Kat eet (bijna) niet meer

Als je denkt dat er iets mis is met je kat, bel dan eerst even de dierenarts(assistente) voor advies. Want al zijn er op het forum veel mensen met ervaring, een juiste diagnose kan alleen gesteld worden door een dierenarts.
Annabe
Huiskat
Huiskat
Berichten: 50
Lid geworden op: 20 mei 2013 06:59

Kat eet (bijna) niet meer

Bericht door Annabe »

Hallo allemaal,

sinds 2-3 dagen is mijn buitenkatje heel sloom en eet niet meer. :-(
Na 1 dag helemaal niet eten, at hij gister nog een beetje yoghurt , maar vandaag wil hij weer niets.

Kan een kat zo ziek worden door 1 week verkeerde voeding?

Het is een katje die kwam aanlopen en buiten blijft.
Ik gaf hem steeds wat yoghurt, melk, en soms rauw vlees of vis.
Maar nu zij is blijven hangen en waarschijnlijk nergens anders meer eet, dacht ik: nu moet ik goed voor 'm zorgen en heb ik 'echt' eten bij de winkel gekocht: droge brokjes.
De eerste week was ze er helemaal dol op, bijna verslaafd, en ik was blij dat ze goed at, maar sinds 2-3 dagen wil ze (bijna) niks meer eten, ook geen verse vis of vlees meer.
Gelukkig dronk ze gisteren voor het eerst weer een paar druppeltjes melk/yoghurt, maar vandaag wil ze weer niets.

Kan het komen door bijv. verstopping door die brokjes een week lang, of kan er iets anders aan de hand zijn? Ik lees over niesziekte, maar ze heeft geen vocht uit haar neus, wel al vanaf het begin dat ze hier is soms een traanstreep uit haar oog.
De haren in haar nek staan wel een beetje rechtop. Ik zag dat dat door koorts kan komen, of kan het ook de rui voor de zomer zijn?

Ik woon nu in het buitenland bij mijn vriend, een beetje afgelegen en heb dit weekend geen vervoer naar een dierenarts.

Weet iemand wat er aan de hand kan zijn.

Heel erg bedankt.
Gebruikersavatar
eveline1982
Tijger
Tijger
Berichten: 2043
Lid geworden op: 16 okt 2012 19:50
Locatie: Alkmaar

Re: Kat eet (bijna) niet meer

Bericht door eveline1982 »

Het kan zijn dat hij niet lekker is geworden van de melk. Dit is nl helemaal niet goed voor katten. Het kan zijn dat hij eerst restjes vlees etc at, en dat de brokjes inderdaad een verstopping teweeg hebben gebracht, hij leeft neem ik aan nog steeds buiten? Ik zou zodra het mogelijk is naar de dierenarts gaan.
The Lovers of my life, Banjer, Beer, Minoes (katjes) Diego, Jimmie (hondjes) Django, Rodney, Co en Moos (ratjes)
Annabe
Huiskat
Huiskat
Berichten: 50
Lid geworden op: 20 mei 2013 06:59

Re: Kat eet (bijna) niet meer

Bericht door Annabe »

Dankjewel voor je reactie, Eveline.

Melk en yoghurt drinkt hij al langer, af en toe.
Ik weet nu dat dat niet zo goed is voor een kat, maar ik denk niet dat ie daar ineens van is veranderd.
Misschien de brokjes, ja,
maar misschien toch wat anders.

Ik kan niet zien of hij diarree of verstopping heft, want doet het buiten.

Hij zit de hele dag op een bankje in de tuin, op een dekentje. Loopt wel af en toe een stukje om even ergens anders te zitten.

