kattengras laten groeien

Kattenbak, kattenren, grit, voer- en waterbakjes, mandjes, krabpaal, kattentuigjes.
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6862
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

kattengras laten groeien

Bericht door Dinky »

Op verzoek van Cindy maar ook handig om met elkaar te delen hoe we kattengras kunnen laten groeien.

Ik neem een keramische schaal (bollenschaaltje 18cm maar kan ook andere zijn natuurlijk) en een verpakking Gimpet (had deze keer de hij-gras waar korreltjes in zitten die het water extra vasthouden dus minder kans op uitdroging)

Afbeelding

Ik doe de helft van de verpakking in de schaal

Afbeelding

En gooi er water overheen tot het net onder staat (door die speciale korreltjes wordt al het water dan goed opgenomen en zie je er na een paar minuten weinig meer van)

Afbeelding

En nu is het 3 tot 5 dagen wachten voor er een grote bos gras staat ;)
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: kattengras laten groeien

Bericht door Adriana »

en hoe zit het met de afwatering en met de aarde?
en zo'n dikke laag tarwe die ook nog vochtig is, gaat rotten!

nog beter is grit (tennisbaan oid) onderin voor afwatering in dichte schaal.
laag aarde van zeker 5 cm.
daarop dun tarwekorrels zaaien, ze mogen elkaar raken maar niet over elkaar heen liggen
laagje aarde van 3cm erop en licht aandrukken.
niet te warm wegzetten met bord erop of plastic zak er om heen
matig vochtig houden en zeker geen plens water er overheen..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
Ms Maaike
Tijger
Tijger
Berichten: 1611
Lid geworden op: 25 okt 2012 13:17

Re: kattengras laten groeien

Bericht door Ms Maaike »

Leuk topic! Ik heb geen foto's van het hele proces, maar zelf bestel ik mijn tarwegraszaad hier. Je kunt de zaden (twee theelepeltjes per keer) het beste acht uur lang in een kopje met ruim water (lauw en uit de zon) zetten. Na die acht uur moet je ze spoelen in een zeefje omdat er alcohol gevormd is/kan zijn. Als het goed is zijn de zaden gekiemd (witte puntjes aanwezig). Vervolgens neme men (de-make-up)watten en legt er een laagje van op een schaaltje. Lauwwarm water erbij totdat alles onderstaat, maar wel het overtollige water weggooien. Zaadjes erop (geef ze wat de ruimte), afdekken met plastic folie, gaatjes erin prikken en het hele goedje op de vensterbank zetten. Volgens mij staat er na een week een redelijk perkje, maar dat laatste heb ik eerlijk gezegd niet bijgehouden.

Edit: ik zie dat Adriana ook net over tarwegraszaden geschreven heeft. :)
Met diervriendelijke groeten,
Maaike

Klik hier voor het fotoalbum van Mickey* (26-02-1999, 04-11-2014), Pippi (15-03-2011) en Tommy (11-02-2013).
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: kattengras laten groeien

Bericht door Adriana »

leuke site Maaike en Peuleschil is een prima kiemerij, dus ook kwalitatief goed zaaigoed.
op een ekomarkt en in ekowinkels zoals bv Ekoplaza's hebben ze bio tarwekorrels geloof 500 grs voor dezelfde prijs.

je kunt best twee potten om en om inzaaien zodat je altijd verse voorraad hebt. pot twee moet ik hier altijd goed wegzetten want ze rukken de babyplantjes hier gewoon uit de aarde.

