het bloed op ontstekingen oid. Dit is tijdens zijn verblijf en de afspraken erna niet gebeurd. Odin heeft op dit moment dat hij hartstikke goed eet, wel mist hij zijn haring. Hij krijgt nu pap en kip die volgens Utrecht zijn afgemeten in de perfecte porties. Niet optimaal, maar anders eet Odin dus echt niets.... Dit in combinatie met Ipakitine en elke dag 1 tabletje fortekor.
Zijn wij nu te ver aan het doorslaan om een scan/ echo te wensen en ook een plastest en uitgebreider onderzoek en moeten wij ons neerleggen bij de diagnose nierfalen ook al heeft hij geen enkel symptoom daarvan? Of zou het inderdaad iets anders kunnen zijn (PKD schijnt veel voor te komen bij Perzen en Odin is een kruising blauwe rus/ pers).
Sorry voor het lange verhaal. Ik kan mijn blauwe beer nog niet missen