Wil ook geen water drinken (maar dat heb ik 'm daarvoor ook nooit zie doen).
Laatst gewijzigd door Annabe op 20 mei 2013 11:35, 1 keer totaal gewijzigd.
DeTut
Lynx
Lynx
Berichten: 189
Lid geworden op: 02 aug 2010 20:22

Re: Kat eet (bijna) niet meer

Bericht door DeTut »

lijkt me dat katje dringend hulp nodig heeft...haren in nek rechtop kan wijzen op uitdroging (door ziekte, braken, diarree) en daarvan worden ze weer misselijk en niet eten en zo heb je een vicieuze cirkel
kun je proberen hem/haar op te sluiten? reismandje neerzetten? schuurtje openzetten?
als-ie echt erg ziek is, gaat-ie zich op een gegeven moment verstoppen en kun je moeilijk meer iets voor m doen...
bescherm de dieren tegen de beesten...
Annabe
Huiskat
Huiskat
Berichten: 50
Lid geworden op: 20 mei 2013 06:59

Re: Kat eet (bijna) niet meer

Bericht door Annabe »

dankje, tut

:-(
ik kan 'm misschien pas uiterlijk morgen wegbrengen.
het is een heel gevoelig katje, dus het zal ook moeilijk zijn 'm mee te nemen in een tas...

maak me wel zorgen..
eergisteren wilde hij niets en gisteren heeft hij 2 eetlepels yoghurt met melk gelikt, met moeite

en vandaag weer helemaal niets... :-(
Annabe
Huiskat
Huiskat
Berichten: 50
Lid geworden op: 20 mei 2013 06:59

Re: Kat eet (bijna) niet meer

Bericht door Annabe »

Wat kan je het beste voor eten proberen te geven als je kat niet wilt eten?

Ik hoorde over vlees met een sterke geur om de eetlust op te wekken, maar dat lijkt niet te helpen.
Waarschijnlijk is het katje misselijk.
Als ik een bordje onder haar neus doe, lijkt het of ze wel wilt eten, ze ruikt even maar gaat direct weg ervan, zelfs bij zachte geuren zoals melk..
:-|
Gebruikersavatar
eveline1982
Tijger
Tijger
Berichten: 2043
Lid geworden op: 16 okt 2012 19:50
Locatie: Alkmaar

Re: Kat eet (bijna) niet meer

Bericht door eveline1982 »

Denk dat je er nu zowiezo niks in krijgt, heb je zachtvoer? Ik neem uit je verhaal aan dat het een zwerfertje is waar je je over hebt ontfermt, dus dwangvoeden zal denk ik ook niet lukken, of vertrouwt hij je voldoende? Dan zou je in een spuitje (zonder naald) water en zachtvoer kunnen doen en dat voorzichtig aan de zijkant in zijn bekje spuiten. Als het even lukt zou ik het wel met water zeker doen/
The Lovers of my life, Banjer, Beer, Minoes (katjes) Diego, Jimmie (hondjes) Django, Rodney, Co en Moos (ratjes)
Annabe
Huiskat
Huiskat
Berichten: 50
Lid geworden op: 20 mei 2013 06:59

Re: Kat eet (bijna) niet meer

Bericht door Annabe »

Hi Eveline,

Hij is nu afhankelijk van ons, hij gaat niet meer naar andere buren om te eten.

Normaal vertrouwt ie me wel, komt op mijn schoot zitten enz. Hij is misschien juist nu een beetje te aanhankelijk geworden, dat hij op ons vertrouwt om te eten en niet meer ergens anders ook eten gaat zoeken.

Maar nu denkt ie waarschijnlijk: kom toch niet steeds met dat bordje eten voor mijn neus, mens, laat me uitrusten...

