Voedingspatroon Birmaantje herbekijken

Dagelijkse hoeveelheid, merken kattenvoer, versvoedingen, dieetvoer, etc.
Plaats reactie
Volucria
Huiskat
Huiskat

Voedingspatroon Birmaantje herbekijken

Bericht door Volucria »

De twee jaar oude Birmaan die ik binnenkort adopteer krijgt momenteel bijna uitsluitend droogvoer (welk merk weet ik niet) en af en toe een stukje vis. Omdat ik hem het best mogelijke wil gunnen wou ik zijn voedingspatroon eens herbekijken, hopelijk kunnen jullie hierbij helpen :) De belangrijkste vragen zijn:
- Mag je icm droge brokken ook elke dag een stukje rauwe kip/biefstuk/vis geven? Ik las ergens dat dat niet zo goed zou zijn en ergens anders dan weer van wel.
- Als je droge brokken en verse stukjes vlees geeft, moet je dan nog blikjes natvoer geven of is dat overbodig? Als je geen natvoer bij geeft, mag je dan een grotere portie droogvoer dan aanbevolen geven?
- Belangrijk: hoe voorkom je overgewicht? (Het is een binnenkat, dus evenveel lichaamsbeweging als een buitenkat heeft hij niet)
- Ik was me vandaag wat aan het verdiepen in soorten droogvoer, maar er zijn zo veel varianten dat ik door de bomen het bos niet meer zie. :???: Tot nu toe gaat mijn voorkeur uit naar het merk Sanabelle, maar daarvan heb je dan weer de volgende varianten die mij toepasselijk lijken:
  • "Hair & Skin" omdat de vacht van de Birmaan nogal verwaarloosd is (hij wordt meteen bij de castratie kortgeschoren). Heeft dat voer echt positieve effecten op de vacht en huid of is dat vooral marketingpraat? http://www.zooplus.nl/shop/katten/katte ... voer/27813
  • "Sensitive" zou bijzonder geschikt zijn voor langharige katten. Bij de beschrijving staat dat het de vorming van haarballen vermindert en aanwezige haarballen via de darmen helpt wegtransporteren. Is het niet juist beter om haarballen op de normale manier te laten ophoesten ipv ze de andere kant op te forceren, of zit ik verkeerd en is dit soort voer wel nodig voor langharige poezen? http://www.zooplus.nl/shop/katten/katte ... dult/26538
  • "Adult met forel" is dan weer bijzonder geschikt voor binnenshuis levende katten en bevat geen tarwe. http://www.zooplus.nl/shop/katten/katte ... ult/190027
Ik zou liefst één soort droge brokken tegelijk geven en dan misschien zak na zak afwisselen. Dit omdat de berging niet groot genoeg is om vier zakken voer te zetten (de 10kg-zak biks van de konijnen staat er ook al).

Alvast bedankt voor al jullie hulp! Ben blij dat ik dit forum heb gevonden. :)
castratenkoor
Tijger
Tijger
Contacteer:

Re: Voedingspatroon Birmaantje herbekijken

Bericht door castratenkoor »

Je mag er best een stukje vlees bij geven. Rundvlees zou ik niet vaker dan 1 x per week geven. Roodvlees is niet zo goed voor de nieren. Kip zou je b.v. om de dag een stukje kunnen geven, dan moet je denken aan 40-50 gram.
Je zou bv een pond kunnen kopen en dat in kleine porties voor hem invriezen en dan 's morgen een portie uit de vrioezer in de koelkast leggen.
Is ook goed voor het gebit, kluiven op vlees.
Je kunt ook eendagskuikens kopen. en daar b.v. 1 of 2 x per week 1 van geven.
6koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRikMaks**
Teun'09 Luuk'13 Teske'14 Clarie'16 Koen&Wiep'25
Plaats reactie