Katertje van 1 jaar - nog niet gecastreerd

Voor alle vragen wanneer je een kat of kitten (erbij) wil. Welke problemen kun je verwachten en waar moet je van tevoren allemaal rekening mee houden?
LET OP: Voor acceptatie problemen tussen een nieuweling en je andere kat(ten) kun je HIER terecht.
Katelijne
Poema
Poema

Katertje van 1 jaar - nog niet gecastreerd

Bericht door Katelijne »

Hallo,

Nu we met veel pijn in het hart onze Azraël hebben moeten laten inslapen (na bijna 19 jaar, weliswaar) zijn wij op zoek naar een nieuw katje. Het huis is zo leeg met maar 1 kat...

Op aanraden van verschillende mensen hier op 't forum hebben we besloten om niet voor een kitten te gaan, omdat onze andere kat al 13 jaar is en kittens zijn nogal adhd-gevoelig, hè. :smile:

Nu heb ik van een oud-leerling (ik geef dus les) het aanbod gekregen om een katertje van 1 jaar van haar over te nemen. Het is een overblijvertje van een nestje van vorig jaar een aangezien ze zelf al twee katten en een hond heeft (en deze laatste doet het niet goed met het katje in kwestie), zoekt ze een andere thuis voor hem.

Ze heeft een foto doorgestuurd en we vinden hem hier heel mooi en schattig.

MAAR: ik zit toch met twee vragen.
1) Het katje is gewend om grotendeels buiten te leven. Hier zal dat niet kunnen. Wij hebben wel een kattenren van 9 meter lang en 5 meter breed maar dat is het dan ook. Voor de rest speelt het leven van onze katten zich binnenshuis af.
2) Het katertje is nog niet gecastreerd. Nu vroeg ik me af of het al eigenlijk niet te laat is om dat nog te doen. Ik bedoel: zal hij ook na castratie niet blijven sproeien? En aangezien hij niet echt onbeperkt buiten kan...

Het zou ideaal zijn om het katje dit weekend op te halen, omdat het schoolvakantie is en we dus twee weken voortdurend met de katten kunnen bezig zijn. Ik zou natuurlijk eerst met hem langs de dierenarts gaan (niet mijn oude da, want grrrrrrrrrrr).

Hopelijk hebben jullie enkele tips/antwoorden!
Astérix en Obélix (2012) en Juul (01/06/2014)
R.I.P. Azraël*: 20/07/1994 - 24/03/2013 en Osiris*: 01/08/2000 - 09/04/2018
Ikey
Jaguar
Jaguar

Re: Katertje van 1 jaar - nog niet gecastreerd

Bericht door Ikey »

Sterkte met je verlies van jullie kat :(

Dit klinkt niet als een goede match voor jullie, hoe lief hij er ook uit ziet ;-) Je zegt het zelf al, hij is gewend buiten te leven en kan bij jullie enkel in een ren. Dat is voor hem toch een beperking van zijn vrijheid. Ook is hij nog niet gecastreerd, wat bij mij overkomt alsof de mensen waar hij vandaan komt het niet kan schelen of hij voor nageslacht zorgt, wellicht bij zijn eigen moeder?!
Maar het belangrijkste, hij is 1. Dus hij is amper kitten af en zit midden in zijn pubertijd. Hij zal dus net zo ADHD zijn als een jonge kitten. Dat is absoluut geen goede match bij een bejaarde kat.
Groetjes, Paula
Pootje van Diesel, Skippy en engeltje Whisky. Likje van pup Isa

Kom je eens kijken welke avonturen wij beleven?
Adriana

Bericht door Adriana »

helemaal eens met paula, helemaal niet niet doen!

en als, dan gelijk twee kittens die goed met elkaar opschieten. die houden elkaar bezig terwijl je oudere kat rust heeft.
hier had ik Mo van 16, Enzo van 7 en twee kittens. de kittens hadden vooral elkaar en toen Mo was ingeslapen werd hij heel erg gemist door Enzo maar niet door de kittens.
nu zijn de kittens Enzo's beste vriendjes.
het is wel nog even de vraag of je 13-jarige wel behoefte heeft aan een heleboel kleutergeweld,
mocht je misschien binnenkort voor twee kiezen..
Robijn
Jaguar
Jaguar

Bericht door Robijn »