Via een spuitje is een goed idee. Dankjewel.
Zachtvoer kan ik wel bij een van de buren vinden, maar waar haal ik zo snel een spuitje vandaan ???
Anne87
Jaguar
Jaguar
Berichten: 631
Lid geworden op: 13 mar 2013 00:33

Re: Kat eet (bijna) niet meer

Bericht door Anne87 »

Ik zou zsm naar de DA gaan hiermee. Morgen bellen en langsgaan.
Als ja kan dwangvoeden zou ik dat zeker doen. Misschien anders proberen wat van zachtvoer op zijn voorpootjes te smeren, dan likt hij het er hopelijk af.
Misschien kun je een spuitje vragen bij een huisartsenpost die vandaag open is? Geen naald erin doen dus! :)
Annabe
Huiskat
Huiskat
Berichten: 50
Lid geworden op: 20 mei 2013 06:59

Re: Kat eet (bijna) niet meer

Bericht door Annabe »

Dankje Anne

Morgen een dierenarts zoeken maar... Doen ze 'm dan aan een soort infuus om aan te sterken?

En nu op zoek naar natvoer, maar ik denk niet dat dat niet veel helpt, want een beetje tonijn op water uit blik wil ze ook niet, en vindt ze normaal lekker...
en voer op pootjes smeren helpt ook denk ik niet.

Want ze ruikt wel aan het eten, maar trekt haar hoofd gelijk terug - waarschijnlijk misselijk van de geur. Maar doet hetzelfde met bakje schoon water.. ?

Gisteren was ik even blij dat hij 2 eetlepels yoghurt opkreeg, maar dit is niet goed.
Gebruikersavatar
eveline1982
Tijger
Tijger
Berichten: 2043
Lid geworden op: 16 okt 2012 19:50
Locatie: Alkmaar

Re: Kat eet (bijna) niet meer

Bericht door eveline1982 »

Het eten is nu even niet de grootste zorg, vocht des te belangrijker!! Heb je niet een pipetje, van neusdruppels oid die je goed kan omspoelen?? Het water moet je echt in zijn bekkie spuiten, als katten misselijk zijn of ziek nemen ze vrijwel niks meer zelf.
The Lovers of my life, Banjer, Beer, Minoes (katjes) Diego, Jimmie (hondjes) Django, Rodney, Co en Moos (ratjes)
Annabe
Huiskat
Huiskat
Berichten: 50
Lid geworden op: 20 mei 2013 06:59

Re: Kat eet (bijna) niet meer

Bericht door Annabe »

Naar een dierenarts lukte echt niet.
Toen ze gister het plastic kattenmandje van de buren zag, werd ze helemaal wild en hysterisch en rende weg. en verstopte zich in de bosjes.

(Ze had wel genoeg energie om hard te rennen :)

Inmiddels heb ik haar wel uiteindelijk een beetje water zien drinken gisteravond
en vanochtend at ze een eetlepel yoghurt.
Ik hoop dat een eetlepel yoghurt genoeg vocht is voorlopig...


Ik heb wel een pipetje gevonden...
Je moet het aan de zijkant toedienen, hè?
Ik zal het proberen als ze weer dichterbij durft te komen.
Gebruikersavatar
eveline1982
Tijger
Tijger
Berichten: 2043
Lid geworden op: 16 okt 2012 19:50
Locatie: Alkmaar

Re: Kat eet (bijna) niet meer

Bericht door eveline1982 »

Ja via de zijkant en rustig aan zodat ze zich niet verslikt.
The Lovers of my life, Banjer, Beer, Minoes (katjes) Diego, Jimmie (hondjes) Django, Rodney, Co en Moos (ratjes)
Annabe
Huiskat
Huiskat
Berichten: 50
Lid geworden op: 20 mei 2013 06:59

Re: Kat eet (bijna) niet meer

Bericht door Annabe »

Hoeveel moet ze minimal aan water hebben, na minder dan 10 ml wil ze al niet meer..

Het is een mager katje van ongeveer 2 jaar oud.

dankje
kansarmedieren
Jaguar
Jaguar
Berichten: 642
Lid geworden op: 11 jun 2011 14:46
Locatie: Eck en Wiel
Contacteer:

Re: Kat eet (bijna) niet meer

Bericht door kansarmedieren »

Kan je geen vangkooi lenen bij de plaatselijke dierenasiel of dierenambulance want zo'n jonge kat zo mager dat is niet goed ze heeft hulp nodig.
Plaats reactie