Gecastreerde kater plast in de keuken naast een schone bak!

Wanneer je kat het naast de bak doet, op meubilair of op andere plekken, kun je in dit forum je vraag kwijt. Ook voor katten die sproeien.
Jolijn1979
Huiskat
Huiskat
Berichten: 11
Lid geworden op: 13 jun 2013 07:11

Gecastreerde kater plast in de keuken naast een schone bak!

Bericht door Jolijn1979 »

Hallo,

Ik heb een probleem met mijn kater Gizmo van 10 jaar. Al geruime tijd weet hij het 's nachts te presteren om te plassen en poepen in de keuken. Meestal niet poepen en plassen tegelijkertijd, maar vind elke ochtend wel iets. Nu heb ik gisteren de bak helemaal schoon gemaakt en in de keuken gezet. Nu heeft hij er precies naast gepoept. Ik wordt er lichtelijk gek van. Zijn broer doet het gewoon buiten.

Heeft er iemand tips? Ik weet echt niet wat ik nog meer moet doen...
Gebruikersavatar
Ms Maaike
Tijger
Tijger
Berichten: 1611
Lid geworden op: 25 okt 2012 13:17

Re: Gecastreerde kater plast in de keuken naast een schone b

Bericht door Ms Maaike »

Het kan zijn dat je te weinig bakken hebt of het 'verkeerde' soort grit (dat de kat niet prettig vindt). Wat ook kan is dat hij pijn heeft bij het hurken en plassen en dat hij de bak daarmee associeert. Lastig om zo 1, 2, 3 een oorzaak te bedenken. Maar je bent nog niet bij de dierenarts geweest? Dat zou ik zelf doen. Kan sowieso geen kwaad met een kat van tien, even checken. :)
Met diervriendelijke groeten,
Maaike

Klik hier voor het fotoalbum van Mickey* (26-02-1999, 04-11-2014), Pippi (15-03-2011) en Tommy (11-02-2013).
Gebruikersavatar
eveline1982
Tijger
Tijger
Berichten: 2043
Lid geworden op: 16 okt 2012 19:50
Locatie: Alkmaar

Re: Gecastreerde kater plast in de keuken naast een schone b

Bericht door eveline1982 »

Zou ook even wat urine laten testen. Heb hier ooit een poesje vanuit de opvang terug gekregen omdat ze onzindelijk gedrag ging vertonen. Na een testje bleek ze een flinke blaas ontsteking te hebben. Je merkte verder ook niks aan haar, speelde en at normaal. Als daar niks uit komt zou ik kijken of de bak ruim genoeg is, een kat vind het fijn om een beetje de ruimte te hebben. Daarnaast zou het inderdaad ook aan het grit kunnen liggen, katten zijn kieskeurige dieren ;)
The Lovers of my life, Banjer, Beer, Minoes (katjes) Diego, Jimmie (hondjes) Django, Rodney, Co en Moos (ratjes)
Jolijn1979
Huiskat
Huiskat
Berichten: 11
Lid geworden op: 13 jun 2013 07:11

Re: Gecastreerde kater plast in de keuken naast een schone b

Bericht door Jolijn1979 »

Hij is wel gevoelig voor blaasontsteking, maar hoe vaak kan een kat die oplopen??
Verder heb ik juist fijn kattengrit wat klontvormend is. Vind ik het handigst in gebruik. Ik probeer de bak elke dag in ieder geval uit te scheppen en 1x per week te verschonen. Het gaat mij eerlijk gezegd een beetje ver om de bak elke dag te verschonen inclusief bleekwater... (of ligt dat aan mij?)

Qua ruimte denk ik niet dat dat het probleem is, ik heb echt veel kleinere bakken gezien.
Er zat eerst ook een luikje voor, deze heb ik er ook afgehaald voor het comfort voor Gizmo...
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6831
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Gecastreerde kater plast in de keuken naast een schone b

Bericht door Dinky »

Ben je van grit gewisseld vlak voor de problemen ontstonden? Was laatst iemand waarvan de kat op de stoel ging poepen en nadat ze weer naar oude grit was gegaan was het probleem opgelost ;)

Wanneer hij gevoelig is voor blaasontsteking zou ik in elk geval de urine wel even laten onderzoeken zodat je dat uit kan sluiten.
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Jolijn1979
Huiskat
Huiskat
Berichten: 11
Lid geworden op: 13 jun 2013 07:11

Re: Gecastreerde kater plast in de keuken naast een schone b

Bericht door Jolijn1979 »

Hij plast ook alleen buiten de bak als wij er niet zijn of op bed liggen... Een sneaky katertje !

