Katten verharen ontzettend

Kammen, kattennagels knippen, vlooienmiddel, wormenkuur toedienen bij een kat, etc.
Gebruikersavatar
anita_r
Huiskat
Huiskat
Berichten: 47
Lid geworden op: 03 apr 2012 11:27
Locatie: Emmeloord

Katten verharen ontzettend

Bericht door anita_r »

Hoi kattenliefhebbers,

Ik heb een vraagje. Onze katten verharen ontzettend! Het zijn binnenkatten, dus ze verharen in principe het hele jaar door, maar nu is het wel héél erg :-( Nu zijn ze voor een tijdje terug overgestapt van young sterilised cat van Hill's naar adult van Sanabelle met forel smaak. Ik heb het idee dat het hierdoor wel iets meer geworden is. Hebben jullie misschien tips voor mij wat het haren iets tegen gaat? Misschien overstappen naar ander voer? In het weekend krijgen BARF en verder eigenlijk geen gekke dingen. Heb ook gelezen dat teveel borstelen de haargroei juist kan bevorderen??
Groetjes,

Anita

-Flex en Dexter-
Gebruikersavatar
Ms Maaike
Tijger
Tijger
Berichten: 1611
Lid geworden op: 25 okt 2012 13:17

Re: Katten verharen ontzettend

Bericht door Ms Maaike »

't Is gewoon de tijd van het jaar om ontzettend te gaan verharen, denk niet dat het iets met voer te maken heeft. Veel borstelen stimuleert juist het ruien, dus eigenlijk moet je een beetje een middenweg daarin zien te vinden.
Met diervriendelijke groeten,
Maaike

Klik hier voor het fotoalbum van Mickey* (26-02-1999, 04-11-2014), Pippi (15-03-2011) en Tommy (11-02-2013).
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Katten verharen ontzettend

Bericht door Adriana »

de wintervadcht komt los dus komt er meer haar af. paar keer per dag voorzichtig kammen en verder zal het over een paar weken wel over zijn!
borstelen is prima, het stimuleert en versterkt de band. goeie stevige borstel is genoeg, niet eentje die de haren er juist uittrekt.. of furminators of zo..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
anita_r
Huiskat
Huiskat
Berichten: 47
Lid geworden op: 03 apr 2012 11:27
Locatie: Emmeloord

Re: Katten verharen ontzettend

Bericht door anita_r »

Ze komen niet buiten, dus ik vraag me af hoe ze dan in hun wintervacht kunnen zitten?? In principe is de temperatuur hier in huis altijd gelijk. Ik heb ze net geborsteld met een furminator en er kwam zowat een kat van af! Waarom is een furminator niet goed Adriana?? Ik las ook iets over een druppel slaolie over het voer? M'n vriend wordt helemaal gek van al dat haar en begint er zelfs al over om ze weg te doen :-( :-( Alleen al bij dat idee kan ik verdrietig worden!! Dus ik hoop dat er wat tips zijn, zodat het iets leefbaarder wordt. In ieder geval voor mn vriend, want ik heb er niet zoveel moeite mee! Kan natuurlijk ook mn vriend het huis uitzetten? :-p
Groetjes,

Anita

-Flex en Dexter-
Gebruikersavatar
Ms Maaike
Tijger
Tijger
Berichten: 1611
Lid geworden op: 25 okt 2012 13:17

Re: Katten verharen ontzettend

Bericht door Ms Maaike »

Binnen wordt het ook koud in de winter. Ik neem aan dat je 's nachts geen verwarming aan hebt, dus de katten moeten op een manier warm blijven en vandaar de wintervacht. Verder speelt de luchtvochtigheid ook mee. Als je katten hebt dan heb je ook haar, dat weet je vriend toch van te voren? Hij maakte vast een grapje. :)

De furminator trekt haren uit de vacht. Als je 'm gebruikt zou ik dat zeker niet elke week doen. Kans op kale plekken en een nog hevigere verharing.
Met diervriendelijke groeten,
Maaike

Klik hier voor het fotoalbum van Mickey* (26-02-1999, 04-11-2014), Pippi (15-03-2011) en Tommy (11-02-2013).
Gebruikersavatar
eveline1982
Tijger
Tijger
Berichten: 2043
Lid geworden op: 16 okt 2012 19:50
Locatie: Alkmaar

Re: Katten verharen ontzettend

Bericht door eveline1982 »

hahah ik zou me vriend ook eerder er uitzetten ;) . Voor honden heb je zalmolie of blokjes schapenvet met wier, dit werkt erg goed tegen overmatig ruien. Zou het aan de dierenarts vragen, of naar een dierenspeciaalzaak gaan en daar vragen of ze wat hebben. Het zijn geen wondermiddelen maar de rui periode is wel wat minder harig ;) en ze zijn er sneller uit.
The Lovers of my life, Banjer, Beer, Minoes (katjes) Diego, Jimmie (hondjes) Django, Rodney, Co en Moos (ratjes)
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Katten verharen ontzettend

Bericht door Adriana »

de evolutie gaat niet zo snel dus hebben binnenkatten ook wintervacht.. en het verschilt per ras en dier. pietsie vaker stofzuigen en aantal malen per dag met gladde vlooienkam.. daarmee haal je het meeste loszittende haar wel eraf.
en je vriend verhaart zelf ook hoor...
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6862
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Katten verharen ontzettend

Bericht door Dinky »

