Help/ spoed: Niet geënt?

Als je denkt dat er iets mis is met je kat, bel dan eerst even de dierenarts(assistente) voor advies. Want al zijn er op het forum veel mensen met ervaring, een juiste diagnose kan alleen gesteld worden door een dierenarts.
Plaats reactie
debor
Kitten

Help/ spoed: Niet geënt?

Bericht door debor »

Mijn man en ik hebben her al regelmatig over een poes gehad en er zou ooit een tijd komen dat we er een in huis nemen.
Nu is het geval dat wij door omstandigheden een lieve poes vn 7 maanden kunnen adopteren.
Vanmiddag gaan kijken en ze is heel lief (ook tegen mijn dochter van 2,5) en speels.
    er is alleen een maar en dat is dat wij niet weten of de poes ingelent is. (Het is een binnen kat)
    Ik heb niet zo veel verstand hiervan dus vandaar mijn vraag aan jullie of het verstandig is om de poes aan een nieuw huis te helpen..
    Zo ja waar moet ik dan allemaal aan denken?
    Ik moet het morgen laten weten anders gaat hij naar het asiel.
    Ik hoop dat jullie me kunnen helpen et dit dilemma.
    nellebel
    Tijger
    Tijger

Re: Help/ spoed: Niet geënt?

Bericht door nellebel »

Weet de vorige eigenaar niet of het diertje geent is? adners kun je zoiets altijd bij de DA navragen wat dan verstandig is.
    Verder is belangrijk om te weten hoelang ze al alleen is. eigenlijk is het een nog erg jong katje, ook om alleen te zijn. hierdoor kun je problemen krijgen. "kan" dus hoeft niet perse, maar een kat heeft eigenlijk een maatje nodig om zijn speelenergie in kwijt te kunnen en dingen te leren. dat kunnen wij als mens niet overnemen.
    Waar moet je verder aan denken...goed kwaliteitsvoer ipv supermarktvoer vooorkomt stinkende kattenbakken en medische kosten, zorg voor voldoende geld als er een keer iets is medisch (je wilt niet meemaken hoe vaak hier op het forum naar voren komt dat beestje ziek wordt en er geen geld blijkt te zijn), is ze gecastreerd? anders laten doen want een krolse kat wil je niet hebben laat staan weer een nestje want er zijn al nestjes genoeg. is ze gewend om naar buiten te gaan en kan dit dan ook bij jullie op een veilige manier?
    Ik vind het lastig om verder advies te geven, ik ken de omstandigheden niet waarom het diertje weg moet. en de oude eigenaar zou je toch ook veel info moeten kunnen geven.
    groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
    Adriana

Bericht door Adriana »

welkom op het forum!

is het een hij of een zij..?
    je zou erachter moeten zien te komen waarom deze katzel wordt weggedaan....
    fijn dat ze lief tegen je dochter was maar dit is maar een momentopname hè..?

een bezoekje langs de dierenarts kan geen kwaad voor een algemene check en dan wellicht ontvlooien - ontwormen - enten.
    maar dan heb je hem/haar dus al overgenomen..

wat je nog in je achterhoofd mee zou kunnen nemen is dat zo jonge dieren af en toe vrij wild kunnen zijn
    en ander puntje: dit is een vrij jong dier dat alleen komt te zitten en dat kan (kijk via de zoekfunctie even op solokittens) gedragsproblemen opleveren.
    komt-ie uit een huis met meerdere katten of was-ie daar ook alleen en kun je erachter komen waarom hij/zij wordt weggedaan?

wat je ook nog zou kunnen overwegen is een jong volwassen dier (2 - 6) of zelfs een veel ouder en waarsch veel rustiger dier uit het asiel te kiezen, die zijn gecheckt, gedrag bekend en als je er eentje wil dan kunnen de asielmw's je adviseren welke dieren liever niet met andere katzels optrekken..
    castratenkoor
    Tijger
    Tijger
    Contacteer:

Bericht door castratenkoor »

Ik snap je hulpvraag niet zo goed. Wij kunnen je niet vertellen of de poes wel of niet geënt is. Dat kun je aan de eigenaars vragen toch?
    De mededeling snel te moeten beslissen anders gaat ze naar het asiel wordt heel vaak gebruikt als snel-dier-loos-tactiek. Daar zou ik me niet door laten opjagen als ik jou was.
    Bovendien wordt in het asiel eengoed tehuis voor haar gezocht, dus daar zit ze niet verkeerd. mensen roepen zoiets maar al te gauw. Kost ze ook geld om ze daar te brengen, dat willen ze dan vaak niet.