Maar zal zijn urine inderdaad laten checken...
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5470
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Gecastreerde kater plast in de keuken naast een schone b

Bericht door nellebel »

ik denk dat je het zo niet moet zien. hij plast echt niet voor zijn lol langs de bak.
misschien ook eens overleggen met je DA als hij het al vaker heeft gehad. misschien blaasgruis of andere blaasproblemen
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Jolijn1979
Huiskat
Huiskat
Berichten: 11
Lid geworden op: 13 jun 2013 07:11

Re: Gecastreerde kater plast in de keuken naast een schone b

Bericht door Jolijn1979 »

Ik heb een afspraak gemaakt bij de dierenarts.

Ik hou jullie op de hoogte! Bedankt voor alle reacties!

Groeten Jolijn
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5470
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Gecastreerde kater plast in de keuken naast een schone b

Bericht door nellebel »

als het kan neem vast een plasje mee, scheelt misschien een extra ritje dierenarts.
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Jolijn1979
Huiskat
Huiskat
Berichten: 11
Lid geworden op: 13 jun 2013 07:11

Re: Gecastreerde kater plast in de keuken naast een schone b

Bericht door Jolijn1979 »

Nou Gizmo is nogal bang aangelegd en ben niet van plan om het plasje te gaan vangen terwijl ik achter hem aan zit haha
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5470
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Gecastreerde kater plast in de keuken naast een schone b

Bericht door nellebel »

hahaha ik zie het al voor me. je zou een lege kattebak kunnen pakken en hem opsluiten in de badkamer tot hij heeft geplast bijv. net voordat je naar de DA gaat. maar ja dan moet je wel zeker weten dat hij moet.
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Gebruikersavatar
eveline1982
Tijger
Tijger
Berichten: 2043
Lid geworden op: 16 okt 2012 19:50
Locatie: Alkmaar

Re: Gecastreerde kater plast in de keuken naast een schone b

Bericht door eveline1982 »

Hopen dat, dat het probleem is. Als je andere kat alles buiten doet, je elke dag de drolletjes eruit schept en wekelijks de bak verschoont, lijkt me daar ook niet echt het probleem in te zitten. Helemaal niet met klontvormig grit. Ik vang zelf kittens op en heb wat jong volwassen poezen opgevangen, ik gebruik hier hout korrels omdat het (is natuurlijk persoonlijk) de geur goed maskerd. Veel opvangers moeten er in het begin niks van weten, wat wel is plasjes en drollen buiten de bak oplevert. Meestal wennen ze wel snel aan nieuwe korrels. Als hij altijd er al op heeft gedaan, lijkt het me onwaarschijnlijk dat het probleem daar ligt. Veel succes bij de dierenarts!
The Lovers of my life, Banjer, Beer, Minoes (katjes) Diego, Jimmie (hondjes) Django, Rodney, Co en Moos (ratjes)
Gebruikersavatar
lisaasil12
Huiskat
Huiskat
Berichten: 71
Lid geworden op: 12 jun 2013 20:10

Re: Gecastreerde kater plast in de keuken naast een schone b

Bericht door lisaasil12 »

Wat je misschien wel kunt doen is wat wij ook bij een van de kittens deden toen die steeds naast de bak plaste/poepte, we duwden hem bijna in zijn boodschap , niet met zijn kop ofzo erin hoor maar gewoon dat hij het goed rook, daarna heeft hij het nooit meer gedaan.
14 jarige trainster en verzorgster van onze 5 katjes :)
Jippy (2005), Snoety (2005), Koefke (2010), Mickey (23-7-2012) en Tijger (23-7-2012)
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6831
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Gecastreerde kater plast in de keuken naast een schone b

Bericht door Dinky »

lisaasil12 schreef:Wat je misschien wel kunt doen is wat wij ook bij een van de kittens deden toen die steeds naast de bak plaste/poepte, we duwden hem bijna in zijn boodschap , niet met zijn kop ofzo erin hoor maar gewoon dat hij het goed rook, daarna heeft hij het nooit meer gedaan.
Dit vind ik dus een methode van niets, zeker niet als er iets medisch de oorzaak zou kunnen zijn......eerst maar eens horen wat de DA zegt ;-)
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gebruikersavatar
pinguin
Tijger
Tijger
Berichten: 2253
Lid geworden op: 03 jul 2011 19:54

Re: Gecastreerde kater plast in de keuken naast een schone b

Bericht door pinguin »

Ik sluit me aan bij Dinky. Ik zou never nooit voor z`n methode kiezen.

Suc bij de dierenarts. Laat effen weten wat er uit komt. kunnen we misschien wel verder met je mee denken.
groetjes sproet* 11jr*, snabbel 8jr en Simba 2jr
Plaats reactie