Waarom valt mijn kat mij regelmatig aan en bijt hij?

Kat plast buiten de bak, katten aan elkaar laten wennen, kat krabt aan meubilair, etc.
Doornroosje23
Huiskat
Huiskat
Berichten: 14
Lid geworden op: 18 mar 2013 15:21
Locatie: Rotterdam

Re: Waarom valt mijn kat mij regelmatig aan en bijt hij?

Bericht door Doornroosje23 »

Hallo mede-forumers!

Ik heb zoals ik al een aantal weken aan het doen ben aan tzoeken geweest voor een gezel voor spikey.
Ik ben samen met mijn vriend een onwijs leuke siberische poes tegengekomen, en ik heb zojuist gebeld met de eigenaresse. een dik half uur aan de telefoon gezeten en van alles besproken, onze leefstijl en over de poes, over ons katertje enz enz. Alles is aanwezig ze is 1 jaar, gesterriliseerd, gechipt, ingeent, ze heeft een paspoort en een gezondheidsverklaring van de dierenarts.
Belangrijk; haar karakter
Ze is heel erg speels en speelt ook veel met andere katten. Eigenaresse vond hetfijn dat ze een gezel zou krijgen ook omdat ze inderdaad lekker speels is. Ze komt regelmatig een aai halen en is ook een kroelkont.
Doet me goed te weten dat de karakters overeen komen met elkaar en dat het leeftijdsverschil toch ook niet teveel is? Heb ook zelf aangeboden fotos te sturen van ons huis en de kat vond de eigenaresse ook erg fijn en was ook geintresseerd hoe we woonden omdat ze ook zeker wil dat ze goed terecht komt. Dit geeft mij zoiezo ook een goed gevoel dat ze goed is voor dat diertje en dat ze echt wil dat ze goed terecht komt.
Wat vinden jullie ervan?
Sinds vorig jaar trotse eigenaar van onze Spikey
Gebruikersavatar
Ikey
Jaguar
Jaguar
Berichten: 610
Lid geworden op: 13 nov 2012 12:26
Locatie: Omgeving Amsterdam

Re: Waarom valt mijn kat mij regelmatig aan en bijt hij?

Bericht door Ikey »

Ik heb geen ervaring met Siberische katten, maar dit klinkt erg goed. Waarom doet de huidige eigenaresse haar weg? En hoe heb je haar gevonden? Kijk uit met MP, hoor :)
Groetjes, Paula
Pootje van Diesel, Skippy en engeltje Whisky. Likje van pup Isa

Kom je eens kijken welke avonturen wij beleven?
Doornroosje23
Huiskat
Huiskat
Berichten: 14
Lid geworden op: 18 mar 2013 15:21
Locatie: Rotterdam

Re: Waarom valt mijn kat mij regelmatig aan en bijt hij?

Bericht door Doornroosje23 »

Hallo,

Ik heb de advertentie van marktplaats. Het is eigenlijk een heel proces met ook nog andere katten. Haar vriendin heeft ook een dierenasiel met ook heel veel andere katten.
Dit katje is ooit gevonden door een vrouw toen ze nog heel erg klein was en is bij hun verder groot gebracht en opgegroeid. Het was ook best een lastig accent om te verstaan aan de telefoon maar heel vriendelijke vrouw die net zo geintresseerd was in ons en onze levenstyle als wij in de poes. Was ook een aangenaam gesprek. Ze stuurde ook een mailtje terug net dat ze vond dat we een mooie kater hebben en dat ze er wel vertrouwen in heeft dat het goed komt.
Ik ben ook enorm benieuwd naar morgen!
Sinds vorig jaar trotse eigenaar van onze Spikey
Charlie5
Huiskat
Huiskat
Berichten: 16
Lid geworden op: 18 feb 2013 20:41

Re: Waarom valt mijn kat mij regelmatig aan en bijt hij?

Bericht door Charlie5 »

Hallo, nou het verhaal lijkt precies op mijn situatie mijn kater valt mij ook regelmatig aan. :-( ( Terwijl hij ook super lief is, :grin: er lijkt tot op heden niet veel te werken om het te kunnen corrigeren)
Nu wil ik zelf toch nog even wachten met het aanschaffen van een nieuwe kater. Ik heb gelezen dat je ook bij het gedrag dat hij dat doet je naar hem kan blazen? Ik heb dit net geprobeerd en onze kat schrok hiervan best aardig en houdt meteen op en gaat dan weg, komt zelf ook weer terug om weer heerlijk op de bank te knuffelen. Wat zijn jullie gedachten hierover is dit een goede oplossing of jaag ik hem hiermee weg? Dat hij me dadelijk niet meer aardig vindt? Hoop op een reactie want heb natuurlijk niet meteen de oplossing om er snel een kater bij te vinden.
Gebruikersavatar
eveline1982
Tijger
Tijger
Berichten: 2043
Lid geworden op: 16 okt 2012 19:50
Locatie: Alkmaar

Re: Waarom valt mijn kat mij regelmatig aan en bijt hij?

