Ik heb intussen aardig wat fora afgezocht, maar vind het toch lastig om antwoorden te vinden, hopelijk kunnen jullie me een beetje op weg helpen.
Ik heb hier een kater en kat rondlopen, zij komen uit hetzelfde nestje en zijn pas 1,5 jaar. Mijn kater Dexter werd een maandje geleden erg ziek, hij was ruim een kilo kwijt, had ontstoken ogen en tandvlees en stonk ontzettend. Dit speelde natuurlijk al wel wat langer, maar pas de laatste week werd het heftig en ging het allemaal heel snel. Uiteindelijk een spoedafspraak bij de dierenarts gemaakt en daar heeft hij emeprid, antibiotica en metacam gekregen. Alles een week gegeven en hij knapte er aanzienlijk van op, hij was weer wat aangekomen, stonk niet meer en ogen zagen er ook goed uit.
Een weekje nadat we gestopt waren met de medicatie begon hij weer gewicht te verliezen, hij wilde niet meer eten. Nu merkte de da dat zijn nieren raar aanvoelden en is er een bloedonderzoek gedaan, waarbij de volgende dingen eruit springen:
Ureum 39,3 (normaal 5,7-12,9)
Globuline 53 (normaal 28-51)
Creatinine 429 (normaal 71-212)
Totaal eiwit (serum) 82 (normaal 54-70)
Albumine (A1, A2 en B2 hebben een normale waarde)
Gamma 30 (normaal 4-8)
B1 8 (normaal 4-7)
Zoals ik het begrepen heb, laat deze uitslag een probleem met zijn nieren zien en is er sprake van een ontsteking. Na de bloedtest is er ook nog een kweekje gezet, hier is niks uitgekomen, waardoor de da toch het sterke vermoeden heeft van FIP

Misschien dat ik hierboven nog iets gemist heb, het is ook allemaal zo snel gegaan.
Na het bloedonderzoek ben ik gelijk weer begonnen met de emeprid en a/d voeding van hills. Met heel veel moeite kreeg ik hem aan het eten. Nu 5 dagen later is hij weer wat aangekomen en heeft hij zelfs alweer een keer wat brokjes gegeten en speelt hij weer vrolijk met zijn zusje. De afgelopen weken rende zij alleen achter hem aan en had hij er overduidelijk geen zin in, de afgelopen dagen rent hij ook weer achter haar aan

Op dit moment drinkt en plast hij nog steeds veel, is hij (schat ik) 800 gram lichter dan een half jaar geleden, maar wel iets zwaarder dan de eerste keer bij de da. Voor het eten heeft hij wel de emeprid nodig en moet ik hem af en toe helpen door bv wat snoepjes in zijn eten te stoppen. Daarnaast is hij nu ook heel erg aanhankelijk, wil veel op schoot, geeft kopjes en volgt hij me het huis door. Het voelt ergens ook als dat hij het ook weet en zoveel mogelijk bij me wil zijn voor de tijd die hij heeft of dat hij zicht gewoon niet lekker voelt en me er iets aan wil laten doen. Het maakt de situatie er in ieder geval niet makkelijker op.
Maar nu vraag ik me nog wel wat dingen af, hopelijk kunnen jullie daar met jullie ervaring een antwoord op geven.
- Is er eventueel nog iets wat de da over het hoofd heeft gezien?
- Heeft hij nu veel pijn?
- Wat kan ik de komende tijd verwachten? De ontsteking zit nu in zijn nieren, maar kan zich verspreiden als ik het goed begrepen heb.
- Ik wil hem natuurlijk zo lang mogelijk bij me houden, het is zo’n schatje, maar wil hem ook niet laten lijden. Hij is nu hersteld van 2 downs, maar doet hij dat ook bij een 3e weer?
- Verder lees ik allerlei dingen over eventuele oorzaken waarbij stress en genen toch wel de overhand hebben. Ze wonen nu allebei 1,5 bij me in hetzelfde huis, zonder andere katten en ik heb niet het idee dat ze veel stress gehad hebben. Als een van beide toch erg gestresst moet zijn dan is het ook zijn zusje wel. Wat heeft er eventueel toe geleid dat het virus bij hem wel gemuteerd is en bij haar niet. En kan dat in de toekomst bij haar ook gebeuren en kan ik daar iets aan doen?
- Ik heb ze allebei gekocht omdat ze dan samen konden zijn, ik ben ivm werk ook regelmatig van huis en samen zijn ze niet alleen. In het nestje trokken ze al heel erg naar elkaar toe en ook hier slapen ze bv nog regelmatig in elkaar verstrengeld. Maar straks is ze natuurlijk alleen en ik maak me toch wel een beetje zorgen. Hoe gaan katten hiermee om?
Toch nog een flink verhaal geworden, in ieder geval bedankt voor het lezen als je tot hier bent gekomen en alvast heel erg bedankt voor jullie reacties!