Ik raad je het ook af. Deze kater is alle vrijheid gewend, en hem dan in een ren zetten; ik denk niet dat ie daar gelukkig van wordt.
Trouwens, iemand die zijn 1-jarige kater nog steeds niet gecastreerd heeft, is niet echt een kattenliefhebber... Het kan goed zijn dat deze kater al sproeit (?). Castratie zou het sproeien kunnen verhelpen, maar er is ook een grote kans dat de kat toch blijft sproeien...
Onze Sem zat 9 maanden in het asiel. Wij dachten dat we hem ook wel binnen konden houden, omdat ie in het asiel natuurlijk ook niet veel ruimte/vrijheid had, en dat ie genoeg had aan een groot balkon. Niet dus, hij heeft 2x geprobeerd te ontsnappen en hij heeft 2x op bed geplast uit frustratie omdat ie niet van ons vrij naar buiten mocht, en hij werd steeds rustelozer en ongelukkiger. Knoop doorgehakt, en hem meegenomen naar mijn woning (ik woon op een bungalowpark; met veel tuin; geen drukke weg), en nu kan hij wel (relatief veilig) naar buiten. Sem knapte meteen op! Hij geniet zo van het buiten zijn. Dat ga ik hem echt niet afnemen. 's Avonds en 's nachts gaat het kattenluikje wel dicht. Dit werkt prima.
In het asiel is eigenlijk al goed te zien, welke kat graag buiten zit (die zitten vaak/altijd in het buitenvertrek) en welke kat liever binnen zit (die zitten altijd in het binnenvertrek). Sem zat beide keren dat ik in het asiel kwam ook in het buitenvertrek. Twee andere katten zaten beide keren in het binnenvertrek. Toen ik vroeg of deze katten waarschijnlijk binnenkatten waren, werd dit beaamd.
Bovendien vind ik een kat van 1 jaar nog veeeeel te jong, om bij jouw seniorkat te zetten. Een kat van 1 is ook nog veeeeel te energiek, en veeeel druk voor een oudere kat.
In jouw topic over Azrael heb ik ook al aangehaald dat het niet ging tussen mijn 9 maanden oude katertje en mijn 9-jarige poes..
Ik zou echt gaan voor een kat van minimaal 5 jaar. Wij hebben bewust ook voor een kat gekozen die minimaal 5 jaar was (Sem was ook 5). Er zitten zoveel leuke wat oudere katten in het asiel die vaak niet gekozen worden omdat de meeste mensen inderdaad vaak een jonge katten willen. Waarom toch? :-( Een kat van 5 is net zo leuk als een kat van 1 jaar, hoor. En als je kiest voor een kat uit het asiel, heb je ook nog een terugbrenggarantie, mocht het echt niet goed gaan. En asielkatten zijn al gecastreerd, ingeënt en gechipt, dus dat hoef je ook niet meer te doen.
Liefs van Mariska
Kopstootje van Tarzan :cathappy:

Bekijk de foto's van Brit Robijntje en vorige vriendjes Gaudi^, Sjaak* en Sem* hier
Ikey
Jaguar
Jaguar

Bericht door Ikey »

Ik zie nu in je andere topic dat je juist een jonge kat wil ivm je zoontje. Dan raad ik je sterk aan, net als Adriana en Mariska, om even door te zoeken en er twee te nemen. Wellicht twee broertjes/zusjes.
Groetjes, Paula
Pootje van Diesel, Skippy en engeltje Whisky. Likje van pup Isa

Kom je eens kijken welke avonturen wij beleven?
Robijn
Jaguar
Jaguar

Bericht door Robijn »

Dus of inderdaad kiezen voor 2 jonge katten (van 1 jaar of jonger) of voor 1 wat oudere kat (het liefst van 5 jaar of ouder; die zijn al wat rustiger).
Liefs van Mariska
Kopstootje van Tarzan :cathappy:

Bekijk de foto's van Brit Robijntje en vorige vriendjes Gaudi^, Sjaak* en Sem* hier
eveline1982
Tijger
Tijger

Bericht door eveline1982 »

Dit zou ik inderdaad niet doen, een kat die de vrijheid geproefd heeft is niet in een huis zonder tuin te houden. Ook is het leeftijds verschil te groot. Ik zou gaan voor een kat of poes van min 5 jaar oud die gewend is met andere katten te leven.
The Lovers of my life, Banjer, Beer, Minoes (katjes) Diego, Jimmie (hondjes) Django, Rodney, Co en Moos (ratjes)
Katelijne
Poema
Poema