Bericht door eveline1982 »

Nou blazen ofzo kan alleen maar angst bij een kat opwekken, hoeft niet meteen te gebeuren maar kan later ook als erg negatief worden gezien. Ik zou gewoon iedere keer als hij je aanvalt hem weg zetten, en dat continu blijven herhalen, uiteindelijk heeft hij wel door dat je dit gedrag niet fijn vind. Mijn katertje Beer vind het leuk om me voeten aan te vallen als ik langs hem loop. Eerst liep ik door maar daar hield ik alleen kapotte voeten aan over ;). Nu sta ik gewoon elke keer stil als hij me aanvalt. We zijn nu zo ver dat hij meteen stopt als ik stil sta en daarna ook niet verder gaat :) . Dus je hoeft geen straffen te verzinnen :)
The Lovers of my life, Banjer, Beer, Minoes (katjes) Diego, Jimmie (hondjes) Django, Rodney, Co en Moos (ratjes)
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9343
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Waarom valt mijn kat mij regelmatig aan en bijt hij?

Bericht door castratenkoor »

Charlie5 schreef:Hallo, nou het verhaal lijkt precies op mijn situatie mijn kater valt mij ook regelmatig aan. :-( ( Terwijl hij ook super lief is, :grin: er lijkt tot op heden niet veel te werken om het te kunnen corrigeren)
Nu wil ik zelf toch nog even wachten met het aanschaffen van een nieuwe kater. Ik heb gelezen dat je ook bij het gedrag dat hij dat doet je naar hem kan blazen? Ik heb dit net geprobeerd en onze kat schrok hiervan best aardig en houdt meteen op en gaat dan weg, komt zelf ook weer terug om weer heerlijk op de bank te knuffelen. Wat zijn jullie gedachten hierover is dit een goede oplossing of jaag ik hem hiermee weg? Dat hij me dadelijk niet meer aardig vindt? Hoop op een reactie want heb natuurlijk niet meteen de oplossing om er snel een kater bij te vinden.
Slecht advies, naar hem blazen. Dan meld je hem : ik vind jou niet lief. Dat is wat anders dan : ik sta jouw gedrag niet toe. Ik zou mens blijven en niet proberen (negatief) kattengedrag erop na te houden.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5465
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Waarom valt mijn kat mij regelmatig aan en bijt hij?

Bericht door nellebel »

en zoeken naar de oorzaak van het aanvallen. is het verveling, is het eenzaamheid of is het spelen. bij eveline is het duidelijk spelen en zij heeft beer dus "geleerd" dat zodra de prooi niet meer beweegt hij stopt met aanvallen. bij doornroosje is het verveling en eenzaamheid en zij zoekt een maatje.
ik denk dat wanneer je niet naar de oorzaak kijkt je een doodongelukkige kat kunt krijgen als je hem stopt in zijn gedrag waarmee hij vooral iets duidelijk wil maken.
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Charlie5
Huiskat
Huiskat
Berichten: 16
Lid geworden op: 18 feb 2013 20:41

Re: Waarom valt mijn kat mij regelmatig aan en bijt hij?

Bericht door Charlie5 »

Dank je wel voor het advies;-) Ik denk dat het spelen is, hij doet niet gemeen maar wel regelmatig en alleen bij mij.
Ik laat wel merken dat ik het niet leuk vindt, vaak wil ik hem dan oppakken en inderdaad weg zetten maar soms zijn ze ook zo snel hè. hihii. misschien heeft het tijd nodig. De mogelijkheid om er een vriendje bij te nemen heb ik nu even niet.
Groetjes Charlie
Doornroosje23
Huiskat
Huiskat
Berichten: 14
Lid geworden op: 18 mar 2013 15:21
Locatie: Rotterdam

Re: Waarom valt mijn kat mij regelmatig aan en bijt hij?

Bericht door Doornroosje23 »

Hallo iedereen!

