vleermuizen buiten houden??

Voor overige vragen over de kat die niet onder een andere categorie passen.
pinguin
Tijger
Tijger

vleermuizen buiten houden??

Bericht door pinguin »

Hoi allemaal

Ik weet dat dit een kattensite is, maar weet ook dat een hoop forummers zijn met een hoop kennis in huis. Dus vandaar mij vraag.
Vorig jaar heb ik in mijn spauwmuur vleermuizen gehad, mij was toen verteld dat dit waarschijnlijk eenmalig was en dat het een kwestie was van snabbel 6 weken met zons opgang en zonsonder gang binnen te houden. Oke en daarna geen last meer gehad.
Tot gisteravond :shock: om 23.00 presteerde snabbel het om opnieuw een vleermuis te vangen ondanks dat mijn katten niet van het balkon afkunnen. Deze vleermuis liet die dus los in mijn huis en vladderde door mijn huis heen. Katten heb ik opgesloten maar flipte en hebben mijn slaapkamerdeur behoorlijk toe getakeld. Uit eindelijk na een bang uur vleermuis naar buiten gevlogen.
Vanmorgen gelijk de woning bouw gebeld maar die mogen het gat in de muur niet dichten omdat het een beschermde diersoort is. Die kwamen alleen met iedeen om iets van een hoor te plaasten zodat mijn deur toch open kan maar snabbel niet meer zomaar het balkon op kan.
Echter vrees ik dat snabbel die hoordeur in no time heeft gesloopt.

Dus vandaar mijn vraag, hoe hou ik snabbel binnen en kan ik toch luchten? En kan ik in de zomer mijn deuren open zetten omdat ik op het zuiden woon word het hier heel snel warm.

Want de vleermuizen zijn waarschijnlijk blijvers en wonen hier dus gewoon blijkt nu.
groetjes sproet* 11jr*, snabbel 8jr en Simba 2jr
eveline1982
Tijger
Tijger

Re: vleermuizen buiten houden??

Bericht door eveline1982 »

Oei wat een lastig probleem! Ik zou snabbel zowiezo flink uit hun buurt houden, vleermuizen dragen veel ziektes met zich mee die ook overdraagbaar zijn op mens en dier. Heb helaas geen tips voor je behalve toch een poging wagen met de hor.
The Lovers of my life, Banjer, Beer, Minoes (katjes) Diego, Jimmie (hondjes) Django, Rodney, Co en Moos (ratjes)
Dinky
Tijger
Tijger

Bericht door Dinky »

Mijn eerste ingeving was inderdaad ook een hor.
Misschien dat die te verstevigen is met zo'n bijtvast net van zooplus dat Adriana op haar balkon heeft?

Want inderdaad als ze de deur al zo toetakelen zal een gewone hor niet sterk genoeg zijn. En anders misschien iets met een hor en kippengaas waardoor hij er niet door kan?
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
pinguin
Tijger
Tijger

Bericht door pinguin »

Kippengaas, dat had ik op mijn balkon zitten maar dat buigt die makkenlijk om. Dat had ik op mijn balkon zitten maar das inmiddels vervangen door echt gaas.
Het probleem ook is dat het nest van die vleermuizen op spring afstand zit van snabbel. En ik mag daar niks aan doen want dat is strafbaar.

Heb net even iemand gebeld van lokale natuur vereniging en die af heel duidelijk aan dat kwa ziektes mijn katten veilig zijn. De kans dat ik iets mee breng is groter dan dat die vleermuis iets op ze over heeft gebracht.
BloemTetsu
Tijger
Tijger

Bericht door BloemTetsu »

Vleermuizen zijn inderdaad zwaar beschermd, niet aanraken, verstoren, wegjagen, verplaatsen etc. (CITES)

Kan je een foto maken van de situatie? Om een beeld te krijgen en misschien inspiratie te krijgen voor tips.
Groetjes Bianca kopjes Bloem en Tetsu
Ducky*(6-4-12) Kathy*(28-1-11) Elfie*(20-2-14)
Excuses aan de kikkers, eksters, merel, duif en koolmees
pinguin
Tijger
Tijger

Bericht door pinguin »

Ik heb hier wat foto`s. Tussen het eerste gat en mijn balkon zit nog geen 60cm Foto`s zijn een beetje scheef maar anders kreeg ik er niet alles op kwa foto.
Onderkant is helemaal afgezet met super gaas vandaar dat ze er niet af kunnen.

Afbeelding

Afbeelding

Voor de mensen die niet weten over welke kat ik het heb. Dit is de vangende draak.
Afbeelding
Ms Maaike
Tijger
Tijger

Bericht door Ms Maaike »

Lastige situatie zeg. Zou de gok ook niet durven nemen; er zal net wel die ene soort zitten die ook hondsdolheid overbrengt. Weet je wanneer ze gaan jagen? Als ze allemaal uit de spouwmuur zijn zou je het luchtgaatje dicht kunnen maken met gaas (1 x 1 cm). Op die manier kan alles nog 'ademen' maar heb je geen vleermuizen meer in de muur.
Met diervriendelijke groeten,
Maaike

Klik hier voor het fotoalbum van Mickey* (26-02-1999, 04-11-2014), Pippi (15-03-2011) en Tommy (11-02-2013).
nellebel
Tijger
Tijger

