Chronisch nierfalen, dementie en onzindelijkheid.

Forum voor alle vragen m.b.t. nierziekten (nierfalen/nierinsufficientie)
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Angieh
Kitten
Berichten: 5
Lid geworden op: 23 jan 2009 13:03

Chronisch nierfalen, dementie en onzindelijkheid.

Bericht door Angieh »

3 kreten die veelal samen worden gezien, toch schrijf ik er nu over.
Dit om ervaringen te delen en te lezen en ook vooral om even van me af te schrijven.

Onze Skip van 16 kwakkelde al een tijdje. Ze spuugde vanaf haar komst (toen was ze 10) best vaak en op ten duur tot bloedens toe.
Hier medicatie voor gehad en onderzoek maar oordeel van de DA was een gevoelige maagwand en we moesten haar preventief veel maltpasta geven om de maagwand te ontlasten.
Dit is nooit echt over geweest, in de zin dat ze altijd nog wel veel deed spugen.

Nu gaat ze in een half jaar tijd rap achteruit, ze was vaak snachts in paniek. Hard miauwen tot dat ik haar riep en pas dan werd ze rustig.
Vacht werd groezelig en ze werd wat mager.
Met de jaarlijkse enting extra laten controleren, en omdat ze soms de bank niet op komt en stijf is gekozen voor pijnstillers om te zien of er verandering in gedrag is.
Dierenarts vermoedde toen artrose, maar poezel liet haar niet goed onderzoeken. (pootjes en buik aanraken is not done bij skip ;) )
Met de pijnstillers weinig verandering, dus maar weer aangekeken onder het mom het zal haar leeftijd wel zijn.
2 maanden terug toch terug naar de dierenarts, omdat ik zelf nierfalen vermoed.
Ze drinkt opmerkelijk veel, plast veel, zeurt veel om eten maar eet uiteindelijk niets/weinig.
Warrigheid nam toe, gewicht neemt af.
Dierenarts denkt eerder aan een schildklier probleem door de vergrote klieren in haar hals, bloed laten prikken en tadaa.
Schildklier is niet problematisch, creatinine geeft echter verdubbeling weer van wat het max mag zijn.
Dus toch nierfalen.
Omdat skip een poes is die er (altijd al) nog redelijk goed uit ziet en ze niet overdreven ziek oogt aan de Fortekor en nierdieet brokken.

Dat gaat gelukkig goed, sinds de medicatie spuugt ze zelfs helemaal niet meer (makes you think, zou ze niet altijd al... )
De brokjes eet ze goed, ze vind het zo lekker dat ze de brokken van de andere heren netjes laat staan.
Maar nu, begint mevrouw buiten de bak te plassen.
De bak staat in het washok boven, daar komt ze nog altijd veel. Vaak ligt ze zelfs op zolder.
Vandaag alleen al heb ik onze schoonloopmat bij de voordeur in de schuur gelegd zodat deze schoongemaakt kan worden. En heb ik 2 plasjes kunnen opruimen.

Ze is uiteraard altijd zindelijk geweest dus mijn gok is dat ze het simpelweg niet meer haalt en dus dan maar daar plast.
Of een stukje dementie?
Tot nu toe is de voordeur de enige plek (gelukkig) waar ze het doet.
Plan de campagne is nu om een extra open bak in de gang te zetten naast de voordeur.
In de hoop dat ze het dan daar op doet.

Het is namelijk geen pretje om zwanger, met bekkenproblemen en een rondrennende dreumes meerdere malen te moeten dweilen ;-) (iets wat ik sowieso al eigenlijk niet mag)
Ik ruim het met liefde voor haar op hoor, en wordt ook niet boos op haar want het heeft in mijn ogen geen zin om te straffen..
Daarnaast vraag ik me af hoe lang ze uberhaupt nog bij ons mag zijn gezien deze ontwikkelingen :-(
Gebruikersavatar
Zuri
Poema
Poema
Berichten: 337
Lid geworden op: 24 jun 2010 19:01
Locatie: Leiden

Re: Chronisch nierfalen, dementie en onzindelijkheid.