Wij zijn vorige week dinsdag trotse eigenaar geworden van Lola ons nieuwe gezinslid, mede voor spikey als speelmaatje nu ik bezig ben met re-integreren op mijn werk. Spikey is gisteren gecastreerd, toen k hem ging halen, zo lief, hij hoorde mijn stem toen ik binnen kwam waar de katten voor opname waren en toen ik zei heey spikey mama is er weer! gelijk een miauwww en kopjes geven, helemaal blij om mij weer te zien gelukkig! Ze zijn goed verwend heb 2 mooie warme manden voor ze gehaald en 2 potten kattengras.
We hebben ze vorige week dinsdag gelijk bij elkaar gezet, en wat een normale reactie is natuurlijk, grommen, blazen, en willen slaan. Wat ons opviel dat alleen de poes dat deed en ons katertje Spikey wou er voor ons gevoel bovenop springen, en zij is gesteriliseerd dus was er niet van gediend. Algoed, eerste 2 nachten hebben we Lola beneden gehouden en Spikey gewoon boven hij heeft natuurlijk vanaf kitten bij ons geslapen. Vannacht deed ik mijn ogen open en Spikey lag naast mijn hoofd op mijn kussen ( zoals altijd haha ) en Lola lag naast me.. Allebij gezellig bij me op bed! We merken nu wel dat het gegrom en geblaas een stuk minder is maar nog niet over. Als hij in de buurt komt van haar gaat ze weer grommen. Nu op dit moment kijken ze elkaar steeds aan en rennen ze achter elkaar aan alsof ze elkaar willen pakken ( misschien is dit nu wel spelen ???? ) en ze houden elkaar echt continu in de gaten. Zoals ik al zei hebben we ze de eerste 2 nachten apart gehad en daarna bij elkaar. Ze hebben absoluut niet gevochten, puur blazen, grommen uithalen en "willen" bijten wat niet lukt. Nu lopen ze echt door het huis alsof ze elkaar aan t zoeken zijn. Misschien lijkt het wel spelen maar sommige momenten heeft Spikey een dikke staart. Wel grappig k hoor geen gegrom nu, maar ze zoeken elkaar echt haha. Straks moet ik even weg en dan zet ik haar wel apart ben ook voor 12 weer terug dus kunnen ze weer bij elkaar. Ik denk dat het beste is zo veel mogelijk bij elkaar toch? Lola is nog 1 jaar die word 29-05-13 2 jaar. Ik weet dat het allemaal tijd nodig heeft, dit is voor mij de eerste keer dat ik 2 katten bij elkaar zet die elkaar niet kennen vandaar dat ik zeker wil zijn van alles wil dat mijn beestjes het uiteindelijk natuurlijk goed met elkaar kunnen vinden ;)
Dit gaat toch wel goed komen met mijn kanjers??

Liefs
Sinds vorig jaar trotse eigenaar van onze Spikey
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Waarom valt mijn kat mij regelmatig aan en bijt hij?

Bericht door Adriana »

ja hoor het klinkt allemaal goed en je geeft ze tijd om aan elkaar te wennen. om en om borstelen om hun luchtjes uit te wisselen wil ook nog wel eens helpen. en dan goed over de koppetjes tussen de oortjes en bij elkaar. en borstelen vinden ze sowieso heel prettig..
heb je wel genoeg kattenbakken? lijkt me een vrolijke boel intussen met twee tijgertjes in huis!
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
Ikey
Jaguar
Jaguar
Berichten: 610
Lid geworden op: 13 nov 2012 12:26
Locatie: Omgeving Amsterdam

Re: Waarom valt mijn kat mij regelmatig aan en bijt hij?

Bericht door Ikey »

Klinkt allemaal heel normaal :) Twee katjes die elkaar aan het aftasten zijn en graag met elkaar willen spelen, maar elkaar nog niet zo goed kennen. Spikey is pas net gecastreerd, dus de hormonen zijn nog niet uit zijn lijf. Dat duurt een maandje, dus daarom kan het zijn dat hij op haar sprong. Veel plezier met je twee schatten :)
Groetjes, Paula
Pootje van Diesel, Skippy en engeltje Whisky. Likje van pup Isa

Kom je eens kijken welke avonturen wij beleven?
Doornroosje23
Huiskat
Huiskat
Berichten: 14
Lid geworden op: 18 mar 2013 15:21
Locatie: Rotterdam

Re: Waarom valt mijn kat mij regelmatig aan en bijt hij?

