Kat gehecht aan open wond, genezing?

Kammen, kattennagels knippen, vlooienmiddel, wormenkuur toedienen bij een kat, etc.
Plaats reactie
kater233
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 15 mei 2013 08:44

Kat gehecht aan open wond, genezing?

Bericht door kater233 »

Hallo mensen,

Ideaal een kattenforum! Ik ben hier nieuw en heb voor dit onderwerp me aangemeld, omdat ik nogal onzeker ben betreffende kat en of ik het goed doe.

Het verhaal (zo kort mogelijk):

Maandag bleek kat een wond te hebben bij zijn staart (waarschijnlijk ergens blijven haken), toch maar spoedlijn gebeld en kon meteen komen, kat onder narcose gehecht en is nacht gebleven. Volgende dag bleek dat hij de wond steeds likte en dus moest hij een kap op.
Ik hem mee naar huis genomen, uit mand gelaten, kat flipt omdat hij bang is en wist te ontsnappen (stom vergeten kattenluik dicht te doen). Uiteindelijk weten te vangen, kap was los, kat eerst even apart op kamer laten ontstressen, ging weer aan wond likken, dus kap weer op.
Wond was vanwege vocht en vuil niet dicht gehecht en staat dus nog best open, DA gebeld, zegt dat dat niet erg is. Nu zit kat op aparte kamer, uiteraard met eten, drinken, kattenbak en zachte kleedjes.

Nu mn vragen: Het is nu wachten tot de wond heelt? (dus korstje er op komt), kat moet 10 dagen zijn kap op houden, heel zielig maar natuurlijk het beste voor het beestje. Normaal zijn onze katten behoorlijk verwend, ruim huis waar ze overal mogen komen, ruime tuin waarin ze mogen komen. Nu zit kat dus apart op (ruime) kamer, waardoor hij niet zn ding kan doen die hij normaal doet. Ook moeten we beiden werken dus is hij nu overdag alleen.
Zouden jullie kat daar laten voor eigen veiligheid? Of 's nachts meer over bovenverdieping laten lopen zodat hij ook bij ons op slaapkamer kan? Ik ben bang dat hij weer schrikt als hij weer veel botst.
Ik vind het ontzettend sneu voor hem en wil het beste voor hem!
kater233
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 15 mei 2013 08:44

Re: Kat gehecht aan open wond, genezing?

Bericht door kater233 »

Ik vind het dus zielig dat hij veel alleen op kamertje zit met kap op. Misschien moet ik het wat meer zien te relativeren, dus vandaar jullie advies gevraagd :-)
Gebruikersavatar
Ms Maaike
Tijger
Tijger
Berichten: 1611
Lid geworden op: 25 okt 2012 13:17

Re: Kat gehecht aan open wond, genezing?

Bericht door Ms Maaike »

Hoi en welkom hier. :) Begrijpelijk dat je het zielig vindt dat hij nu op een kamer zit met een kap om. Hij moet heel erg wennen aan z'n kap; ik ken geen enkele kat die het leuk vindt om met een kap op te lopen. Maar een medical pet-shirt (een soort rompertje) lijkt mij ongeschikt vanwege de plaats van de wond en omdat deze zo veel mogelijk in contact moet staan met de lucht. De kap is dus een noodzakelijk kwaad.

Ik denk dat je er goed aan zou doen om hem het hele huis te geven. Nu heeft hij behalve de stress van de kap ook nog de stress van opsluiting erbij (en dan ga ik er voor het gemak even vanuit dat hij het niet prettig vindt om opgesloten te zijn). Het is wel verstandig om hem binnen te houden; dan wordt de wond niet (zo snel) vies en kun je ook z'n gedrag en ontlasting goed in de gaten houden.

Wat fijn kan zijn voor je kat is de voer- en waterbakjes wat verhogen zodat zijn kap wat ruimte heeft (het eet en drinkt heel irritant voor een kat met een kap als de bakjes op de grond staan). Misschien heb je er al aan gedacht, maar ik zou voorlopig even de deksel van de kattenbak(ken) eraf halen. Dan maak je hem alles net even wat gemakkelijker.

Succes en beterschap!
Met diervriendelijke groeten,
Maaike

Klik hier voor het fotoalbum van Mickey* (26-02-1999, 04-11-2014), Pippi (15-03-2011) en Tommy (11-02-2013).
Gebruikersavatar
Sifra
Tijger
Tijger
Berichten: 1048
Lid geworden op: 22 feb 2012 22:17
Locatie: Zuid-Holland

Re: Kat gehecht aan open wond, genezing?

Bericht door Sifra »

Ik zou hem niet te snel door het hele huis laten lopen. Eerst laten wennen aan de begrenzing van de kap.
Kijk of hij trap kan lopen. Let op dat hij niet vanaf de grond op bijv. een vensterbank wil springen. Als hij met de rand van de kap tegen de vensterbank klapt, maakt hij een lelijke smak. Als hij zijn beperkingen kent, kun je hem meer vrijheid geven.
Als je nog meer katten hebt, uitkijken dat die niet naar zijn kop gaan lopen meppen.
A dog is a dog, a bird is a bird, a cat is a person. (Mugsy Peabody)
Plaats reactie