(ben bezig Bolle dat op de tuin ook te leren maar hij heeft nog moeite met laten staan van echte groenteplanten en onkruid: hij rukt alles eruit!)
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
Ms Maaike
Tijger
Tijger
Berichten: 1611
Lid geworden op: 25 okt 2012 13:17

Re: kattengras laten groeien

Bericht door Ms Maaike »

Haha, een wiedende kat! Ook leuk. :) Met watjes merk ik dat het toch een erg vast geheel is. Hier zijn geen plantjes uitgerukt. Het voordeel van watten vind ik is dat het geen rommel geeft.
Met diervriendelijke groeten,
Maaike

Klik hier voor het fotoalbum van Mickey* (26-02-1999, 04-11-2014), Pippi (15-03-2011) en Tommy (11-02-2013).
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6862
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: kattengras laten groeien

Bericht door Dinky »

Adriana schreef:en hoe zit het met de afwatering en met de aarde?
en zo'n dikke laag tarwe die ook nog vochtig is, gaat rotten!
Aarde heb je bij zo'n kant en klaar bakje niet nodig (staat op verpakking eigenlijk dat je het net onder moet zetten in dat plastic bakje waarin het wordt geleverd. Geen succes. Veel te licht waardoor met het trekken aan het gras het hele bakje mee de lucht in gaat).
Wat je ziet is een combinatie van een soort kurkachtige stukjes die het water vasthouden (en hydrokorreltjes) en tarwezaadjes.
Neem jou manier van harte mee in mijn achterhoofd want we hebben verschillende ekoplaza winkels hier :) En vind het zelf ook ergens een vreemd idee om geen aarde te gebruiken ;) Is inmiddels mijn laatste kant en klaar bakje dus dan zal ik het zeker eens proberen met losse zaadjes en aarde :)
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: kattengras laten groeien

Bericht door Adriana »

@maaike: wattenschijfjes.. yes! geen vieze vingers, geen troep en voor flatbewoners veel makkelijker...
je kunt ook een bak buiten op je balkon zetten.. voor graaskaters.. pdon graaskatzels.. hihi

en als je op 'tarwegras' zoekt via de zoekfunctie dan kom je berichten tegen met de analyse van tarwegras en dat zit bomvol vits, mins en enziempjes. ik knip het ook wel voor door de mensensla..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6862
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: kattengras laten groeien

Bericht door Dinky »

Wattenschijfjes is inderdaad goed idee :)

@Adriana: Bedoel je deze tarwezaden van ekoplaza?
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gebruikersavatar
Ikey
Jaguar
Jaguar
Berichten: 610
Lid geworden op: 13 nov 2012 12:26
Locatie: Omgeving Amsterdam

Re: kattengras laten groeien

Bericht door Ikey »

Oke, dus als ik het goed begrijp is kattengras dus gewoon tarwegras?

Goeie website, Maaike :) Bedankt voor de tip!
Adriana schreef:en als je op 'tarwegras' zoekt via de zoekfunctie dan kom je berichten tegen met de analyse van tarwegras en dat zit bomvol vits, mins en enziempjes. ik knip het ook wel voor door de mensensla..
Heb de laatste tijd veel hierover gelezen, het zou een superfood zijn en er wordt poeder van gemaakt of sap. Dat is hier te koop voor veel meer geld dan op de site van Maaike...
Voor de goede orde, dat laatste gaat dus over tarwegras voor mensen ;-)
Groetjes, Paula
Pootje van Diesel, Skippy en engeltje Whisky. Likje van pup Isa

Kom je eens kijken welke avonturen wij beleven?
Gebruikersavatar
Ms Maaike
Tijger
Tijger
Berichten: 1611
Lid geworden op: 25 okt 2012 13:17

Re: kattengras laten groeien

Bericht door Ms Maaike »

Ach ja, marketing en zo... Heeft ook even geduurd voordat ik een fatsoenlijke prijs vond. :-P Tarwegras is niet scherp en heeft volgens mij niet zo veel 'weerhaakjes'. Het is overigens gewone, jonge tarwe. Het zit wel heel hoog in het koolhydratengehalte, wellicht vandaar dat ze hier niet grazen maar meer af en toe wat 'soppen'. Ik doe lang met een zo'n bakje, ongeveer een week of zo. Daarna vervezelt het sterk en is het gewoon niet meer zo aantrekkelijk (denk ik).
Met diervriendelijke groeten,
Maaike