Bericht door Zuri »

Poeh, wat een zorgenkindje. Ik lees niet echt een vraag, maar ik denk dat je advies zoekt vanwege het 'wildplassen'? Mijn vraag terug is: hoeveel kattenbakken heb je voor je drie katten? En mocht het zo zijn dat de bak boven te ver is wanneer ze moet, heb je al geprobeerd een kattenbak op/in de buurt van de plek te zetten waar ze nu plasjes doet?

Oh en edit: nee straffen helpt niet en werkt zelfs averechts! Niet doen dus...
groetjes Sandra

Kopjes van Heilige Birmaan katers Zuri en Noah en 'buiten-gewone' lapjespoes Roos

Neem eens een kijkje in mijn fotoalbum :-)
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Chronisch nierfalen, dementie en onzindelijkheid.

Bericht door Adriana »

welkom op het forum!
je hebt drie katten, een nierpatient-poes en twee katers.
die poes heeft nierfalen en jij denkt dat ze dement aan het worden is en daarom onzindelijk.

Sandra heeft je de allerbelangrijkste tip al gegeven, minstens open bak/hobbykrat/dweilemmer erbij.
de regel voor binnenkatten is éen bak meer dan het totaal aantal katzels.
en zeker nu nierpoes Skip veel meer plast is dat geen overbodige luxe.
het is bovendien zo dat hoe meer bakken je in huis hebt, hoe schoner ze blijven..
katten poepen/plassen niet graag op een gebruikte bak en sommige katzels doen het er dan half naast of elders.. (en wij hebben ook graag dat onze voorgangers het toilet doortrekken, toch....?)

het is niet onze ervaring dat nierkatten dus ook dement worden..
en wat betreft je laatste vraag: met goede verzorging/medicatie/nierdieet en niet al te sterk voorschrijdend chronisch nierfalen kan ze nog jaren mee.
vraag de waardes creatinine/ureum op bij je dierenarts, dan weten we bij benadering hoe ernstig het nierfalen is.
en als je het bloedonderzoek over een paar maanden herhaalt, dan kun je zien of het chronisch is of acuut en dat is een verschil.

we hebben twee topics met heel veel informatie en tips voor de verzorging van nierkatzels.
dat is Pluis en het topic voor de waardes en allerlei informatie (over nierfalen, medicatie, soorten nierdieet etc..)

http://www.dekattensite.nl/phpBB2/viewt ... 56&t=22980
dit is het topic nierfaalkatten en in het eerste bericht staan links naar duidelijke informatie over nierfalen, soorten en behandeling en we gebruiken dit topic ook voor naslag voor de waardes van onze diverse nierklantjes

http://www.dekattensite.nl/phpBB2/viewt ... start=3630
bij Pluis staan de vragen en antwoorden/tips+trucs voor de verzorging van nierfaalkatzels en daar wonen er een aantal. en af en toe moet er afscheid worden genomen.. maar het is voor de meedenkers heel handig als gebundeld wordt want met niertopics overal loop je de kans dat je topic en dus de beantwoording van je vragen wordt gemist. ;-)
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
Angieh
Kitten
Berichten: 5
Lid geworden op: 23 jan 2009 13:03

Re: Chronisch nierfalen, dementie en onzindelijkheid.

Bericht door Angieh »

Het was ook voornamelijk dat ik van me af wilde schrijven :)
We hebben momenteel 1 hele grote bak staan (het formaatje waar de gemiddelde deense dog nog op zijn gemakje in kan)
Die staat dus ongeveer gelijk aan 3 bakken en deze scheppen we elke dag schoon.

Om die reden had ik inderdaad mezelf voorgenomen beneden nog een bak neer te zetten voor Skip.
Ik denk dat dat al verbetering geeft en ook fijner voor haar is.

