Zieke Perzische kat [hulp gevraagd]

Als je denkt dat er iets mis is met je kat, bel dan eerst even de dierenarts(assistente) voor advies. Want al zijn er op het forum veel mensen met ervaring, een juiste diagnose kan alleen gesteld worden door een dierenarts.
Plaats reactie
T013
Kitten

Zieke Perzische kat [hulp gevraagd]

Bericht door T013 »

Beste kattenliefhebbers,

Gister heb ik in een vrij spontane actie twee katten opgehaald bij iemand die er zelf geen tijd voor had. Eentje hebben we al mee kunnen nemen maar de anders was ontsnapt dus die halen we vandaag op. Nou gaat het om een witte langharige Perzische kat, die toen we thuis kwamen er slechter uit bleek te zien dan we dachten.

Ze is heel mager, heeft veel klitten en heeft veel vies onder de ogen. Daarnaast heeft ze moeten overgeven en diarree. Gewoon niet gezond dus. Nu kan ik het niet over mijn hart verkrijgen om dat beestje weer terug te brengen, want er wordt daar niet goed voor gezorgd, daarom gaan we die ander ook gewoon ophalen zodat ze in ieder geval weg zijn bij de eigenaar.

Maar zelf beschik ik niet over de capaciteiten om zo'n ziek beestje te verzorgen, ik heb wel altijd katten thuis gehad maar die waren gezond. Het was mijn eigen fout dat ik er niet beter over na had gedacht en iets te impulsief was, dat geef ik ook eerlijk toe, maar nu is mijn vraag wat kan ik hier het beste mee doen? Terug brengen is sowieso geen optie.

Ik was aan het denken om haar mee te geven aan de dierenambulance maar ik weet niet hoe dat gaat?
BloemTetsu
Tijger
Tijger

Re: Zieke Perzische kat [hulp gevraagd]

Bericht door BloemTetsu »

Goed dat ze in ieder geval bij iemand zijn die er wil voor gaan zorgen. Slim is anders, maar daar kom je niet voor.
Is jouw beschikbare capaciteit geld beperkt, tijd of wat anders?

De dierenambulance bellen kan altijd. Ze zullen hem ophalen. Zelf kan je de katten ook naar het asiel brengen. In het asiel zal je hoogstwaarschijnlijk afstand kosten moeten betalen. Dat is rond de € 60,- per kat.
Bij de dierenambulance ook, maar dat gaat waarschijnlijk ook kosten. Je kan ze opbellen en het verhaal uitleggen en misschien komen ze de katten gewoon ophalen met gereduceerd tarief.

Of je houdt ze, belt de dierenarts legt de situatie uit en misschien kan de da een betalingsregeling treffen of een andere oplossing bieden.

andere optie: herplaatsing via de pers vereniging. Maar dan zal je ze even zelf moeten verzorgen.

Als je de katten afstaat, wat zal de vorige eigenaar van vinden? Die gaat er nu vanuit dat jij zijn/haar katten zelf houdt en niet 'dumpt'.

Succes ermee, laat je weten wat je gaat doen?
Groetjes Bianca kopjes Bloem en Tetsu
Ducky*(6-4-12) Kathy*(28-1-11) Elfie*(20-2-14)
Excuses aan de kikkers, eksters, merel, duif en koolmees
T013
Kitten

Bericht door T013 »

Beperkte capaciteit is geld en tijd vooral. Ik hield natuurlijk rekening met de kosten van een kat maar wel dat hij gezond is, als je met een zieke kat begint is zijn de begin kosten ook enorm hoog, hier hadden we niet op gerekend.

Wat de vorige eigenaar ervan vind kan mij eigenlijk vrij weinig schelen gezien hij zo slecht voor de katten zorgde, ze waren van zijn ex-vrouw en hij was ze liever kwijt dan rijk.

Hoe zit het met pers verenigen? waar kan ik die zo 1,2,3, vinden?
Robijn
Jaguar
Jaguar

Bericht door Robijn »

Voor de link, klik hier
Liefs van Mariska
Kopstootje van Tarzan :cathappy:

Bekijk de foto's van Brit Robijntje en vorige vriendjes Gaudi^, Sjaak* en Sem* hier
BloemTetsu
Tijger
Tijger

Bericht door BloemTetsu »

duidelijk

Met een beetje ge-ixquick ben ik gekomen op
- mundikat
- neocat
- Rasclub Perzische langhaar

Heel begrijpelijk dat je dat niet wilt...de ex kan ook moeilijk gaan doen.
Groetjes Bianca kopjes Bloem en Tetsu
Ducky*(6-4-12) Kathy*(28-1-11) Elfie*(20-2-14)
Excuses aan de kikkers, eksters, merel, duif en koolmees
Adriana

Bericht door Adriana »

welkom op het forum en even goegelen voor de perzen club..

je zegt dat ze ziek zijn maar je hebt nog geen dierenarts gezien...
ze zijn waarsch ondervoed en slecht verzorgd en vacht eraf en voortaan goed borstelen is ook een mogelijkheid.
laat van beide even algemeen bloedonderzoek doen, dan weet je wat en hoe en leg het je dierenarts even uit.. missch krijg je quantum-korting met twee verschoppelingen..
en ontwormen (milbemax) en vlooienpipet.. en ff naar de gebitten kijken..

al met al kost dat denk ik zo ongeveer net zoveel als afstand doen, dus...
goed voer kan via zooplus en wij hebben behoorlijk ervaring en kunnen je helpen.. (ik bedoel hoef je allemaal niet zelf uit te zoeken..)
transportmandjes zijn heel goedkoop via de kringloop en kattenbakken kunnen ook via kringloop (hobbykratten) en wie weet heb je er straks een wereldstel aan lieverds aan.... ;-)

k denk dat de raskatten herplaatsing niet meewerkt want ik lees je niet over stambomen en andere gegevens en die site is een site van de raskattenverenigingen van de fokkers en 'mislukte' plaatsingen ik bedoel ook baasjes... (wij hebben Mies+Zo via deze club - mocht niet via Marktplaats van de fokker - en ik dacht dat ze op het forum gebanned waren..)
mittenslief
Tijger
Tijger