Klik hier voor het fotoalbum van Mickey* (26-02-1999, 04-11-2014), Pippi (15-03-2011) en Tommy (11-02-2013).
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: kattengras laten groeien

Bericht door Adriana »

Dinky schreef: @Adriana: Bedoel je deze tarwezaden van ekoplaza?
ik bedoel deze tiepjes
Afbeelding prachtig kattengras van hele onbewerkte verse tarwekorrels
niet gekneusd, niet ontvliesd, niet gepletterd en ik weet dat Ekoplaza pondspakken van het spul heeft dus zou best nog wel eens kunnen. en als je bij Ekoplaza of ander Eko/demeter/en zo koopt dan weet je zeker dat deze tarwekorrels natuurgedroogd en verder niet bewerkt (bv voorgekookt) zijn..

jonge tarwe zit barstensvol erg goeie stofjes. ik heb Enzo er destijds versneld mee van zijn 'straling' afgeholpen na zijn radio actief jodiumbehandeling want ook dat is een van de toeps. en tarwegraspoeder en tarwegrassap is dus gedroogde of geperste jonge tarwe.
en het meeste kattengras is tegenwoordig tarwegras, maar dat noemen we niet zo en dan kunnen we er een veel hogerdere prijs voor vragen.. (k ben beetje melig en sorry!)
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
AnneLore
Poema
Poema
Berichten: 214
Lid geworden op: 18 dec 2012 13:50

Re: kattengras laten groeien

Bericht door AnneLore »

wattenschijfjes, dank u! ik bleef maar bezig met stoffer en blik :grin:
en bij de hydrokorrels van Gimpet moet je ook opletten dat ze niet te nat staan, anders gaan ze inderdaad rotten en schimmelen. (sprak zij uit ervaring)

dank voor de tips!
Bas, Dakhaas en Oscar | Joost* | & de cavia's, het konijn en het hondenbeest :)
Gizmobritsekorthaar
Tijger
Tijger
Berichten: 1235
Lid geworden op: 06 aug 2012 11:57
Locatie: Arnhem

Re: kattengras laten groeien

Bericht door Gizmobritsekorthaar »

Mirjam dankje!!! Ik heb t ook zo gedaan
alleen zure ik nog geen 1 feiten sprietje hahaha
ik wacht nog f af t het water is wel helemaal opgenomen Hen vandaag nat gesproeid,, zullen.
groetjes en knuffels van Cindy
En mijn 2 kattenkindjes Gizmo en Caya
Fotos van Gizmo en Caya
Cerna

Re: kattengras laten groeien

Bericht door Cerna »

Ik gebruik ook gewoon van die kant-en-klaar bakjes (of koop een potje gras bij Intratuin, werkt net zo goed). Niet teveel water erbij doen en na een dag of 3 een beetje sproeien. Zodra het gras hoog genoeg is, zet ik het over in een pot met aarde (excl. het kunststoffen bakje) en dan wortelt het vanzelf verder.
Ms Maaike schreef: Ik doe lang met een zo'n bakje, ongeveer een week of zo. Daarna vervezelt het sterk en is het gewoon niet meer zo aantrekkelijk (denk ik).
Huh? Een week, ik doe een hele zomer met zo'n pol want wanneer het eraf gegeten wordt, groeit het gewoon weer aan (tis een wonder :lol: )

Ik ben niet kapot van tarwegras. Heb het een keer gehad en het werd vreselijk wild. Een regenbui en alles lag plat. De katten keken er ook niet naar om.
Gebruikersavatar
Ms Maaike
Tijger
Tijger
Berichten: 1611
Lid geworden op: 25 okt 2012 13:17

Re: kattengras laten groeien

Bericht door Ms Maaike »

De sprieten groeien wel, maar de katten kijken er niet meer naar om. Ik denk omdat het dan te vezelachtig wordt.
Met diervriendelijke groeten,
Maaike

Klik hier voor het fotoalbum van Mickey* (26-02-1999, 04-11-2014), Pippi (15-03-2011) en Tommy (11-02-2013).
Plaats reactie