Ook wij hebben een binnenpoes en ook deze verhaart op het moment heel erg. Mijn vriend grapte gister al toen hij weer plukken haar aan het opruimen was hij een tweede Dinky in zijn handen had :lol:

Wat ook wel wil helpen is met een vochtig washandje over de vacht om losse haren te verwijderen ;) Wanneer de wintervacht straks weg is zullen ze weer verharen zoals voorheen en dus minder hevig als nu ;)
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gebruikersavatar
anita_r
Huiskat
Huiskat
Berichten: 47
Lid geworden op: 03 apr 2012 11:27
Locatie: Emmeloord

Re: Katten verharen ontzettend

Bericht door anita_r »

Ja daar zit wat in Ms Maaike! Stom, nooit aan gedacht! :-S
Ik ben bang dat mijn vriend het wel meent, want hij heeft het vaker gezegd. Maar dat gaat nu echt niet gebeuren. Mn vriend zal best verharen, alleen zie je dat niet omdat hij zn kop scheert. Misschien een idee om de katten kaal te scheren? ;-) Grapje! Ik zal jullie tips meenemen. Thanks!!
Groetjes,

Anita

-Flex en Dexter-
Gebruikersavatar
BloemTetsu
Tijger
Tijger
Berichten: 1070
Lid geworden op: 17 jul 2012 09:00

Re: Katten verharen ontzettend

Bericht door BloemTetsu »

Het hangt ook van de vacht af. Tetsu verhaart als een harig monster. Bloem verhaart nu evenveel als Tetsu in de winter. Elfie normaal.
Het droge weer van afgelopen tijd heeft denk ik niet geholpen.

Goed kroelen met de kat is zeer effectief.
Groetjes Bianca kopjes Bloem en Tetsu
Ducky*(6-4-12) Kathy*(28-1-11) Elfie*(20-2-14)
Excuses aan de kikkers, eksters, merel, duif en koolmees
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6862
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Katten verharen ontzettend

Bericht door Dinky »

Owjah nog een kleine tip die ik net bedenk: Ga de katten uitgebreid aaien voordat je gaat stofzuigen ;)
Het overkomt mijzelf namelijk nog wel eens dat ik net alles heb gezogen en onze poes dan bij mij komt om uitgebreid te knuffelen waardoor ik opnieuw een hele deken kattenhaar heb liggen.
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gebruikersavatar
anita_r
Huiskat
Huiskat
Berichten: 47
Lid geworden op: 03 apr 2012 11:27
Locatie: Emmeloord

Re: Katten verharen ontzettend

Bericht door anita_r »

Dank je Dinky! Ik heb net, voordat ik ging stofzuigen, de katten geborsteld. Anders had het stofzuigen totaal geen zin gehad. Pfff wat een haar kwam er vanaf zeg. Niet normaal! Zeker van Flex. Die haart altijd meer dan Dexter. Ze hebben voor een paar maanden terug een antibioticakuur gehad. Zou het daar ook aan kunnen liggen dat ze nu meer haren? Het is overigens nog nooit zo erg geweest in de tijd dat we ze hebben
Groetjes,

Anita

-Flex en Dexter-
Renatevanderveer

Re: Katten verharen ontzettend

Bericht door Renatevanderveer »

Poes Bounty heeft lange tijd extreem verhaart.
Onze dierenarts geeft aan dat sommige antibioticakuren het verharen kunnen versterken.
Er zal dus een kern van waarheid in zitten.
Hier heb ik eenmaal per week gekamt met een ruikam. Washandje erover en stofzuiger door het huis.
Gebruikersavatar
Ikey
Jaguar
Jaguar
Berichten: 610
Lid geworden op: 13 nov 2012 12:26
Locatie: Omgeving Amsterdam

Re: Katten verharen ontzettend

Bericht door Ikey »

Het klinkt inderdaad logisch dat ze door de antibiotica wat erger verharen. Hun weerstand was wat slechter, dus is het verharen erger.

Hier verharen ze momenteel ook heel erg. Een beetje knuffelen en de haren vliegen je om de oren ;-) Mijn vriend kan er ook helemaal niet tegen en klaagt er ook regelmatig over. Maar hij klaagt ook over mijn haren die overal liggen ;-) Ik stofzuig nu maar elke dag, ook de banken goed, om mijn vriend tegemoet te komen en ik kam ze wat vaker. En ik duim dat het maar een fase is ;-)
Groetjes, Paula
Pootje van Diesel, Skippy en engeltje Whisky. Likje van pup Isa

Kom je eens kijken welke avonturen wij beleven?
Gebruikersavatar
Chiquita98
Tijger
Tijger
Berichten: 1877
Lid geworden op: 27 jul 2011 17:53
Locatie: prov. overijssel

Re: Katten verharen ontzettend

Bericht door Chiquita98 »

Heb hier 5 katten en lekker wat haren. Elke dag word er gezogen en verder.....accepteer ik gewoon dat ze verharen. De ene keer zal het wat meer zijn dat de andere en de één verhaart ook weer meer dan de ander.
Ik zeg: vriend de deur uit :lol: Ga ervan uit dat het jouw katten zijn? En hij er later bij mocht komen?
groetjes Thea, personeel van Gizmo, Misty, Balou, Bruno, Kyran en Kody(in herinnering Chiquita, Bonita en Caya)

Bekijk ons album hier
Plaats reactie