Een (bange) nieuwkomer in huis

Kat plast buiten de bak, katten aan elkaar laten wennen, kat krabt aan meubilair, etc.
Plaats reactie
Linverme
Kitten
Berichten: 1
Lid geworden op: 23 mar 2013 13:47

Een (bange) nieuwkomer in huis

Bericht door Linverme »

Hoi! Ik heb een poes van 2 jaar en nu heb ik een week geleden een andere poes van 1 jaar erbij genomen.
Dit nieuwe poesje is best wel bang, ze zit al een week in hoekjes gekropen en als ik roep komt ze niet.
Heel af en toe kan ik haar aanhalen en aaien en dan geniet ze er ook echt van.
Maar zonder aanleiding kruipt ze dan toch weer terug onder het bed, bank of in een hoekje.

De 2 poezen vermijden elkaar ook al een week, ze vechten niet, maar gunnen elkaar ook geen blik..
Heel soms als ze elkaar toevallig zien blaast de mijne een beetje maar dat was het ook.

Nu is mijn vraag: gaat dit nog goed komen?
Gaat die poezen elkaar nog leuk vinden en zal de nieuwe poes nog ooit bij mij komen zitten of zal ze voor altijd weg gedoken blijven?
Ik zocht namelijk een maatje voor mijn poes maar zo heeft ze er natuurlijk ook niks aan..
Iemand tips of ervaring?
Alvast bedankt!
Gebruikersavatar
lidewij020
Panter
Panter
Berichten: 453
Lid geworden op: 22 jan 2012 14:03
Locatie: Amsterdam

Re: Een (bange) nieuwkomer in huis

Bericht door lidewij020 »

Ik vind het eigenlijk heel goed klinken hoe het tot nu toe gaat! Er wordt niet gevochten, dat is al heel positief en een teken dat het tussen de dames wel goed gaat komen. Het is logisch dat de nieuwkomer nog bang is. Dit kan nog wel een week of 3 aanhouden. Het zal geleidelijk minder worden. De nieuwe kat is uit haar eigen territorium en in het territorium van een andere kat geplaatst. Dat is stressvol en eng voor veel katten. Eigenlijk stelt ze zich heel respectvol op naar jouw kat, door zich niet gelijk als een wildebras te gaan gedragen. Het is fijn dat jouw kat alleen af en toe blaast. Ook dit is natuurlijk gedrag...er zit immers een vreemde in haar territorium. De meeste katten reageren veel heftiger hoor! Ze moeten gewoon wennen aan elkaar en de nieuwkomer aan de nieuwe omgeving en nieuwe huisgenoten. Dit kost tijd. Ik geloof dat het in dit geval echt goed komt. Geef ze samen eten, snoepjes, beetje verwennen mag hoor en probeer met beide katten veel te spelen.
Doe mee aan het onderzoek naar links en rechtspotigheid bij katten. Het kost slechts 5 minuutjes ...afhankelijk van je kat...
Plaats reactie