Bericht door nellebel »

ik neem aan dat de vleermuizen overdag er niet zijn (tenminste niet in het zicht.) dus dan zou je vooral s´avonds en s´morgens vroeg de deuren dicht moeten houden. denk niet dat er een andere oplossing is. wij hebben ook vleermuizen maar nest zit veel hoger. flippie vond dat super als die s´avonds heel laag overvlogen, maar ze heeft er nooit 1 gevangen.

en snabbel, ik vind je wel een stoere jager hoor.
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Renatevanderveer

Bericht door Renatevanderveer »

Mocht je een dode vleermuis vinden, naar de dierenarts brengen! Wel handschoenen aantrekken, je weet maar nooit!
De desbetreffende vleermuis kan dan onderzocht worden op Rabies.
Hier in Nederland is namelijk relatief weinig kennis over welke vleermuis welke soorten met zich meebrengt.
BloemTetsu
Tijger
Tijger

Bericht door BloemTetsu »

Er vanuit gaande dat links jouw balkon is, is mijn suggestie:
Een grote stevige plank/stuk hout van af de linkerkant van de muur tot in de hoek van de balkon (rechts buiten beeld). Deze zo vanaf de grond zo hoog mogelijk dat Snabbel ook de vleermuizen niet kan zien.
Groetjes Bianca kopjes Bloem en Tetsu
Ducky*(6-4-12) Kathy*(28-1-11) Elfie*(20-2-14)
Excuses aan de kikkers, eksters, merel, duif en koolmees
pinguin
Tijger
Tijger

Bericht door pinguin »

nellebel schreef:ik neem aan dat de vleermuizen overdag er niet zijn (tenminste niet in het zicht.) dus dan zou je vooral s´avonds en s´morgens vroeg de deuren dicht moeten houden. denk niet dat er een andere oplossing is. wij hebben ook vleermuizen maar nest zit veel hoger. flippie vond dat super als die s´avonds heel laag overvlogen, maar ze heeft er nooit 1 gevangen.

en snabbel, ik vind je wel een stoere jager hoor.
Ssssttt.... laat snabbel dat maar niet horen, hij brengt al te veel levende dieren naar binnen :eshifty:
De vleermuizen vliegen als het donker/schemer is af en aan. En omdat ik een woonkamer/slaapkamer op zuiden heb vind ik het in zomer erg lekker om met de balkon deuren open te slapen.
BloemTetsu schreef:Er vanuit gaande dat links jouw balkon is, is mijn suggestie:
Een grote stevige plank/stuk hout van af de linkerkant van de muur tot in de hoek van de balkon (rechts buiten beeld). Deze zo vanaf de grond zo hoog mogelijk dat Snabbel ook de vleermuizen niet kan zien.
Das wel een goeie eens kijken of daar iets mee kan bedankt!!!

Even voor de andere reacties, ik weet dat vleermuizen ziektes bij zich dragen en hou snabbel wel in de gaten. Maar geloof de mensen wel die zeggen dat deze kolonie ziekte vrij is.
Sifra
Tijger
Tijger

Bericht door Sifra »

Gezien de invliegspleet op de foto lijkt het me waarschijnlijk dat het gaat om de Gewone Dwergvleermuis. Die soort is niet besmet met hondsdolheid. Iemand met een vleermuisdetector kan komen luisteren en je vertellen welke soort het is. Informatie kun je vinden op http://www.vleermuis.net Daar kun je ook op kijken of er iemand van de Vleermuisstichting bij jou in de buurt zit. Die kun je in ieder geval bellen om advies.
Je kunt het zicht op de vleermuizen voor Snabbel wel verhinderen, maar Snabbel kan hun ultrasone geluiden toch wel horen, misschien zelfs binnen wel. Het enige wat je voorlopig kunt doen is Snabbel niet meer op het balkon laten als het gaat schemeren. De vleermuizen zullen binnen een paar weken vertrekken naar een andere plek om de dag door te brengen. Als je 100% zeker bent dat ze allemaal weg zijn, kun je de spleten opvullen met cement.
A dog is a dog, a bird is a bird, a cat is a person. (Mugsy Peabody)
pinguin
Tijger
Tijger

Bericht door pinguin »

Bedankt voor je reactie Sifra, voorlopig mag die ook niet naar buiten als het gaat schemeren. Ik zal er morgen eens kijken op de site.
Maar het verklaard wel het soms onrustige gedrag van die 2 inhuis dat zullen hun wel de vleermuizen horen.
Ms Maaike
Tijger
Tijger

Bericht door Ms Maaike »

Niet met cement dichtmaken overigens, die tochtgaten moeten open blijven. Vandaar ook mijn tip om er gaas in te wurmen. Maar dat terzijde. :)
Met diervriendelijke groeten,
Maaike

Klik hier voor het fotoalbum van Mickey* (26-02-1999, 04-11-2014), Pippi (15-03-2011) en Tommy (11-02-2013).
Chiquita98
Tijger
Tijger

Bericht door Chiquita98 »

Hier ook vleermuisjes in de muur ergens bij mij. Gizmo zit vanaf 2 maand geleden alweer flink op de loer en er helaas ook alweer eentje te pakken gehad. Hij gaat echt naar buiten als het schemert en blijft maar op 1 plekje zitten en te kijken omhoog daar waar wrs de vleermuizen uit komen.
groetjes Thea, personeel van Gizmo, Misty, Balou, Bruno, Kyran en Kody(in herinnering Chiquita, Bonita en Caya)

Bekijk ons album hier
Plaats reactie