Bericht door mittenslief »

hallo, welkom hier op het forum, zelf ben ik ook in het bezit van 2 mooi perzen. Perzen zijn van zichzelf hele gevoelige katten, als je hem op laat halen en in het asiel zal plaatsen zal het waarschijnlijk nog veel slechter met hem gaan. En weet je wel zeker dat hij echt ziek is??? Perzen hebben altijd vieze ogen, dat komt omdat ze een platte neus hebben en dat moet je gewoon regelmatig schoonmaken met afgekookt water. Klitten doen ze inderdaad heel erg, hahaha bij mij zitten ze heel vaak in de klit vooral omdat ze bij mij vooral kat zijn en flink stoeien met de andere katten in huis, showkatten zijn het niet bij mij, ik scheer gewoon de klitten eruit voordat ze vilten. Het overgeven en diarree is hoogswaarschijnlijk van de verhuizing, ze zijn echt stress gevoelig, maar daarin tegen heeeuul lief. Probeer het gewoon ff aan te kijken zal ik zeggen...
Honden hebben bazen, poezen personeel!
alle katzels: mittens, mr. cat, angel, rover, roosje en mitsie
op de regenboog: Ollie, Simba, Buck
eveline1982
Tijger
Tijger

Bericht door eveline1982 »

De diaree en overgeven komt ws door de stress. Als dat langer als 2 a 3 dagen aanhoud is een da bezoekje natuurlijk wel gewenst. Het magere kan makkelijk worden opgelost door eten te geven, en de klitten zijn er zo uit met een bezoekje aan een trimsalon, zou de kat (als het zo erg is) laten scheren. Ik krijg hier ook wel broodmagere kittens vol met wormen en niesziektes. Ziet er soms enorm erg uit maar liefde, eten en medicatie doet wonderen ;) . Ik zou in ieder geval starten met een ontworming en ontvlooiing. Niet meteen het hoofd laten hangen, maar kijk wat je voor de kat kan betekenen :)
The Lovers of my life, Banjer, Beer, Minoes (katjes) Diego, Jimmie (hondjes) Django, Rodney, Co en Moos (ratjes)
Laura_H
Huiskat
Huiskat
Contacteer:

Bericht door Laura_H »

Hoihoi,

Ik denk inderdaad dat het overgeven en de diarree stress is en eventueel zelfs overstap van brokken al?

wat je met de klitten kunt doen is even een Mattbreaker bestellen, dat is een soort kammetje wat makkelijk de klitten uit de vacht haalt. Ik weet niet of ik hier een linkje mag plaatsen naar een site die dat verkoopt? anders moet je me evt maar pb-en

scheren zou ik persoonlijk, als je niet weet wat je doet, niet zelf doen omdat een kattenhuidje maar dun is.

maandag even bellen met de DA of ze een checkup willen doen, die van mij doet een volledige checkup voor 20 euro.

Ik kan evt wel een belletje voor je doen naar de herplaatsing van de perzenrasclub als je wil? wij herplaatsen soms ook Coons zonder stamboom, dus wie weet?
groetjes,
Laura en de Honeyside crew!

Rasclub Maine Coon Herplaatsing
T013
Kitten

Bericht door T013 »

Beste iedereen,

ten eerste, super bedankt voor alle tips en geruststelling die jullie gegeven hebben hierbij een update.

De tweede kat hebben we gister opgehaald en die zag er een stuk gezonder uit, we kregen hem ook met moeite in de carrier dus dat hij zijn nageltjes laat zien is in mijn ogen alleen maar goed. Hij zit nu lekker verstopt in een hoekje bij te komen en nog vrij agressief maar ik heb dit met ene vorige kat ook meegemaakt en die is nu de liefste kat ter wereld. Dus over Nasi (zo heet ze) maak ik mij geen zorgen, maar ik wil hem wel voor een check naar de DA brengen.

Admiraal (de perzische langhaar) poept weer normaal en eet ook gewoon. De klitten krijgen we met een gewone katten kam er niet uit en achter bij het poepgaatje zit nog vuil, mijn moeder vertelde me dat dit met een schaar gewoon af te knippen is. Wat is jullie mening daarover?

Daarnaast ga ik na pasen wat DA bellen om te vragen wat hun kosten zijn en hun mening want ik wil wel een check-up doen.

De paniek is een beetje gezakt en het enthousiasme weer terug. Nogmaals bedankt en ik houd jullie op de hoogte!
eveline1982
Tijger
Tijger

Bericht door eveline1982 »

He wat fijn :) snap dat je in de stress schiet hoor. Maar gelukkig gaat het nu al beter :) als hij het accpeteerd zou je met wat baby shampoo of shampoo voor de kat (niet gewone shampoo gebruiken!) de vlek bij zijn anus kunnen schoonmaken. Als de vacht erg geklit is en diep op het lichaam vervilt is zou ik toch echt aanraden om de kat naar een goede trimsalon te brengen en hem te laten scheren, hierboven werd het al gezegt, maar nooit zelf in de weer gaan! Je trekt heel makkelijk de huid stuk bij katten. Ik zou dit wel snel laten doen, want een geklitte en vervilte vacht kan erg veel pijn veroorzaken.
The Lovers of my life, Banjer, Beer, Minoes (katjes) Diego, Jimmie (hondjes) Django, Rodney, Co en Moos (ratjes)
Plaats reactie