Naast de bak plassen

Forum voor alle vragen m.b.t. nierziekten (nierfalen/nierinsufficientie)
Plaats reactie
Jes4
Kitten
Berichten: 8
Lid geworden op: 26 mar 2013 07:19

Naast de bak plassen

Bericht door Jes4 »

Hallo,
Ik ben nieuw hier en zal me even voorstellen.
Wij zijn een gezin met 2 dochters van 10 en 12 jaar, een kleine en een grote hond en 2 katten. Een "gewone" poes van 1,5 jaar en een gecastreerde Maine coon kater van 9 maanden.
Ik heb al het een en ander meegelezen maar wil nu toch mijn vraag stellen. We zitten echt met onze handen in t haar.
Onze Maine coon plast sinds een aantal maanden naast de bak. Ik moet zeker 4 X op een dag dweilen.
We hebben een jumbo kattenbak gekocht, van plaats gewijzigd en weer terug gezet. Ik maak de plekken met speciaal spul schoon, niet met chloor!
Ander voer gegeven, ander kattengrit. Hij sproeit niet, gaat gewoon midden in de keuken zitten.
Heeft iemand adviezen????
Alvast bedankt!

Groetjes Jes4
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5490
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Naast de bak plassen

Bericht door nellebel »

naar de DA of plasje naar DA brengen. klinkt als een blaasonsteking.
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Naast de bak plassen

Bericht door Adriana »

welkom op het forum!
kattenbakregel (te weinig) of mogelijk blaasontsteking (veel kleine plasjes, vaak met bloed).
voor het laatste moet je even langs de dierenarts met een verse plas.
de kattenbakregel is een algemeen advies: bij voorkeur één bak meer dan het totaal aantal katten en op verschillende plaatsen.
;-) ik denk dat je met 1 bak voor een poes en een coon kater te weinig hebt. vaak willen ze niet poepen/plassen op dezelfde bak en doorgaans willen ze niet poepen/plassen op een door een andere kat gebruikte bak. en er zal intussen vrij veel poep/plas uit de main coon komen..
we hebben tig topics over kattenbakken, daar missch ook even doorheen lezen..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Jes4
Kitten
Berichten: 8
Lid geworden op: 26 mar 2013 07:19

Re: Naast de bak plassen

Bericht door Jes4 »

Dank jullie wel voor de reacties. We hebben inderdaad 1 kattenbak staan, wel een hele grote. Poes gaat gewoon op de kattenbak. De Maine coon poept wel op de bak. Alleen plassen ernaast.
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Naast de bak plassen

Bericht door Adriana »

je kunt vrij makkelijk testen of daar het probleem zit met een hobbykrat oid.
hoeft niet altijd een kattenbak te zijn en hobbykratten zijn vrij hoog.
wel ergens anders zetten en coon daar ook even in zetten met een knuffel!
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6843
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Naast de bak plassen

Bericht door Dinky »

Inderdaad kan je ook gewoon een opbergbak bijvoorbeeld kopen bij een blokker o.i.d. want een kattenbak is eigenlijk niets meer dan een bak met kattengrit.
Zou er minstens één bak bij zetten in huis met twee katten.
Mochten het veel kleine plasjes zijn dan zou ik inderdaad even urine langs brengen bij de DA om te kijken of er sprake is van blaasontsteking of blaasgruis.
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Jes4
Kitten
Berichten: 8
Lid geworden op: 26 mar 2013 07:19

Re: Naast de bak plassen

Bericht door Jes4 »

Kom net terug van de dierenarts.
Rembo heeft blaasontsteking! Dus een kuurtje en hopen dat het snel beter gaat met hem.
Iedereen bedankt voor het meedenken!
Plaats reactie