Het topic van pluisje heb ik inderdaad gelezen, zal de ander vandaag eens lezen.
Straffen deed ik inderdaad al niet ;) op het moment dat ik merk dat ze het doet ontwijk ik de gang juist.
Mijn vriend wilde gister er wel boos naar toe stormen maar die heb ik inmiddels ook uitgelegd dat het geen zin heeft.
Welke reden er ook achter zit, ze zal het tenslotte niet express doen.

Ik maak me vooral zorgen over hoe ze achteruit gaat ondanks de medicatie en juiste voeding.
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Chronisch nierfalen, dementie en onzindelijkheid.

Bericht door Adriana »

kan me voorstellen dat je je zorgen maakt over de achteruitgang.
maar zolang het nog niet duidelijk is of het kwestie is van chronisch of acuut nierfalen, kun je daar niks zinnigs over zeggen/denken.
het is vaak zo dat wat lichtere gevallen heel erg veel baat hebben bij nierdieetvoer en wat medicatie en het nog heel lang volhouden met goeie verzorging, vandaar dat we ook graag de waardes willen weten.
en ze vindt haar nierdieetvoer gelukkig lekker en zolang ze nog graag eet is haar ureum-waarde in orde; van hoge waarde worden ze misselijk en stoppen met eten of eten heel onregelmatig..

en òf en hoe sterk voortschrijdend weet je alleen met herhaald bloedonderzoek..

één grote bak voor drie katzels is veel en veel te weinig.
katzels willen zich afschermen als ze poepen/plassen want kwetsbaar. dus ook uit dat oogpunt is het wenselijk de bakken te spreiden.
een bak hoeft geen kattenbak te zijn, die zijn onnodig duur en vrij groot. en kringloopwinkels hebben prima bakken/kratten voor een prikkie.
en zullen we verder schrijven bij Pluis? ;-)
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
Ms Maaike
Tijger
Tijger
Berichten: 1611
Lid geworden op: 25 okt 2012 13:17

Re: Chronisch nierfalen, dementie en onzindelijkheid.

Bericht door Ms Maaike »

Wat vervelend voor Skip (en voor jou ook natuurlijk). Goede tips die waarschijnlijk goed gaan helpen zijn al gegeven, maar ik zie blaasontsteking er nog niet bij staan. Ik weet niet of Skip ook symptomen vertoont van blaasontsteking?
Met diervriendelijke groeten,
Maaike

Klik hier voor het fotoalbum van Mickey* (26-02-1999, 04-11-2014), Pippi (15-03-2011) en Tommy (11-02-2013).
Gebruikersavatar
lidewij020
Panter
Panter
Berichten: 453
Lid geworden op: 22 jan 2012 14:03
Locatie: Amsterdam

Re: Chronisch nierfalen, dementie en onzindelijkheid.

Bericht door lidewij020 »

Heb je sinds het naast de bak plassen haar urine nog laten controleren? Het zou kunnen dat ze last heeft van haar blaas (blaasontsteking, blaasgruis...) De dierenarts kan dit checken dmv een urineonderzoek.
Sterkte met alles, ook met je zwangerschap en kleintje.

edit: Plaatste net na Maaike, had haar bericht nog niet gezien, maar heb zelfde boodschap.
Doe mee aan het onderzoek naar links en rechtspotigheid bij katten. Het kost slechts 5 minuutjes ...afhankelijk van je kat...
Gebruikersavatar
Angieh
Kitten
Berichten: 5
Lid geworden op: 23 jan 2009 13:03

Re: Chronisch nierfalen, dementie en onzindelijkheid.

Bericht door Angieh »

Thanks voor jullie reacties, urine is onlangs niet getest maar zeker iets was ik ga bespreken met de DA.
Overigens heeft ze vandaag ook in de gang gepoept.
Dus acht de kans klein dat het probleem daar in zit..
Plaats reactie