Advies is wat mij betreft als het goed voelt en er is een klik met de poes dan wel doen, zoniet dan niet doen.

Laten inenten kun je zelf dan nog doen.
    6koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
    **KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRikMaks**
    Teun'09 Luuk'13 Teske'14 Clarie'16 Koen&Wiep'25
    debor
    Kitten

Bericht door debor »

Thnx allemaal voor de berichten :)
    De poes (zij) komt van een goede vriendin van mijn broertje. Zij woont.in een begeleid wonen huis. Nu zijn de begeleiders erachter gekomen dat zij in poes in huis heeft. Hij moet einde van de week weg zijn, maar aangezien ik vandaag op vakantie ga moet ik snel beslissen
    De poes zit vaak alleen, maar kan zich goed vermaken met haar eigen speelgoed.
    De poes komt nu niet buiten, alleen even op een klein balkon.
    Wij wonen in rustige buurt in een 1gezinswoning met een tuin.
    Wij willen dan terzijnertijd dat de poes lekker naar buiten kan.
    Tja wat kan ik er nog meer over vertelken...
    Ik denk dat dit het wel zon beetje is anders hoor ik het wel van jullie ;)
    Dinky
    Tijger
    Tijger

Bericht door Dinky »

Hoe ga je het dan doen als je op vakantie gaat?
    Heb je gedacht aan oppas? Katten zijn namelijk gezelschapsdieren.
    Iza 2 augustus 2022
    Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
    eveline1982
    Tijger
    Tijger

Bericht door eveline1982 »

Ik zou niet een kat in huis nemen als je meteen op vakantie gaat. Kan de kat niet iets langer blijven, tot jullie terug zijn? Het asiel is niet zo erg hoor, veel mensen hebben er een rotbeeld bij. Maar ze zijn daar voorzien van voedsel, warmte en medische zorg. Daarbij komen er in het asiel mensen die echt een kat willen en daar goed over hebben na gedacht aangezien er een prijskaartje aan hangt. Ik heb hier een aantal keer jongvolwassen katten in de opvang gehad, en geen 1 had een enting gekregen. Waren (gelukkig) allemaal lichamelijk gezonde dieren, en heb ze alsnog laten enten. Zou dan wel de kat laten enten alsof hij een kitten is, dus na de 1ste enting 3 weken later nog een keer. Weet je zeker dat zij goed is beschermt.
    The Lovers of my life, Banjer, Beer, Minoes (katjes) Diego, Jimmie (hondjes) Django, Rodney, Co en Moos (ratjes)
    debor
    Kitten

Bericht door debor »

Vanmiddag na terugkomst van onze vakantie hebben we Tinkie opgehaald :-)
    We hebben haar rustig laten wennen aan haar nieuwe omgeving en ze komt nu al regelmatig naar ons toe om te kroelen .... volgende week ga ik in ieder geval een afspraak maken bij de dierenarts om haar goed na te laten kijken. We zijn erg blij met onze gezinsuitbreiding:-)
    lisaasil12
    Huiskat
    Huiskat

Bericht door lisaasil12 »

Inenten kan nuttig zijn maar wij hebben 5 liefe poekies die niet zijn ingeent maar wel kerngezond. Het ligt dus aan of de kat veel buiten is etc. Maar hebben jullie een grote tuin ofzo om hem naar buiten te doen of houden jullie 'm lekker binnen?
    14 jarige trainster en verzorgster van onze 5 katjes :)
    Jippy (2005), Snoety (2005), Koefke (2010), Mickey (23-7-2012) en Tijger (23-7-2012)
    eveline1982
    Tijger
    Tijger

Bericht door eveline1982 »

Tja vind dat toch link hoor, helemaal niet enten. Mijn dieren en opvangers krijgen vrijwel altijd een dood virus ingespoten, helaas een enkele wel is een levend virus door andere dierenarts en die werden wel vrijwel altijd ziek ervan. Ook met oudere opvangertjes die nooit zijn geent ga ik toch altijd van een kittenenting uit, dus 2x met 3 weken ertussen, op hun eerste levensjaar en dan elke 3 jaar. Deze katten komen overigens niet buiten de tuin, anders zou ik toch van een jaarlijkse enting uitgaan.
    The Lovers of my life, Banjer, Beer, Minoes (katjes) Diego, Jimmie (hondjes) Django, Rodney, Co en Moos (ratjes)
    Plaats reactie