Bericht door Katelijne »

De reden dat ik geen oudere kat wil, is niet enkel mijn zoontje, maar ook omdat ik bang ben dat ik dan weer veel te snel afscheid zal moeten nemen.
Dinky
Tijger
Tijger

Bericht door Dinky »

Ik snap je angst katelijne maar een kat van 5 jaar kan in principe ook nog meer dan 10 jaar mee ;-)
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Katelijne
Poema
Poema

Bericht door Katelijne »

Ja, wel ik heb net contact gehad met het asiel in Gent. Daar spraken ze eerst over een kat van 10 jaar, maar sorry, dat vind ik toch al iets te oud.

Toen ik zei dat onze Osiris nog enorm speels is, zeiden ze dat ik naar een kat van een jaar of vier-vijf moest gaan.
Probleem is wel dat al hun katten niesziekte hebben gehad en onze Ozzy is niet ingeënt (gaat niet buiten). Dus zou hij nu moeten ingeënt worden en dan na een maand nog eens en pas DAN zou hij veilig zijn.

Het vreemde is: ik belde naar de dierenarts (de nieuwe, niet mijn vorige waar ik nu een hekel aan heb) en daar gaven ze net de voorkeur aan een jonge kat, omdat dan het karakter nog niet zo gevormd is en ze zich beter kunnen aanpassen.
Dinky
Tijger
Tijger

Bericht door Dinky »

Kijk in het album van robijn, daar ging een jonge kater juist niet bij de poes van 11 en heeft die dus moeten herplaatsen.
Een kater van 5 jaar gaat nu juist heel goed daar.
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
castratenkoor
Tijger
Tijger
Contacteer:

Bericht door castratenkoor »

Ik zou het ook niet doen als ik jou was, deze ongecastreerde buitenkat. veel risico van blijvend sproeien en ongelukkig worden omdat hij vrijheid gewend is. Ik zou voor een gecastreerd kat van minimaal 3 jaar gaan. In asiels kunnen ze je advies geven.
6koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRikMaks**
Teun'09 Luuk'13 Teske'14 Clarie'16 Koen&Wiep'25
Katelijne
Poema
Poema

Bericht door Katelijne »

Maar wat dan met de inentingen van Ozzy (die hij dus niet meer heeft gehad)?

Het plan was om de kat asap in huis te halen, want we hebben nu twee weken vakantie en dan zijn we erbij om ze te laten wennen aan elkaar.
castratenkoor
Tijger
Tijger
Contacteer:

Bericht door castratenkoor »

Er zijn toch wel meer katten, behalve een ongecastreerde volwassen kater? Ik snap je vraagstelling niet. Als je gewoon een goed geënte kat uit het asiel haalt is dat prima met ongeënte Ozzy. Je moet alleen niet een kat nemen die net een paar dagen geleden geënt is. Want die zou juist niesziekte kunnen verspreiden.
6koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRikMaks**
Teun'09 Luuk'13 Teske'14 Clarie'16 Koen&Wiep'25
Katelijne
Poema
Poema

Bericht door Katelijne »

Net weer contact gehad met da. Die raadt ons aan om Ozzy eerst te laten enten, omdat er toch altijd een risico is dat de asielkat niesziekte of herpes heeft. Ik heb een afspraak voor nu dinsdag om 15u30.

Dinie: die ongecastreerde kater is al uit beeld, hoor! Maar de mensen van het asiel in Gent zeiden dat het beter was om Ozzy te laten inenten voor we gelijk welke van hun katten in huis namen. En de da beaamde dat nu.
Maar jij denkt dat een ingeënte kat wél zou gaan bij onze niet-geënte Ozzy? Ik ken daar allemaal niet zoveel van, hoor. Ik heb, wat ziektes en zo betreft, altijd nogal geluk gehad met de katten.

Wat dan met een kat die al niesziekte heeft gehad? Mogen we die dan bij Osiris zetten?

Misschien wil ik het allemaal een beetje te snel, en moeten we even wennen aan onze nieuwe situatie eerst. Toen kleine I. was overleden, wilde ik eerst ook meteen zwanger worden, dan weer niet, dan weer wel, ...
Laatst gewijzigd door Katelijne op 29 mar 2013 17:39, 1 keer totaal gewijzigd.
Plaats reactie