Bericht door Doornroosje23 »

Heyhey

Ja ik heb express een nieuwe kattebak erbij genomen zodat ze allebei een bak hebben.
Eindstand: Ze gaan allebei op alle 2 haha. Net als de voerbakjes, heb voor haar ook nieuwe erbij gehaald
Eindstand: Ze eten er allebei uit haha
Ja omdat het grommen en blazen van haar komt en het uithalen en aanvallen van Spikey wilde ik het voor de zekerheid allemaal checken. Sommige kunnen na een paar dagen al goed overweg en hun moeten gewoon echt nog wennen. Spikey is een Europese korthaar en Lola een Siberische poes met een sociaal karakter ( ook te lezen op internet natuurlijk hifi :-) ) dus hoop echt dat het gaat klikken tussen die 2!
Sinds vorig jaar trotse eigenaar van onze Spikey
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5465
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Waarom valt mijn kat mij regelmatig aan en bijt hij?

Bericht door nellebel »

hahaah hier wordt er ook duo geplast en gepoept. ze zitten dan langs elkaar, ieder op een bak en koppies buiten de deur.
hier is het ook regelmatig dat er met dikke staarten (plumeautjes noemen wij ze) wordt rondgerend. gijs die doet het meestal van de zijkant. ziet wel geinig uit, dan komt hij opzij lopend met dikke staart op guusje aanlopen en die geeft hem dan een tikkie op de neus.
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Gebruikersavatar
Ms Maaike
Tijger
Tijger
Berichten: 1611
Lid geworden op: 25 okt 2012 13:17

Re: Waarom valt mijn kat mij regelmatig aan en bijt hij?

Bericht door Ms Maaike »

:) Klinkt goed! Volgens mij worden ze binnen de kortste keren dikke maatjes. :) Is Lola al gecastreerd?
Met diervriendelijke groeten,
Maaike

Klik hier voor het fotoalbum van Mickey* (26-02-1999, 04-11-2014), Pippi (15-03-2011) en Tommy (11-02-2013).
Doornroosje23
Huiskat
Huiskat
Berichten: 14
Lid geworden op: 18 mar 2013 15:21
Locatie: Rotterdam

Re: Waarom valt mijn kat mij regelmatig aan en bijt hij?

Bericht door Doornroosje23 »

Hallo :-)

Ja toen Lola vorige week bij ons kwam hebben we alles doorgenomen met de vrouw waar we haar gehaald hebben, ze is gesteriliseerd, gechipt ( heeft mijn eigen DA al nagekeken en is keurig in orde ), ontvlooit, ontwormt, ingeënt en ze heeft een paspoort en een gezondheidsverklaring van de DA. We wilden er eentje bij die ouder was dan Spikey maar wel eentje die al geholpen zou zijn omdat Spikey gisteren geholpen is.
Heb alleen t idee dat Lola de baas een beetje wil spelen maar komt dat ook omdat ze wat ouder is of omdat Spikey er ( vooral de eerste dagen ) steeds bovenop wou duiken? Nu is het met name loeren naar elkaar en stiekem als de ander het even niet doorheeft weer even snel aan elkaar ruiken. Nu duikt Spikey regelmatig voor haar weg terwijl hij eerst continu achter haar aan zat maar dit zal dan wel spelen zijn denk ik? Elkaar besluipen enzo.. Eerst had Lola dit in het begin, achter in het zonnetje op onze grote vriezer liggen, op de kast, verstoppen in de wasmand dit doet ze niet echt meer. Misschien wel een teken dat ze zich meer op haar gemak voelt toch? In het begin toen we bij haar vorige eigenaresse waren gaf ze ook kopjes en kwam echt bij mij en mijn vriend maar ze was net 2 dagen in Nederland ( ze komt uit Rusland ). Toen we haar haalde ook op de terugweg 1,5 uur in de auto gezeten en dan ook nog is in een nieuw huis komen met een andere kat. In het begin gromde ze ook als ik haar hier aanhaalde ( of mijn vriend ) maar kan haar nu gewoon heerlijk aaien, zoals ik al zei slaapt ze ook bij ons op de kamer ( spikey altijd bij mijn hoofd ) en dan bij ons op bed dus dat is wel een verbetering. Khoop inderdaad dat ze dikke vriendjes worden t zijn alle 2 kanjers en dat ze binnenkort echt samen achter een balletje aanrennen.

liefs
Sinds vorig jaar trotse eigenaar van onze Spikey
Plaats reactie