Dit om ervaringen te delen en te lezen en ook vooral om even van me af te schrijven.
Onze Skip van 16 kwakkelde al een tijdje. Ze spuugde vanaf haar komst (toen was ze 10) best vaak en op ten duur tot bloedens toe.
Hier medicatie voor gehad en onderzoek maar oordeel van de DA was een gevoelige maagwand en we moesten haar preventief veel maltpasta geven om de maagwand te ontlasten.
Dit is nooit echt over geweest, in de zin dat ze altijd nog wel veel deed spugen.
Nu gaat ze in een half jaar tijd rap achteruit, ze was vaak snachts in paniek. Hard miauwen tot dat ik haar riep en pas dan werd ze rustig.
Vacht werd groezelig en ze werd wat mager.
Met de jaarlijkse enting extra laten controleren, en omdat ze soms de bank niet op komt en stijf is gekozen voor pijnstillers om te zien of er verandering in gedrag is.
Dierenarts vermoedde toen artrose, maar poezel liet haar niet goed onderzoeken. (pootjes en buik aanraken is not done bij skip

Met de pijnstillers weinig verandering, dus maar weer aangekeken onder het mom het zal haar leeftijd wel zijn.
2 maanden terug toch terug naar de dierenarts, omdat ik zelf nierfalen vermoed.
Ze drinkt opmerkelijk veel, plast veel, zeurt veel om eten maar eet uiteindelijk niets/weinig.
Warrigheid nam toe, gewicht neemt af.
Dierenarts denkt eerder aan een schildklier probleem door de vergrote klieren in haar hals, bloed laten prikken en tadaa.
Schildklier is niet problematisch, creatinine geeft echter verdubbeling weer van wat het max mag zijn.
Dus toch nierfalen.
Omdat skip een poes is die er (altijd al) nog redelijk goed uit ziet en ze niet overdreven ziek oogt aan de Fortekor en nierdieet brokken.
Dat gaat gelukkig goed, sinds de medicatie spuugt ze zelfs helemaal niet meer (makes you think, zou ze niet altijd al... )
De brokjes eet ze goed, ze vind het zo lekker dat ze de brokken van de andere heren netjes laat staan.
Maar nu, begint mevrouw buiten de bak te plassen.
De bak staat in het washok boven, daar komt ze nog altijd veel. Vaak ligt ze zelfs op zolder.
Vandaag alleen al heb ik onze schoonloopmat bij de voordeur in de schuur gelegd zodat deze schoongemaakt kan worden. En heb ik 2 plasjes kunnen opruimen.
Ze is uiteraard altijd zindelijk geweest dus mijn gok is dat ze het simpelweg niet meer haalt en dus dan maar daar plast.
Of een stukje dementie?
Tot nu toe is de voordeur de enige plek (gelukkig) waar ze het doet.
Plan de campagne is nu om een extra open bak in de gang te zetten naast de voordeur.
In de hoop dat ze het dan daar op doet.
Het is namelijk geen pretje om zwanger, met bekkenproblemen en een rondrennende dreumes meerdere malen te moeten dweilen

Ik ruim het met liefde voor haar op hoor, en wordt ook niet boos op haar want het heeft in mijn ogen geen zin om te straffen..
Daarnaast vraag ik me af hoe lang ze uberhaupt nog bij ons mag zijn gezien deze ontwikkelingen